Практичні поради для бізнесу та лісокористувачів
У статті звертаємо увагу українського деревообробного бізнесу на необхідність враховувати вимоги законодавства ЄС у частині дотримання Регламенту ЄС про лісоматеріали (EUTR) та Регламенту ЄС щодо боротьби зі знелісенням (EUDR) під час продажу виробів з деревини на ринку ЄС.
Регламент Європейського Союзу (ЄС) про лісоматеріали (EUTR) набув чинності 3 березня 2013 року та залишатиметься в силі до кінця 2024 року, після чого його замінить Регламент ЄС щодо боротьби зі знелісенням (EUDR). Однак, норми, які зараз діють у рамках EUTR, продовжать діяти і в рамках EUDR, проте до них додадуть нові вимоги.
EUTR
Головною метою введення Регламенту ЄС про лісоматеріали (EUTR) є боротьба з незаконними вирубками лісів і торгівлею відповідною деревиною та продуктами з неї на ринку ЄС. Експертна група, створена з метою впровадження Регламенту ЄС про лісоматеріали, рекомендувала, щоб Оператори ЄС впроваджували у себе на підприємствах так звану «систему належної обачливості» (DDS) – комплекс заходів щодо виробників продукції з деревини та постачальників лісопродукції, – а також співпрацювала з Моніторинговими організаціями щодо створення DDS.
Це означає, що закупівля певної партії виробів з деревини поза межами ЄС повинна завжди супроводжуватись окремим аналітичним звітом. Документ має вказувати на виявлені ризики, пов’язані з можливістю потрапляння нелегально заготовленої деревини у продукцію, яку поставляють на ринок ЄС, а також на те, чи виявлені ризики можуть бути усунуті і як саме. На підставі такого звіту (рекомендацій) Оператор повинен здійснити визначені ним заходи, щоб запевнити Компетентні органи ЄС, які контролюють впровадження Регламенту ЄС щодо лісоматеріалів, у відсутності незаконно заготовленої деревини у виробах, які він поставляє на ринок ЄС із будь-якої країни поза її межами.
Отже, основною метою впровадження DDS є визначення законності походження виробів з деревини, які імпортують на ринок ЄС, а також перевірка законності ланцюга постачання постачальника та походження його заготовленої деревини. Передбачалося, що із цим завданням добре справляються міжнародні сертифікаційні організації FSC та PEFC. Однак, починаючи з 9 грудня 2020 року Україна потрапила у центр уваги Компетентних органів, які засвідчили: «постачання деревини та виробів на основі деревини з України пов’язано з високим ризиком отримання продукції, що порушує чинне законодавство країни» з різних аспектів.
Після повномасштабного вторгнення Росії на територію України та розв’язаною кривавою війною Експертна група Комісії ЄС щодо EUTR 29 квітня 2022 року додатково впровадила трирівневу процедуру оцінки походження лісоматеріалів і деревини з України. Відтак, зараз на ринку ЄС можливе розміщення деревини тільки із незахоплених територій, за умови, що виявлено незначний ризик для заявленої продукції.
EUDR: нове регулювання для захисту лісів та торгівлі продуктами з деревини в ЄС
19 квітня та 16 травня 2023 року Європейський парламент та Рада Європейського Союзу схвалили Регламент ЄС щодо боротьби зі знелісенням (EUDR), що вступив у силу 29 червня 2023 року. Операторам та торговцям надано 18 місяців на впровадження нових правил EUDR.
Зазначене Регулювання вимагає від усіх Операторів та торговців, які імпортують або експортують товари на ринок ЄС, демонструвати, що ці продукти не походять із нещодавно знищених лісів (ті, які були такими станом на 31 грудня 2020 року) та не сприяють знищенню лісів (згідно з визначенням ФАО, наприклад, місця вирубки повинні лишатися залісеними або продовжувати належати до категорії лісових земель). Оператори повинні збирати та зберігати інформацію, документи та дані, пов’язані з кожною партією товарів, впродовж п’яти років та впроваджувати систему належної обачливості (DDS), що включає три важливі кроки:Збір інформації: Дані про продукцію (код продукції, кількість, країна виробництва, підтвердження законності вирубування та географічні координати, внесені до спеціально створеної Інформаційної системи, деталі щодо якої будуть опубліковані до кінця 2024 року).Оцінка ризиків: Оцінка та перевірка ризиків, пов’язаних із наявністю окремих елементів продукції, які потрапляють у ланцюг постачання, але не відповідають заявленим законним критеріям згідно зі статтею 10 (наприклад, виготовлені з нелегально заготовленої деревини тощо).
Заходи з мінімізації: Впровадження та документування відповідних заходів, якщо ризик після виявлених і оцінених ризиків перевищує незначний рівень, відповідно до критеріїв статті 11.
Рекомендації ГО «ЛІіС» щодо мінімізації ризиків для Операторів
Задля створення передумов для впровадження Системи належної обачливості (DDR) ГО «ЛІіС» рекомендує укласти угоду або Меморандум про взаєморозуміння (MoU) між Оператором ринку ЄС та Постачальником Продукції (Продавцем) з України, що може містити такі пункти:
- Запевнення про відсутність залучення нелегальної деревини до виробництва продукції.Підтвердження наявності чинної документації на всю задекларовану у кожній партії продукцію, яка, крім експортно-імпортних документів, включає супровідну документацію на постачання деревини (як-от: відповідні угоди з постачальниками деревини; лісорубні квитки, які вказують місце рубки деревини; товарно-транспортні накладні (ТТН-ліс), які вказують походження деревини та деталі її завантаження; розрахунок виходу готової продукції, який показує частку витрат круглої деревини для створення одиниці задекларованої продукції; рахунки-фактури для відвантажень продукції та інші документи).Наявність у публічному доступі усіх представлених документів онлайн через урядові та інші бази даних для забезпечення безперешкодної перевірки їхньої автентичності третіми сторонами (винятки можливі для доказів, які неможливо перевірити онлайн, але можливо за допомогою інших альтернативних джерел).
- Вимогу про взаємопов’язаність представлених документів, які не залишають місця для двозначності (наприклад, ТТН повинна містити посилання на місце рубки або номер лісорубного квитка).
- Заборону використання деревини із санітарних рубок або інших «сірих схем/нелегальних практик» видів рубок із винятками, якщо подано переконливі докази про наявність декларованих пошкоджень, спричинених природними катастрофами або хворобами чи іншими причинами вирубок (офіційні документи, затверджені урядом, не є достатніми у таких випадках).
- Сувору відмову від придбання деревини з лісів, які є об’єктами ПЗФ, лісів високої природоохоронної цінності (категорія лісів 1) та обмежене придбання деревини з інших схожих територій (категорій лісів 2 і 3).Нульову терпимість до хабарів або корупційних практик для отримання доступу до деревних ресурсів.
- Перевірку репутації постачальників деревини та виключення співпраці з тими, хто має задокументовані стосунки з корупційними та нелегальними практиками.Відмову від деревини або інших товарів, які походять з території Росії, Республіки Білорусь або територій України, зокрема, Донецьк, Луганськ, Херсон, Запоріжжя та Крим (нині окуповані Росією).
- Постачальникам продукції важливо узгодити свої національні практики відповідно до вимог ЄС, які виставляють партнери-Оператори, особливо з огляду на те, що відбувається впровадження більш суворих правил щодо походження деревини, як це вказано в EUDR.
ГО «ЛІіС» рекомендує українським національним компаніям впровадити власну внутрішню систему підтвердження законності походження деревини (DDS Постачальника). Інформація, яку надають Постачальники Оператору, повинна бути дійсною, офіційною, незалежно перевіреною та містити такі документи/інформацію від відповідних продавців деревини:Копія лісорубного квитка з номером ділянки, виділу і кварталу місця, де було заготовлено деревину, що придбав Постачальник продукції.
Точні географічні координати усіх ділянок, де заготовлено деревину для виробництва усієї партії продукції. Якщо площа лісосік, звідки походить заготовлена придбана деревина, перевищувала 4 гектари, Постачальнику необхідно задокументувати географічні координати всіх точок, які складають периметр таких ділянок (полігон), а не лише центральну точку (полігони можуть бути представлені у форматі shapefile).
Юридична підстава для закупівлі деревини, що вказує назви порід (зокрема й латинські), їхній об’єм та інші якісні та розмірні характеристики придбаної деревини (копія Контракту між Постачальником та його Продавцем деревини).
Копії товарно-транспортних накладних (ТТН-ліс), в яких чітко вказані породи, розміри й об’єм деревини, які Постачальник використав у виробництві заявленої для продажу Оператору партії продукції. Така транспортна накладна також повинна мати посилання на місце вирубки, що може бути вказано або безпосередньо на ній, або в окремій довідці, яку Продавець деревини може надати відповідно до запиту Постачальника.
Вказаний в ТТН-ліс об’єм деревини, який був використаний для виробництва заявленого обсягу продукції.
Інформацію про розрахований коефіцієнт виходу готової продукції (представленої у кубометрах), виготовленої з одиниці закупленої деревини (вираженої теж у кубометрах), розмір якого залежить від типу виготовленої продукції та якості використаної деревини. Така інформація може бути надана місцевими експертами, зокрема, з Торгово-промислової палати чи наукових інституцій, на підставі проведених досліджень або технічних характеристик використаного обладнання чи відповідних наукових публікацій.
Обсяг заявленої для продажу партії продукції (який заявлений у Рахунку) повинен відповідати розрахованому вище коефіцієнту виходу готової продукції та задекларованому для виробництва цієї партії продукції обсягу і якості деревини, вказаних у ТТН.
У разі використання деревини із санітарних вирубок або деревини, заготовленої в охоронних, рекреаційних та захисних лісах (категорії 1, 2 і 3), Постачальник повинен надати Оператору додаткову офіційну і ту яка перебуває у публічному доступі документацію, що підтверджує обґрунтування та необхідність вирубки таких лісів, а також надати додаткове підтвердження від третіх незалежних сторін щодо їхнього стану перед вирубкою (наприклад, зображення саме вирубаних дерев, на яких чітко ідентифіковано та продемонстровано хвороби або пошкодження, як вказано в офіційній документації, або інші підтримуючі докази).