Навіщо реформа Болоховця нищить державні лісгоспи

 

 Останнім часом від Державного агентства лісових ресурсів України поширюється неправдива інформація, яка стосується результатів затіяної цим галузевим органом центральної виконавчої влади оптимізації лісогосподарських підприємств.

Розвінчуємо міфи ДАЛРУ.

ΧМІФ 1 – Укрупнення державних підприємств жодним чином не вплине на виконання комплексу заходів, пов’язаних з веденням лісового господарства.

Ведення лісового господарства базується на землекористуванні.

Державні лісогосподарські підприємства (лісгоспи) є постійними користувачами земель лісогосподарського призначення. Їх право постійного землекористування посвідчено записом у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно (земельні ділянки є нерухомим майном) або державними актами на землю, або планово-картографічними матеріалами лісовпорядкування (у відповідності до п.5 Прикінцевих положень Лісового Кодексу). 

Реформа, яку проводить голова ДАЛРУ Юрій Болоховець (далі Реформа Болоховця) передбачає у відповідності до ч.1 ст.104 Цивільного Кодексу, ч.2 ст.92 Земельного Кодексу правонаступництво іншими суб’єктами господарювання – укрупненими лісгоспами – майна і прав лісгоспів, які припинені в ході цієї реформи як юридичні особи.

Укрупнені лісгоспи отримали статус правонаступника майна через накази голови ДАЛРУ, яке є засновником державних лісгоспів і має право проводити з ними дії, які вважає за потрібні, – ліквідовувати чи реорганізовувати (приєднувати, перетворювати, розділяти).

Проте ДАЛРУ не має жодних прав вирішувати земельні питання. Тому у своїх наказах п. Болоховець доручає підлеглим йому начальникам лісових теруправлінь «вирішити питання щодо надання у постійне користування земельних ділянок державного підприємства Х до державного підприємства Y та оформлення речових прав на зазначені земельні ділянки».

Начальники теруправлінь також не мають до правових питань з землею жодного відношення. Зазначений пункт наказу Болоховця є порожнім звуком.

Питання землекористування будуть вирішувати ті, хто сьогодні документально позначені власниками і розпорядниками лісогосподарських земельних ділянок. Це – голови обласних державних адміністрацій. Але звертатися до них через форму наказу керівник ДАЛРУ не може. Проте припинення лісгоспів змусить землевласника вирішувати земельне питання.

Річ у тім, що статус правонаступника припиненого лісгоспу не означає автоматичного набуття укрупненим лісгоспом права постійного землекористування. Він надає лише можливість набути право землекористування анексованими лісами у відповідності до ст. 92 Земельного Кодексу.

Процес зміни землекористувачів запущено. Болоховець своїми вересневими наказами натиснув червону кнопку – більше 300 лісгоспів країни офіційно перебувають у стані припинення. Тож зараз розпочинається процедура надання права постійного землекористування укрупненим лісгоспам.

Для цього голови ОДА, як власники лісогосподарських земель, повинні підписати спеціальне розпорядження, яким вони надають дозвіл укрупненому лісгоспу стати землекористувачем ділянок, набутих від припинених лісгоспів.

Тільки маючи на руках таке розпорядження від ОДА, укрупнений лісгосп зможе нарешті проводити земельний аншлюс і розпочати процедуру позначення своїх прав простійного користувача на землі, анексовані ним у припиненого лісгоспу. Анексія, нагадаю, це приєднання майна в насильницький спосіб. Це і маємо в лісовому господарстві.

Голови ОДА мовчки з цим погодилися. Хоча, приміром, чернівецький Сергій Осачук, його колеги з Івано-Франківська Світлана Онищук та з Чернігова В’ячеслав Чаус  зобов’язані були запитати, чому голова ДАЛРУ Юрій Болоховець припиняє фінансово успішні лісгоспи і передає їх майно і усі їх права на лісовий ресурс потенційним банкрутам?

Проте ставити це питання вже пізно. Поїзд рушив і набирає шаленої швидкості, на ходу відчіплюючи непотрібні йому вагони.

Для ДАЛРУ позбутися неугодних лісгоспів – мінутноє дєло: видав наказ – і лісгоспу немає. Але надання/набуття у постійне користування земельних ділянок і позначення права землекористування – це дуже довготривалий процес і фінансово витратний для укрупнених лісгоспів. Особливо в тих випадках, коли лісгоспи досі підтверджують це право тільки планово-картографічними матеріалами лісовпорядкування. А таких серед припинених галузевих підприємств – переважна більшість.

Міф ДАЛРУ, про який йдеться на початку тексту, полягає у тому, що нинішня оптимізація мережі лісгоспів боляче вдарить якраз по виконанню комплексу заходів, пов’язаних з веденням лісового господарства, а отже – по фінансовим статкам держпідприємств.

Адже укрупнений лісгосп начисто позбавлений привілею, який надає п.5 Прикінцевих положень Лісового Кодексу. Своє право землекористування він повинен позначити у відповідності до вимог законодавства, яке діє на нинішній момент, тобто у відповідності до вимог ст. 125 та ст. 126 Земельного Кодексу.

Тільки після виготовлення повного пакету землевпорядної документації і після позначення свого права користування в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно він зможе приступити до отримання чи переоформлення документів дозвільного характеру на лісогосподарські заходи і розпочати господарську діяльність на анексованих землях припинених лісгоспів.

Це як мінімум рік-два.

Проте сьогодні керівники деяких лісгоспів, приміром, на Рівненщині, вже включають в свої господарські плани обсяги робіт, на які є дозволи від припинених юридичних осіб, посилаючись на ч. 13 ст. 4-1 Закону «Про дозвільну систему в сфері господарської діяльності». Але в законі чітко сказано, що правонаступник суб’єкта господарювання має право провадити діяльність на підставі документів дозвільного характеру, виданих такому суб’єкту господарювання, коли майно або частина державного майна за рішенням суб’єкта управління передається іншому суб’єкту господарювання на визначеному законом речовому праві.

Перехід прав та обов’язків при правонаступництві підлягає обов’язковій документальній фіксації. Є речове право – є дозвільний документ. Розіслані лісгоспам накази Болоховця – це лише наміри їх засновника щодо юридичних осіб.

Іншими словами, якщо лісгосп офіційно не набув статусу правонаступника і не набув речове право на постійне користування у відповідності до вимог закону – то ні про які дозвільні документи і господарську діяльність не може йти мова. Якщо, скажімо, ДП «Берегометське лісове господарство» не має речового права постійного користування земельними ділянками приєднаних до нього 4х лісгоспів, то на підстав яких законів і документів це підприємство може здійснювати там лісозаготівлю через чужі лісорубні квитки і чужу Оцінку впливу на довкілля?

Взагалі яким документом позначено правонаступництво того ж Берегомету на майно і землі припинених лісгоспів і з якого моменту воно виникає? Ці питання дискусійні для правників, які застерігають при будь-яких діях з державними підприємствами розрізняти таки правові явища як реорганізація і правонаступництво. 

Прихід укрупненого лісгоспу з бензопилами на анексовані ділянки з планово-картографічними матеріалами, ОВД і лісорубними квитками неіснуючого підприємства цілком може розцінюватись як самозахоплення земель, потягне за собою кримінальну відповідальність з усіма вельми плачевними правовими і фінансовими наслідками.

Схоже, з реформою Болоховця державну екологічну інспекцію України чекає нечуваний фінансовий розквіт – вона «нарубає» гори «зелені». Прокуратура, ДБР  і БЕБ зірвуть усі можливі зірочки на погони.

А що буде з державними лісгоспами?

 

ΧМІФ 2 – Економічними перевагами реформи стане поліпшення фінансового стану підприємства, збільшення обсягів випуску конкурентоспроможної продукції, підвищення ефективності та рентабельності виробництва, виникнення передумов для масштабного впровадження досягнень науково-технічного прогресу, зростання продуктивності праці.

 Дивовижно, як ця фраза з брежнєвської епохи застійного соціалізму раптом винирнула в наш час від молодої команди державних чиновників?

Укрупнені лісгоспи чекає фінансовий крах. Оскільки їм доведеться в межах старих фінансових прибутків утримувати трудові колективи, що перейдуть їм від припинених лісгоспів. Або масово скорочувати працівників, тим більше що для них не буде фронту робіт, поки укрупнені лісгоспи не позначать своє право постійного землекористування, про що йшлося вище.

Багатьом лісгоспам доведеться забути про цифри навіть попередніх прибутків в силу суттєвого зменшення розрахункових лісосік. Такими є результати базового лісовпорядкування, яке триває в країні, про що ДАЛРУ і його територіальні управління вперто мовчать.

В умовах зменшення лісосічного фонду ні про яке збільшення лісгоспами обсягів випуску конкурентоспроможної продукції не може бути мови.

Але будемо чесними. Окремі лісгоспи справді подвоять і потроять свої виробничі показники. Приміром, ДП «Чернівецьке ЛГ» зможе до своїх 14 тисячі кубів розрахункової лісосіки додати більше 45 тисяч кубів лісосічного фонду приєднаних до нього лісгоспів. Зокрема, за рахунок знищення одного з найпотужніших підприємств галузі в масштабах країни – ДП «Сторожинецьке ЛГ».

Інтереси Чернівецького лісгоспу очевидні. Але варто запитати начальника Чрнівецького ОУЛМГ Василя Гончара: де тут інтереси галузі, місцевих громад і держави Україна?

ΧМІФ 3Рішення щодо тієї чи іншої моделі укрупнення не проводилися в кабінетах. До обговорення були залучені зацікавлені сторони на місцях.

Реформа Болоховця – це, повторю, анексія лісів у державних лісгоспів, план якої розробляли в утаємничених генштабах на користь поки незасвіченого суб’єкта господарювання, який централізованого візьме в свої руки не тільки управління галуззю, але й розподіл всього її суттєвого природного, виробничого і фінансового потенціалу.

Зацікавленими сторонами при проведенні таких реформ є трудові колективи підприємств, власники земель лісогосподарського призначення, органи місцевого самоврядування. Ніхто з названих суб’єктів не був залучений ДАЛРУ до обговорення кроків і наслідків реформи Болоховця. Критерії визначення жертв оптимізації нікому не зрозумілі з точки зору державного і суспільного інтересу.

ΧМІФ 4Створення укрупнених лісгоспів не зменшить надходження податків до місцевих бюджетів.

 Безліч територіальних громад з різних областей країни з розрахунками і цифрами в руках доводять зараз через звернення до президента, кабміну, ДАЛРУ, облдержадміністрацій і облрад, що непродумане, неаргументоване позитивним результатом припинення лісгоспів без соціально-економічного обґрунтування щодо кожного окремого підприємства призводить до катастрофи місцевого самоврядування і життєдіяльності багатьох ОТГ. Особливо високогірних Карпат і Полісся, які окрім лісового ресурсу і діяльності лісгоспів не мають інших джерел наповнення місцевих бюджетів при невпинно зростаючих видатках.

Перереєстрація місця роботи трудових колективів припинених лісогосподарських підприємств потягне за собою зменшення надходжень від ПДФО для окремих громад.

Окрім того, органи виконавчої влади замовчують той факт, що політика ДАЛРУ щодо централізації продажу матеріалів лісозаготівлі, ліквідація останнім часом місцевих торгів деревиною для місцевих деревопереробників призвела до згортання на місцях деревопереробних підприємств малого і середнього бізнесу. Це вкрай негативно позначилося на місцевих бюджетах. Ось, врешті, де безмежно поле для проведення конструктивних реформ лісового сектору країни. 

 ВИСНОВКИ

 Ніхто не проти реформ у лісовому господарстві, у тому числі з оптимізації чисельності і діяльності лісгоспів. Вони давно на часі. Але реформи грамотні і конструктивні.

Стаття 326  Цивільного Кодексу надає органам влади право здійснювати розпорядження державним майном від імені держави України і, що особливо важливо, в інтересах держави Україна.

Які інтереси нашої держави переслідує реформа Болоховця? Про це ДАЛРУ, обласні управління лісового господарства не озвучують жодних економічних розрахунків. Натомість замість відкритого і відвертого діалогу з іншими органами влади, найперше з місцевим самоврядуванням, громадськістю нагромаджують суперечливу, а часом відверто неправдиву інформацію, звинувачуючи опонентів у якихось політичних замовленнях.

Усе більш очевидним стає той факт, що реформа Болоховця зі скороченням втричі чисельності лісгоспів країни (почасти успішних лісгоспів з розвинутою виробничою інфраструктурою і напрацьованими договорами реалізації продукції, у тому числі на зовнішніх ринках) є частиною більш масштабного проекту децентралізації лісового ресурсу в руках одного суб’єкту господарювання, створеного за принципом акціонерного товариства. У такому разі справді припинення державних лісгоспів є логічним.

Але знову повторимо питання-рефрен усієї цієї реформи: чи в інтересах держави Україна діє зараз Державне агентство лісових ресурсів і його перші керівники?

Матеріал написано в рамках участі автора в міжнародному проекті «Стимул для незалежної журналістики в регіонах України», який реалізують Національна спілка журналістів України і Національна спілка журналістів Литви.

8 коментарів

  • Беру самоотвод: как редактор…
    Если очень хотите крупно заработать, лучше на выход Динамо и Шахтера из группы поспорьте.
    Мысли вслух:
    …надо точнее условия спора формулировать… У нас есть предприятия которые уже 2-3 года присоединяются… Почему бы не осветить их опыт?
    …”потемкинскую деревню” у нас всегда организуют… Что-то мне подсказывает, что будет она на богатой ископаемыми Жито… или послушной и привычной к матерщине Ров…
    …изменение “дебиторской- кредиторской” в ходе реформы надеюсь давно посчитали. Просто нам не показывают…

  • Isachenko

    Пропоную нове парі на &1000. Протягом року жоден укрупнений лісгосп не зможе зайти з лісозаготівлею на землі приєднаного до нього припиненого лісгоспу. Строк – до 31.12.2022.
    Зобов’язуюсь не вважати правонаступником мого програшу СЕНСЕЯ.
    Хто приймає виклик?
    Нагадую, що попереднє парі про власника і розпорядника лісового ресурсу я виграла.

  • Дорогие мои… Я рад Вашему разговору на сайте. Жаль, что в нем не принимает участие Олег Сторчоус. Он ещё ранней весной всем объяснил юридические различия между ликвидацией и прекращением деятельности… Но согласитесь: эти процессы не только различны, но и похожи…Он бы мог рассказать и об этом…

    Я всю жизнь обосновывал необходимость реформ, но то, что происходит сейчас мне не нравится. Наверное потому, что я не понимаю всего плана от начала до конца и чувствую, что меня “держат за болвана в старом польском преферансе”. Помните “17 мгновений весны”?

    Было бы легче если бы мы видели цифры… знали, что думает ВИ, Татьяна (Касич), Степан (Кривовязый), Виктор (Ткач…) и многие…многие другие.. Жаль что им не дали публично высказаться… Отрасль очередной раз “поимели”. Для многих это привычно, а для некоторых уже даже приятно… О вкусах не спорят. Эталон безопасного поведения очевиден: ” Не спрашивай какой там редут, а иди куда ведут”…

    Сейчас ситуацию локально спасают такие как Турянская (ЛЗ) и ей подобные… Таких очень мало … Они, конечно, умницы, но не всесильны… Уже давно устали от перегрузок, не публичны и боюсь … давно не высыпаются…

    Хорошо, что Вы есть и не изменяете своей сути…Это дает надежду… Я не всегда согласен с Вашим мнением, но всегда благодарен за то, что Вы делитесь своими мыслями… СПАСИБО!

  • Isachenko

    Данііл! Наразі я навіть не стаю на бік полтавських адвокатів, які тут доводять, що з припиненням підприємства припиняють дію усі його права і дозвільні документи. Ні. Ми розглядаємо ситуацію переходу права. Причому конкретного права на користування землею укрупненого лісгоспу – далі УЛ. Тому що зараз не йдеться ні про який цілісний майновий комплекс.
    Болоховець – засновник лісгоспів. Він може ними крутити як циган сонцем. Як юрособами. Болоховець своїм підписом може зробити конкретний лісгосп правонаступником усіх прав припиненого лісгоспу – далі ПЛ. Але він не може надати УЛ право користування, тому що він не власник і не розпорядник лісових земель. Болоховець своїм наказом засвідчив тільки той правовий факт, що УК набуде право користування через правонаступництво , а не через іншу форму набуття права – не через аукціонний викуп, спадкоємність тощо.
    Але увійшовши у права правонаступника (а це треба ще документально позначити), УК повинен потім увійти в права постійного користувача. Тобто виконати вимоги ст. 125 і 126 Земельного Кодексу.
    У мене, приміром, є виникле на підставі заповіту право спадкоємця нерухомого майна. Але я скільки завгодно можу розмахувати перед юристами заповітом, проте зможу користуватися цим майном тільки після того, як пройду тривалу процедуру через нотаріат або суд набуття права володіння і користування.
    Так само УК може скільки завгодно розмахувати наказом Болоховця, який лише дає йому право розпочати процедуру оформлення постійного користування. Але постійним користувачем він стане тільки після того, як побачить себе зареєстрованим у Держреєстрі речових прав у відповідності до названих статей Земельного кодексу. Усі його дії на землі до цього моменту кваліфікуються як самозахоплення земельної ділянки.
    Такий закон.

    • Света, я юрист, мыслю категориями правомочно/неправомочно. Непрерывность права на пользование землей в реорганизации – правомочно. Все равно, какую админпроцедуру при этом надо пройти. А вдруг министр АПК Лещенко после импульса из ОП вызовет областных земельщиков, а ОП – глав ОГА и поставит задачу все оформить в кратчайший срок? К примеру, вынесут этот вопрос на СНБО? Уверен, за неделю сделают. Потерпят лесники неделю без рубок. Не заворачивайся землей, там других проблем хватает.

      • Isachenko

        Надеюсь, мне еще не скоро заворачиваться землёй. Как юрист, ты должен знать, Даниил, что не земельщики оформляют право землепользования. И Лещенко тут ни при чем. Посмотрим, что будет дальше. Да, нашим юристам все в нашей стране возможно. Забирал же Комитет лесного хозяйства (не буду говорить при ком) совершенно противозаконно лесные земли у правопреемников колхозов, когда создавал лесхозы АПК, лишая законных землепользователей и права, и самой земли с лесом. И ничего, никто не пикнул о нарушении Конституции и множества законов. Или посмотри, что натворили наши юристы с коммунальными землями. Я уже молчу о том, что элементарный вопрос о собственнике лг земель стал для юристов великим откровением и открытием. Поэтому извини, дорогой Даниил, юристы для меня – не авторитет совершенно в земельных вопросах. Да, все скоро разрешится. Это будет великий спектакль и великолепный – реализация реформы Болоховца.

  • В данном конкретном случае Света не совсем права. Часть 2 ст. 92 регулирует именно возникновение права, а при реорганизации юрлица путём присоединения, как в данном случае – речь идёт о переходе права, причём этот переход имеет не дискретный, а непрерывный характер. Вот методичка с полным набором правовых оснований, которая описывает этот процесс. Она есть у корпоративщиков:
    «Частина 2 ст.92 ЗКУ регулює виникнення права постійного користування. Не слід ототожнювати виникнення і перехід права. До укрупненого підприємства переходять всі права та обов’язки, які має ліквідоване підприємство. До цих прав відноситься право постійного користування землею. Відсутність прямої вказівки в законі щодо автоматичного переходу права постійного користування не є підставою для невключення такого права до правонаступника.
    Далі однозначна і стала судова практика (не забуваємо про принцип правової визначеності і прогнозованості правозастосування):
    Постанова КГС ВС у справі No 914/839/18 «При цьому в разі реорганізації особи, зміни її
    організаційно-правової форми чи назви підстав для
    припинення права користування земельною ділянкою не виникає»;
    Постанова КГС ВС від 05.09.2019 у справі No 911/1669/18 «Дії органів державної влади та місцевого самоврядування, які спрямовані на позбавлення суб’єкта права постійного користування земельною ділянкою без наявності підстав, визначених у статтях 141, 143 ЗК України, є такими, що порушують право суб’єкта на користування земельною ділянкою»;

    Такий висновок ґрунтується і на рішенні Конституційного Суду України від 22.09.2005 № 5-рп/2005 у справі № 1-17/2005, в п.5.4 якого зазначено, що поняття «набувають права» за змістом ч.2 ст.92 та ч.1 ст.116 ЗКУ . . . припускають поширення цього поняття лише на випадки первинного отримання земельної ділянки.

    Аналогічна позиція з вищевикладеними обґрунтуваннями знайшла відображення і в позитивних для правонаступників судових рішеннях вищих судових інстанцій, серед яких постанови Вищого господарського суду України (ВГСУ) від 22.12.2011 у справі № 7/34/5022-558/2011, від 03.12.2013 у справі № 5017/2636/2012, від 16.12.2016 у справі № 908/1744/15-г, від 25.05.2017 у справі № 927/845/16, від 12.07.2017 у справі № 916/2612/16.»
    Поэтому я в данном случае проблем по этому кейсу не вижу. Он продуман нормально.

  • Спасибо! Я тоже хотел отреагировать на эти убогие … анонимные… записки о мифах. Хорошо, что затормозил: Светлана это сделала ЯРЧЕ.

    Впрочем не думаю, что это писал Ю.Б.

    Остается только повторить её вопрос: ” чи в інтересах держави Україна діє зараз Державне агентство лісових ресурсів і його перші керівники?”

    Не знаю как на него ответить… Я человек цифр… Их нет у меня…

Comments are closed.

Матеріали цього сайту доступні лише членам ГО “Відкритий ліс” або відвідувачам, які зробили благодійний внесок.

Благодійний внесок в розмірі 100 грн. відкриває доступ до всіх матеріалів сайту строком на 1 місяць. Розмір благодійної допомоги не лімітований.

Реквізити для надання благодійної допомоги:
ЄДРПОУ 42561431
р/р UA103052990000026005040109839 в АТ КБ «Приватбанк»,
МФО 321842

Призначення платежу:
Благодійна допомога.
+ ОБОВ`ЯЗКОВО ВКАЗУЙТЕ ВАШУ ЕЛЕКТРОННУ АДРЕСУ 

Після отримання коштів, на вказану вами електронну адресу прийде лист з інструкціями, як користуватись сайтом. Перевіряйте папку “Спам”, іноді туди можуть потрапляти наші листи.