Вже третій рік український бізнес працює в умовах повномасштабної війни. Не дивлячись на численні проблеми він не тільки вистояв, але й почав активно розвиватись у 2023 році. Одним із таких підприємств є ТОВ “Уніплит” – лідер деревообробної галузі України в сегменті виробництва ДВП, фарбованої ДВПО, фанери і пиломатеріалів.
Ключовим пріоритетом діяльності компанії «Уніплит» є пошук нових сфер застосування продукції деревообробки, вдосконалення асортиментної політики, підвищення якості продукції. Спілкувались із Юрієм Дубасем, директором підприємства.
Робота компанії під час війни
Звичайно, повномасштабна війна вплинула негативно на роботу компанії, особливо на її початку. В першу чергу, були порушені всі логістичні можливості – ми не змогли відвантажувати продукцію ні в Україні, ні за кордоном. В перші 10 днів ми були змушені зупинити деякі із наших виробництв, оскільки навколо панувала невизначеність і працювати було неможливо.
Ми також були змушені релокувати свій Харківський офіс до селища Вигода (Івано-Франківської області), де знаходяться наші виробничі потужності. Тоді переїхало близько 30 наших співробітників та члени їхніх родин.
Поступово ситуація почала налагоджуватись. Але чимало наших українських клієнтів зупинили своє виробництво, частина були в процесі релокації, тому обсяги реалізації звісно зменшились. Ми були змушені шукати більшу кількість покупців на європейському ринку. Тішило те, що вони навпаки були зацікавлені у співпраці хотіли підтримати українського виробника. Тому досить швидко ми вирівняли свій виробничий баланс та вийшли на планові показники роботи.
Також наші закордонні клієнти допомагали нам здійснювати гуманітарну підтримку постраждалих від війни регіонів. До нас їхали автомобілі із гуманітарною допомогою, а далі ми через свій благодійний фонд закривали потреби, які нам надходили від людей, які перебували у районах де здійснювались наступальні та військові дії. На зворотньому шляху цей транспорт доставляв продукцію нашим клієнтам.
Разом з тим війна дала нам і додаткові можливості. Ми побачили вільні ніші на ринку. В 2023 році ми відкрили новий напрямок діяльності – виробництво дверей торгової марки “Горганія”. Зараз активно розвиваємось в цьому напрямку. Відкриття нового підрозділу дало нам можливість створити ще додатково 70 робочих місць. Звичайно, відчувається кадрова проблема, труднощі із бронюванням, проте ми продовжуємо працювати та розвивати даний напрямок.
Перекриття кордонів польськими мітингувальниками
Частка продукції, яку ми виробляємо, а потім експортуємо досягає 70%. Ті 30%, які припадають на український ринок, реалізуються переважно для великих підприємств меблевої галузі, які в подальшому також відправляють готові вироби за кордон. Тому блокування польського, угорського, словацького кордонів дуже сильно вплинуло на нашу діяльність. Ми спостерігали зменшення обсягів реалізації до 50%, були змушені створювати додаткові складські приміщення, аби було де зберігати продукцію. Також залучили значні кредитні кошти для продовження своєї діяльності, збереження колективу та компанії загалом.
Маю відзначити, що ця ситуація негативно вплинула на довіру європейських компаній у частині своєчасного закриття контрактів, поставок. Бачимо, що деякі клієнти переорієнтувались на закордонних конкурентів. Це призвело до того, що для повернення своїх покупців зараз ми змушені переглядати контракти у сторону зниження цін на нашу продукцію та збільшення термінів оплати за неї.
Додатково ускладнюють роботу періодичні труднощі у частині транспортного забезпечення, а саме відчувається брак транспорту, оскільки водії відмовляються виконувати рейси у зв’язку з тим, що під час перетину кордону є ризик їх мобілізації.
Підсумовуючи відповідь скажу, що для нас, компанії, яка орієнтована на експорт, ситуація із блокуванням кордонів є дуже чутливою. Сподіваємось на те, що українська влада та лідери європейських країн все так зможуть спільними зусиллями знайти конструктивний вихід із ситуації.
Перспективи розвитку та пропозиції щодо удосконалення роботи учасників ринку деревини
Станом на зараз напевно усі учасники ринку деревини знаходяться майже в однакових умовах та вирішують схожі задачі. Ситуації, які я озвучував вище, змушують усіх бути більш обережними та ретельними в частині прогнозування своєї діяльності, а особливо в планування витрат.
Думаю усім деревообробникам хочеться конструктивнішого спілкування із ДП “Ліси України” та із ДАЛРУ. Має бути розуміння, що варто звертати увагу не лише на ті завдання, які ставить перед ними уряд. Необхідно усім разом працювати над спільними підходами щодо моніторингу ситуації на внутрішньому і зовнішніх ринках для забезпечення більш довготривалого прогнозування, аби бізнес мав розуміння подальших перспектив – який ресурс можна запланувати, в якому обсязі та ціновому коридорі, як мінімум на квартал, а може на рік і т.д.
Ми усі повинні мати спільну єдину консолідовану позицію. Говорю зараз про лісівників та деревообробників. І потім цю позицію ми маємо доносити до владних структур.