Цілі і пріоритети національної стратегії до 2025 року.
Ліси займають понад 75% території Фінляндії, що робить її однією з найбільш лісистих країн Європи, при цьому для виробництва деревини придатні близько 20,3 млн га лісових угідь. Національна лісова стратегія визначає основні цілі розвитку лісового сектору, стале управління та раціональне використання лісових ресурсів.
Лісові ресурси
Фінські ліси щорічно приростають приблизно на 108 млн кубометрів. Малопродуктивні ліси становлять 10%, а повністю або майже безлісні непродуктивні землі – 12% лісових земель. Лісові дороги й інші лісогосподарські ділянки займають 1% лісових площ. При цьому, за даними Національної інвентаризації лісів, проведеної у 2015–2019 роках, загальний обсяг деревостану на лісових і малопродуктивних землях становить 2 482 млн кубометрів, а середній на 1 га лісової площі – 119 кубометрів.
Згідно зі статистичними даними, у 2019 році загальний урожай становив 73,3 млн кубометрів, з яких майже 87% відсотків було використано для лісової промисловості, а 13% – для енергетичної деревини, у вигляді тріски для ТЕЦ і дров для приватних будинків. Окрім деревини, яка йшла на промислові та енергетичні потреби, також із фінських лісів було видалено майже 15 млн кубометрів залишків від вирубки та мертвої деревини.
Фінські ліси, як і в більшості західноєвропейських країн, переважно перебувають у приватній власності. У південній та центральній Фінляндії близько 3/4 лісів належать приватним особам, а основна частина державних лісів розташована на півночі та сході країни.
На даний час у Фінляндії налічується 2,9 млн га лісів, що перебувають під охороною держави і використання яких у лісовому господарстві обмежене. Це становить приблизно 12,6% усієї лісової площі (площі лісів та перелогів).
Управління лісовим господарством
Головне лісове управління (Metsahallitus), яке підпорядковане Міністерству сільського і лісового господарства, розпоряджається і контролює приблизно 12 млн га державних земель і акваторій. Ключові обов’язки й інші операційні цілі врегульовані спеціальним законом, а послуги, які надає лісовласникам відомство, щорічно затверджуються парламентом країни. Серед завдань Metsahallitus, наприклад, питання полювання на диких тварин та рибальство, а також рекреаційне використання державних комерційних лісів. Питання охорони природи та використання і збереження національних парків покладено на Міністерство навколишнього середовища.
Контроль виконання лісового законодавства, зокрема, дотримання Закону про ліси, Закону про стійке лісове господарство і Закону про вирубку лісів покладено на Фінський лісовий центр, який діє під стратегічним керівництвом Міністерства сільського і лісового господарства. Цей орган перевіряє виконання лісовласниками вимог природокористування, роботу лісівників, законність використання державної фінансової підтримки. Лісовий центр також консультує власників лісів з питань управління та використання їх лісових володінь і веде базу даних лісових ресурсів.
Ще один орган, який задіяний в системі лісоуправління – Центр природних ресурсів. Це державний науково-дослідний інститут, що спеціалізується на поновлюваних ресурсах і відповідальному виробництві продуктів харчування. Центр природних ресурсів надає експертні послуги особам, які приймають рішення, і веде статистику по сектору природних ресурсів. Його діяльність направляється і координується також Міністерством сільського і лісового господарства.
Лісова політика
Відповідно до фінського лісового законодавства, лісові ресурси мають використовуватися таким чином, щоб зберегти всі функції лісу для майбутніх поколінь. Метою державної лісової політики Фінляндії є збереження умов для сталого ведення лісового господарства і багаторазового використання лісів. При цьому має враховуватися як економічний інтерес лісовласників, так і необхідність збереження біорізноманіття лісових екосистем. Лісова політика Фінляндії перебуває у віданні Metsahallitus. Інструментами лісової політики є законодавство, державне фінансування, управління інформацією та інституційні механізми.
Зі середини 1990-х років основні керівні принципи лісової політики Фінляндії були включені в національні лісові програми. Остання національна лісова програма – Національна лісова стратегія до 2025 року, була розроблена в 2015 році і оновлена в 2019-му. Як вбачається з її преамбули, ключова мета стратегії – «стале управління лісами і їх використання, що є джерелом зростаючого добробуту». Національна лісова стратегія була розроблена на основі затвердженої урядом лісової політики, що регулює використання фінських лісів до 2050 року.
Лісова стратегія
Оновлена Національна лісова стратегія до 2025 року підготовлена урядом на основі широкого співробітництва із усіма зацікавленими сторонами. Зокрема документ встановлює на найближчі п’ять років низку цілей та пріоритетів, серед яких основними є наступні:
1. Фінляндія – це конкурентне середовище для ведення лісового бізнесу.
2. Лісовий сектор і його структури постійно оновлюються і диверсифікуються.
3. Ліси перебувають в активному, економічно, екологічно, соціально та культурно стійкому і різноманітному використанні.
Слід зазначити, що в Національній лісовій стратегії Фінляндії лісовий сектор охоплює не тільки саме лісове господарство та деревообробну промисловість, але і виробництво, переробку, послуги лісу на основі інших продуктів як матеріальних, так і нематеріальних, а також суспільних благ. В оновленій стратегії тепер чіткіше враховуються, серед іншого, засоби захисту стійкості лісів до зміни клімату та їх біорізноманіття.
Національна лісова стратегія взаємодіє з іншими державними стратегіями, в сфері біоекономіки, енергетики, клімату та біорізноманіття. Наприклад, вона координується з програмою METSO, мета якої – зупинити скорочення лісових середовищ існування і лісових видів, сприяти розвитку біорізноманіття. У програмі пропонуються заходи як з розвитку мережі заповідників, так і з управління комерційними лісами. Хоча METSO зосереджується, в основному, на приватних лісоволодіннях, але Metsahallitus та державні ліси також відіграють важливу роль у реалізації цієї програми.
На регіональному рівні цілі Національної лісової стратегії реалізуються відповідними місцевими програмами.
При оновленні Національної лісової стратегії до 2025 року, уряд країни також керувався Цілями сталого розвитку ООН (Порядок денний до 2030 р). Відповідно до них, при плануванні заходів, які випливатимуть із Національної лісової стратегії (її регіональних аналогів) необхідно враховувати стан навколишнього середовища, економіку регіону та потреби людей, які там проживають. Таким чином, крім суто економічних напрямків використання лісових ресурсів, мають враховуватися також екологічні, соціальні та культурні чинники.
Відповідно до Національної лісової стратегії, активне і стійке лісокористування буде сприяти збільшенню площ лісів, які є, з одного боку, поглиначами вуглецю, а з іншого – виробниками деревної сировини для задоволення промислових потреб і заміни викопного палива, зокрема вугілля. Досягнення цих цілей вимагає різнобічного використання просторової інформації, науково-дослідних і дослідно-конструкторських робіт, реалізації програми METSO, підтримки різноманітної інфраструктури, взаємодії та комунікації з відповідними міжнародними структурами та органами ЄС.
Олександр КОЗКА,Газета “Природа і суспільство”
