Як запрошений експерт
від Федерація роботодавців України взяв участь у розширеному засіданні Ради секції при Товаристві з обмеженою відповідальністю Українська універсальна біржа за напрямком «Необроблена деревина та пиломатеріали».
У діалозі наголосив на наступному:
– практика довготривалих піврічних форвардних контрактів на купівлю деревини зарекомендувала себе позитивно і має бути розширена, адже в сусідній Польщі за довготривалими договорами продається більше 80% деревини;
– на жаль, масова спроба запровадити єдиний рахунок з можливістю участі у багатьох аукціонах зарекомендувала себе негативно, тому вся система єдиного рахунку має бути кардинально реформована та адаптована під виклики 2025-2026 року. Зміни мають виключити можливість маніпуляцій на торгах з метою необґрунтованого підвищення цін.
Складна ситуація з виконанням обсягів заготівлі деревини змушує переробників принципово наполягати на чесній конкуренції та відповідальності в торгах деревиною, а головне – вимагати покарання всіх порушників.
Однак саме в таких діалогах народжуються необхідні та ефективні рішення.
Працюємо далі! ![]()

9 коментарів
Advokat_Storchous
Звідки стільки песимізму щодо зміни законодавства ? Мега прогресивний законопроект, що будує світле майбутнє лісової та деревообробної галузі України вже тут як тут – готовий ! Знайомтесь – свіжий, оновлений ЗП 13227-Д «Про ринок деревини» від 10 вересня 2025 на 45 сторінках ! Посилання на сайті ВР тут – https://itd.rada.gov.ua/billinfo/Bills/Card/57273 Розробники ЗП – учасники гастрольного туру по західному регіону у серпні поточного року на зустрічах в ОВА обіцяли врахувати зауваження від багатостраждального бізнесу. Ну врахували-не врахували- то таке: обіцяти не значить одружитись… Да і вічно незгодний ГНЕУ через стрес від прочитаного аж 20 сторінок своїх зауважень накатав. Але хто їх там читати буде ?… В цілому вийшов шедевр нормотворчості, що вражає розмахом та глибиною правової думки. Законопроект потрібно розбирати на цитати, викарбувавши його норми в граніті. І заодно готуватись жити по мудрим приписам, подарованих нам натхненими мессіями та ідеологами ринку деревини із брендованих СММ сторінок соцмереж.
Судіть самі: п. 4 Прикінцевих та перехідних положень законопроекту доручає КабМіну:
-«…. внести на розгляд Верховної Ради України проект Закону України щодо створення механізму та функціонування лісів приватної форми власності, зокрема на знеліснених територіях, деградованих та малопродуктивних землях України, що передбачатиме вирішення питання в довгостроковій перспективі питання заліснення території України до середнього показника лісистості країн Європейського Союзу, вирішення проблеми падіння лісозаготівлі, наявності сировини для українських деревообробних та меблевих підприємств, відповідатиме європейським практикам, стандартам та нормам щодо ведення лісового господарства відповідно до Європейської лісової стратегії до 2030 року в рамках Європейського зеленого курсу;»
Хто автор цих великих строк, згідно яких у недалекому майбутньому будуть функціонувати приватні ліси ? Та ще там, де хтось ці ліси знищив і деградував землі ? Думаю, вже зараз майбутнім лісовласникам потрібно займати чергу… А хто цей скромний науковий анонім, який започаткував підвалини лісової механіки ? Механізм і функціонування лісів, це ж як електронний облік деревини – але маємо по суті новий напрямок науки лісоводства. Своєї оптимальної лісистості в 2 млн. га. лісів не досягли, але у довгостроковій перспективі нас обов’язково чекає лісистість як в країнах ЄС. Назло екологам засадимо дубом всі степові ділянки. Тож матимемо лісові масиви як в Швеції і Фінляндії. Здається, навіть сам ЄС не в курсі, який них є середній показник лісистості по палаті. Але то таке… Заживемо як в радянській пісні: « Жить и верить – это замечательно Перед нами – небывалые пути Утверждают космонавты и мечтатели Что на Марсе будут яблони цвести». Звісно, відповідно до Європейської лісової стратегії та в рамках Зеленого курсу. Та хто ж цей деревообробний Моісей, що виведе нас на обетованний ринок деревини і вирішить наболілу проблему падіння лісозаготівлі ? І заодно і обдарує дешевою і доступною сировиною, акі манною небесною, як той ізраїльський народ, всіх страждущих підприємців на підставі форвардних контрактів ? Звісно, по європейським практикам і стандартам ! Хоча українська біржова модель частково скопійована із російської, але про це автори ЗП скромно промовчали.
Про гарантії стабільності поставок та адекватні ціни на ліс творці ЗП також забули написати. Але натомість пообіцяли подарувати деревообробникам: 1)Стратегію розвитку деревообробної та меблевої галузей України на період до 2030 року, 2) державну цільову програму із розвитку цього сектору економіки, 3) операційний план заходів з реалізації цієї Стратегії 4) програму щодо сприяння та забезпечення участі українських деревообробних та меблевих підприємств у міжнародних виставкових подіях…. Як бізнес досі живе без таких цінних дороговказів – залишається загадкою. Мабуть не живе – а мучиться..
popkov
А почему нельзя без бирж, которые очень усложняют доступ к ресурсу для устойчиво работающих производителей? В во всех странах с рыночной экономикой где, кому и когда продавать свой товар решает его собственник. Почему в Украине это должен решать ВР или Кабмин причем для всех собственников под копирку?
Кстати, Вы оценили как быстро переобулся Юра, долгое время нажимавший на горло, представляя долгосрочные договора, как оплот коррупциии “бывших”?
Вам виднее… Но аналогов украинской биржевой торговли в Европе я не нахожу. Эта система чисто российская, более того Путинская…. . Может быть совем не случайно то, что она принята прямо накануне ожидаемого многими блиц -крига РФ а-ля февраль 2022… Может Виктору Николаевичу хотели приятное сделать?
Что касается пропагандистов биржевой торговли лесоматериалами, то мне они мне давно напоминают “голубого воришку” и его “сирот”…
Нормально Алексей Евгеньевич? Отлично Константин???
https://www.youtube.com/watch?v=aNBUveTW4F0
repair les
Щоб без бірж, щоб без ЕОД, потрібно змінити певні норми діючого законодавства. Тоді і буде інша розмова, однак у нас часто знають як зруйнувати но не вміють побудують нове, і бажано краще. Тоді починається хаос, а це найгірший сценарій. І Ви це МЮ добре розумієте бо стверджували , що реформа має починатись з напрацювання законодавчої бази. І це істина. А ломати фрагментами, лише шкодити.
popkov
Так что Вы предлагаете? Облизывать “голубых воришек” и кормить их “сирот”?
repair les
Пропоную під час війни “не розгойдати так човен що його втопити”.
На сьогодні потрібно виважено та наполегливо розібратись з причинами зменшення обсягів заготівлі деревини і приділити всіх зусиль щоб наступного року заготівля підприємств Держлісагенства становила не менше 14 млн.м3, а залишки деревини попередніх періодів заготівлі на складах були мінімальні.
Реальні можливості для цього є. Простий приклад: проблематика з заготівельними підрозділами та тендерами на лісозаготівельні роботи. Покупці часто чують про зазначену проблему від лісогосподарських підприємств. Причиною, як правило, зазначається відсутність бронювання працівників. Проблема загальнодержавна і потребує урядового рішення. До “реформи” бригади були в штаті лісгоспів. Тому той, хто знищив успішно працювавший порядок і став головним вигодоотримувачем від реформування ,а також за законом відповідає за освоєння лісфонду, повинен вирішувати питання, а не просто зазначати про проблеми. І подібних питань вистачає.
popkov
А предложить во время войны не воровать, не врать, не увеличивать в 20 раз зарплаты себе и другим весьма посредственным руководителям, быть справедливым по отношению к людям и т.п. Вам в голову не приходило? Что касается фразы о раскачивании лодки. то я регулярно слышу её от лесного руководства начиная с 1991 по 2025… Это позиция позволяет ничего не делать, сибаритствовать и более того, – “танцевать на палубе тонущего корабля”….
https://www.youtube.com/watch?v=PIhmIAKXun8
repair les
Під час війни крадіжка у держави це мародерство зі всіма наслідками і іншого визначення не повинно бути.
Тільки я впевнений, що всі ті, по справжньому справедливі та гарні ідеї, що пропонуються , не Ви, не хтось інший, в даний історичний період, втілити в життя не в змозі.
На жаль “потяг вже відійшов дуже далеко в іншому напрямку” і таке враження, що керує потягом людина не з України (державні борги потрібно віддавати). І якщо в наступному році заготівлю деревини зменшать до 8 млн.м3, реальному господарю за океаном байдужа доля українських деревообробників, не дивуйтесь.
Правда і тоді знайдуться активісти з гаслом “ПРОЗОРО продажі всіх спасуть”. Хоча багато деревообробників проти ПРОЗОРО. Особливо коли твій головний конкурент на першому етапі перемагає з мізерною перевагою в ціні. І так троє-четверо важливих торгів поспіль (думки стосовно подібної вдачі різні). А хто переміг на першому етапі, той по суті і стає переможцем торгів. Тому і до ПРОЗОРО є запитання.
А щодо прямих контрактів не вірю, що хтось з діючих урядовців прийме рішення про їх повернення, вони ж всі так впевнено сканували з трибун “що прямі договори це корупція”, що цей вираз в міністерствах став аксіомою.
popkov
“не Ви, не хтось інший, в даний історичний період, втілити в життя не в змозі…” Это правда…но я пытаюсь делать то, что смогу и то, что считаю правильным…
repair les
Торги в Сумський області проводила Ресурсна Біржа, жодного єдиного рахунку, зовсім інша програма торгів, реальна конкуренція з Універсальною Біржою. Торги по лісгоспам АПК на Житомирщині проводила Торгова Платформа, жодного єдиного рахунку, інша програма, також конкуренція. А порівняйте реалізаційні ціни на торгах, ціновий рівень реалізації кругом однаковий.
Не головна проблема в єдиному рахунку. Головна проблематика в обсягах заготівлі деревини, який передбачено поставити на ринок. Якщо обсяг заготівлі деревини підприємствами Держлісагенства становитиме 11-12 млн.м3 на рік, переконаний, що не стабілізують ситуацію на ринку ні Лондонська, ні Нью-Йорська біржи з їх трьохсотлітньою історією прозорих торгів.
Comments are closed.