Верховная Рада приняла во втором чтении и в целом Лесной кодекс Украины.
Стенограмма заседания ВР и таблица поправок
Підготовлені до другого читання положення Лісового
кодексу України надають визначення поняття – ліс. Під терміном „ліс”
розуміється – тип природних комплексів, у якому поєднуються переважно
деревна та чагарникова рослинність з відповідними ґрунтами, трав’яною
рослинністю, тваринним світом, мікроорганізмами та іншими природними
компонентами, що взаємопов’язані у своєму розвитку, впливають один на
одного і на навколишнє природне середовище. До лісового фонду України
належатимуть лісові ділянки, площею не менше 0,1 гектара.
Проголошується, що всі ліси, які знаходяться в межах території України,
є об’єктами права власності українського народу. В Україні вводиться
державна, комунальна та приватна власність на ліси. Власниками
приватних лісів можуть бути тільки громадяни та юридичні особи України.
Громадяни та юридичні особи України можуть безоплатно, або за плату
набувати у власність лісові ділянки загальною площею до 5 гектарів у
складі угідь селянських, фермерських та інших господарств, для ведення
лісового господарства. При спадкуванні, максимальні обмеженні щодо
розміру земельної ділянки яка може перебувати у приватній власності
особи, не враховується. Ліси отримані у спадщину іноземними юридичними
чи фізичними особами або особами без громадянства, підлягатимуть
відчуженню ними протягом одного року.
Право користування лісами здійснюється у порядку постійного (без
встановлення строку) та тимчасового: короткострокового (до одного року)
та довгострокового (від одного до п’ятдесяти років) користування
лісами.
В кодексі наведено перелік прав та обов’язків власників та користувачів
лісів, повноваження Верховної Ради України, Кабінету Міністрів України,
спеціально уповноваженого центрального органу виконавчої влади з питань
лісового господарства, місцевих органів виконавчої влади з питання
врегулювання питань пов’язаних з управлінням, користуванням та
розпорядженням лісами.
За функціональним призначенням усі ліси на території України
пропонується поділити на такі категорії: захисні,
рекреаційно-оздоровчі, природоохоронні, історико-культурні,
експлуатаційні ліси, та ліси іншого цільового призначення. Розподіл
лісів за категоріями провадиться в порядку визначеному Кабінетом
Міністрів України.
Зміна цільового призначення земельних лісових ділянок для їх:
- використання в цілях не пов’язаних з веденням лісового
господарства провадиться органами виконавчої влади, які приймають
рішення про передачу цих ділянок; - використання у цілях, не пов’язаних з веденням лісового
господарства здійснюється за погодженням з органами виконавчої влади з
питань лісового господарства та з питань охорони навколишнього
природного середовища.
Згідно з Кодексом спеціальне використання лісових ресурсів може
проводитись виключно при наявності спеціального дозволу – лісорубного
квитка (ордеру) або лісового квитка. Дозвіл на використання лісових
ресурсів видається їх власниками або постійними користувачами.
Громадяни мають право вільно перебувати в лісах державної та
комунальної власності, а також за згодою власника в лісах приватної
власності вільно перебувати, безкоштовно збирати в них для власного
споживання дикорослі трав’яні рослини, квіти, ягоди, горіхи, гриби
тощо. За використання інших лісових ресурсів – встановлюється плата.
Порядок справляння сплати за спеціальне використання лісових ресурсів
встановлюється Кабінетом Міністрів України. Забезпечення охорони лісів
покладається на органи виконавчої влади з питань лісового господарства
та органи місцевого самоврядування, власників та постійних користувачів
лісами.
Охорону лісів здійснюватиме державна лісова охорона яка отримує статус
правоохоронного органу. В Кодексі наведені повноваження працівників
державної лісової охорони, а також державні гарантії їх
соціально-правового захисту.
Держава здійснює економічне стимулювання (надання податкових і
кредитних пільг, застосування прискореної амортизації основних фондів
землеохоронного та природоохоронного призначення, компенсація витрат
здійснених на відтворення лісів) заходів щодо відтворення лісів.
Спори з питань використання, відтворення та охорони лісів вирішуються
судами, органами місцевого самоврядування, органами виконавчої влади з
питань лісового господарства.