Розглянуто Колегією Рахункової палати

Насьогодні в Україні на державному рівні відсутня чітка цілісна лісова політика, сформована на засадах збалансованості економічних, екологічних і соціальних аспектів, яка би визначала задачі, цілі та напрями, спрямовані на досягнення сталого розвитку Карпатського регіону…

Розглянуто Колегією Рахункової палати

19.08.2003

А за деревом – дерево… ось і кінчився ліс

Насьогодні в Україні на державному рівні відсутня чітка цілісна лісова політика, сформована на засадах збалансованості економічних, екологічних і соціальних аспектів, яка би визначала задачі, цілі та напрями, спрямовані на досягнення сталого розвитку Карпатського регіону, – такий висновок зробила Колегія Рахункової палати, розглянувши результати перевірки ефективності управління лісовими ресурсами Карпатського регіону.

Як встановлено в ході перевірки цього надзвичайно важливого для країни питання, відсутній системний зв’язок процесів управління, відповідальності та контролю, заохочення і застосування дієвих штрафних санкцій. У системі лісового господарства Карпатського регіону відсутня ефективна інституційна структура управління. Функції спеціально уповноваженого державного органу лісового господарства, відповідального за державну лісову політику – Держкомлісгоспу, обмежені. З боку Мінагрополітики не запроваджуються системно-утворюючі фактори формування і забезпечення діяльності у лісовій сфері, немає програми чітких дій, відсутня ідеологія і пріоритети щодо розвитку лісівництва, внаслідок чого фінансові та лісові ресурси використовуються безсистемно. Місцеві органи влади і самоврядування, користуючись нормативною неврегульованістю приймають рішення і роздають ліси колишніх КСП у постійне користування на власний розсуд. Практично відсутнє правове обгрунтування стосовно їх фінансування з державного бюджету. Системою підзаконних актів та розпоряджень обласних державних адміністрацій створено незбалансовану ситуацію у лісовому господарстві Карпатського регіону: коли держава, в особі держлісгоспів висаджує, а комерційні структури рубають стиглий ліс.

Механізм застосування плати за спеціальне використання лісових ресурсів, як плати за стиглий ліс, на думку фахівців Рахункової палати, є далеко недосконалим, оскільки, її розмір не відповідає фактичній вартості цього ресурсу. Встановлена плата більш ніж на половину не покриває фактичних витрат на створення деревостанів та не ув’язана з цінами на круглий ліс, які перевищують її розмір від 10 до 100 разів. Комерційними структурами у 2002 році внесеною платою не покрито фактичні витрати на вирощування лісу в сумі понад 8,5 млн. гривень. Ринок деревини є стихійним. Через непроведення державного аукціону з продажу лісу, зрубаного комерційними структурами, держава не отримала понад 50 млн. гривень додаткових коштів.

Перевіркою встановлено, що внаслідок незаконної вирубки в Карпатських лісах у 2002 році державі завдано збитків в обсязі 35,8 тис.куб.м. на суму 15,9 млн.гривень.

Має місце причинно-наслідковий зв’язок негативних тенденцій в управлінні лісовими ресурсами Карпатського регіону, що необхідно враховувати при черговому реформуванні лісової галузі та не допустити перекосів, що мали місце в процесі приватизації колишніх лісокомбінатів. Так, були приватизовані засоби заготівлі деревини, а у державній власності залишився лісовий фонд з проблемами його догляду, охорони і фінансування.

Спеціалісти Рахункової палати виявили, що проект австрійської фірми “Карпатиленд”, щодо господарювання в цих лісах, не має обґрунтованих розрахунків економічної ефективності для України, не пройшов відповідної екологічної експертизи, що є неприпустимим у його впровадженні.

Як зазначалось на засіданні Колегії, ефективне управління лісовими ресурсами має важливе загальнодержавне та соціальне значення – для Карпатськогу регіону лісова галузь є основною сферою зайнятості місцевого населення. Перспективним напрямком вирішення соціально-економічних проблем Карпатського регіону, враховуючи унікальні природні ресурси та розміщені на їх території об’єкти історико-архітектурної спадщини, є розвиток туристсько-рекреаційної сфери.

За висновками Колегії, проблема управління лісовими ресурсами Карпатського регіону полягає у відсутності державної лісової політики, яка би мала чіткі цілі, задачі і напрями.

Інформацію з цього питання вирішено направити до Кабінету Міністрів та Верховної Ради України для вжиття заходів щодо усунення недоліків.

Прес-служба Рахункової палати

Матеріали цього сайту доступні лише членам ГО “Відкритий ліс” або відвідувачам, які зробили благодійний внесок.

Благодійний внесок в розмірі 100 грн. відкриває доступ до всіх матеріалів сайту строком на 1 місяць. Розмір благодійної допомоги не лімітований.

Реквізити для надання благодійної допомоги:
ЄДРПОУ 42561431
р/р UA103052990000026005040109839 в АТ КБ «Приватбанк»,
МФО 321842

Призначення платежу:
Благодійна допомога.
+ ОБОВ`ЯЗКОВО ВКАЗУЙТЕ ВАШУ ЕЛЕКТРОННУ АДРЕСУ 

Після отримання коштів, на вказану вами електронну адресу прийде лист з інструкціями, як користуватись сайтом. Перевіряйте папку “Спам”, іноді туди можуть потрапляти наші листи.