Величезних збитків завдає неконтрольоване, а практично злочинне вирубування лісу. Яка роль правоохоронних органів у тому, щоб припинити нищення національних багатств? Зокрема, який внесок зробила у справу збереження лісу служба боротьби з економічною злочинністю?
Ліс – за кордон. Собі – тріски?
Про це розмова з начальником Державного департаменту боротьби з економічною злочинністю Міністерства внутрішніх справ України генерал-лейтенантом Віктором ЛИТВИНЕНКОМ.
– Торік на деревообробних підприємствах України вироблено 979 тис. куб. метрів лісопродукції, а це 0,6 відсотка від загальних обсягів промислового виробництва в державі. Більша частина – 543, 5 тис. м куб., або 55 відсотків, державними підприємствами. Ними вироблено продукції на 892 тис. грн., що на 15 відсотків більше, ніж за 2001 рік. На експорт відправлено продукції ще на 394 тис. грн.
– Експорт – це добре. Вікторе Івановичу, але уточніть, будь ласка: чи на вигідних умовах?
– Ми вивчали ситуацію, що виникла з експортом лісу. Виявляється, лісокористувачам вигідно реалізовувати деревину за кордон тільки через те, що на внутрішньому ринку вони не знаходять необхідного попиту. Крім того, середня ціна деревини і лісопродукції з неї на внутрішньому ринку у 2,5-3 рази менша, ніж на зовнішньому. Як наслідок експорт лісу з кожним роком збільшується. Торік з України експортовано лісу та лісоматеріалів приблизно на 289,6 млн. доларів США, а це 126 відсотків проти 2001 року – до 49 країн світу, що становить 0,6 відсотка питомої ваги із загальної кількості експорту товарів та продукції в державі. До речі, тільки 22 відсотки експорту припадає на долю державних підприємств. За результатами фінансової діяльності державних лісогосподарських підприємств в 2002 році до державного бюджету від сплати податків надійшло близько 66 млн. доларів США за експортовану продукцію та 161 млн. грн. від діяльності цих підприємств на внутрішньому ринку. З держбюджету використано 102 млн. грн., економічний ефект склав 407 млн. грн. Однак є ще інший аспект проблеми.
Ми провели комплекс заходів, спрямованих на протидію зловживанням у лісовій галузі, розкраданню товарно-матеріальних цінностей на підприємствах лісового господарства та незаконного вивезення деревини за кордон. Торік МВС України тричі інформувало Кабінет Міністрів України про ситуацію в галузі та подавало свої пропозиції для законодавчого розв’язання зазначених проблем. Ми подали до Верховної Ради проект закону, який передбачає заборону експорту лісу кругляку, лісоматеріалів з дуба, бука, горіха, інших цінних порід, а також посилення санкцій, передбачених статтею 246 Кримінального кодексу України та рядом статей Кодексу України про адміністративні правопорушення.
На основі аналізу викритих корисливих злочинів на об’єктах галузі вивчається і розповсюджується передовий досвід, контролюється його впровадження у регіональних підрозділах ДСБЕЗ. З метою суттєвого посилення боротьби з правопорушеннями на об’єктах лісового господарства, з урахуванням вимог наказу МВС від 19 лютого 2001 року, у західних регіонах держави, зокрема у Закарпатській, Львівській, Чернівецькій, Івано-Франківській, Рівненській областях, створені спеціальні підрозділи по боротьбі із злочинністю на об’єктах лісового господарства.
– Який результат роботи таких підрозділів?
– Більшість підрозділів органів внутрішніх справ на місцях переорієнтувало свою діяльність на відпрацювання, передусім керівників та матеріально відповідальних осіб підприємств, діяльність яких пов’язана з заготівлею, переробкою та реалізацією лісу. Торік, скажімо, зафіксовано 812 корисливих злочинів, серед яких 148 – розкрадання державного та колективного майна, 334 посадових злочини, в тому числі 202 факти незаконного вирубування лісу. До кримінальної відповідальності притягується понад 700 чоловік, з яких 400 – керівники та матеріально відповідальні особи підприємств, зайнятих заготівлею, переробкою і реалізацією лісу.
Підприємствам лісового господарства завдано збитків майже на 7 млн., з яких у ході слідства відшкодовано більше половини. У правопорушників вилучено 4,7 тис. м кубічних незаконно добутих лісоматеріалів вартістю близько півтора мільйона гривень, зокрема понад 800 м кубічних лісу цінних порід.
З початку нинішнього року вже викрито 212 корисливих злочинів, серед яких 100 – посадових. Виявлено 16 випадків давання хабара та 55 – незаконного вирубування лісу. Як наслідок – до кримінальної відповідальності притягнуто 162 особи, з яких 68 керівників та матеріально відповідальних осіб підприємств, Держкомлісгоспу України. Скоєними злочинами підприємствам лісового господарства завдано збитків більш як на 2,7 млн. грн. У правопорушників вилучено 778 кубометрів незаконно добутих лісоматеріалів вартістю понад 159 тисяч гривень, з яких 185 кубометрів лісу цінних порід. На розгляд судів направлено 58 кримінальних справ, засуджено 12 правопорушників.
– Як, на ваш погляд, можна припинити вирубування лісів і зменшити зловживання?
– Наш департамент запропонував підрозділам ДСБЕЗ на місцях організувати зустрічні перевірки відповідності між кількістю деревини, вказаної у лісорубних квитках, і фактично оприбуткованою та реалізованою деревиною. Для встановлення фактів викрадення деревини організувати перевірку обгрунтованості оформлення актів про втрату лісопродукції, її якості або непридатності для використання і реалізації.
Щоб викрити факти хабарництва під час грошової оцінки лісосік, видачі лісорубних квитків та реалізації деревини, проводяться оперативно-розшукові заходи для відпрацювання злочинних зв’язків посадових осіб лісогосподарств з представниками комерційних структур та зарубіжних фірм. Під контролем перебувають посадовці, які відповідають за розподіл лісосічного фонду між лісокористувачами, а також вивчаються їхні контакти з представниками лісокористувачів. Максимально стараємось також організувати оперативне супроводження процесів розподілу лісосічного фонду. Аби припинити незаконне вивезення лісу за межі держави, розпочато контроль та систематичне відпрацювання усіх суб’єктів господарювання, незалежно від форми власності, які займаються експортом деревини, особливо тих, які мають заборгованість з повернення валютної виручки на територію України.
– Які додаткові заходи потрібні насамперед?
– Давно, на мій погляд, назріла потреба на урядовому рівні вирішити питання видачі дозволів та лісорубних квитків тільки тим суб’єктам господарювання, які займаються подальшою переробкою лісодеревини і мають відповідні на те виробничі потужності. Варто також запровадити механізм квотування експортованого лісу, передбачивши при цьому надання переваги у виділенні квот згаданим суб’єктам господарювання і державним лісовим підприємствам. Вирішення цих питань практично відразу обмежить вивезення за кордон лісу кругляку за цінами, нижчими від його реальної вартості, насамперед – незаконно добутого, і дасть змогу збільшити надходження до бюджету від реалізації обробленої деревини.
Щоб впорядкувати контроль за ними, треба чітко визначити статус лісових насаджень агроформувань та порядок їх використання. А міністерства екології та природних ресурсів України і аграрної політики України зобов’язати встановити суворий контроль за дотриманням цього порядку власниками земельних ділянок, на яких розташовані відповідні лісонасадження. Робота з попередження та припинення правопорушень, оперативного супроводження процесів господарювання у галузі лісового господарства України триває і перебуває на постійному контролі керівництва Департаменту ДСБЕЗ МВС України.
Розмовляла Галина СТОРОЖУК
“Урядовий кур’єр” 2003.09.05