Сумарний об’єм незаконно добутої деревини в Україні у 2022 р. за даними самих лісокористувачів склав щонайменше 24,327 тис. куб.м, або 0,2% від загального рівня офіційної лісозаготівлі.
Незаконні рубки – негативне явище як з економічної, так і з природоохоронної точок зору. Вони зумовлюють втрати значного ресурсного потенціалу лісів, економічні збитки лісокористувачів, порушення стану лісів та їхньої здатності виконувати екологічні функції.
Одним із пріоритетних напрямків діяльності ГО “Лісові ініціативи і суспільство” (ГО “ЛІіС”) є боротьба із незаконними рубками в Україні. Відтак у рамках проєкту “Боротьба із незаконними рубками в Україні”, підтриманого відділом міжнародних програм Лісової Служби США, експерти організації провели дослідження задля узагальнення та аналізу обсягів офіційно задокументованих незаконних рубок у лісокористувачів усіх відомств на території України за 2022 рік.
Дані було зібрано завдяки письмовому опитуванню (розсилання запитів) загальновідомих лісокористувачів та відомств, а також індентифікованих відповідно до публічної інформації. У зв’язку з військовою агресією росії, відсутністю публічної інформації про діючих лісокористувачів, проведеною децентралізацією та реформуванням лісової галузі не вдалося зібрати повні дані про обсяги незаконних рубок за 2022 рік.
Дослідження охопило дані
- Держлісагентства (на території, що контролює уряд України),
- низки комунальних підприємств, які є лісокористувачами (17 підприємств у 6 областях),
- 36 установ ПЗФ Міндовкілля (у 14 областях),
- 2 установ Міносвіти у Львівській області,
- 1 установи Укрзалізниці та
- 1 ДУС.
Решта відомств та лісокористувачів не надали відповідей або надали їх у неповному обсязі.
Сумарний об’єм незаконно добутої деревини в Україні у 2022 р. за даними самих лісокористувачів склав щонайменше 24,327 тис. куб.м, або 0,2% від загального рівня лісозаготівлі (у порівнянні із статистичними даними). Це найменший зафіксований нами рівень за останні чотири роки. Для порівняння: максимальний обсяг незаконних рубок за останні 20 років був зафіксований у 2019 році – 125,279 тис. куб. м або 0,6% від рівня лісозаготівлі. Подібні зміни можуть бути пов’язані не лише із реальним зниженням нелегальної діяльності та впровадженням електронного обліку деревини, але і з неповним обліком всіх випадків у зв’язку із бойовими діями та воєнним станом, забороною відвідування лісів, обмеженням роботи Держекоінспекції.


Левова частка незаконних рубок була виявлена у лісах Держлісагентства – 84,6%, значно менше в установах ПЗФ Міндовкілля – 9,5%, у комунальних лісах – 6%, та у лісах Міносвіти – 0,01%.
Антирейтинг за рівнем зафіксованих незаконних рубок:
Дніпропетровське ОУЛМГ – 6840 куб. м (33,2 % від загального обсягу у Держлісагентстві),
Харківське ОУЛМГ – 3496 куб. м (17,0 %),
Закарпатське ОУЛМГ – 2343 куб. м (11,4 %) та
Київське ОУЛМГ – 1856 куб. м (9,0 %).
Частка нелегальних рубок щодо легальної лісозаготівлі найбільша у Дніпропетровському та Херсонському ОУЛМГ – 10% та 5%.


Найбільший рівень незаконних рубок серед установ ПЗФ Міндовкілля зафіксовано в Ужанському національному природному парку (Закарпатська область) – 2088 куб.м, що становить 90,7% від об’єму рубок у лісах Міндовкілля. Такі обсяги незаконних рубок співставні з даними Держлісагентства щодо Закарпатського ОУЛМГ, і, на жаль, свідчать про досить високий рівень нелегальних рубок у Карпатах.
Незаконна діяльність нанесла значну фінансову шкоду – сумарно 258,1 млн грн, і зокрема
- 186,7 млн грн – підприємствам Держлісагентства,
- 39,2 млн грн – установам Міндовкілля,
- 32,1 млн грн – комунальним лісогосподарським підприємствам, та
- 20,6 тис. грн – установам Міносвіти.


Наше дослідження показало, що відсутність уніфікованої форми та обов’язковості звітування про виявлені незаконні рубки, а також відсутність єдиного визначення терміну “незаконні рубки” не дозволяє належно оцінити обсяги цих рубок на національному рівні, моніторити хід розслідувань та рівень притягнення винних осіб до відповідальності.
Повний текст аналітичного дослідження“ОБСЯГИ НЕЗАКОННИХ РУБОК, ЗАДОКУМЕНТОВАНИХ ЛІСОКОРИСТУВАЧАМИ УКРАЇНИ У 2022 РОЦІ (НА ПІДСТАВІ ПУБЛІЧНИХ ЗАПИТІВ)” – ТУТ
У зв’язку з цим ГО «Лісові ініціативи і суспільство» пропонує внести зміни до ст. 246 Кримінального кодексу України, зокрема, щодо визначення понять «незаконна порубка» і «незаконно добута деревина», а також прийняти на законодавчому рівні проєкт уніфікованої форми звітності для всіх лісокористувачів України для звітування про обсяги виявлених ними незаконних рубок.
Висловлюємо щиру подяку усім відомствам та підприємствам за надання даних і сприяння дослідженню, а також вдячність Лісовій Службі США за фінансову підтримку.