Село Корчівці. Три кілометри від кордону з Румунією. Черговий, вже третій за рахунком журналістський рейд вздовж кордону. На порядку денному – ліс. Контрабандний ліс. Тут, у прикордонні, – це один з найпрестижніших заробітків. У схемі тільки свої, тому залишитися непоміченим у прикордонних селах неймовірно складно. Активісти стверджують: як тільки незнайомий автомобіль просувається у напрямку до лісу, про це відразу доносять "наверх". Людей, які стежать за безпекою під час будь-яких незаконних операцій, серед своїх називають "фішками". Природно, з першого разу у вас не викличе підозр чоловік, який читає книгу, або закохана парочка, яка з'ясовує стосунки. Та й з другого, і з третього разу теж. Але насправді вони вже через хвилину попередять виконавців про ймовірну небезпеку. І відразу ж після дзвінка всі незаконні дії будуть припинені.
"Вам тільки здається, що в лісі – нікого, – іронічно посміхається один з "воїнів світла", активіст Микола Петиченко, – насправді, на одному дереві може сидіти до тридцяти "фішок". Ховаються в найнесподіваніших місцях. Ліс знають, як свої п'ять пальців. Всі – на грошах у лісників".
У Верхньопетровицьке лісництво можна заїхати тільки через шлагбауми. За правилами, після 6 вечора вони повинні бути закритими. Будинок Григорія Кушніра виходить на ту саму дорогу, яка веде до лісу. Щоб бачити, хто заїжджає у двір під час його відсутності, він встановив камеру спостереження, яка цілодобово фіксувала транспорт, який проходить. Фіксувала недовго: техніку зламали та на додачу спалили бус. Останнє відео, після якого камері, власне, і скрутили голову, – взагалі шедевр "конспірації". Хтось дуже спритний вирішив прикрити об'єктив… листочком дерева. Але в самий відповідальний момент оступився – і явив світові картину, яку намагався приховати. Вантажівка, доверху набита деревом. За словами Григорія, з 12 ночі до 4 ранку такі вантажівки сновигають туди-сюди, незважаючи на правила та нібито закритий шлагбаум.
"За три тисячі євро наші лісники цей шлагбаум відкривають", – пояснює Микола Петиченко. У Чернівецькій області його знає кожен контрабандист і кожен прикордонник. Він неодноразово зривав плани першим і тим самим допомагав другим.
Разом з ним вирушаємо тією ж дорогою, яку фіксувала камера Григорія Кушніра. На годиннику – вісім вечора, і шлагбаум Верхнепетровецького лісництва дійсно закритий. Пробуємо об'їхати з іншого боку. Раптом на телефон активіста надходить повідомлення: з лісу виїхав КамАЗ з деревом. Але ж ще 10 хвилин тому дорога була закрита. Наздоганяємо вантажівку. Її супроводжують, то відстаючи, то наганяючи нас на лісовій дорозі, легковики. "Це лісники, – сумно посміхається активіст, – у них ключі від усіх шлагбаумів. Зараз випустили КамАЗ з краденим деревом і "пасуть", щоб він безперешкодно доїхав до місця розвантаження".
Викликаємо міліцію. Детально описуємо ситуацію. Не проходить і п'яти хвилин, як КамАЗ з деревом зупиняється. Так, ніби його вже попередили про наш "хвіст". І не виключено, що якраз дзвінком з РВВС.
Намагаємося обігнати вантажівку – вона тут же рушає за нами. Виходимо з машини, розмахуючи мікрофоном. Ніякої реакції – лише мигнув фарами, продовжуючи рух. Ледве встигли відскочити на узбіччя. Лісовоз, скориставшись моментом, звернув у двори. "Далі небезпечно, – застерігає нас Микола, – можуть і по колесам шмальнути, і в "лобовуху".
Наряд міліції прибув тільки через півгодини. У передбачуваних контрабандистів – сила-силенна часу, щоб замести сліди. Підозрілі дрова без розпізнавальних чіпів (кожний офіційний стовбур оснащений пластиковим ярликом з унікальним номером) знаходимо в найближчому дворі, поруч з пилорамою.
"Дрова в такій кількості – а тут їх близько 40 кубів, не можуть залежуватися. Закупив партію на біржі – розпиляв, – пояснює Микола, – зараз кінець місяця, ні один нормальний господар не буде тримати сирі дрова". Який висновок робимо? Наш КамАЗ їх по-швидкому згрузив – та й був такий".
Поруч метушиться господиня. На питання, де чіпи, нервово питає: "Як це їх немає? Повинні бути. Відпали, напевно". Чіпів, як і документів теж немає: "Документи у чоловіка, а чоловіка немає, він не бере трубку. У нас похмілля після весілля".
Міліція складає протокол і обіцяє повідомити про результати перевірки.
Вже на наступний день головний лісничий Верхнепетровецького лісництва Микола Костюк повідомить: все по закону, документи у КамАЗа були. А не зупинився він лише тому, що був навантажений. А те, що їхав з дровами о восьмій вечора, всупереч правилам і під закритий шлагбаум – так це тому що колесо спустило.
Навантажений КамАЗ з пробитим колесом під покровом ночі. Чи не занадто багато збігів?! Коли все легально, водії ведуть себе по-іншому. Особливо в присутності журналістів.
Наша знімальна група зупинила на тій же дорозі точно такий же лісовоз. Водій, років 50, побачивши камеру, зупиняється, запалює і на прохання показати документи, лізе в бардачок: "Все є, мені нема чого приховувати".
http://ua.112.ua