Надеюсь автор этой статьи, – уважаемая мною Инна Лиховид, не обидится за то, что я дополню её работу записью заседания. Читателям будет удобнее, да и вероятность обсуждение повысится, тем более, что заседание ГР было весьма показательным. М.П.
Перетворення ДП «Ліси України» в акціонерну компанію та приєднання до неї комунальних лісів обговорили учасники Громадської ради при Держлісагентстві.
В офіційних джерелах комунікації Держлісагентства та ДП «Ліси України» реформа лісової галузі описується лише перевагами та успішними досягненнями. Приміром, провели перші закупівлі, розпочали весняну посадку лісу, всі робочі місця зберігаються – тож приводів для хвилювань немає.
Водночас, громадськість досі чекає на пояснення, чи не викличе перетворення держпідприємства в акціонерне товариство приватизацію лісів, чи не буде це монополізацією галузі, як саме буде відбуватися приєднання комунальних лісгоспів до ДП «Ліси України», що буде з колективами цих підприємств та майном.
Знайти відповіді на ці запитання спробувала Громадська рада при Держлісагентстві, запросивши на онлайн-розмову Голову ДАЛРУ Юрія Болоховця. Спробуємо коротко описати позицію агентства на ключові проблеми, озвучені представниками Громадської ради.
ДП «Ліси України» – публічне чи приватне акціонерне товариство?
Юрій Болоховець пояснив, що нині дискусії з цього приводу тривають. У будь-якому випадку підприємство та ліси в його підпорядкуванні будуть власністю держави. Нагадаємо, перетворення держпідприємства в акціонерне товариство передбачає проєкт закону «Про особливості управління об’єктами державної власності в лісовій галузі та порядок утворення та діяльності державного лісогосподарського акціонерного товариства «Ліси України»».
– Остаточне рішення буде приймати Кабінет Міністрів. Закон зараз вивчають усі органи виконавчої влади, бо до нього є певні зауваження, також проводяться узгоджувальні наради. Коли буде фінальний варіант законопроєкту після всіх узгоджень, тоді його опублікують та передадуть на розгляд Кабміну, – додав Юрій Болоховець.
Чи не з’явиться у лісовій галузі підприємство-монополіст?
У представників Громадської ради виникли сумніви, що створення єдиного потужного підприємства, якому будуть підпорядковані всі лісогосподарські підприємства, перетворять його на монополіста. Якщо раніше кожне лісове господарство мало свою політику, то тепер таку функцію переобере на себе ДП «Ліси України».
– Антимонопольний комітет України дав висновок, що монополії тут немає, – зауважив Юрій Болоховець.
– Щодо окремої політики окремого лісгоспу – це якраз і стало головною проблемою, яка викликала негативне ставлення суспільства до лісової галузі. Додам, що «Ліси України» на 100% будуть власністю держави. Саме держава в особі Кабінету Міністрів буде приймати рішення, чи давати акції в реалізацію. Однак ліси не підлягають акціонуванню, а тільки рухоме та нерухоме майно підприємства. Ліси перебувають на правах постійного користування. До того ж корпоратизація державних підприємств – це одна з основних вимог до України у рамках співпраці з ЄС, – додав Юрій Болоховець.
Навіщо приєднувати комунальні ліси до ДП «Ліси України»
Деякі обласні ради та голови громад на своїх сесіях приймають рішення про неможливість передачі комунальних лісів до ДП «Ліси України». Вбачають у цьому порушення Конституції, яка дозволяє утримання лісів у комунальній власності. Також у регіонах бачать у цьому ризик скорочення персоналу та скорочення надходжень до місцевих бюджетів, адже тепер розпорядником коштів стає ДП «Ліси України».
Однак у Держлісагентстві переконані, що всі ці ризики безпідставні, а приєднання комунальних лісгоспів до ДП покращить охорону лісів, обсяги рубок та податків, тобто в цілому ефективність роботи підприємств.
– Маю надію, що закон надасть можливість впорядкувати території та ефективно використовувати ліси, – пояснив Голова Держлісагентства. – Ми розуміємо, що стан ведення лісового господарства у комунальній власності відрізняється від того, що бачимо у лісах агентства. Це і більша кількість пожеж, і більша кількість незаконних рубок. Тому аргументи, які наводять сьогодні сесії облрад – безпідставні. Громади зацікавлені в ефективному використанні їхніх територій. Якщо порівняти минулий рік, то податки з 1 га державних лісів становили 1600 грн, а податки з лісів інших користувачів – 800 грн.
Юрій Болоховець додав, що у згаданому вище законопроєкті прописана позиція, що протягом року власники комунальних лісів матимуть право на повернення певних лісових територій, якщо підготують обґрунтування для такого рішення. Наприклад, якщо ідеться про військові лісгоспи, де розташовані важливі військові об’єкти, то територія в межах обслуговування цих об’єктів може бути повернута військовим лісгоспам. Механізм таких звернень нині узгоджується у виконавчих органах влади.
Хто даватиме згоду на передачу комунальних земель?
При передачі земель у постійне користування з комунальної власності у державну, відповідні рішення мають готувати обласні, місцеві чи селищні ради, тобто ті органи місцевої влади, в чиєму підпорядкуванні ці землі були.
Тож учасників засідання цікавило, хто саме буде готувати такі рішення, щоб передати землі комунальних лісгоспів до ДП «Ліси України». Юрій Болоховець прокоментував, що йдеться про передачу лісових угідь, тобто земель лісогосподарського призначення. Про майно та інші об’єкти підприємства не йдеться. Це залишиться у комунальній власності. Начальник юридичного відділу Держлісагентства Віталій Дудка додав, що як тільки законопроєкт про створення акціонерного товариства буде прийнятий, з дня набрання його чинності всі земельні ділянки з лісогосподарським призначення, окрім лісів на землях природно-заповідного фонду, перейдуть у державну власність та до сфери управління ДП «Ліси України».
Чи є альтернатива акціонерному товариству?
Оскільки проєкт закону фактично на фінальній стадії обговорення у міністерствах, то навряд чи. На думку директора «FSC Україна» Павла Кравця, Громадська рада має однаково тримати це питання під контролем та готувати певні рекомендації, щоб під час реформи зберегти найкращі напрацювання галузі. За його словами, багато уваги приділяється корпоратизації лісових господарств, але на цьому реформа господарств не завершується.
– В Європі значна частка лісів перебуває у приватній та комунальній власності, – продовжив він. – Мені здається, що треба говорити про те, як держава може підтримати власника, коли на його землях є ліси приватної форми власності, які є перспективи, щоб він відчув себе повноцінним лісівником і робив внесок у забезпечення сировиною чи збереження біорізноманіття? Якщо є землі комунальної власності, то має бути підтримка держави у створенні на них лісів. Усі розвинуті країни мають державні програми підтримки розвитку приватного та комунального лісівництва. Україна теж має враховувати цей досвід.
Голова ГО «Асоціація деревообробників та лісозаготівельників Львівщини» Микола Когут додав, що для створення справді європейської компанії управління лісами, мають бути зрозумілі правила ведення лісового господарства. Він зазначив, що закону про ринок деревини досі немає, натомість постійно з’являються новації у торгівлі деревиною, про які учасники торгів іноді дізнаються запізно.
Аби обговорити ці питання більш докладно, учасники Громадської ради домовилися про зустріч у ширшому колі, можливо, у форматі круглого столу.
1 коментар
teren
Для чого і для кого проводити такі засідання, якщо ГР так і не висловила свою позицію з винесеного на засідання питання. Рішення про заслухану інформацію немає, а питань залишилося більше ніж відповідей. І це буде продовжуватися до тих пір поки ГР буде і надалі обиратися під пильним оком кураторів ДАЛРУ за завчасно погодженими кандидатурами.
Comments are closed.