20 міністрів сільського господарства ЄС виступають за відстрочку та перегляд
Значні технічні проблеми та високий ступінь бюрократії викликають зростаючий опір серед міністрів сільського господарства ЄС, а також європейського лісового господарства та деревообробної промисловості щодо впровадження з 30 грудня 2024 року Регламенту ЄС про ланцюжки поставок, вільних від знеліснення (EU Deforestation Regula5 EU3/1). Як повідомляє агентство Reuters, на конференції міністрів сільського господарства ЄС у Брюсселі 26 березня представники 20 країн нещодавно підтримали пропозицію міністра сільського господарства Австрії Норберта Тотшніга відкласти дату набуття чинності EUDR і взяти час для ретельного перегляду змісту та фундаментальної структури регламенту. Крім того, Єврокомісію просять зробити загальний виняток для учасників ринку з країн, які можуть надати чіткі докази того, що вирубування лісів там не відбувається протягом кількох років. Після зустрічі міністрів сільського господарства федеральний міністр продовольства та сільського господарства Німеччини Джем Оздемір також висловив стурбованість щодо реалізації EUDR у його нинішньому вигляді. Федеральне міністерство довкілля також нещодавно висловилося за відстрочення. За даними Table Media, комісар ЄС з навколишнього середовища Віргініюс Сінкявічюс, з іншого боку, поки що виключає або відстрочку набуття чинності регламентом, або можливість внесення змін до змісту EUDR. Застосування такого заходу формально вимагатиме повної законодавчої процедури за участю як Європейської ради, так і Європейського парламенту.
За день до конференції міністрів сільського господарства ЄС сім асоціацій лісопромисловців з Австрії, Хорватії, Чехії, Угорщини, Польщі, Словаччини та Словенії висловилися проти набуття чинності EUDR наприкінці цього року. Один із основних пунктів критики стосується інформаційної системи ЄС (ІС), яку наказує Комісія ЄС і має використовуватися, наприклад, для запису геоданих про походження деревини. До інших проблемних питань належать непропорційно високий ступінь бюрократії та пов’язані з цим негативні наслідки для постачання деревини та деревообробної промисловості. Сім асоціацій закликають до того, щоб зміст EUDR був повністю переглянутий та приведений у практичне виконання, а також до продовження термінів реалізації. Крім того, необхідно враховувати процеси в ланцюжках поставок та операційну практику. ЄС повинен докладати зусиль для запобігання глобальному вирубуванню лісів і, наскільки це дозволяє його компетенція, укладати угоди з третіми країнами для просування там екологічних стандартів.
Європейські парасолькові організації Європейська конфедерація деревообробної промисловості (CEI-Bois), Європейська конфедерація меблевої промисловості (EFIC), Європейська організація лісопильної промисловості (EOS), Європейська федерація панельного виробництва (EPF), Європейська федерація торгівлі деревиною (ETTF) та Європейська федерація ) вже виступили з аналогічними критичними зауваженнями у спільній декларації, опублікованій 12 березня.
У Німеччині на конференції міністрів сільського господарства в Ерфурті 15 березня міністри сільського господарства федеральних земель закликали федерального міністра сільського господарства Оздеміра провести оцінку впливу регламенту на ризики та закликати Комісію ЄС ініціювати зміни.
Ще в лютому, після завершення початкового етапу випробувань, різні асоціації, у тому числі Plattform Forst & Holz, об’єднання парасолькових організацій Deutsche Forstwirtschaftsrat (DFWR) та Deutscher Holzwirtschaftsrat (DHWR), а також Säge- und Holzindustrie Bundesverban Holzindustrie und Kunststoffe verarbeitenden Industrie und verwandter Industrie- und Wirtschaftszweige (HDH) Всі вони базувалися в Берліні і вже вказували на те, що система має серйозні недоліки з точки зору керованості введення даних, продуктивності обробки та ясності. Якщо EUDR буде введено в дію, велика кількість різних джерел сировини також призведе до великої кількості первинних декларацій і довідкових номерів у Німеччині. Щоб цього не допустити, необхідно створити автоматичний інтерфейс. Стосовно бюрократичних зусиль, пов’язаних з цим, асоціації вважають, що вимоги, пов’язані з EUDR щодо збору, обробки, оновлення та моніторингу даних, є невідповідними перевагам. Ще одним важливим моментом є те, що існуючі нормативні акти, такі як Закон про торгівлю незаконно заготовленою деревиною (HolzSiG), федеральне та земельне лісове законодавство та інші нормативні акти, вже давно запобігають незаконній вирубці лісів у Німеччині.
EUDR, який складається приблизно з 42 сторінок, набрав чинності 29 червня 2023 року. Він був опублікований в Офіційному журналі Європейського союзу (ЄС) 9 червня після схвалення Радою ЄС 15 травня та Європейським парламентом 19 квітня. Передбачається, що він набуде чинності для великих компаній 30 грудня 2024, а для малих компаній – з 30 червня 2025 року. EUDR має замінити Регламент ЄС з деревини (EUTR, 995/2010).