Лісова освіта

Лісівники Польщі переймаються майбутнім лісової галузі.

Лісова просвіта суспільства є одним із пріоритетів Lasy Panstwowe (LP). Освітня пропозиція LP адресована дітям, підліткам, дорослим, у тому числі, людям з обмеженими можливостями, та направлена на поширення знань про лісове середовище і стале лісокористування.

Складова лісової політики

Лісова освіта суспільства є складовою частиною екологічної освіти в Польщі. Її витоки беруть початок ще з 90-х років минулого століття, коли в Законі про ліси лісову просвіту було включено в обов’язки LP. У подальшому це стало одним із важливих напрямків державної лісової політики Польщі, закріпленим у керівних документах уряду та програмах дій LP. Його метою є поширення знань про ліси та їх екосистеми, функції лісів та принципи сталого управління ними, підвищення обізнаності щодо раціонального та відповідального використання лісових ресурсів, формування суспільної довіри до професійної діяльності лісівників.

Слід зазначити, що суттєвим значним поштовхом у справі лісового навчання громадян стало прийняття наказу Генерального директора LP від 09.05.2003 № 57 про напрямки розвитку лісової освіти в державних лісах та Методичних вказівок щодо створення Програми лісової освіти для населення в лісництві. Відповідна Програма лісової освіти була введена в дію вже з 2004 року.

В результаті це наклалося на очікування з боку громадськості щодо ролі лісів і лісового господарства і стався справжній вибух освітньої діяльності. Це був період її спонтанного та інтенсивного розвитку, в тому числі, створення необхідної лісової освітньої інфраструктури і, як наслідок, очікуваних суспільством змін лісового ландшафту.

Сьогодні в LP вважають лісову освіту безперервним процесом, який має враховувати зміни, нові тенденції та методи навчання. Велика увага приділяється вдосконаленню компетенцій лісівників, які також є однією з основних його ланок. З цією метою вони щороку беруть участь у тренінгах, семінарах та конференціях.

Освітня інфраструктура

Щоб дізнатися про ліс і зрозуміти його життя, недостатньо прочитати про нього або подивитися на красивих фотографіях. Його потрібно побачити своїми очима, доторкнутися до дерев і послухати їх шум. Ось чому так важливо проводити лісову освіту безпосередньо в лісі, – вважають у LP. Для її потреб лісівники створили понад 6,5 тисячі різних об’єктів. У різноманітних видах освітніх заходів, які організовують лісівники, щорічно беруть участь близько 3,5 млн осіб.

З урахуванням потреб лісової просвіти поступово створювалася необхідна лісова інфраструктура. На лісових територіях прокладено багатокілометрові маршрути для відпочинку і близько тисячі лісових освітніх шляхів, де на майже двох тисячах освітніх точок/площ встановлені спеціальні інформаційні дошки. Зведено велику кількість навісів, під якими можна було проводити «зелені уроки» в лісі. Були побудовані численні дерев’яні та цегляні помости, оглядові майданчики і вежі. В частині надлісництв були створені ботанічні сади і лісові музеї. Кожне друге лісове господарство має також палату лісової освіти.

Об’єкти, що використовуються в державних лісах для лісової освіти, включають:

 58 центрів лісової освіти; 1099 освітніх (дидактичних) шляхів; 276 палат (закладів) лісової освіти; 580 «зелених» класів; 116 дендрологічних парків і садів; 1789 освітніх пунктів; 2875 інших об’єктів.

Як показала практика, найбільшою популярністю користуються лісові дидактичні стежки. Протягом року на них проводяться заняття, підготовлені лісівниками для різних вікових груп. Їх можна відвідувати як у складі груп, так і самостійно. Також у кожному лісовому господарстві розроблена власна програма з урахуванням особливостей конкретного регіону і переваг місцевого населення.

Надія на молоде покоління

Щороку в «зелених уроках», що проводяться безпосередньо в лісі, беруть участь близько пів мільйона дітей і підлітків. Загалом, чи не кожен п’ятий польський студент хоча б раз у житті брав участь у таких лісових заняттях.

Переважна більшість людей, які використовують лісові навчальні заклади – це шкільні групи. Лісівники особливо охоче запрошують дітей та молодь, оскільки усвідомлюють, що в найближчому майбутньому саме від них залежатиме майбутнє польських лісів. Багаторічний досвід у галузі лісової освіти лише більше переконує їх у тому, що молоде покоління найбільш охоче засвоює екологічні знання.

Втім, ліс також є місцем проживання і відпочинку дорослих: відпочиваючих, грибників, туристів, любителів фотографувати природу та інших груп, які таким чином долучаються до лісової освіти.

Освіта через промоцію

Особлива увага приділяється питанням, пов’язаних із лісовою освітою на території лісових промоційних комплексів (Lesne kompleksy promocyjne, LKP). Вони можуть утворюватися згідно з ст. 13b Закону про ліси за розпорядженням Генерального директора LP і складатися як із підпорядкованих йому лісових територій, так і, за бажанням, лісів інших форм власності. Це великі і густі лісові масиви, розташовані в одному або кількох надлісництвах. LKP були створені по всій Польщі з метою показати мінливість умов місцевості, різноманітність видового складу і безліч функцій лісу. В рамках LKP лісівники просувають стале управління лісами, підтримують наукові дослідження та організовують лісову освіту.

Зокрема у LKP був створений ряд освітніх шляхів, що представляють населенню діяльність і досягнення лісівників. Були створені навчальні палати, де під час проведення занять демонструється різноманіття лісової екосистеми, розповідається про вплив людини і клімату на стан і розвиток лісів, а також можливий вклад кожного в їх збереження. Численні лісові автостоянки, навіси та місця відпочинку дають більше можливостей для вивчення краси польських лісів. Статистика показує, що близько третини людей, які користуються освітніми програмами LP, відвідують саме LKP.

Інформаційна підтримка

Освітні завдання також виконує Інформаційний центр LP (CILP). Публікації CILP (зокрема, журнали Glos Lasu и Echa Lesne) призначені для тих, хто цікавиться лісовим господарством і охороною природи. Інформацію про значення лісу в житті людини також можна знайти в численних інформаційних брошурах і буклетах, що видаються CILP. Своїми видавництвами володіє і ряд регіональних дирекцій LP.

Все більшого значення набуває освітня діяльність, здійснювана з використанням інтернету. Незважаючи на те, що у зв’язку з пандемією COVID-19, просвітницькі заходи, що проводилися традиційним способом, частково призупинялися, однак були постійно доступними в режимі онлайн.

Державні ліси широко інформують про свою діяльність і просувають екологічні знання на сайті LP. Там для бажаючих доступні різноманітні матеріали та публікації на лісову освітню тематику. Вчителі можуть складати плани уроків, які стосуються природи і лісів, на основі матеріалів, які містяться на порталі. Більша їх частина створюється лісівниками, які щоденно проводять просвітницькі заходи в осередках LP.

Сьогодні польська лісова освіта є плановою і чітко структурованою, однак лісівники продовжують пошук її нового змісту й ідей, особливо з точки зору ефективного використання вже наявної освітньої інфраструктури. Загалом, завдяки лісовій освіті все більше і більше поляків усвідомлюють величезні переваги сталого лісокористування, охорони природи та розумного контакту з природою. Число людей, що користуються благами лісу, постійно зростає, як і зростає усвідомлення спільної відповідальності за його стан.

Олександр ВИНОГРАДСЬКИЙ,

Газета “Природа і суспільство”

Матеріали цього сайту доступні лише членам ГО “Відкритий ліс” або відвідувачам, які зробили благодійний внесок.

Благодійний внесок в розмірі 100 грн. відкриває доступ до всіх матеріалів сайту строком на 1 місяць. Розмір благодійної допомоги не лімітований.

Реквізити для надання благодійної допомоги:
ЄДРПОУ 42561431
р/р UA103052990000026005040109839 в АТ КБ «Приватбанк»,
МФО 321842

Призначення платежу:
Благодійна допомога.
+ ОБОВ`ЯЗКОВО ВКАЗУЙТЕ ВАШУ ЕЛЕКТРОННУ АДРЕСУ 

Після отримання коштів, на вказану вами електронну адресу прийде лист з інструкціями, як користуватись сайтом. Перевіряйте папку “Спам”, іноді туди можуть потрапляти наші листи.