На сьогоднішній день головною темою обговорення серед лісівників є питання реформування лісогосподарських підприємств шляхом приєднання. В мене питають, чому я виступаю проти?! А скажу що не тільки я і лісівники і голови ОТГ, але їх ігнорують і чути не хочуть! Чернігівщина, Житомирщина, Київщина, Прикарпаття, Буковина, Закарпаття, Південь, Слобожанщина – всі стукають у двері, протестують, перекривають дороги, виходить під Кабінет Міністрів України та Офіс Президента України але людей не чують.
Колективам розповідають, що виганяти нікого не будуть на вулиці, але до мене надзходять зверення від людей з проханням донести до мас, журналістів, керівництва країни біль людей і те, що вже пішли скарги в Держпрацю.
Ми докажемо що оптимізація та реформа написані на коліні – руйнують галузь!
Отже по-перше проаналізуємо видані накази Голови Державного агентства лісових ресурсів України. Згідно даних наказів одні лісогосподарські підприємства приєднуються до інших. Термін припинення підприємств встановлено до 31.12.2021. Визначено, що підприємства до яких відбувається приєднання є правонаступниками прав та обовязків приєднаного підприємства. Однак окремим пунктом в наказі прописано вирішення відповідно до законодавства питання щодо надання у постійне користування земельних ділянок одних підприємств до інших та оформлення прав на зазначені земельні ділянки.
Окрім того вищезазначені накази про припинення видані на підставі Цивільного кодексу України, Господарського кодексу України та Закону України «Про управління об’єктами державної власності». Метою припинення є удосконалення структури управління та підвищення ефективності ведення лісового господарства.
Перше і головне питання: чи можуть державні лісогосподарські підприємства продовжувати працювати та вести господарську діяльність сьогодні до моменту припинення? По суті в наказах це питання не врегульоване. Як і більшість питань, на які ніхто не може отримати відповідь!
Потрібно звернутися до законодавства. Так головним документом, що регулює питання діяльності лісогосподарських підприємств є Лісовий кодекс України. Відповідно до статті 19 Лісового кодексу України постійні лісокористувачі мають:
1) Право самостійно господарювати в лісах;
2) Виключне право на заготівлю деревини;
3) Право власності на заготовлену ними продукцію та доходи від її реалізації;
4) Право на відшкодування збитків у випадках, передбачених законодавством;
5) Право здійснювати відповідно до законодавства будівництво доріг, спорудження жилих будинків, виробничих та інших будівель і споруд, необхідних для ведення лісового господарства.
Постійні лісокористувачі зобов’язані:
1) Забезпечувати охорону, захист, відтворення, підвищення продуктивності лісових насаджень, посилення їх корисних властивостей, підвищення родючості ґрунтів, вживати інших заходів відповідно до законодавства на основі принципів сталого розвитку;
2) Дотримуватися правил і норм використання лісових ресурсів;
3) Вести лісове господарство на основі матеріалів лісовпорядкування, здійснювати використання лісових ресурсів способами, які забезпечують збереження оздоровчих і захисних властивостей лісів, а також створюють сприятливі умови для їх охорони, захисту та відтворення;
4) Вести первинний облік лісів;
5) Дотримуватися встановленого законодавством режиму використання земель;
6) Забезпечувати охорону типових та унікальних природних комплексів і об’єктів, рідкісних і таких, що перебувають під загрозою зникнення, видів тваринного і рослинного світу, рослинних угруповань, сприяти формуванню екологічної мережі відповідно до природоохоронного законодавства;
7) Забезпечувати безперешкодний доступ до об’єктів електромереж, інших інженерних споруд, які проходять через лісову ділянку, для їх обслуговування.
Законом можуть бути передбачені й інші права та обов’язки постійних лісокористувачів.
Матеріали лісовпорядкування є діючими для підприємств та не припинили свою чинність, одже нібито все добре і можна вести господарську діяльність, однак є одне «але». Так згідно статті 69 Лісового Кодексу України «Спеціальне використання лісових ресурсів на виділеній лісовій ділянці проводиться за спеціальним дозволом – лісорубний квиток або лісовий квиток, що видається безоплатно.» Спеціальний дозвіл на заготівлю деревини в порядку рубок головного користування видається органом виконавчої влади з питань лісового господарства Автономної Республіки Крим, центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері лісового господарства.
Спеціальний дозвіл на інші види спеціального використання лісових ресурсів видається власниками лісів або постійними лісокористувачами. На виділених лісових ділянках можуть використовуватися лише ті лісові ресурси і лише для цілей, що передбачені виданим спеціальним дозволом.
Спеціальний дозвіл видається власниками лісів або постійними лісокористувачами у встановленому порядку також на проведення інших рубок та робіт, пов’язаних і не пов’язаних із веденням лісового господарства.
У Лісовому кодексі України також прописані підстави для відмови у видачі лісорубного квитка.
Накази Державного агнентства лісових ресурсів України, які мають назву «Про припинення .. та затвердження складу Комісії з припинення», є розпорядчими документами, що видані на підставі прийнятого рішення Голови Державного агентства лісових ресурсів України про припинення окремих лісогосподарських підприємств. Отже виходить, що вразі необхідності виписати лісорубні квитки в порядку рубок головного користування підприємства отримають відмову від органу виконавчої влади з питань лісового господарства. Однак дана норма не прописана лише для спеціальних дозволів в порядку рубок головного користування, а прописана в цілому, а одже підприємства теж повинні відмовити у видачі лісорубних квитків на інші види використання лісових ресурсів.
З вищезазначеного виходить, що підприємства не можуть більше виписувати лісорубні квитки. Хоча головний юрист ДАЛРУ всім відкрито розказує що треба виписувати лісорубні квитки заднім числом! А це як?! Хто буде розхльобувати кримінальні справи, які “ляжуть” на плечі на директорів.Окрім того спеціальний дозвіл на використання лісових ресурсів анулюється в разі:припинення права користування лісами з підстав, передбачених статтею 22 цього Кодексу;припинення права використання лісових ресурсів з підстав, передбачених статтею 78 цього Кодексу.”
Згідно статті 22 Лісового Кодексу України “Підставами припинення права постійного користування лісами є:1) припинення права користування земельною лісовою ділянкою у випадках і порядку, встановлених законом;2) використання лісових ресурсів способами, які завдають шкоду навколишньому природному середовищу, не забезпечують збереження оздоровчих, захисних та інших корисних властивостей лісів, негативно впливають на їх стан і відтворення;3) використання лісової ділянки не за цільовим призначенням.
Право тимчасового користування лісами припиняється у випадках, передбачених статтею 78 цього Кодексу для припинення права використання лісових ресурсів.
Припинення права користування земельною ділянкою визначається визначається статтею 141 Земельного Кодексу.Підставами припинення права користування земельною ділянкою є:а) добровільна відмова від права користування земельною ділянкою;б) вилучення земельної ділянки у випадках, передбачених цим Кодексом;в) припинення діяльності релігійних організацій, державних чи комунальних підприємств, установ та організацій;{Пункт “в” частини першої статті 141 в редакції Закону № 875-VI від 15.01.2009}г) використання земельної ділянки способами, які суперечать екологічним вимогам;ґ) використання земельної ділянки не за цільовим призначенням;д) систематична несплата земельного податку або орендної плати;е) набуття іншою особою права власності на жилий будинок, будівлю або споруду, які розташовані на земельній ділянці;{Частину першу статті 141 доповнено пунктом “е” згідно із Законом № 1702-VI від 05.11.2009}є) використання земельної ділянки у спосіб, що суперечить вимогам охорони культурної спадщини;{Частину першу статті 141 доповнено пунктом “є” згідно із Законом № 2518-VI від 09.09.2010}ж) передача приватному партнеру, концесіонеру нерухомого майна, розміщеного на земельній ділянці, що перебуває в користуванні державного або комунального підприємства та є об’єктом державно-приватного партнерства або об’єктом концесії.{Статтю 141 доповнено пунктом “ж” згідно із Законом № 155-IX від 03.10.2019}У відповідності до стаття 78 Лісового кодексу України право використання лісових ресурсів припиняється в разі:
1) добровільної відмови від використання лісових ресурсів;
2) закінчення строку, на який було надано право використання лісових ресурсів;
3) припинення діяльності лісокористувачів, яким було надано право використання лісових ресурсів;
4) порушення правил і норм, умов спеціальних дозволів на використання лісових ресурсів;
5) використання лісових ресурсів способами, які негативно впливають на стан і відтворення лісів, призводять до погіршення навколишнього природного середовища;
6) порушення встановлених строків справляння збору за використання лісових ресурсів;
7) використання лісової ділянки не за цільовим призначенням;
Невідшкодування в установленому порядку збитків, заподіяних лісовому господарству внаслідок порушень лісового законодавства, та невиконання вимог щодо усунення виявлених недоліків.Припинення права використання лісових ресурсів здійснюється в установленому порядку шляхом анулювання лісорубного квитка або лісового квитка тими органами, які їх видали.Виходить, що в стадії припипинення підприємства вже не можуть видавати дозволи на спеціальне використання лісових ресурсів однак можуть використовувати вже діючи. Та не все так просто і в цьому питанні. Адже з вищезазначеного виходить, що з моменту припинення підприємств виникають підстави для анулювання лісорубних квитків відповідного підприємства взагалі. Так в лісорубних квитках прописано не лише строки заготівлі, а строки вивезення. Тому є питання щодо законності вивезення лісопродукції після анулювання лісорубних квитків. Та й взагалі право використання лісових ресурсів неможливо, адже припиняється в разі припинення лісокористувача.Підсумовуючи на фініші отримаємо приєднані підприємства, що не мають права на спеціальне використання лісових ресурсів. Виходить підприємства правонаступники повинні будуть утримувати державну лісову охорону та відомчу пожежну охорону за власні кошти. Та чи звистачить їм на це ресурсів?!