Кілька років тому щось
подібне коїлося на автотрасі Луцьк-Маневичі. За короткий проміжок часу тут зникло з лиця землі не одне зелене
насадження. І досі ніхто достеменно не знає, хто дав санкцію на вирізування тополь,
яким був об’єм пиломатеріалів та куди вони зникли.
І
ось схожі роботи з розмахом ведуться вже у глибинці сусіднього Ківерцівського
р-ну. Берестяне, з усіх боків оточене лісом, виявилося посередині трьох
основних доріг: на Цумань, на Холоневичі й на урочище Лопатень. І тополі обабіч
траси зникають по всіх цих напрямках.
Загалом,
деревина тополі доволі успішно використовується у будівництві. Фа¬хівці
вважають: сухі бруси стають такими твердими, що навіть цвяха забити
проблематично. Тому у внутрішніх конструкціях це доволі
цінний матеріал. А ще багато фірм використовує тополю для спорудження лазень та
саун. Є попит і на подрібнену сировину.
Втім,
за новими стандартами, дерева, які ростуть безпосередньо біля автотрас,
становлять потенційну небезпеку для учасників дорожнього руху. Тож цілком
імовірно, що ця обставина й стала основною причиною знесення не однієї сотні
тополь. Хоча… На одному з відтинків шляху кілька ро¬ків тому сталася жахлива
автокатастрофа. Про людські жертви й досі нагадує траурний вінок та невеличкий
металевий хрест. Пару тополь біля дороги, у які вдарився тієї нещасливої
хвилини легковик, робітники зрізувати не наважилися…
То
чи насправді піклування про безпеку дорожнього руху поза Берестяним та комфорт
мешканців у межах села стали основним рушієм роботи бензопил? Голова
Берестянської сільської ради Надія Папежук переконана: особливої трагедії з
того, що довкола села вирізуються тополі, робити не варто:
– Знаєте,
надходило дуже багато скарг від людей, які живуть біля дороги, що веде до
Цуманя, – каже Надія Федорівна. – Одним тополі заважали, бо були неподалік від
нових будинків, іншим – бо біля земельних ділянок. Односельцям
також не подобалося, що старі дерева росли біля кладовища (це в іншому боці
села – в напрямку до с. Холоневичі): часто-густо гілля ламалося і падало на
пам’ятники… Так що в цьому сенсі ми схвалюємо знесення тополь. А ті дерева,
які росли біля дороги до урочища Лопатень, берестянцям нічим не заважали. Чому
їх зрізають, сільрада не знає. Тим біль¬ше, що й ніяких надходжень у бюджет від
того немає.
Служба
автомобільних доріг у Волинській області – це та державна установа, яка має
безпосереднє відношення і до самих автомагістралей, і до зелених насаджень, які
біля них ростуть. Правда, це не стосується меж населених пунктів і лісів, де є
інші господарі. Тож без санкції на вирубування тополь довкола с. Берестяне
з боку керівників даної служби обійтися не могло. У
відділі експлуатації це й підтвердили. Існує ордер (дозвіл) на знесення 334
тополь на автодорозі Р-22. Термін дії – з 31 березня до 31 грудня 2006 р.
За деревину одна юридична особа заплатила певну суму кош¬тів, а як нею далі
розпоряджатися – це вже прерогатива того, хто купив ці тополі…
Отже,
за попередніми даними, ліквідація тополь – цілком легальна і навіть корисна
справа. Але це тільки за попередніми даними…
Цікаво, наприклад, чому пустили “під ніж” чимало дерев поблизу ставка
далеко за межами села?..
Волинська газета
27/04/2006