Використання коштів державного бюджету, виділених на охорону і відновлення лісових ресурсів Закарпатської, Львівської, Івано-Франківської та Чернівецької областей у 2001 році та I кварталі 2002 року, за результатами перевірки Рахунковою палатою встановлено як безсистемне та неефективне.
Ліс рубають – бюджетні гроші летять!
Прес-служба Рахункової палати, 2002.06.27
Використання коштів державного бюджету, виділених на охорону і відновлення лісових ресурсів Закарпатської, Львівської, Івано-Франківської та Чернівецької областей у 2001 році та I кварталі 2002 року, за результатами перевірки Рахунковою палатою встановлено як безсистемне та неефективне.
Діючий порядок планування та фінансування заходів на охорону і відновлення лісових ресурсів є не прозорим і не забезпечує ефективне управління фінансовими та лісовими ресурсами. Відсутність єдиного, конкретного переліку власних надходжень підприємств системи Держкомлісгоспу і Мінагрополітики від господарської діяльності, напрямів і порядку використання та не зарахування цих коштів до бюджету, створило умови за яких, рішення стосовно їх використання приймались лісокористувачами на власний розсуд, в результаті чого держава, як власник лісів втратила, а інші тимчасові лісокористувачі (комерційні структури) в Закарпатській області отримали у 2001 році понад 1,6 млн. грн. доходу від заготівлі деревини шляхом проміжних рубок, на який вони відповідно до ст.18 Лісового Кодексу не мають права власності.
Аудиторами Рахункової палати виявлено, що відокремлення лісопереробної діяльності від ведення лісового господарства в Закарпатській, Івано-Франківській та Чернівецькій областях здійснено з порушенням Указу Президента України від 12.02.95 №142/95 та постанови Кабінету Міністрів України від 05.05.95 №322 “Про вдосконалення управління лісовим та мисливським господарством”. Обласними комісіями не було забезпечено достовірне і правильне визначення та передачу частки майна до сфери управління Міністерства (нині Державного комітету) лісового господарства (лише в Івано-Франківській області не передано майно вартістю 31,5 млн.грн. або 63,9 відс.), що негативно вплинуло на подальший фінансовий стан цих підприємств та фінансування заходів по охороні та відновленню лісових ресурсів.
В умовах обмеженості бюджетного фінансування, щорічного невиконання у лісфонді половини лісогосподарських заходів та враховуючи, що створення лісових ресурсів здійснюється за рахунок коштів державного бюджету, відокремлення функції заготівлі деревини від охорони і відновлення лісового фонду є передчасним. Більш доцільним є створення цільового фонду, до якого зараховувати виручку від реалізації заготовленої деревини і використовувати, як джерело фінансування заходів на охорону і відновлення лісових ресурсів.
Застосування плати за спеціальне використання лісових ресурсів, як джерела фінансування є недосконалим, оскільки повна плата більш ніж на половину не покриває фактичні витрати на створення деревостанів та не ув’язана з цінами на круглий ліс.
Внаслідок прийняття Закарпатською та Івано-Франківською облдержадміністраціями рішень, стосовно розподілу лісосічного фонду суб’єктам господарювання, які не володіють правом постійного чи тимчасового користування земельними ділянками лісового фонду (комерційним структурам), не виконання ними вимог постанови Верховної Ради України від 15.03.2001 року № 2290-ІІІ “Про невідкладні заходи, пов’язані з катастрофічними повенями в Закарпатті”, обсяг втрачених доходів держави за 2001 рік, склав понад 35 млн. грн., що є резервом для фінансування заходів на охорону і відновлення лісових ресурсів.
Через державної лісової охорони в Карпатському регіоні допущено самовільних рубок в загальному обсязі понад 30 тис. куб. м., що завдало державі збитків 17,3 млн. гривень. Низький рівень їх відшкодування (менше 2 відс.), є наслідком відсутності належного контролю з боку податкової адміністрації та виконавчої служби обласних управлінь юстиції.
Міністерством екології та природних ресурсів, Міністерством аграрної політики, Державним комітетом лісового господарства та місцевими органами влади не забезпечено ефективне, раціональне та екологічно-збалансоване використання лісових ресурсів в Карпатському регіоні, не розроблена Концепція державної програми відтворення лісів.
Розглянувши матеріали перевірки Колегія Рахункової палати зробила висновок, що в Мінагрополітиці немає чіткої програми дій у галузі лісового господарства, внаслідок чого, фінансові та лісові ресурси використовуються безсистемно, а процес реформування не завершений. Механізм передачі у постійне лісокористування земель лісового фонду реформованих КСП до цього часу неврегульований, в результаті чого у Чернівецькій області створені державні спеціалізовані лісогосподарські підприємства, а в Закарпатській, Львівській та Івано-Франківській – комунальні, що свідчить про однобокий та непослідовний підхід Мінагрополітики до питань ефективного управління лісовим фондом.
Отже, цілісної, нормативно-врегульованої системи фінансування видатків на охорону і відновлення лісових ресурсів, за рахунок всіх наявних джерел, а також екологічно-збалансованого використання лісового фонду Карпат немає.