Як може змінитись лісова галузь України з появою єдиного державного підприємства. Прогнози аналітиків.
Будь-які зміни супроводжуються дискусіями та пошуками компромісу. Лісова реформа останнім часом стала топ-темою саме таких розмов. Гарячі дискусії спричинив проєкт Урядової постанови «Про деякі питання управління об’єктами державної власності у сфері лісового господарства». Ідеться про створення ДП «Ліси України», до якого увійдуть 156 державних підприємств, нині підпорядкованих Держлісагентству. В Уряді зазначають, що це один із варіантів реформи лісового сектору.
Чи отримає галузь від такого варіанту реорганізації якісь переваги і які проблеми вдасться вирішити – нещодавно проаналізував Центр розвитку ринкової економіки (CMD-Ukraine). Після дослідження аналітики запевняють, що створення єдиного ДП «Ліси України» із подальшим перетворенням у ПАТ є найбільш вдалим варіантом реалізації реформи.
Перший її крок – це злиття 156 підприємств у ДП «Ліси України». Кабінет Міністрів має затвердити відповідну постанову та статус новоствореного підприємства. Другий етап – внесення змін до законодавства України щодо правонаступництва та видачі дозволів. Далі – перетворення ДП «Ліси України» у ПАТ з однойменною назвою (на підставі постанови Кабінету Міністрів України про перетворення в ПАТ, також передбачається емісія акцій та реєстрація юридичної особи).
Недоліки існуючої моделі
CMD-Ukraine зазначає, що нинішня модель лісового господарювання створює значні фінансові дисбаланси, а нова модель управління лісами зможе стати панацеєю. Так, заробітні плати у лісгоспах зараз можуть відрізнятися у 8 разів. Інвестиції у кожне господарство теж дуже різні. Чимало з них мають низьку інвестиційну привабливість (низьку спроможність залучення кредитних коштів, коштів інвесторів тощо). Зношеність засобів виробництва, повільний перехід на нові технології через брак коштів – усе це не дозволяє підприємствам покращувати свою конкурентоспроможність.
Ще одна проблема у нинішній системі на думку аналітиків – об’єднання функцій – контрольної і господарської. Наприклад, у Польщі за ведення лісового господарства відповідає державний холдинг «Lasy Panstwowe», а за контроль і нагляд – Лісова інспекція. У Словаччині ці функції розподілені між ДП «LESY Slovenskej republiky, S. P.» та Екологічним інспекторатом. У Фінляндії господарськими справами опікується ДП «Metsahallitus», а контрольними Лісовий центр.
Аналітики CMD-Ukraine зазначають, що нинішня організаційна структура Держлісагентства не відповідає практиці ЄС, а це не дозволяє залучати гранти. На їхню думку, розподіл лісів між десятками підприємств породжує хаос в управлінні, контролі та взаємодії у разі техногенних явищ, тих же великих пожеж.
Результати економіко-математичного моделювання CMD-Ukraine показують, що за відсутності реформування галузі може на 0,1% скоротитися ВВП, а на 7,4 тис. осіб зменшиться кількість зайнятих. За останні 30 років із галузі вже звільнилися 60 тисяч працівників (62% від загальної кількості). Ще один прогноз – податкові надходження знизяться на 185 млн грн, а експорт готової продукції деревообробної та меблевої галузей скоротиться на 12%.
Переваги від створення єдиного підприємства
Щоб лісова галузь подолала всі ці фінансові виклики, наблизилась до стандартів ЄС, мала достатньо ресурсів для роботи деревообробних та меблевих підприємств, створила ефективну модель управління лісами, CMD-Ukraine пропонує лісовій галузі України піти шляхом створення єдиного держпідприємства.
Аналітики прогнозують, що за 5 років такій структурі вдасться збільшити площі відтворення лісів на 34%, заготівлі – на 25%, доходи від реалізації зростуть на 61%, удвічі збільшиться чистий прибуток та капітальні інвестиції. Середня зарплата зросте у 2,5 рази.
Також експерти прогнозують позитивні галузеві та макроекономічні ефекти. Очікується, що активно відбуватиметься детінізація ринку, пропозиція ліквідної деревини зростатиме. А за рахунок розвитку деревообробної галузі відбудеться зростання ВВП на додаткові 0,125%, створиться 25 тис. нових робочих місць. Держава отримає додаткові 260 млн грн податків, а експорт готової продукції деревообробки зросте на 20%. У разі додаткового розширення капітальних інвестицій у глибоку деревообробку очікується зростання ВВП на додаткові 0,6%, створення 51 тис. нових робочих місць, додаткові 1 млрд грн податків та зростання експорту готової продукції деревообробки в 1,52 рази.
Також у CMD-Ukraine вважають, що реформа лісового господарства матиме чимало екологічних переваг. Так, підвищиться рівень лісистості (завдяки програмі Президента «Зелена країна»); використання лісів буде невиснажливим завдяки тому, що деревообробні підприємства отримають спрощений доступ до лісової сировини (реформа сприятиме оптимізації використання деревини та збільшенню її поглибленої переробки).
Перехід на нову модель управління відповідатиме цілям сталого розвитку. Так, збільшення лісистості сприятиме досягненню цілі сталого розвитку ООН № 13 «Боротьба зі зміною клімату» та Програми зеленого курсу ЄС із побудови кліматично-нейтральної Європи до 2050 року.
Серед інших переваг експерти виділяють скорочення незаконних рубок, подолання корупції, використання сучасних інформаційних технологій для лісового впорядкування. Ліси будуть з ефективним управлінням, працівники – з гарними умовами роботи та зарплатами, підприємства – з оновленою матеріально-технічною базою та сучасним обладнанням.