Лісова стратегія Німеччини – 2050. Відновлення лісів і адаптація до зміни клімату.
Стале управління лісами – проблеми і можливості для людини, природи і клімату. Такий лейтмотив ключових положень нової Лісової стратегії Німеччини до 2050 року.
Курс на сталий розвиток
У 2011 році федеральний уряд прийняв першу національну стратегію розвитку лісового господарства до 2020 року. Втім, на тлі постійно мінливих проблем збереження лісу та його сталого управління необхідний подальший розвиток лісової стратегії. Через довгостроковість тривалості циклів розвитку лісових екосистем Федеральне міністерство продовольства і сільського господарства Німеччини (BMEL) прийняло рішення про розробку нової Лісової стратегії з часовим горизонтом до 2050 року (ЛС-2050), яка була прийнята урядом у минулому році. Вона уточнює стратегічну спрямованість Національної лісової політики і визначає завдання федерального уряду по десяти напрямках діяльності зі збереження і розвитку лісу в умовах зміни клімату, оскільки лише оптимально адаптовані до зміни клімату ліси можуть постійно забезпечувати різноманітні екосистемні послуги, затребувані німецьким суспільством.
ЛС-2050 має спільні риси з багатьма іншими національними концепціями і стратегіями федерального уряду, такими, як: Національна стратегія біорізноманіття, Національна стратегія біоекономіки та Хартія деревини 2.0, які разом підтримують курс на сталий розвиток лісового господарства Німеччини.
Німеччина – одна з найбільш густо покритих лісами країн Європи. Площа німецьких лісів сягає 11,4 млн га, що становить близько третини усієї території країни. З них 76% – це змішані ліси.

Екстремальні погодні умови 2017–2020 років суттєво вплинули на розуміння подальшого розвитку лісового господарства країни. Бурі, посуха і короїди завдали величезної шкоди: відновлення потребують понад 280 тисяч га німецьких лісів. Саме тому, BMEL запустило найбільшу в історії Німеччини програму екологічної конверсії лісів із бюджетом у 1,5 мільярда євро. З урахуванням впливу зміни клімату на ліси, основними завданнями лісової політики Німеччині є:
• адаптація лісів і лісокористування до кліматичних змін;
• захист біорізноманіття;
• стале управління лісами в нових умовах, що також гарантуватиме постійне збереження деревиною та виробами з неї CO2;
• збереження лісу як цінної зони відпочинку для громадян і усвідомлення ними цієї цінності.
Наслідки зміни клімату є серйозним викликом не тільки для лісу, але і його екосистемних послуг, і лісовласників. Щоб подолати ці проблеми, федеральний уряд та уряди земель потребують допомоги лісових компаній різних форм власності. Вони мають продовжувати забезпечувати отримання німецьким суспільством різноманітних екосистемних послуг відповідно до перевіреного інтегративного принципу сталого управління лісами.
Всі ці проблеми і завдання мають вирішуватися у рамках ЛС-2050 та інших національних програм, запроваджених урядом ФРН.
Модель для лісу-2050
Як вбачається з положень ЛС-2050, відновлення і адаптація лісів є ключовими видами діяльності в боротьбі за захист клімату за їх допомогою. Для цього необхідні відповідні дослідження і розробки, до яких рівною мірою мають залучатися всі зацікавлені суб’єкти, від держави до дрібного лісовласника.
Згідно з ЛС-2050, ліси та їхнє стале управління повинні продовжувати надавати послуги, важливі для суспільства в майбутньому, і водночас демонструвати високий ступінь біологічного різноманіття. Завдяки Лісовій стратегії, BMEL буде дотримуватися наступних керівних принципів для лісів на період до 2050 року:
• завдяки різноманітним екосистемним послугам для окремих осіб та суспільства, природи та економіки, ліси в Німеччині будуть збережені та адаптовані до подальших кліматичних умов;
• ліси і далі будуть розвиватися та інтегративно управлятися у державній, корпоративній та приватній власності таким чином, щоб їх стабільність, біологічне різноманіття, продуктивність, різноманітні захисні функції, а також користь для суспільства в цілому були гарантованими.
Це означає, що ті ж можливості та варіанти використання зберігаються для майбутніх поколінь.
ЛС-2050 описує, що необхідно зробити для реалізації моделі лісу-2050 у десяти сферах діяльності, зокрема, це:
• захист клімату та адаптація до зміни клімату;
• біорізноманіття та збереження лісів;
• виробництво та використання деревини;
• відпочинок, спорт і здоров’я;
• ґрунти і вода;
• розвиток лісів та їх стале управління;
• збереження права власності на ліси та створення нової вартості;
• лісові роботи, цифровізація та технології;
• дослідження та розробки;
• зв’язок та інформація.
Для зазначених сфер діяльності у ЛС-2050 встановлено 59 етапів реалізації проміжних цілей до 2030 року. За задумом розробників документа, це дозволить оцінити прогрес, зробити попередні висновки і розробити на їх основі подальші дії до 2050 року. Сфери діяльності та етапи їх реалізації спрямовані на досягнення цілей ЛС-2050 і мають тісний взаємозв’язок. При цьому, етапи реалізації цілей у кожній з десяти сфер діяльності згідно з ЛС-2050 не є остаточними і можуть бути за потреби доповненими чи скоригованими. Розгляд досягнутого за 10-літній період буде здійснюватися за підтримки науково-консультативної ради з лісової політики при BMEL, яка складається з представників різних наукових дисциплін, що мають відношення до лісової сфери. Завданням цього органу є розгляд цілей та принципів національної лісової політики, внесення пропозиції щодо подальшого її удосконалення та розвитку.
Розподіл повноважень і відповідальності
Варто відзначити, що згідно з національною лісовою політикою відповідальність за вирішення окремих проблем, пов’язаних із лісовим господарством, розподілені між федеральним урядом та урядами земель. Такий розподіл добре зарекомендував себе в останні десятиліття і знайшов відображення також і у ЛС-2050. Низка повноважень та відповідальності, особливо тих, що стосуються соціальної функції лісу, делеговані корпоративним/муніципальним та приватним лісовласникам.
На BMEL покладається загальне керівництво виконання завдань та досягнення цілей, визначених ЛС-2050. Також відповідно до німецького законодавства, відомство має забезпечити фінансову підтримку. Це, зокрема, виділення відповідних бюджетних асигнувань, у тому числі, субсидій окремим категоріям лісовласників на реалізацію лісових програм та оплати деяких послуг по догляду/моніторингу лісових ділянок, фінансування наукових досліджень, впровадження інноваційних розробок та використання інших інструментів для сталого управління лісами. До останнього відноситься, наприклад, співпраця BMEL із європейськими та іншими країнами у лісовій сфері, комунікація і діалог щодо збереження лісу з різними соціальними групами, надання їм інформації про ліс, заходи для підвищення кваліфікації лісівників, адаптація або впровадження системи моніторингу тощо.
Закінчити розповідь про ЛС-2050 доречно буде словами директора Федерального науково-дослідного інституту Йоганна Генріха фон Тюнена, професора Андреаса Болте, який зазначив, що відновлення і адаптація лісів є ключовими видами діяльності в боротьбі за захист клімату, і до цього процесу мають бути залучені всі небайдужі учасники.
Олександр ВИНОГРАДСЬКИЙ,
Газета “Природа і суспільство”
