Лісова інфраструктура Фінляндії: дороги.
Мережа лісових доріг у Фінляндії є досить розгалуженою і знаходиться в хорошому стані. Дороги дуже важливі для лісової промисловості країни, адже більша частина деревини вивозиться споживачам автотранспортом. Будівництво, підтримання і розвиток лісової дорожньої інфраструктури дозволяє фінській лісопромисловості отримувати необхідну сировину впродовж усього року.
Будівництво фінських лісових доріг розпочалося ще в 1930-х роках у лісах, що належали державі та лісопромисловим компаніям. У приватних лісах масове будівництво почалося лише у післявоєнні роки за активної підтримки держави. На сьогодні більшість із запланованих лісових доріг вже побудовані та доповнюються мережею під’їзних. Слід відзначити, що мережа основних та під’їзних доріг настільки густа та якісна, що середня відстань вивезення від лісосіки до складу поблизу дороги в лісах Південної Фінляндії становить у середньому 200 м. Сьогоднішнє будівництво зосереджено в основному на посиленні полотна доріг та особливо мостів через зміни у вазі та довжині лісовозів, які сталися впродовж останніх 10–15 років.
Загальна довжина дорожньої мережі Фінляндії становить близько 450 тис. км, з яких майже 3/4, а це 350 тис. км – приватні та лісові дороги. Протяжність мережі лісових доріг, побудованих спеціально для лісогосподарських цілей, становить майже 160 тис. км. Більше 60% цих доріг перебувають у приватних лісах, 20% – у державних і 15% – на землях лісових підприємств.
Приватними лісовими дорогами володіють акціонери Фінської асоціації з утримання доріг. Акціонер – це особа, яка володіє маєтком, на площі якого побудована дорога. Всі землевласники, які володіють землями вздовж дороги, входять у дорожню асоціацію. За законом, члени асоціації повинні піклуватися про стан дороги та здійснювати її реконструкцію. При цьому, держава не відповідає за утримання приватних доріг, хоча може надавати фінансову підтримку для їх технічного обслуговування. Варто відзначити, що в останнє десятиліття уряд частково субсидує ремонт і реконструкцію приватних лісових доріг, оскільки їх стан поступово погіршувався, що мало вплив на здійснення транспортування деревини, особливо у зимовий період.
В інтересах ліспрому
У Фінляндії накопичений величезний багаторічний досвід у сфері будівництва лісових доріг. При цьому, проєктування лісових доріг пов’язане зі знаннями у сфері лісової справи та впливу на довкілля. Провідну роль у плануванні лісових доріг відіграють інтереси підприємств фінського лісопромислового комплексу, від них багато в чому залежить рентабельність дорожнього будівництва. Лісосировинне постачання підприємств залежить від прямих поставок деревини з лісосік за сортиментним методом, тому лісові дороги мають важливе значення при плануванні витрат на лісозаготівлю і транспортування.
Оскільки мережа лісових доріг у Фінляндії дуже розвинута, це дозволяє отримувати сировину практично впродовж усього року, що робить лісові компанії більш конкурентоспроможними на ринку деревини ЄС. Упродовж останнього десятиліття щорічний обсяг лісозаготівель у Фінляндії становить у середньому 60 млн кубометрів.
Врахування рентабельності
При будівництві лісової дороги у Фінляндії виходять, перш за все, з того, наскільки вона буде рентабельна, враховуючи всі вигоди і витрати. Найбільш важливий чинник, який має вирішальне значення при прийнятті рішення – це обсяг заготівлі деревини. Максимальний розрахунковий період становить 20–30 років і є рівним технічному терміну служби дороги. За цей час повинні бути отримані очікувані вигоди від дороги.
Відповідно, коротша відстань вивозу є перевагою для покупців деревини, лісовласників і перевізників. Коли дороги знаходяться у хорошому стані, це полегшує планування лісозаготівель, підвищує ефективність рубок, а лісовласники мають кращу ціну на деревину за рахунок зниження витрат на транспортування. У Фінляндії лісовласники можуть розміщувати навантажувальні майданчики на своїй власній землі вздовж лісової дороги і в цьому випадку уникати плати за розміщення складів деревини.
Також, завдяки розвинутій мережі доріг і під’їздів полегшується робота з посадки лісових культур, проведення рубок догляду та надання рекреаційних послуг населенню. Також, протипожежні і рятувальні операції легше та ефективніше здійснювати за наявності під’їздів до місць надзвичайних ситуацій. Фінські лісові дороги побудовані таким чином, що транспортування деревини можливе як у літній період, так і під час морозного спучування ґрунту взимку.
Слід зазначити, що істотно збільшує рентабельність дорожніх інвестицій підтримка громадських фондів. Так, Закон про фінансування сталого лісового господарства дозволяє надавати зацікавленим особам і суб’єктам інвестиції та субсидії для підтримки будівництва та реконструкції лісових доріг. На регіональному рівні за дорученням уряду Фінляндії таку підтримку здійснюють Центри з економічного розвитку, транспорту і довкіллю (ELY Centres). Свою частку в утримання та технічне обслуговування доріг вносять і муніципалітети міст.
Правила і вимоги до будівництва
Більшість лісових доріг Фінляндії побудовано більше 25 років тому. За цей час загальна вага лісовозів, включаючи вагу самого автомобіля і вантажу, збільшилася. Якщо у 1960-х максимальна допустима вага була 30 тонн, на початку 80-х цей показник збільшився до 48 тонн, а в 90-х роках – до 60 тонн. Нині максимальна вага лісовоза і вантажу може сягати 75 тонн. Тому однією з головних цілей при будівництві лісової дороги є надати їй достатню несучу здатність. Як правило, її визнають шляхом оцінки обсягів перевезення деревини, які дорога повинна витримати. Між тим, досягнення необхідної несучої здатності й формування дорожнього полотна потребує від фінських будівельників урахування його ширини, породи ґрунту, глибини осушувальних каналів, пропускної здатності та ще низки важливих чинників.
Істотно підвищує несучу здатність дороги хороший дренаж полотна. Матеріал для «тіла» дороги береться з ґрунту, що вилучається з бічних канав. Таким чином дорога стає дещо піднятою і вода з її поверхні стікає вниз. Правильний склад шарів ґрунту, розміщених у полотні дороги, дуже важливі для несучої здатності дороги. Будівельним матеріалом можуть бути подрібнене каміння, гравій або щебінь. У кінці лісової дороги завжди має бути відповідний розворот із правильними радіусами, щоб лісовози могли легко розвернутися. Кілька роз’їздів (розворотів) правильного розміру повинні бути влаштовані також уздовж лісової дороги. Оскільки більшість лісових доріг мають лише одну смугу, місця роз’їздів для лісовозів повинні зустрічатись на дорозі досить часто. На додаток, харвестери і форвардери повинні мати достатньо з’їздів з лісової дороги в ліс, щоб уникнути пошкодження дороги і придорожніх канав.
Полотно дороги, дренаж і будматеріали
При будівництві лісових доріг фіни дотримуються кількох основних принципів, які є обов’язковими. Найбільш важливим чинником для несучої здатності лісової дороги є хороший дренаж. Дренаж може бути досягнутий за рахунок правильного вибору місця для дороги, прокладки необхідних канав, зазвичай, обабіч дороги, використанням необхідного розміру водопропускних труб у належному місці, і, нарешті, прокладання осушувальних канав для відведення води з дороги. Правильна технологія з розміщення канав і водопропускних труб також збереже дорогу від ерозії, яка може призвести до пошкодження полотна. Зазначені методи будівництва, ізоляції і зміцнення полотна дороги допомагає тримати її сухою та проїжджою.
Як засіб для запобігання затопленню полотна водою у якості прошарку між дорогою і землею нерідко використовують зібрані порубкові залишки і перегній. При цьому важкі дерев’яні конструкції використовуються тільки в місцях із низькою несучою здатністю, таких, як: торфовища і мулисті ґрунти на глині, оскільки вони достатньо дорогі при невеликому терміні служби. Вирішенням проблеми в таких умовах нерідко стає правильне використання геотекстилю і геосітки належного розміру і щільності.
Таким чином, щоб знайти хороший матеріал для поверхневого покриття лісової дороги, доводиться прикладати немало зусиль. Для полегшення роботи можуть бути задіяні експерти з геології, місцеві жителі та служби, різні сучасні технічні пристрої.
Планування і терміни будівництва
Для успішного будівництва і використання як дорожньої мережі, так і однієї дороги необхідне їх правильне планування. У Фінляндії планування дорожньої мережі чи кожної окремої дороги здійснюється влітку, коли немає снігу і морозів, що дозволяє знайти кращу несучу здатність, крім того, це просто обходиться дешевше. Терміни планування та будівництва доріг визначаються у відповідності з сезоном. Дорожньо-будівний процес займає від одного до двох років. Зазвичай, графік робіт виглядає наступним чином:
• перше літо – планування та польові роботи;
• на початку наступного літа – базова конструкція для отримання сухої дороги;
• наступної зими, коли стоїть морозна погода, укладається покриття дороги.
Зазначений дворічний процес враховується також і при плануванні лісозаготівель та транспортування деревини, оскільки лісова техніка не може використовувати споруджену дорогу, коли ґрунт ще як слід не замерз.
На закінчення зазначимо, що для ефективного та рентабельного здійснення лісозаготівель підприємствами лісопромислового комплексу Фінляндії лісові дороги мають вирішальне значення, а їхнє будівництво, утримання та реконструкція розглядаються як ефективні й довгострокові інвестиції.
Підготував
Олександр КОЗКА,
“Лісовий і мисливський журнал”
