23 січня 2007 року
Антимонопольне відомство Фінляндії (Finnish Competition Authority, FCA)
опублікувало доповідь, у якій звинувачуються три найбільші целюлозно-паперові
компанії країни, – Стора-Енсо, ЮПМ-Кюммене і Метсаліітто – в навмисному
серйозному порушенні закону шляхом обміну інформацією про ціни на деревину один
з одним.
Як повідомляє газета Helsingin Sanomat, Антимонопольне відомство
вивчило дії компаній на лісовому ринку в період з 1997 до 2004 р. і
підтвердило серйозні порушення закону, допущені компаніями.
За даними Антимонопольного відомства, картель підтримувався
керівниками лісових відділів компаній і їх регіональними директорами.
Менеджери нижчого рівня у цих діях не брали участі.
Ключовим свідком процесу є Йорма Саарімаа (Jorma Saarimaa), регіональний керівник компанії ЮПМ у Південній Фінляндії.
"За словами Саарімаа, всі регіональні менеджери ЮПМ-Кюммене,
Стора-Енсо і Метсаліітто, що брали участь у зустрічі з даного питання,
знали, наскільки незаконним є це обговорення. За словами Саарімаа, було
ясно, що за підсумками зустрічі не повинно було з’явитися ніяких
документів" – йдеться у доповіді.
FCA почало досліджувати можливу цінову змову між лісовими компаніями три роки тому, після звернення компанії ЮПМ-Кюммене.
На додаток до вивчення закупівель деревини, чиновники вивчили
можливі незаконні домовленості компаній на паперових ринках Європи і
США. Докази, представлені ЮПМ, виявилися недостатніми для того, щоб
довести порушення на європейському ринку. У США компанії Стора-Енсо
пред’являється штраф у розмірі 7,5 млн. євро.
Найбільше розслідування сфокусувалося на купівлі деревини у
Фінляндії; за його підсумками Антимонопольне відомство пропонує
накласти на компанію Стора-Енсо штраф у розмірі 30 млн. євро, і на
Метсаліітто – 21 млн. євро. ЮПМ-Кюммене, яка надала інформацію,
виходить з процесу без штрафу.
За даними Антимонопольного відомства, компанії не тільки
збиралися тримати ціни під контролем. За словами менеджера ЮПМ Ханну
Вайніо (Hannu Vainio), були досягнуті угоди і про загальні зусилля зі
зниження закупівельних цін. Ці угоди підтримувалися через регіональних
менеджерів компаній.