У цій публікації звертаємо увагу українського деревообробного бізнесу на необхідність враховувати вимоги законодавства ЄС у частині дотримання Регламенту ЄС про лісоматеріали (EUTR) та Регламенту ЄС щодо боротьби зі знелісненням (EUDR) під час продажу виробів із деревини на ринку ЄС. Надаємо практичні поради Постачальникам продукції з України та покупцям (Операторам) з ЄС щодо особливостей верифікації з метою уникнення потрапляння незаконно заготовленої та придбаної деревини у їхні ланцюжки поставок.
Регламент Європейського Союзу (ЄС) щодо лісоматеріалів (EUTR) набув чинності 3 березня 2013 року і залишатиметься в силі до кінця 2024 року, після чого його замінить Регламент ЄС щодо боротьби зі знелісненням (EUDR). Однак, норми, які зараз діють у рамках EUTR, продовжать діяти і в рамках EUDR, проте до них додадуть нові вимоги.
EUTR
Головною метою введення Регламенту ЄС щодо лісоматеріалів (EUTR) є боротьба із незаконними вирубками лісів і торгівлею відповідною деревиною та продуктами з неї на ринку ЄС. Серед низки обов’язків EUTR, зокрема, передбачає, що торговці (відомі як Оператори), які ввозять деревину та вироби з неї на ринок ЄС, повинні “здійснювати належний догляд на основі системи процедур та заходів” (стаття 4).
Експертна група, створена з метою впровадження Регламенту ЄС щодо лісоматеріалів, підкреслила, що “Оператор повинен встановити набір процедур, заходів та критеріїв ризику для визначення та оцінки ризику нелегальної заготівлі деревини або виробів, що можуть містити нелегально добуту деревину”. У зв’язку з цим Оператори ЄС мали впровадити у себе на підприємствах так звану “систему належної обачливості” (DDS). Також Оператори мають можливість співпрацювати із Моніторинговими організаціями щодо створення такої DDS – комплексу заходів, які необхідно здійснювати щодо виробників продукції з деревини та їхніх постачальників лісопродукції, які доставляють партію виробів на ринок ЄС.
Це означає, що закупівля певної партії виробів із деревини поза межами ЄС повинна завжди супроводжуватись окремим аналітичним звітом. Документ має вказувати на виявлені ризики, пов’язані з можливістю потрапляння нелегально заготовленої деревини у продукцію, яку поставляють на ринок ЄС, а також на те, чи виявлені ризики можуть бути усунуті і як саме. На підставі такого звіту (рекомендацій) Оператор повинен здійснити визначені ним заходи, щоб запевнити Компетентні органи ЄС, які контролюють впровадження Регламенту ЄС щодо лісоматеріалів, у відсутності незаконно заготовленої деревини у виробах, які він поставляє на ринок ЄС з будь-якої країни поза її межами.
Отже, основною метою впровадження DDS є визначення законності походження виробів з деревини, які імпортують на ринок ЄС, а також перевірка законності ланцюга постачання постачальника та походження його заготовленої деревини. Мета – забезпечити, що продукція є 100% законною. Передбачалося, що із цим завданням добре справляються міжнародні сертифікаційні організації FSC та PEFC.
Однак, починаючи з 9 грудня 2020 року Україна потрапила у центр уваги Компетентних органів, які засвідчили: “постачання деревини та виробів на основі деревини з України пов’язано з високим ризиком отримання продукції, що порушує чинне законодавство країни” з різних аспектів. Це призвело до необхідності надання додаткової інформації та перевірок законності походження деревини, зокрема із залученням третіх сторін (незалежних моніторингових організацій) задля підтвердження незначного ризику наявності нелегально заготовленої деревини у зазначеній партії продукції. Нижче подаємо інформацію про те, як це здійснюється.
Після повномасштабного вторгнення росії на територію України та розв’язаною кривавою війною Експертна група Комісії ЄС щодо EUTR 29 квітня 2022 року додатково впровадила трирівневу процедуру оцінки походження лісоматеріалів і деревини з України. Відтак, зараз на ринку ЄС можливе розміщення деревини тільки із незахоплених територій, за умови, що виявлено незначний ризик для заявленої продукції на основі використання механізму оцінки ризиків, попередньо зазначеного у документі від 9 грудня 2020 року. Це визначення базується на висновку: “Комісія підтвердила, що попередньо напрацьовані документи щодо України досі застосовуються для неокупованих так званих “Інших частин території України” та відзначила, що внесок громадських організацій і громадськості на місцях в Україні може впливати на зменшення ризику” наявності нелегально заготовленої деревини у продукції, яка імпортується до ЄС.
Регламент Ради (ЄС) 2022/263
Додатково 23 лютого 2022 року Європейський Союз прийняв обмежувальні заходи у зв’язку зі вторгненням росії на територію України, прийнявши іще одне законодавче рішення – Регламент Ради (ЄС) 2022/263 про обмежувальні заходи відповідно до визнання неконтрольованих урядом територій Донецької та Луганської областей України та введення російських збройних сил на ці території. Згідно з цим Регламентом заборонено ввозити на ринок ЄС товари, що можуть містити деталі з територій, що належать Росії, Республіці Білорусь або з територій Донецької, Луганської, Херсонської, Запорізької та Кримської областей (регіони, які наразі перебувають під окупацією росії в межах України).
EUDR: Нове регулювання для захисту лісів та торгівлі продуктами з деревини в ЄС
19 квітня та 16 травня 2023 року Європейський парламент та Рада Європейського Союзу офіційно схвалили Регламент ЄС щодо боротьби зі знелісненням (EUDR). Цей важливий Регламент вступив в силу 29 червня 2023 року і встановлює більше послідовних та строгих правил для всіх країн-членів ЄС. Операторам та торговцям надається 18 місяців на впровадження нових правил EUDR.
Зазначене Регулювання вимагає від усіх Операторів та торговців, які імпортують або експортують товари, перелічені в Додатку I, на ринок ЄС, демонструвати, що ці продукти не походять із нещодавно знищених лісів (ті які були такими станом на 31 грудня 2020 року) та не сприяють знищенню лісів (згідно з визначенням ФАО, наприклад, місця вирубки повинні лишатися залісненими або продовжувати належати до категорії лісових земель). Крім того, Оператори повинні збирати та зберігати інформацію, документи та дані, пов’язані з кожною партією товарів, впродовж п’яти років.
Оператори повинні створити та підтримувати систему належної обачливості (DDS), що включає три важливі кроки:
- Збір інформації: Збір та надання даних про продукцію, зокрема код продукції, кількість, країну виробництва, підтвердження законності вирубування та географічні координати, які повинні бути внесені до спеціально створеної Інформаційної системи (деталі щодо якої будуть опубліковані до кінця 2024 року).
- Оцінка ризиків: Оцінка та перевірка ризиків, пов’язаних із наявністю окремих елементів продукції, які потрапляють у ланцюг постачання, але не відповідають заявленим законним критеріям згідно зі статтею 10 (наприклад, виготовлені з нелегально заготовленої деревини тощо).
- Заходи з мінімізації: Впровадження та документування відповідних заходів, якщо ризик після виявлених і оцінених ризиків перевищує незначний рівень, відповідно до критеріїв статті 11.
Оператори, які співпрацюють з українськими партнерами під час дотримання EUDR, повинні враховувати такі аспекти:
-
Існуючі вимоги EUTR для України залишаються чинними для системи належної обачливості, створеної Операторами, оскільки їм необхідно перевіряти відсутність нелегальності в ланцюгах постачання (специфіка може змінитися до кінця 2024 року залежно від оприлюдення офіційного списку країн із підвищеним ризиком).
-
Оператори мають почати досліджувати методи точного збору та перевірки географічних координат земельних ділянок, де вирубувалася деревина, для всіх заявлених продуктів. Якщо в ланцюгу постачання є продукція з деревини, яка була заготовлена на ділянках площею понад 4 гектари, Операторам треба буде зібрати географічні координати усіх тих точок, які складатимуть периметр такої ділянки, а не лише центральну точку (координати можуть бути представлені у форматі “shapefile”).
-
Вимоги щодо відстеження застосовують до кожної партії імпортованої, експортованої та торгової продукції з деревини та повинні бути здійснені до моменту ввезення на ринок ЄС.
-
Джерела компонентів та процеси виготовлення зазначеної у EUDR продукції повинні відповідати національному законодавству країни, де здійснювалася лісозаготівля та виробництво компонентів і продукції.
-
Якщо постачальники не надають необхідну інформацію для зазначеної процедури DDS, Оператори мусять утриматися від ввезення на ринок ЄС відповідної продукції.
Рекомендації ГО “ЛІіС” щодо мінімізації ризиків для Операторів
Відповідно до обов’язків, які накладає Регламент ЄС щодо деревини (EUTR), Оператори зобов’язані створити та використовувати Систему належної обачливості (DDR), яка передусім є інформаційною базою даних. З метою створення передумов для впровадження такої системи ГО “ЛІіС” рекомендує укласти угоду або Меморандум про взаєморозуміння (MoU) між Оператором ринку ЄС та Постачальником Продукції (Продавцем) з України, що можуть містити такі пункти:
-
Запевнення про відсутність залучення нелегальної деревини до виробництва продукції, яку продають.
-
Підтвердження наявності чинної документації на всю задекларовану у кожній партії продукцію, яка, крім експортно-імпортних документів, включає всю необхідну супровідну документацію на постачання деревини (як-от: відповідні угоди з постачальниками деревини; лісорубні квитки, які вказують місце рубки деревини; товарно-транспортні накладні (ТТН-ліс), які вказують походження деревини та деталі про її завантаження; розрахунок виходу готової продукції, який показує частку витрат круглої деревини для створення одиниці задекларованої продукції; рахунки-фактури для відвантажень продукції та інші відповідні документи залежно від конкретного виду виготовленої продукції.
-
Наявність у публічному доступі усіх представлених документів онлайн через урядові та інші бази даних для забезпечення безперешкодної перевірки їхньої автентичності третіми сторонами (винятки можливі для доказів, які неможливо перевірити онлайн, але можливо за допомогою інших альтернативних джерел).
-
Вимогу про взаємопов’язаність представлених документів, які не залишають місця для двозначності (наприклад, ТТН повинна містити посилання на місце рубки або номер лісорубного квитка). Цей аспект може бути внесений до необхідності його вирішення під час реалізації процедури належної обачливості або Постачальником продукції, або Оператором.
-
Заборона використання деревини із санітарних рубок або інших “сірих схем/нелегальних практик” видів рубок із винятками, якщо подано переконливі докази про наявність декларованих пошкоджень, спричинених природними катастрофами або хворобами чи іншими причинами вирубок (лише офіційні документи, затверджені урядом, не є достатніми у таких випадках).
-
Сувора відмова від придбання деревини з лісів, які є об’єктами природно-заповідного фонду, лісів високої природоохоронної цінності (категорія лісів 1) та обмежене придбання деревини з інших схожих територій (категорій лісів 2 і 3).
-
Нульова терпимість до хабарів або корупційних практик для отримання доступу до деревних ресурсів.
-
Перевірка репутації постачальників деревини та виключення співпраці із тими, хто має задокументовані відношення із корупційними та нелегальними практиками.
-
Відмова від деревини або інших товарів, які походять з території росії, Республіки Білорусь або територій України, зокрема Донецьк, Луганськ, Херсон, Запоріжжя та Крим (наразі окуповані росією).
Ці заходи спільно повинні сприяти відповідності вимогам EUTR і сприяти досягненню прозорості та законності впродовж усього ланцюжка постачання.
Така попередня домовленість може допомогти Постачальнику продукції (Продавцю) зрозуміти, чого очікувати від співпраці з Оператором, який повинен працювати в рамках законодавства ЄС.
У зв’язку з цим для Постачальників продукції важливо узгодити свої національні практики відповідно до вимог ЄС, які виставляють партнери-Оператори, особливо з огляду на те, що відбувається впровадження більш суворих правил щодо походження деревини, як це вказано в EUDR. Ці нові правила розширюють і посилюють існуючу систему належного догляду, встановлену EUTR.
У випадках, коли Оператори ЄС не можуть впевнитися в повному розумінні та необхідності дотримання вказаних критеріїв під час співпраці з національними Постачальниками продукції – законодавство ЄС рекомендує утриматися від співпраці з такими потенційними партнерами.
ГО “ЛІіС” рекомендує українським національним компаніям впровадити власну внутрішню систему підтвердження законності походження деревини (DDS Постачальника), яка допоможе впорядкувати та зберігати інформацію, що стосується походження деревини та виробництва кожної окремої партії продукції. Така система може повністю вирішити питання підтвердження походження деревини і можливість швидкої перевірки відсутності ризиків, пов’язаних із заявленими продуктами та, в кінцевому результаті, сприяти позитивному вирішенню щодо можливосіт придбання заявленої продукції Операторами ЄС.
Отож, інформація, яку надають Постачальники Оператору, повинна відповідати конкретним критеріям: бути дійсною, офіційною, незалежно перевіреною та містити наступну інформацію від відповідних продавців деревини:
-
Копія лісорубного квитка, у якому має бути чітко вказано номер ділянки, виділу і кварталу місця, де було заготовлено деревину, що придбав Постачальник продукції.
-
Точні географічні координати усіх ділянок, де заготовлено деревину для виробництва усієї партії продукції. Якщо площа лісосік, звідки походить заготовлена придбана деревина, перевищувала 4 гектари, Постачальнику необхідно задокументувати географічні координати всіх точок, які складають периметр таких ділянок (полігон), а не лише центральну точку (полігони можуть бути представлені у форматі shapefile).
-
Юридична підстава для закупівлі деревини, що вказує назви порід (зокрема й латинські), їхній об’єм та інші якісні та розмірні характеристики придбаної деревини (копія Контракту між Постачальником та його Продавцем деревини).
-
Копії товарно-транспортних накладних (ТТН-ліс), в яких чітко вказані породи, розміри й об’єм деревини, які Постачальник використав у виробництві заявленої для продажу Оператору партії продукції. Така транспортна накладна також повинна мати посилання на місце вирубки, що може бути вказано або безпосередньо на ній, або в окремій довідці, яку Продавець деревини може надати відповідно до запиту Постачальника.
-
Вказаний в ТТН-ліс об’єм деревини, який був використаний для виробництва заявленого обсягу продукції. Для зручності таку інформацію можна представити у форматі таблиці (див. приклад нижче).
-
Інформацію про розрахований коефіцієнт виходу готової продукції (представленої у кубометрах), виготовленої з одиниці закупленої деревини (вираженої теж у кубометрах), розмір якого залежить від типу виготовленої продукції та якості використаної деревини. Така інформація може бути надана місцевими експертами зокрема з Торгово-промислової палати чи наукових інституцій на підставі проведених досліджень або технічних характеристик використаного обладнання чи відповідних наукових публікацій.
-
Обсяг заявленої для продажу партії продукції (який заявлений у Рахунку) повинен відповідати розрахованому вище коефіцієнту виходу готової продукції та задекларованому для виробництва цієї партії продукції обсягу і якості деревини, вказаних у ТТН.
-
У разі використання деревини із санітарних вирубок або деревини, заготовленої в охоронних, рекреаційних та захисних лісах (категорії 1, 2 і 3), Постачальник повинен надати Оператору додаткову офіційну і ту яка знаходиться у публічному доступі документацію, що підтверджує обґрунтування та необхідність вирубки таких лісів, а також надати додаткове підтвердження від третіх незалежних сторін щодо їхнього стану перед вирубкою (наприклад, зображення саме вирубаних дерев, на яких чітко ідентифіковано та продемонстровано хвороби або пошкодження, як вказано в офіційній документації, або інші підтримуючі докази).
Продавець може надати інформацію про закуплену деревину у форматі такої таблиці:
Таблиця. Зв’язок придбаної деревини та місця лісозаготівлі (інформація для верифікації підтвердження законності походження деревини, що готують до відправки на ринок ЄС)
Для отримання додаткової інформації та оновлених законодавством ЄС вимог, будь ласка, звертайтесь до ГО “ЛІіС”, а також за посиланнями:
EUTR Commission Expert Group Procedure
Guidance Documents