Досвід вдалих реформ

Робочий візит делегації Держлісагентства до Латвії.

Адміністрація державної лісової компанії Латвійської Республіки ознайомила українців із напрямками діяльності, проблемами і перспективами розвитку.

Лісистість країни зросла за останні 100 років удвічі – з 24 до 52%. Основним чинником було природне залісення сільськогосподарських земель. Половина лісових земель – державні, інша половина приватні та комунальні. Щороку заготовлюється в середньому 10 млн куб. м деревини.

Історично було допущено декілька серйозних прорахунків при реформуванні інституційної структури лісового господарства. Зокрема у 1991 році при приватизації лісозаготівлі та переробних потужностей ліс продавався на корені в рамках довгострокових договорів (до 95 років, що є прихованою приватизацією/концесією лісу). Ця система довела свою неефективність і на даний час продається тільки заготовлена деревина.

Наступний етап реформування відбувся в 1999–2000 роках, коли були остаточно розділені всі функції управління – у підпорядкуванні Міністерства землеробства, яке відповідає за нормативну функцію, створена лісова компанія, за держаною лісовою службою залишені функції підтримки та контролю. Крім державної лісової служби, лісівників перевіряє державна екологічна інспекція.

Державна лісова компанія є єдиною юридичною особою з єдиним рахунком у Ризі, регіональних підрозділів у класичному розумінні не має. Разом з цим, кожний з 5 напрямків роботи компанії має свою штатну структуру та регіональних представників, які підпорядковуються безпосередньо керівнику відповідного підрозділу. Керує лісовою компанією Президент, який підпорядковується наглядовій раді, що складається з представників різних міністерств та відомств. Для оперативного управління є правління, яке складається з керівників різних підрозділів лісової компанії. Всі взаємозв’язки між підрозділами здійснюються на комерційній основі.

Лісова компанія є співзасновником наукової установи та PR агенції.

Ця компанія сама відповідає за планування власної діяльності, яке ґрунтується на даних лісової інвентаризації. Планується діяльність на 5 років, але кожний рік плани актуалізуються. Лісотаксаційні роботи виконуються власними силами, мають сертифікованих таксаторів.

Деревина продається за довгостроковими договорами (80% продажів, договір укладається на конкурсній основі на 3–5 років із переглядом ціни кожні 3–6 місяців) та на аукціонах (20% продажу для короткострокових поставок терміном до 1 року).

Призначення насадження в рубку головного користування відбувається по двох показниках – досягнення відповідного віку, визначеного законодавством, або досягнення відповідного діаметру. Наприклад, для сосни це досягнення 100 років або 34 см в діаметрі. Департамент планування надає правлінню декілька моделей оцінки прибутковості лісової компанії на поточний рік у залежності від обраної стратегії заготівлі деревини, зокрема, з врахуванням екологічних обмежень.

ОВД проводиться тільки для територій ПЗФ, система призначення санітарних рубок спрощена – лісова компанія надає державній лісовій службі відповідний висновок, який перевіряється, і після цього надається дозвіл на проведення робіт. 8–10 куб. м/га сухостою можна рубати без відповідного дозволу.

23% території вимагають проведення меліоративних робіт. Вартість робіт із лісовідновлення становить 800 євро/га (підготовка ґрунту, вирощування садивного матеріалу та посадка лісу). Садивний матеріал обробляється репелентами, схема посадки 1–2 метри.

Роботи у лісі здійснюють підрядні організації. Логістика ком­п’ю­те­ризована, є договори з місцевими органами влади щодо оперативного інформування про проведення дорожніх робіт.

Всі дороги у лісі тупикові. Таким чином запобігають самовільним рубкам та браконьєрству. Будівництво доріг планується на 4 роки вперед, саме стільки часу займає процес планування та узгодження документації.

Лісова компанія має тільки 5% мисливських угідь, інші надані в оренду, але дохід від цієї діяльності 2 млн євро в рік.

Про що дізналися в Лісовому департаменті Мінземлеробства

В Латвії не має поняття оптимальної лісистості, разом з цим є рамки, які запобігають знелісенню і зменшенню площі лісів у країні.

Департамент опікується фондом розвитку лісу, який поповнюється з державного бюджету та фінансує розробку наукових проєктів, освітні та комунікаційні проєкти.

При Міністру землеробства створена консультативна рада лісу – 13 представників різних зацікавлених сторін (асоціації власників лісу, лісової промисловості, лісових підрядних організацій, науки, освіти тощо).

Департамент лісового господарства налічує 17 працівників, але, крім лісового господарства, вони опікуються питаннями зміни клімату, меліорації, земельної політики.

Як організована державна служба лісу

Державна лісова служба в цілому має 646 фахівців лісового господарства та має територіальну структуру (10 головних лісництв, 29 лісництв, 348 обходів). Одна людина відповідає в середньому за контроль над 10 тис. га лісу. Лісничий видає дозволи на проведення рубок та контролює дотримання вимог законодавства.

В цілому державна лісова служба, крім здійснення контрольної функції, відповідає за ведення державного лісового реєстру, який наповнюється інформацією від кожного постійного лісокористувача/власника лісів, щонайменше, раз на 20 років; здійснення протипожежної охорони лісів; перевірку дотримання вимог законодавства ЄС, зокрема, директиви щодо поставки деревини на ринок ЄС; боротьбу з браконьєрством та ведення реєстру мисливців.

Для здійснення протипожежної охорони з кожним постійним лісокористувачем/власником земель укладається договір, яким визначаються обов’язки сторін. Лісова служба наймає сезонних сторожів і має у власності 180 вишок, з яких тільки 12 обладнані відеокамерами.

В лісовому розсаднику регіону Північного Курземе

У лісовій компанії працює три великих заводи з вирощування садивного матеріалу із закритою кореневою системою.

Для вирощування саджанців використовуються інноваційні технології (довга ніч), які дозволяють вирощування 2-річного саджанця за 6 місяців. Вирощуються саджанці ялини, сосни, берези, в невеликій кількості чорної вільхи та дуба.

Загальний ринок садивного матеріалу в Латвії 75 млн штук, лісова компанія вирощує в цілому 62–65 млн штук, частина із загальної кількості продається на експорт за 3-річними контрактами.

Для планування та контролю виконання робіт широко використовуються дрони. В цілому тільки 30% планування діяльності здійснюється в офісі, далі закладаються пробні площадки, на яких здійснюється перевірка виходу деревини. Заготівля проводиться харвестерами, які і обліковують заготовлену деревину. Порубкові рештки вивозяться тільки коли це є комерційно вигідно.

За матеріалами Секторуміжнародних відносин, наукита зв’язків з громадськістю

Газета “Природа і суспільство”

5 коментарів

  • Firman_ua

    В фейсбуці чергова показуха від Сахнюка під час візиту Бунечка – на ЛПС абсолютно нові пофарбовані лопати і такі ж пожежні автомобілі, абсолютно нові не замащені костюми і взуття. Чим же тушать пожежі лісівники і в чому. Придбаними за “власний” кошт лопатами в кросівках чи резинових чоботах домашнього вжитку. Яка величезна прірва в професійній підготовці лісничого в країнах Балтії і ставлеником на потік кругляка в Україні. Де переатестації і пошук кадрів, хто буде втілювати реформу? Які ми отримаємо результати реформування з теперішніми кадрами?

  • Firman_ua

    Хотілося б побажати наснаги і звершень у реформуванні галузі. Але виникає питання хто ж буде втілювати ці реформи, де сучасна ефективна команда. Лісове господарство України наповнене чорним налом і це факт. Українські переробні компанії які займаються експортом продукції із деревини інтенсивно працюють з Балтійськими країнами, от тільки там їх рахунки прозорі і безготівкові, а в Україні представники цих компаній сумками і пакетиками розвозять готівку по лісгоспах і їх підрозділах. Укрупнення лісогоспосподарських підприємств і корпоратизація системи управління це вимоги сучасності, але як це допоможе в бородьбі з сірим обігом деревини і грошей. Чому в Україні не використовують сучасну лісозаготівельну техніку, одна з важливих причин – обслуговуючі сервісні служби не збираються підганяти дані електронного обліку харвестерів до потреб українських фахівців.

  • Isachenko

    Если Сахнюк возглавит Украинскую лесную компанию, воровство исчезнет? Или если вдруг руководить новой лесной хозструктурой поставят честного директора, ему дадут честно работать и в Харьковской области, как и в других, прекратятся незаконные рубки? Ответы ведь очевидны, как и то, что затеянная реформа – это перестановка кроватей с одновременным уничтожением конкурентов в схеме. Впрочем – флаг в руки. Все равно этот танк ничем никто не остановит. У нас в области поднялись с вопросами некоторые лесхозы – на второй день с Киева пришла команда всем писать заявления на увольнение. Написали. Больше ни у кого не возникает желания что-то спрашивать и требовать. Теперь я понимаю Лиева.

  • Нет. LVM – это акционерная компания со 100% государственным капиталом, работающая по принципам частных акционерных компаний: цель – прибыль, наблюдательный совет назначает директора, утверждает планы, делит на 100% государственную прибыль и т.п. Не имея отношения к Госслужбе, LVM имеет права распоряжаться государственными лесными землями, продавать и покупать лес, отдавать его в аренду, в том числе для охоты, туризма, рыбалки, добывать и продавать песок, торф и гравий, продавать, в том числе на корню, древесину, порубочные остатки и т.п.

    Внутренняя структура LVM организована по функциональному, а не территориальному принципу: одно подразделение организовывает рубку и продает древесину, другое выращивает посадочный материал, третье занимается разработкой минеральных ресурсов и т.п.

    Если сравнивать результаты экономической деятельности LVM с нашим Полесьем, то становится очевидным то, как безмозгло или воровски (нужное почеркнуть, хотя присутствует и то, и то) управляют лесным хозяйством Украины.

    Лесная служба контролирует всех, в том числе частников.
    Департамент Министерства пишет законы и и т.п.

    Аналогов украинском модели в Европе нет. Ближе всего были Литва и Болгария. Но и там масса отличий, особенно после недавней реформы в Литве.

  • Isachenko

    Ніколи у статтях щодо ведення лісового господарства в інших країнах не згадують головне: яке відношення має державна управлінська структура до лісфонду – державного, комунального, приватного? З тексту зрозуміло, що лісова компанія Латвії нічим не відрізняється від нашого ДАЛРУ. Хіба тим, що не має регіональних представництв. В іншому це такий самий орган управління, який не має жодних речових прав на лісові землі. Користувачів цих земель не названо, ні їх засновників. Власників лісів (державних і комунальних) також. Але саме вони повинні, за законом, визначати підрядника на лісогосподарські роботи. І ще важливе питання: чи має право ця компанія ліквідувати лісокористувача як юрособу і припинити право лісокористування, чим зараз активно займається ДАЛРУ, щоб зачистити територію для заходу в українські ліси приватних фірм?

Comments are closed.

Матеріали цього сайту доступні лише членам ГО “Відкритий ліс” або відвідувачам, які зробили благодійний внесок.

Благодійний внесок в розмірі 100 грн. відкриває доступ до всіх матеріалів сайту строком на 1 місяць. Розмір благодійної допомоги не лімітований.

Реквізити для надання благодійної допомоги:
ЄДРПОУ 42561431
р/р UA103052990000026005040109839 в АТ КБ «Приватбанк»,
МФО 321842

Призначення платежу:
Благодійна допомога.
+ ОБОВ`ЯЗКОВО ВКАЗУЙТЕ ВАШУ ЕЛЕКТРОННУ АДРЕСУ 

Після отримання коштів, на вказану вами електронну адресу прийде лист з інструкціями, як користуватись сайтом. Перевіряйте папку “Спам”, іноді туди можуть потрапляти наші листи.