В Україні простежується стагнація внутрішнього ринку меблів
Платформа економічного розвитку Wood Industry UAзапитала експертів меблевого бізнесу про виклики, проблеми та перспективи галузі на 2024 рік.
Oksana Donska, Член Правління, керівник Кластерної платформи Українська Асоціація Меблевиків:
– На сьогодні з боку баєра меблів можна сказати, що задовольнити попит нереально. Адже меблевики, які здатні виготовляти продукцію на експорт, наразі не готові взяти більше замовлень, ніж реалізують. Це, в першу чергу, пов’язано з нестачею працівників.
Щодо проблеми блокування кордону, то великих виробників це дещо зупиняє, але не обмежує. Звісно, дорожчає логістика, збільшується термін доставки, машини стоять в черзі, але, зрештою, їдуть. А ось дрібні меблевики, яких у нас більшість, вантажать продукцію у менші машини (до 3 тонн) і вивозять.
Стосовно питання сировини – аналітичної інформації не маю. Однак, наприклад, сьогодні поляки пропонують Україні обрізну дошку або щит. Це опосередкований факт, але, очевидно, він говорить про те, що виробники відчули, що там можна купувати дешевше, стабільніше й більше.
Щодо прогнозів на цей рік, то вже сьогодні простежується значна стагнація внутрішнього ринку. І ті компанії, які працювали виключно на українського споживача, відчувають дефіцит замовлень. Їм треба переорієнтовуватися, диверсифікувати виробництво. Адже ті хвилі, які були у нас із переселенцями і забезпечували меблевиків замовленнями, вже спадають. Нема такого руху населення і донорів, які, скажімо, могли б закуповувати велику кількість меблів у центри для внутрішньо переміщених людей. Та й відсоток платоспроможного населення в Україні зменшився. Крім того значно впав попит в регіонах, які раніше були лідерами з продажів (Харків, Одеса, Дніпро).
Щодо експорту, то на сьогодні світ звик до того, що в нас, на жаль, триває війна. Іноземні клієнти заспокоїлися і навчилися реагувати на українського виробника, який працює в таких умовах. Сьогодні вже знають, як знизити ризики покупця. Тим часом в Україну йдуть, бо тут можна замовити великі об’єми, інший дизайн, тобто бізнес продовжується.
Взагалі ж стосовно перспектив цього року, то українці швидко підлаштовуються, шукають виходи. Той інтерес до України, який є сьогодні, на мою думку, не згасатиме. І експорт буде вирівнюватися. Дуже хотілося б, щоб він досяг принаймні рівня 2022 року.