Форум з питань EUDR в Україні: підсумки та перспективи

Ниже приводится компиляция материалов по форуму появившихся в СМИ, дополненная рядом презентаций и моими замечаниями. За основу взята информация WWF. М.П.

Зміст Регламенту ЄС щодо знеліснення та деградації лісів (EUDR), його вплив та можливі ризики у контексті євроінтеграційних перспектив України стали предметом  дискусії для понад 200 учасників форуму. 

WWF-Україна у співпраці з ФАО, FSC Україна та IPRSA виступили ініціаторами та організаторами форуму “Вплив Регламенту ЄС щодо знеліснення та деградації лісів на Україну: перспективи та ризики”, який відбувся 22 березня в Києві у змішаному форматі. 

У першій сесії учасники розглянули значення EUDR в системі європейського законодавства й політичної ініціативи “Європейський зелений курс”, та оцінили його можливий вплив на країни поза межами ЄС. Ключовою була доповідь представника Єврокомісії, в якій акцентовано на змісті нових вимог ЄС. Представники Верховної Ради України та центральних органів виконавчої влади не лише підтримали важливість перспектив, які відкриває EUDR для України, але й окреслили напрями гармонізації національного законодавства із зазначеними вимогами ЄС. 

Друга сесія охопила практичні аспекти застосування EUDR з урахуванням чинної практики лісогосподарювання й збереження лісів, захисту біорізноманіття та лісових екосистем, стану цифровізації лісового господарства, розвитку деревообробної галузі у взаємозв’язку з лісовою, потенціалу добровільних інструментів лісової сертифікації, зокрема, FSC.

Багатосторонній та відкритий діалог із залученням заінтересованих сторін, а саме, представників інститутів ЄС, народних депутатів України, міжнародних партнерів, урядовців, представників лісового господарства та деревообробної промисловості, неурядових організацій та академічних установ, сприяв реалізації цілей форуму. 


Серед основних підсумків форуму варто зазначити такі: 

1. Існує запит від бізнесу та громадськості на отримання операційного плану впровадження EUDR, а отже і більш тісної координації дій відповідних урядових структур України з Єврокомісією. 

О каком плане может быть речь если не известно ни окончательное содержание регуляции, ни срок её ввода в действие, ни оценка Украины на шкале рисков обезлесенья?

2. Адаптація лісового сектору економіки України з урахування вимог EUDR вимагає подальшої гармонізації національного законодавства зі стратегією, політиками та законодавчими вимогами ЄС, зокрема єдиних підходів до означення базових лісівничих термінів. 

К сожалению, гармонизацию национального законодательства с Законодательством ЕС все понимают исключительно, как приведения его в соответствии с разного рода правовыми актами ЕС. На самом деле различая значительно глубже, потому что лесные законы стран Европы и Украины реализованы в традициях разных “правовых миров”… Практически ВСЕ нынешние эксперты этого не понимают…

Что касается лесных и не только терминов, то это вопрос с очень большой “бородой”. Я много раз пытался инициировать его решение, но наталкивался на ожесточенное сопротивление. Даже на этом форуме выступающие эксперты путали прирост и среднее изменение растущего запаса, называли балансы дровами и проводили знак равенства между советскими объектами ПЗФ и европейскими ООПТ… Всё это совсем не случайно…

Для Василия Масюка размещаю свою статью о Ключевых понятиях лесного права, которая написана в те годы, когда он ещё упражнялся с фанерой… Где-то 2000-2001 год… После было много других работ… и уже пора писать нечто новое…

3. Реалізація вимог EUDR є потужним мотиваційним чинником удосконалення системи управління та господарювання в лісовому секторі для запобігання знеліснення та деградації лісів, а також посилення правової відповідальності. 

Забыли уточнить “для запобігання знеліснення та деградації лісів” в основном, в тропических лесах Амазонии. В Украине леса деградируют без обезлесения из-за многолетнего, дебильного управления лесным хозяйством… Тут ни EUDR, ни FSC не помогут.

4. Добровільні інструменти, зокрема, запропоновані FSC, є вагомим підґрунтям для подальшої інтеграції України до глобальної системи простежуваності ланцюгів постачання лісової продукції до чинних ІТ рішень у лісовій галузі. 

К сожалению, сертификация все в большей мере становится бизнесом и всё в меньшей инструментом для исправления ошибок в управлении лесами. В Украине FSC продемонстрировало это весьма ярко, что нашло своё выражение в оценках многих независимых экологических и правовых организаций…

Кстати, европейская система сертификации ничем не хуже FSC. Почему её не назвали не понятно. Выступление Аллы не понравилось?

5. Формування конкурентного та транспарентного інституційного середовища, сприятиме максимальному використанню підприємствами лісового сектору України можливостей від впровадження EUDR та забезпеченню превентивного захисту лісів. 

Поразительна разница в восприятии EUDR украинскими и европейскими экспертами. Различия примерно такие же, как между волками и декоративными собачками. Одни видят в системе “бюрократического монстра”, в котором “нет никакой выгоды, сравнимой с совершенно непрактичным административным бременем”, а другие ” можливости для превентивного захисту лісів”. Непонятно только кто,- кроме армии Путина и малограмотного руководства лесной отрасли, угрожает лесам Украины? Справедливости ради замечу, что было на форуме одно прекрасное исключение. Какое? Догадайтесь с трех раз.

6. Результативна взаємодія між учасниками ланцюга постачання та іншими заінтересованими сторонами в питаннях оцінювання і зниження ризиків у простежуваності лісової продукції є базовою умовою для належного підтвердження відсутності знеліснення та деградації лісів.

Хотелось бы привлечь к взаимодействию тех “учасников ланцюга постачання”, которые регулярно едут по дорогам Украины с бревнами без документов и бирок или с бирками, но не соответствующими породе, размеру или сортности перевозимой древесины. И это при лучшей в мире, по оценкам руководства Гослесагентства, системе контроля бревен, делающей воровство невозможным.

Форум став лише першим заходом на шляху адаптації лісового сектору України до EUDR. Вже зараз є очевидною потреба наступного практично орієнтованого заходу задля сприяння реалізації EUDR з урахуванням інтересів різних цільових груп, представлених на форумі. 

Лесной сектор Украины надо адаптировать не к EUDR, а к работе в правовом и экономическом поле Европейского союза. Без этого, даже самая чудесная система отслеживания древесины в Украине будет выглядеть как крепкая брезентовая заплатка на драных лохмотьях. Другими словами, столкнувшись с задачей выбора для лесного сектора Украины нового костюма европейского покроя, мы полностью сосредоточились на изготовлении модных в Европе пуговиц, не обращая внимание на всё остальное.

В целом форум отличался отличной подготовкой и проведением. Великолепны были модератор и переводчики. Однако, была в этом событии и типичная “прилизанность”, хорошо знакомая по многим международным мероприятиям в Украине. Так осваивают донорские деньги… Решение проблем, по моему опыту, требует иного стиля подготовки и ведения диалога. В выступлениях многих экспертов чувствовалось отсутствие фактических данных, а иногда и пробелы в образовании… Европейская фразеологии далеко не всегда могла это скрыть…

Директор з природоохоронної роботи WWF-Україна Костянтин Гура коментує: 
“Післявоєнне відновлення України залежить не лише від наявності деревини, а й від здатності лісових екосистем забезпечувати нас чистим повітрям, водою і сприяти адаптації до зміни клімату. Це базовий рівень безпеки, необхідний для підтримання здоров’я та добробуту українців протягом багатьох років”.

Менеджерка проєктів лісового напряму WWF-Україна Ганна Лобченко акцентує: 
“Регламент EUDR нагадує нам, що значна частина процесу знеліснення є законною відповідно до законодавства різних країн. Для України болючими є питання суцільних санітарних рубок, збереження пралісів й інших цінних лісів, стале ведення лісового господарства в цілому, адже інтенсивне управління одновіковими лісами шляхом суцільних рубок і видалення мертвої деревини може мати серйозний вплив на оселища, що є проявами деградації. Не варто забувати й про те, що захист лісів не повинен призводити до перетворення або деградації інших природних екосистем — степів й луків, торфовищ та водно-болотних угідь. WWF-Україна готовий допомогти дбати про цінні екосистеми і цим самим уникати порушень вимог EUDR”.

«Сьогоднішня дискусія щодо нових правил, які містяться у Регламенті, це питання стратегічного рівня, оскільки ці зміни матимуть вплив як на бізнес, так і на всіх гравців на цьому ринку, — зауважив П’єр Вотьє, голова офісу ФАО в Україні. — Спільними зусиллями та через співпрацю, ФАО має на меті підтримати і владу, і бізнес, лісові господарства в Україні, розробивши відповідні пропозиції та практичні рішення. Це дасть можливість  розбудувати інклюзивну, прозору систему управління лісовими ресурсами, і таким чином побудувати краще, стале життя».

Широке партнерство навколо цілей попередження знеліснення та деградації лісів має стати каталізатором інтеграційних процесів лісового сектору України до ЄС. Наразі FSC запропонувало конкретні рішення, які підвищать готовність утримувачів FSC сертифікатів в усьому світі відповідати вимогам EUDR. Ми розпочинаємо працювати з відповідальним бізнесом та іншими зацікавленими сторонами щодо втілення рішень FSC в Україні ”, відзначив Національний представник FSC в Україні, Павло Кравець.

Пострелиз форума и некоторые презентации можно скачать ниже.

Презентации

Всесвітній фонд природи WWF — одна з найвпливовіших та найбільших незалежних природоохоронних організацій у світі. Місія WWF ‒ зупинити деградацію природних систем планети та побудувати майбутнє, у якому людина житиме в гармонії з природою. Понад 20 років WWF реалізує проєкти в Україні та з 2019-го діє як національне представництво, що об’єднує представників громадськості та науковців. Ліси — один з ключових напрямів роботи WWF. WWF-Україна спрямовує зусилля на скорочення темпів знеліснення, покращення практик управління лісами й збереження цінних лісів. Команда втілює проєкти в широких темах: ідентифікація та збереження пралісів, протидія незаконним рубкам, сталі практики ведення лісового господарства і трансформація лісової політики України. Місія лісового напряму WWF-Україна, яку організація реалізує з партнерами по всьому світу, ‒ побудувати світ, багатий на широкі, сталі лісові ландшафти, що приносять користь біорізноманіттю, людям і клімату.  

Продовольча та сільськогосподарська організація (ФАО) є спеціалізованою установою Організації Об’єднаних Націй, яка очолює міжнародні зусилля, спрямовані на подолання голоду. Основна роль ФАО як організації системи ООН у лісовому секторі України полягає у підтримці Міністерства захисту довкілля та природних ресурсів, Державного агентства лісових ресурсів України та інших установ і організацій, які беруть участь у зміцненні лісового сектору, створюючи таким чином основу для середньо- та довгострокових інтервенцій. Приведення лісової політики України у відповідність до європейської політики, що розвивається, є пріоритетним напрямком діяльності, який вимагає невідкладних дій і в якому ФАО вже бере участь через реалізацію лісівничого компонента проєкту «Комплексне, конкурентоспроможне та економічно раціональне створення ланцюжків доданої вартості у сільському, рибному та лісовому господарствах» за фінансової підтримки Європейського Союзу.  

Forest Stewardship Council® (FSC®) — неприбуткова організація, яка однаковою мірою фокусується на екологічних, соціальних та економічних аспектах лісогосподарювання. Лісова сертифікація за схемою FSC охоплює понад 150 млн га сертифікованих лісів і є світовим еталоном сталого ведення лісового господарства. Громадські організації, споживачі та бізнес довіряють FSC захищати і посилювати здоров’я та стійкість лісів для всіх назавжди. 

Проєкт Європейського Союзу «Інституційна та політична реформа дрібномасштабного сільського господарства в Україні» (IPRSA). Команда проєкту надає підтримку уряду України у розробці стратегії та плану дій для підтримки малих сільськогосподарських виробників та наближення до відповідного законодавства, директив та програм розвитку сільських територій ЄС. Проєкт також працює в напрямку підтримки розвитку та реформування лісівничого та рибного секторів. 

Матеріали цього сайту доступні лише членам ГО “Відкритий ліс” або відвідувачам, які зробили благодійний внесок.

Благодійний внесок в розмірі 100 грн. відкриває доступ до всіх матеріалів сайту строком на 1 місяць. Розмір благодійної допомоги не лімітований.

Реквізити для надання благодійної допомоги:
ЄДРПОУ 42561431
р/р UA103052990000026005040109839 в АТ КБ «Приватбанк»,
МФО 321842

Призначення платежу:
Благодійна допомога.
+ ОБОВ`ЯЗКОВО ВКАЗУЙТЕ ВАШУ ЕЛЕКТРОННУ АДРЕСУ 

Після отримання коштів, на вказану вами електронну адресу прийде лист з інструкціями, як користуватись сайтом. Перевіряйте папку “Спам”, іноді туди можуть потрапляти наші листи.