«Ліси України»: діалог з громадськістю

Громадська рада поцікавилася, як створюється ДП «Ліси України».

У вересні цього року в Кабінеті Міністрів прийняли постанову про реформування лісової галузі. Тепер 158 лісгоспів об’єднуються в єдине державне спеціалізоване лісогосподарське підприємство «Ліси України», а обласні лісові управління – в регіональні офіси. Як і попередній етап реорганізації лісових підприємств, створення єдиного ДП викликало чимало питань у громадськості, зокрема: якими функціями наділено ДП «Ліси України», яка структура, як будуть призначатись керівники підприємства та його офісів, звідки фінансуватиметься його робота та що буде з працівниками реорганізованих лісгоспів?

На ці питання відповідали т.в.о. генерального директора підприємства «Ліси України» Ігор Лицур та Голова Держлісагентства Юрій Болоховець, які взяли участь у засіданні Громадської ради при Держлісагентстві, що відбулося 8 грудня.

Структура ДП «Ліси України»

Ігор Лицур розповів, що замість 24 обласних управлінь тепер функціонуватиме 9 регіональних лісових офісів. За наказом т.в.о. гендиректора «Лісів України» 6 грудня призначили їхніх керівників. Так, Карпатський регіональний офіс в Ужгороді очолив Володимир Бадзян, Подільський у Хмельницьку – Василь Гончар, Поліський у Луцьку – Олександр Кватирко, Центральний у Черкасах – Олександр Дзюбенко, Столичний у Житомирі – Віктор Сахнюк, Північний у Сумах – Віктор Чигринець, Південний у Миколаєві – Олександр Грицай, Східний у Дніпрі – Олександр Кравченко.

У центральному апараті ДП «Ліси України» буде працювати 150–170 осіб, до нього входять регіональні лісові офіси, де працюватиме ще 125 осіб. Також у центральному апараті утворені департаменти лісового господарства, економіки та фінансів, персоналу, правових питань, лісових ресурсів, ІТ-технологій та розвитку, продажу та закупівель.

Також створюються 164 філії, вже видано накази про створення 150, оскільки 14 лісогосподарських підприємств розташовані на окупованій території.

– ДП «Ліси України» є юридичною особою, відповідно філії є структурними відокремленими підрозділами, які матимуть власний рахунок та власний баланс, – додав Ігор Лицур. – Невдовзі буде створено філії, призначено їхніх керівників, які теж пройдуть усю систему реєстрації, як вже це зробило ДП «Ліси України». Реорганізацію плануємо завершити у січні 2023 року.

Фінансування адмінперсоналу підприємства

Представники Громадської ради цікавились, чи не викличе реформа скорочення працівників. Юрій Болоховець зазначив, що скорочення персоналу у лісництвах не буде, оскільки держлісгоспи з лісництвами трансформуються у філії з однаковими штатами.

– Звісно, оптимізація людей відбувається, це нормальний процес, який триває постійно. Нагадаю, що з галузі пішло з 2000 року 45 тисяч осіб: було 92 тисячі, а зараз працює понад 36 тисяч, – додав Голова.

Учасників зустрічі також цікавило, як буде фінансуватися адмінперсонал держпідприємства та регіональних офісів і з яких джерел отримує ДП кошти зараз. Ігор Лицур пояснив, що для цього підприємство отримало від партнерів поворотну допомогу. Далі ж фінансування буде відбуватися за госпрозрахунком: що зароблено, те й витрачається.

Чому офіс з Івано-Франківська перенесли до Ужгорода

На старті лісової реформи планувалося, що закарпатські, львівські та івано-франківські лісгоспи об’єднають у Карпатський регіональний офіс із центром в Івано-Франківську. Тепер центр перенесли до Ужгорода. Чому так – також цікавилися у Громадській раді.

– Закарпаття є більш лісистим регіоном, у якому треба посилити контроль за лісовою діяльністю, – пояснив таке рішення Ігор Лицур. – Керівник офісу – це мобільний працівник, який координуватиме роботу, є працівником центрального апарату ДП і який не працюватиме з однієї офісної будівлі. Його завдання зараз – максимально забезпечити перехід підприємств у нове ДП та контролювати всі процеси. Якщо буде потреба, його місцем роботи буде Івано-Франківськ, Сколе чи інше місто, щоб наше підприємство було максимально ефективним. Ми декларували раніше, що місцем роботи лісівника є ліс, зараз нічого не змінилося, контори в минулому. Просто є виробнича необхідність запустити всі процеси та прискорити їх.

Що робити з документами на землю

Державне підприємство має статус юридичної особи, а от філії – ні. В учасників засідання виникло питання, що в такому разі робити з документами на землю, державними актами й витягами? Та як бути з інвентаризацією земель: у різних регіонах ця послуга коштує від 150 до понад тисячі гривень за гектар, де брати кошти на цю процедуру?

– Над цими питаннями працюють наші фахівці, розуміння, як це робити, є, – продовжив Ігор Миколайович. – Щодо інвентаризації, то до 1 січня 2027 року вона повин­на бути проведена, тож ми маємо шукати ресурси та створювати графіки виготовлення документів. У нас є три типи земель: з оформленими речовими правами, на етапі оформлення та без оформлення речових прав. Такі землі за рішенням місцевих органів влади передаються лісгоспам у постійне користування. Інвентаризація повинна бути проведена незалежно від того, чи створюється ДП «Ліси України», чи ні.

Юрій Болоховець нагадав, що до 2020 року зі 7 млн га речові права були оформлені лише для 40% лісових територій. Щоб вирішити це, одним з показників ефективної роботи обласних керівників та директорів лісгоспу в агентстві визначили саме оформлення речових прав на землю. Однак, за два роки вдалося оформити права лише для 2 млн га.

На чимало питань лісівники ще будуть шукати відповіді. Приміром, чи доведеться витрачати кошти на переоформлення сертифікації, в «FSC Україна» ще чекають на пояснення від центрального органу сертифікації. Втім, реформа триває, а в Держлісагентстві та ДП «Ліси України» готові до діалогу та підтримки лісівників на черговому етапі змін.

Матеріали цього сайту доступні лише членам ГО “Відкритий ліс” або відвідувачам, які зробили благодійний внесок.

Благодійний внесок в розмірі 100 грн. відкриває доступ до всіх матеріалів сайту строком на 1 місяць. Розмір благодійної допомоги не лімітований.

Реквізити для надання благодійної допомоги:
ЄДРПОУ 42561431
р/р UA103052990000026005040109839 в АТ КБ «Приватбанк»,
МФО 321842

Призначення платежу:
Благодійна допомога.
+ ОБОВ`ЯЗКОВО ВКАЗУЙТЕ ВАШУ ЕЛЕКТРОННУ АДРЕСУ 

Після отримання коштів, на вказану вами електронну адресу прийде лист з інструкціями, як користуватись сайтом. Перевіряйте папку “Спам”, іноді туди можуть потрапляти наші листи.