Ми, колектив Дочірнього підприємства «Малинський лісгосп АПК», звертаємося до громадськості щодо чергової спроби державних органів управління провести реформування лісової галузі шляхом перетворення ДП «Ліси України» в публічне акціонерне товариство – ПАТ «Ліси України».
Йдеться про те, що Міністерством захисту довкілля та природних ресурсів України був розроблений проєкт Закону України «Про особливості управління об’єктами державної власності в лісовій галузі та порядок утворення та діяльності спеціалізованого державного лісогосподарського акціонерного товариства «Ліси України». Цей проєкт було опубліковано на офіційній сторінці Міністерства 12 грудня 2022 року, але не було винесено на публічне обговорення для врахування позиції громадськості, нерозкриті також його мета і завдання. Наразі немає жодного роз’яснення переваг та нагальної необхідності для впровадження запропонованої концепції реформування лісового господарства, зокрема, комунальної форми власності.
ДП «Малинський лісгосп АПК» є одним із дочірніх підприємств Житомирського обласного комунального агролісогосподарського підприємства «Житомироблагроліс», який об’єднує загалом 10 лісогосподарських підприємств області, яким у постійне користування передано 300 000 га земель лісового фонду, а це складає 28% від загального лісового фонду нашої області. Важливо, що ці землі також є об’єктами спільної комунальної власності територіальних громад сіл, селищ, міст Житомирської області.
Запропонованим проєктом передбачено перехід земельних ділянок та лісів, на землях комунальної власності, що перебувають відповідно до діючого законодавства в постійному користуванні комунальних лісогосподарських підприємств, до сфери управління державної власності в особі ПАТ «Ліси України». Це означає позбавлення територіальних громад сіл, селищ Житомирської області права розпорядження таким майном!
На нашу думку, потрібно було б розробити чітку програму реформування, в якій визначаються мета реформування, порядок його проведення і обов’язково (!) фінансові результати реформування. Натомість, досі немає фінансово-економічного обґрунтування та прогнозу наслідків від прийняття цього Закону, насамперед – для місцевого населення. Ми вважаэмо це неприйнятним, особливо, в умовах війни та обмеженого фінансування. Частиною 5 статті 10 вище згаданого проєкту Закону України передбачено, що за результатами господарської діяльності Акціонерного товариства формуватиметься чистий прибуток, дивіденди з якого надходитимуть до Державного бюджету України, що, як ми вважаємо, обмежить та скоротить фінансування місцевого та обласного бюджетів.
Централізація ведення лісового господарства та ліквідація існуючих комунальних лісогосподарських підприємств суперечить загальнодержавній реформі децентралізації, оскільки місцеві ради будуть позбавлені можливості безпосередньо впливати на розвиток лісової галузі, а також не зможуть виконувати передбачені Законом України «Про охорону навколишнього природного середовища» функції по реалізації екологічної політики України та охороні навколишнього природного середовища на своїй території.
Необґрунтоване звільнення ПАТ «Ліси України» від необхідності отримання дозволу органів місцевого самоврядування на розроблення відповідної документації із землеустрою, необхідної для реалізації права постійного користування земельними ділянками лісогосподарського призначення, безпідставно звузить повноваження органів місцевого самоврядування щодо передачі земельних ділянок у власність або у користування, які визначені ст. 122 Земельного Кодексу України.
Запропонованим проєктом порушують права Житомирської обласної ради, як засновника юридичної особи, адже Житомирське обласне комунальне агролісогосподарське підприємство «Житомироблагроліс» та його дочірні підприємства перебувають в управлінні Житомирської обласної ради.
Врешті, запропоновані норми вище зазначеного проєкту суперечать Конституції України! Відповідно до частини 4 статті 13 Конституції України, держава забезпечує захист прав усіх суб’єктів права власності і господарювання, соціальну спрямованість економіки. «Усі суб’єкти права власності рівні перед законом.» Запропоновані зміни до низки нормативно-правових актів, є неправомірними, оскільки проєкт Закону щодо функціонування суспільних відносин, які стосуються володіння, користування та розпорядження лісами, має прийматися з урахуванням відповідних положень діючих основних нормативно-правових актів, що регулюють відносини у цій сфері правового регулювання.
Прийняття цього законопроєкту, на нашу думку, негативно вплине на роботу всього комунального лісогосподарського комплексу України, який на теперішній час є одним з найбільших платоспроможних комунальних підприємств – сплачує податки до бюджетів всіх рівнів, підтримує оборону країни, надає робочі місця місцевому населенню, забезпечує підприємства, що обслуговують заклади соціальної сфери лісопродукцією за доступними цінами.
Тому колектив ДП «Малинський лісгосп АПК» звертається до громадськості з проханням не допустити проект Закону України «Про особливості управління об’єктами державної власності в лісовій галузі …» до прийняття на законодавчому рівні, натомість, не допустити ліквідації та підтримати роботу комунальних лісогосподарських підприємств, як самостійних юридичних осіб.