Розпочатий процес укрупнення підприємств викликає чимало запитань у наших читачів. Ми спробували розглянути лист Держлісагенства з поясненнями реорганізації підприємств, висловити свої суб’єктивні думки та озвучити запитання, на які немає чіткої та однозначної відповіді. П.Б
Державне агентство лісових ресурсів України на виконання доручень першого заступника Міністра захисту довкілля та природних ресурсів України Б. Боруховського від 29.10.2021 № 3689-45882/2-3/21-ЦОВВ та Першого віце-прем’єр-міністра України – Міністра економіки України О. Любченка від 29.10.2021 № 49818/1/1-21 опрацювало звернення народного депутата України І. Крулька від 28.10.2021 № 173-4/293 стосовно листа представника ТОВ «Асоціація професійних юристів України» Давидової Ю.А від 27.10.2021 б/н щодо скасування реформи лісової галузі та повідомляє наступне.
Держлісагентство є центральним органом виконавчої влади, який реалізує державну політику у сфері лісового та мисливського господарства.
М.П. Какую политику? Где с ней можно ознакомиться?
Лісове господарство України – це одна з ефективно працюючих галузей економіки, яка вирощує, відновлює, охороняє ліси, підвищує їх продуктивність і якість, забезпечує раціональне використання земель лісогосподарського призначення і лісових ресурсів країни.
М.П. Действительно растут доходы и зарплаты, но всё остальное уменьшается. В частности: лесопокрытая площадь, выход деловой древесины при рубках практически всех видов, рентабельность производства… Рост доходов обеспечен двумя факторами: увеличением заготовки ( в меньшей степени) и ростом цен (в большей).
П.Б. Якщо лісове господарство є «одна з ефективно працюючих галузей економіки» навіщо тоді ліквідовувати ефективно працюючі підприємства?
Відповідно до Указу Президента України від 7 червня 2021 року № 228 та протокольного доручення Кабінету Міністрів України до вищевказаного Указу Держлісагентством було прийнято рішення щодо укрупнення державних лісогосподарських підприємств, з метою збереження лісового фонду України, належного захисту і відтворення лісів, створення сприятливих умов для ведення лісового господарства на засадах сталого розвитку з урахуванням природних та економічних умов, забезпечення прав громадян на безпечне довкілля.
М.П. Ни в одном из официальных документов нет ни слова об укрупнении предприятий. Решение о нем принято Гослесагентством намного раньше мартовского и июньского Указов Президента
П.Б. Про яке протокольне доручення Кабінету Міністрів Держлісагенству іде мова, де з ним можна ознайомитися? Яким документом Держлісагенство прийняло рішення про укрупнення, на якій колегії та коли воно розглядувалося і які були альтернативні варіанти та чи приймалися вони до уваги?
Останні роки активно обговорюються питання реформування та розвитку лісового господарства. Економічними перевагами укрупнення лісогосподарських підприємств стане збільшення обсягів випуску конкурентоспроможної продукції, підвищення ефективності виробництва підприємства, виникнення передумов для масштабного впровадження досягнень науково-технічного прогресу, зростання продуктивності праці, збільшення прибутку та рентабельності виробництва.
М.П. Какие «останні роки»? Реформирование обсуждается с момента приобретения Украиной независимости. Однако идея укрупнения возникла только после назначениям ЮБ и раньше не обсуждалась. Остальной текст, без экономических выкладок, просто БЛА-БЛА-БЛА…
П.Б. Яким чином приєднання підприємств дасть змогу збільшити обсяги виробництва конкурентної продукції, за рахунок чого підвищиться ефективність виробництв, про яке масштабне впровадження досягнень науково-технічного прогресу йдеться і що заважало це робити до цього часу, про яку продуктивність праці іде мова якщо значна частина робіт проводиться на умовах підряду з ФОП, на скільки розрахунково збільшиться прибуток та якого рівня рентабельності очікується досягнути?
Таке реформування державних лісогосподарських підприємств жодним чином не вплине на виконання комплексу заходів пов’язаних з веденням лісового господарства та діяльність основних кваліфікованих працівників галузі (лісничих, майстрів лісу, лісників), робітників лісокультурних (лісогосподарських) робіт та працівників лісової охорони. Перегляду потребуватиме виключно склад адміністративного персоналу. При цьому скорочення персоналу передбачається тільки на рівні 6%.
М.П. Текст трудно читать, тем более комментировать…
П.Б. Яку кількість штатних одиниць планується скоротити та яких категорій, який річний фонд зарплати зазначених працівників?
Завдяки оптимізації вивільниться приблизно 250 млн гривень адміністративних витрат, що складає 17% всіх витрат системи, які будуть використовуватися для додаткових виплат.
М.П. Интересно админ персонал сокращается на 6%, а затраты на него на «17% всіх витрат системи». ???
П.Б. Які саме адміністративні витрати зменшаться та на яку суму конкретно?
Варто зазначити, що реформування лісової галузі не відобразиться на сумах податків, що надходять до місцевих бюджетів від державних лісогосподарських підприємств.
М.П. Этого никто в Гослесагентстве знать не может, так как не там пишут Налоговый кодекс.
П.Б. Як можна стверджувати що реформування не відобразиться на сумах податків, якщо скорочення чисельності автоматично призведе до зменшення ЄСВ ,податку на доходи фізичних осіб, військового збору?
Місцеві податки та збори, що сплачуються державними лісогосподарськими підприємствами, надходитимуть до бюджетів тих самих ОТГ, сільських та селищних рад, що й до реформування, оскільки головні структурні підрозділи (лісництва) не ліквідуються та не об’єднуються.
М.П. Зато менялось административное деление Украины и может поменяться Налоговый Кодекс. Расчетов никто не видел. Опять: БЛА-БЛА-БЛА?
Рентна плата за спеціальне використання лісових ресурсів та податок за лісові землі перераховуватиметься до місцевого бюджету за місцезнаходженням лісової ділянки. Податок на доходи фізичних осіб нарахований працівникам структурних підрозділів (лісництв, нижніх складів, тощо) надходитиме до місцевого бюджету за місцезнаходженням такого підрозділу.
М.П. Это значит, что представители админаппарата предприятия, прекращающего существования, переведенные в предприятие -правопреемник, будет платить налоги «за місцезнаходженням підрозділу», то есть не там где раньше и не там где живут?
При створенні моделі об’єднання підприємств було враховано комплекс різного роду факторів, при цьому ключовими були не стільки економічні показники лісгоспів, оскільки вони значно залежать від ресурсного потенціалу лісгоспу. При прийнятті рішення було враховано більше десяти параметрів діяльності лісогосподарських підприємств, серед яких соціальні, адміністративні, виробничі, безпекові, рекреаційні, інвестиційні умови. Особливу увагу звернуто на доцільність розташування адміністративно- управлінського корпусу майбутнього об’єднаного підприємства, зважаючи на: географічне розташування, економічну розвиненість району, територіальне сполучення та інші фактори.
М.П. Я об этом первый раз слышу. Кто видел методику и результаты её применения?
П.Б. Як можна при укрупненні не вважати ключовим фактором ефективність роботи підприємства, а опиратися на ілюзорний комплекс різного роду факторів. Що це за такий комплекс факторів? Які основні параметри( хоча б 5 з них) враховувалися? Який основний критерій визначення розташування адмінкорпусу?
В прийнятті рішення щодо тієї чи іншої моделі укрупнення державних лісогосподарських підприємств до обговорення були залучені всі зацікавлені сторони на місцях, а отже є колегіальним та містить суспільний консенсус.
М.П. Полное враньё. Даже читать стыдно…
П.Б. Які ще моделі укрупнення обговорювалися? Який документ це підтверджує?
Реформування має на меті розвиток лісового господарства, зростання частки лісової галузі у валовому регіональному продукті області, зростання обсягів капітальних інвестицій, збільшення надходжень до бюджетів, підвищення лісистості території області, зменшення середньої площі лісових пожеж.
М.П. Опять БЛА-БЛА-БЛА
П.Б. Чи проводилися розрахунки, що підтверджують мету реформування, та хто їх проводив?
Держлісагентством було проведено наради за участю представників облдержадміністрацій, територіальних органів Держлісагентства, обласніуправління та державні підприємства на місцях проводили неодноразово наради з профкомом, об’єднаними територіальними громадами стосовно реформування галузі.
М.П. Почему обсуждение реорганизации странового масштаба обсуждалось только на местном уровне. Если все согласились, то откуда народ под Кабмином?
П.Б. Чи проводилися спільні з ЦК профспілки обговорення реформування та наслідків, та чим це підтверджується? Чому до цього часу не оприлюднено перелік підприємств які залишаються і хто до кого приєднується?
З метою врахування особливостей та специфіки кожного регіону територіальні органи Держлісагентства опрацювали та надали можливі шляхи оптимізації діючих лісогосподарських підприємств для покращення в майбутньому організації й управління виробничо-господарською діяльністю та поліпшення фінансового стану підприємств.
М.П. Первый раз слышу. Оказывается был выбор. Так какие «шляхи оптимізації діючих лісогосподарських підприємств» рассматривались и что выбрали предприятия?
П.Б. Рішення прийнято Держлісагенством а пропозиції надали територіальні органи. Як це зрозуміти?
Хто ж тоді ініціював укрупнення?
Станом на 01 листопада 2021 року Держлісагентством видано накази про припинення діяльності державних лісогосподарських підприємств, шляхом приєднання та зареєстровано відповідні рішення в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань.
М.П. Другими словами, ВСЕ предприятия, деятельность которых прекращается уже получили приказы? Тогда почему не опубликовать информацию о том, кто с кем объединяется по областям?
П.Б. Якщо через два місяці після попередження працівників про припинення діяльності підприємства вони не будуть переведені на інші підприємства, яке рішення шодо них буде прийнято?
Державні лісогосподарські підприємства, які згідно наказів Держлісагентства припиняють свою діяльність шляхом приєднання, знаходяться на стадії припинення, але діяльність продовжує здійснюватися, проводиться лісозаготівля, сплачуються податки, виплачується заробітна плата, до моменту передачі майна та переведення працівників.
М.П. Кто будет проводить эту деятельность после истечения двух месячного срока, после предупреждения работкников о прекращении деятельности их предприятия.
П.Б. Який мінімальний та максимальний термін передачі майна та переведення працівників, та що буде у випадку закінчення терміну попередження працівників, якщо на цей момент майно та землі не будуть передані? Яким чином та на підставі чого буде здійснюватися передача земель?