Рецесія ринку деревини

У США очікують спад попиту на продукцію деревообробної галузі.

Загроза чергової кризи в економіці формує песимістичні настрої, які в останні кілька тижнів домінують у секторі житлового будівництва та деревообробній промисловості США. Експерти прогнозують, що з підвищенням Федеральною резервною системою (ФРС) процентних ставок заради зменшення галопуючої інфляції, матиме негативний вплив на попит на вироби з деревини.

Тенденція на зниження

Ціни на пиломатеріали в США вже реагують на побоювання рецесії, впавши в середньому до $618/MBF (MBF – тисяча футів дощок, еквівалент 2,360 кубометра). Дедалі більш агресивна політика ФРС, яка намагається боротися з найвищою з 1970-х років інфляцією в США, підвищує ймовірність того, що ці дії розірвуть налагоджений після коронакризи бізнес-цикл на ринках деревини і будівництва.

Американська аналітична компанія Fastmarkets провела моніторинг ринку пиломатеріалів хвойних порід із метою визначити його стан та перспективи розвитку на найближчі місяці. За даними статистики, реальний ВВП США у першому півріччі показав, хоча й не суттєве, але все ж зниження у порівнянні з аналогічним періодом минулого року. Між тим, рецесія економіки, як і окремих ринків, зокрема, будівельного, все ще залишаються дискусійним питанням через невизначеність дій уряду та заходів, які може здійснити Центробанк.

Дебати про те, чи економіка, загалом, вступає в чергову рецесію, допомагає сформулювати настрої, які панують у лісопромисловості США. Житловий сектор перебуває безпосередньо на лінії вогню, оскільки підвищення ФРС процентних ставок у намаганні придушити інфляцію явно матиме негативний вплив на попит на вироби з деревини.

Ціни на пиломатеріали вже відображають ринкові умови, що швидко змінюються: після піку, в середньому, в $1275/MBF у березні до $618/MBF – у червні і $595/MBF – у першій декаді серпня. Таким чином ціни на пиломатеріали продовжують тенденцію до зниження від історичних максимумів минулого року (в середньому – $1479/MBF). На думку аналітиків Fastmarkets, зараз корекція цін цілком природна, враховуючи те, що пропозиція на ринку явно покращується, оскільки збої, пов’язані з Covid-19, зменшуються. Разом з тим, тепер існує більше занепокоєння щодо поточного стану попиту. З огляду на те, що вже пройдено вісім місяців поточного року, вони вважають, що є кілька провідних індикаторів, які можуть допомогти оцінити, куди рухається попит. Найперше, це стан нового житлового будівництва, яке, насамперед, стикається з раптовим уповільненням активності ринку.

Продажі нових будинків за даними перепису та індексу ринку житла NAHB (HMI) є надійними сигналами майбутньої активності в новому будівництві. Саме вони зазнали агресивних корекцій після величезного зростання попиту в 2020 і 2021 роках. Аналіз звітів Асоціації іпотечних банкірів про заявки на купівлю житла показує зниження активності більше, ніж на 20% з початку року, і вона, ймовірно, опуститься ще нижче. Це, відповідно, потягнуло за собою зниження будівельної активності та попиту на будівельну деревину як одного з основних компонентів деревного будівництва.

Домашні майстри беруть паузу

Не краща ситуація склалася і у сегменті «зроби сам» (Do It Yourself, DIY). Багато американців полюбляють самостійно робити ремонт чи реконструкцію власних дерев’яних будинків, і особливого розвитку ця тенденція набула в період пандемії коронавірусу, коли більшість вимушено перебувала на карантині. Fastmarkets дослідила кілька цікавих показників, які відображають попит на вироби з деревини у цьому сегменті. Як показало дослідження, пошук ключових пиломатеріалів та деревних компонентів у Google Trends після безпрецедентного зростання в 2020 році з початку 2021 року, суттєво знизився. Пошуковий інтерес до ключових категорій – терас, огорожі та інших виробів для індивідуальних будинків (дошка, брус тощо), як і загальний інтерес до їх ремонту/реконструкції з початку 2022 і в його першій половині продовжував падати.

Іншим ключовим показником DIY, який дослідили в Fastmarkets, стали витрати за кредитними та дебетовими картками в магазинах будівельних матеріалів і товарів для саду. Хоча за його допомогою вимірюються продажі не лише пиломатеріалів та інших виробів із дерева, він є кращим показником витрат домашніх майстрів, професійних будівельників та підрядників у доларовому вимірі. Витрати за транзакціями в спеціалізованих магазинах та на інтернет майданчиках, починаючи з березня 2022-го, постійно зменшувалися – в середньому на 1,8% у місяць. І хоча на перший погляд, це не є критичним, однак, показує негативну тенденцію у порівнянні з бумом подібних закупівель у 2020–2021 роках. Опосередкованим підтвердженням цього є звіти про прибутки за перше півріччя спеціалізованих гіпермаркетів Home Depot і Lowe’s Home Improvement. За їх даними, обсяги транзакцій, в порівнянні з минулим роком, були дуже негативними: -8,2% і -13,2% відповідно. Втім, у Fastmarkets частково виправдовують це не лише коригуванням цін на пиломатеріали та вироби з дерева, але і перенаправленням бюджетів на літні подорожі, що повертаються після пандемії, побоюванням рецесії, яке спонукає домашніх майстрів категорії DIY притримати гроші в надії на швидке покращення ситуації.

Очкування і прогнози

Якщо говорити про більш професійний погляд на перспективи продажу виробів із деревини, то опитування дилерів Random Lengths Dealer Survey також підтверджує більш негативний прогноз щодо попиту на пиломатеріали як для нового будівництва, так і для ремонту (сегмент Repair and Retrofit, R&R). Проведені опитування дилерів, роздрібних торговців пиломатеріалами та виробів із дерева по всій країні, з проханням оцінити очікувані продажі протягом наступних трьох місяців, показали, що респонденти досить песимістичні у своїх настроях, навіть з урахуванням сезонних коливань. Очікування продажів у червні 2022-го були у них найнижчими з липня 2021-го, коли ринкові умови також змінилися, що збіглося з минулорічним обвалом цін на пиломатеріали.

Однак, враховуючи, що інші індикатори настроїв, про які йшлося раніше, також стрімко падають, це виглядає не просто статистичною випадковістю. Дилери будматеріалів чітко сигналізують: умови попиту на житлове будівництво стрімко сповільнюються. Нагадаємо також, що житлове будівництво (як нове, так і R&R) забезпечує приблизно три чверті попиту на пиломатеріали хвойних порід у США.

Втім, на думку аналітиків із Fastmarkets, робити надто песимістичні прогнози щодо ринку пиломатеріалів до кінця поточного року, ймовірно, занадто рано. За їх поточним прогнозом споживання пиломатеріалів, зокрема, хвойних порід, знизиться на 1,4% порівняно з 2021 роком, або приблизно на 700 млн кубічних футів, що є помірним падінням за історичними стандартами. Крім того, слід враховувати, що зниження попиту в 2021 і 2022 роках відбулося після несподіваного сплеску споживання, через що попит перевищив трендовий рівень на початку пандемії. Тепер попит повертається ближче до звичайних рівнів. І хоча його зниження є необхідною передумовою для рецесії галузі, ймовірно, одного цього недостатньо, щоб зробити надто песимістичні висновки. Тому сьогодні Fastmarkets поки що відкидає надто негативний прогноз. Однак, якщо у найближчі місяці рецесія не зупиниться і призведе до закриття лісопильних заводів, як у 2019 році, можна буде з упевненістю сказати, що нестабільність і падіння попиту спричинять черговий спад у торгівлі лісоматеріалами в США.

Матеріали цього сайту доступні лише членам ГО “Відкритий ліс” або відвідувачам, які зробили благодійний внесок.

Благодійний внесок в розмірі 100 грн. відкриває доступ до всіх матеріалів сайту строком на 1 місяць. Розмір благодійної допомоги не лімітований.

Реквізити для надання благодійної допомоги:
ЄДРПОУ 42561431
р/р UA103052990000026005040109839 в АТ КБ «Приватбанк»,
МФО 321842

Призначення платежу:
Благодійна допомога.
+ ОБОВ`ЯЗКОВО ВКАЗУЙТЕ ВАШУ ЕЛЕКТРОННУ АДРЕСУ 

Після отримання коштів, на вказану вами електронну адресу прийде лист з інструкціями, як користуватись сайтом. Перевіряйте папку “Спам”, іноді туди можуть потрапляти наші листи.