Страйки у Фінляндії уповільнюють виробництво та постачання на тижні
Переговори між скандинавськими відправниками вантажів і покупцями з Центральної Європи про постачання пиломатеріалів хвойних порід у другому кварталі 2024 року почалися в останні кілька днів. Відправники вантажу повідомили своїх клієнтів про значне підвищення цін на них у першому кварталі. Залежно від базового рівня та асортименту, фінські виробники просять у середньому 25-30 євро, а шведські відправники вантажу – 20-25 євро/м³. Говорять, що шведи також піднімають свої ціни до 50 євро в окремих випадках.
Таким чином, фінські відправники вантажу підняли ціни на стругані пиломатеріали як мінімум до 300-305 євро/м³ CIP на південь, а шведські пиломатеріали – на рівні 290-295 євро. Ціни в середньому становлять близько 215-225 євро/м³ CIP на півночі, нині вказані для бічних пиломатеріалів 22 мм та 240-250 євро для 16 мм. Крім зростання цін на пиломатеріали, нині також тривають дискусії щодо вартості фрахту. Відправники вантажу дотримуються думки, що нинішня звичайна різниця в ціні в 10 євро або близько того між CIP на півночі і CIP на півдні більше не відповідає часу і має бути збільшена до 15 євро.
Спочатку імпортери і стругальні підприємства були здивовані несподіваним розміром цін, що запитуються. Покупці зазначають, що через млявий попит з боку будівельного сектора, ймовірно, не вдасться компенсувати зростання витрат. Покупці спочатку чекали націнки близько 15-20 євро. У зв’язку з тим, що в даний час уявлення про ціни та попит все ще відносно широко розходяться, і їх важко оцінити з погляду покупця, конкретних контрактів поки не укладено. Очікується, що вони з’являться не раніше ніж передостанній тиждень березня.
З погляду покупців, поточна ситуація ускладнюється тим, що в деяких випадках обсяги, закладені до бюджету у першому кварталі, значно не дотягували до звичайного рівня на початок року. Крім того, імпорт із Фінляндії затримувався та затримується, іноді в деяких випадках значно. Це пов’язано з обмеженнями у виробництві на початку цього року. Через екстремально низькі температури лісопильних заводів доводилося знижувати швидкість подачі при розпилі, що призводило до зниження продуктивності. Потім робітники лісопильних заводів оголосили два раунди страйків загальною тривалістю вісім днів. З початку минулого тижня працівники портів оголосили двотижневий страйк. Судячи з того, що кажуть фінські відправники вантажів, поставок у цей період не буде. У поєднанні з відставанням у постачаннях за існуючими контрактами, яке вже накопичилося цього кварталу, фінські відправники вантажу вважають ймовірним, що обсяги за новими контрактами не зможуть бути відправлені до кінця квітня.
Навіть якщо не брати до уваги страйки, скорочення виробництва у Фінляндії нині перебуває на рівні, нижчому від середнього. Через відсутність імпортної сировини з Росії фінські целюлозно-паперові комбінати також масово вилучають із ринку пиловник малого діаметра. Більше того, одна група вирішила поки що продовжувати розпилювання бічних пиломатеріалів тільки в обмеженому обсязі. Натомість бічні дошки повинні бути оброблені в процесі розпилювання, щоб збільшити вихід тріски. За останні кілька тижнів у Швеції збільшилась вирубка. Більшість заводів мають достатній запас круглого лісу, хоча ціни на пиловник останнім часом ще більше зросли.