Прихильники, противники і реальність польської лісової моделі.
У польському суспільстві вже не перший рік не стихають дискусії між лісопромисловцями та захисниками природи. Останні воліли б перетворити польські ліси в один великий природний заповідник. Втім, інтереси деревообробної галузі з кожним роком вимагають усе більше деревної сировини. Лісівники у цій ситуації опинилися «між молотом і ковадлом», адже змушені впроваджувати лінію держави про багатофункціональність лісового господарства, яка враховує інтереси як природоохоронців, так і лісопромисловців.
Протистояння навколо лісів
Як свідчать численні дискусії та публікації в польській пресі, в тому, що польська модель багатофункціональної лісової економіки у виконанні Lasy Panstwowe (LP) є лише іміджевою, а не реальною, і далі декларацій не просувається, переконують суспільство ті, кого не задовольняє сьогоднішній стан і статус польських лісів. Природоохоронні служби, створені в дирекціях із охорони навколишнього середовища у 2008 році, або прихильники приватизації лісів також можуть бути зацікавлені у підтриманні в суспільстві віри в те, що багатофункціональне управління лісами, яке здійснює LP – це лише міф.
Але ці уявлення і міфи не мають нічого спільного з фактами, які значною мірою ілюструють ефекти багатофункціональної економіки, запровадженої у польських лісах. Частка площі деревостанів старше 100 років збільшилася з 8,4% у 1967 р. до 17,3% у 2017 р. Крім того, за 50 років частка листяних порід дерев збільшилася з 18 до 24%, а вирубані посівні площі після 2000 р. зменшилися порівняно з 1970-ми роками майже вдвічі. Це свідчить, що польське лісове господарство зробило багато кроків у напрямку розвитку та консолідації моделі багатофункціонального управління лісами, а також корисних змін, що дозволяють краще використовувати їх невиробничі функції. І цьому сприяє нинішня структура управління лісовим господарством, коли державна частка лісів (80,7%), переважає над приватною.
На деревообробну галузь припадає 10% реалізованої продукції промислової переробки. Про потенціал цієї галузі економіки свідчить і те, що вона забезпечує зайнятість близько 350 тис. працівників приблизно в 64 тис. компаній різної величини. Загалом, у лісовому господарстві Польщі створено майже 400 тис. робочих місць, що разом із сім’ями зайнятих працівників забезпечує існування понад2 млн осіб.
На думку вчених, лісове господарство Польщі має всі необхідні умови для реалізації багатофункціональності у сегрегаційному сенсі. LP розпоряджаються великими лісовими масивами, тому виробнича функція у вигляді плантацій може створити близько 500 тис. га «молодих» лісів. При цьому, переважна більшість «старих» лісів складалася б із багатофункціональних насаджень із використанням напівприродного лісового господарства. Деякі з них можна було б повністю виключити з використання.
Цифри говорять самі за себе
Між тим, попри звинувачення природоохоронних організацій і активістів, щорічно з «кишені» LP сотні мільйонів злотих направляються на заходи з охорони природи. Так, починаючи з 2010 року, LP покривають всі витрати на охорону природи з власного доходу, отриманого від продажу деревини. Те ж саме стосується витрат, пов’язаних із лісовою наукою, освітою та туристичною інфраструктурою. Однак, ця інформація недостатньо відома широкому загалу, що є однією з причин стереотипного сприйняття лісівників як зацікавлених виключно у вирубці дерев і продажу деревини, а не в збереженні природи. Але правдою є й те, що лісівники виконують обидві важливі і разом з тим конкуруючі між собою функції: задоволення попиту на деревину і збереження природних багатств лісів, і мусять балансувати між ними.
Сучасною формою надання LP послуги з охорони природи є також виключення з заготівлі деревини найбільш цінних природних районів з метою створення територій, індивідуальних та видових природоохоронних об’єктів, або ліквідації лісів, що виконують економічну функцію. З моменту заснування LP ця форма державної охорони поширюється на все більші площі, що мають природну цінність. Більшість заповідних територій були створені державою на лісових землях достатньо давно, а тепер цю функцію частково взяли на себе і лісівники.
Якби ліси на території національних парків були господарськими територіями, з них можна було б добувати приблизно на 900 тис. кубометрів деревини більше, ніж у даний час, отримуючи деревну сировину тільки в рамках захисних процедур і рубок догляду. Обмеження на лісозаготівлі також діють на лісових територіях ландшафтних парків, територіях Natura 2000 та інших охоронюваних територіях. У цілому, з лісів щорічно виходить майже на 3 млн кубометрів деревини менше порівняно з їх потенційною виробничою потужністю, що становить близько 600 млн злотих на рік. Крім того, LP щорічно витрачають на охорону природи понад 1,2 млрд злотих, що становить 15% від загальних витрат на їхню діяльність.
Потрібен консенсус
Втім, вказані суми не надто справляють враження на польські організації, які вимагають збільшення площі природозахисних територій, в тому числі, за рахунок площ захисту, в Польщі, також за рахунок господарських (експлуатаційних) лісів, що перебувають у віданні LP. В одній із своїх пропозицій Державна рада з охорони природи – експертно консультативний орган при Міністерстві навколишнього середовища Польщі, пропонує створити три нові національні парки і 50 ландшафтних парків, що збільшить площу охоронюваних територій приблизно з 0,54% до 0,68% всієї площі країни. Цей крок вимагатиме перетворення лісових територій, керованих LP, на користь захисних підрозділів на загальній площі майже 320 тис. га. Це буде збільшення ще на 4,5% площі лісів, призначених для природоохоронних цілей, які нині входять до складу ресурсів LP.
Між тим, «апетити» природоохоронних діячів та організацій набагато більше. Деякі з них вважають, що мова має йти про виключення з лісового господарства не 1–3%, а 10–20% лісів, що управляються державою. Варто зазначити, що, наприклад, 20% становитиме площу 1422 тис. га лісу. Виключення їх із лісового господарства зменшило б заготівлю деревини на 8 млн кубометрів на рік і скоротили виручку LP приблизно на 1,5 млрд злотих, і стало б великою проблемою для деревообробної промисловості. При цьому слід враховувати і витрати, які будуть необхідні для організації охоронних заходів.
Більшість науковців, які вивчають згадану проблему, вважають, що в поточній екологічній політиці держави немає конкретних потреб у розширенні охоронюваних природних територій в лісах. Крім того, природоохоронним активістам варто було б враховувати, що ліси, крім збереження біорізноманіття, також виконують інші важливі функції, зокрема, екологічні, а також економічні та соціальні.
Між тим, дискусії навколо лісового господарства Польщі тривають, і кожна сторона наводить переконливі, на її погляд, аргументи на захист своєї позиції. В польському медіа-просторі поширене критичне ставлення до лісів, організаційної структури та принципів ведення лісового господарства. Однак, більш «холодні» голови вважають, що варто покласти край суперечкам, та досягти консенсусу у найбільш проблемних питаннях. Це сприятиме як стабільній роботі лісівників і лісової промисловості, так і здійсненню заходів зі збереження лісових ресурсів на всій території країни.
Олександр ВИНОГРАДСЬКИЙ,
Газета “Природа і суспільство”
