Від автошляху з Іванкова на Розважів, якраз напроти колишнього смолзаводу (дільниці держлісгоспу) в бік Обухович прокладається нова дорога. Піщану основу насипу вже зроблено на відрізку 3,6 кілометра. Виявляється, шляховим будівництвом зайнялися… самі лісівники. Розмовляємо на цю тему з директором ДП «Іванківське лісове господарство» О.М. КАЛАПАЦОМ.
– Ініціатива самостійного прокладання лісових доріг з поліпшеним покриттям, – говорить Олександр Михайлович, – належить керівникам нашого Держагентства лісових ресурсів України. У країнах Західної Європи підприємства лісового господарства прокладають на своїй території багато доріг з покращеним покриттям. Які підвищують ефективність освоєння лісових ресурсів. Зокрема, значно полегшують і здешевлюють вивезення деревини з важкодоступних місць. У багатьох з них на кожну тисячу гектарів лісів припадає 4050 км таких доріг, а от в Україні… одиндва кілометри , в середньому. На Поліссі ж – і того менше… Тому й поставлено завдання: потихеньку підніматися до європейського рівня.
Собівартість реалізації деревини при таких підходах зменшується помітно. Адже з’являється можливість запускати прямо до місць вирубки лісу великовантажні автомобілі й обходитися без проміжних складів, тобто без дуже немалих затрат при цьому. За допомогою маніпуляторів завантажився на лісосіці – і пішла продукція напряму до споживача, оминаючи довгий логістичний ланцюжок.
На сьогодні в нашому лісгоспі таких доріг всього 1,9 кілометра. А завдання поставлено так: на кожні 25 тисяч кубометрів заготовлюваної деревини будувати по одному кілометру покращених доріг та ще по кілометру – впорядкованих грунтових. Ми заготовляємо за рік близько 100 тисяч кубів. Отож повинні щороку прокладати по своїх лісових масивах близько 10 кілометрів таких шляхів і ще стільки ж – ремонтувати.
Інший аспект цього питання – введення електронного обліку деревини. Прямо з лісу дані про її реалізацію передаватимуться з допомогою мобільного зв’язку на сервери у держлісгосп, наше облуправління та в Державне агентство лісових ресурсів України. І вже в кінці кожного дня вимальовуватиметься чітка загальна картина на всіх рівнях єдиної бази даних. Робиться це дуже просто і швидко: просканував виписану на лісосіці товарнотранспортну накладну, передав її таким чином і все. Необхідне для цього електронне обладнання вже давно існує.
А тепер – про конкретну дорогу. Її протяжність складатиме 3,6 кілометра. Вона майже з’єднає асфальтівку на Розважів з Обуховицьким лісництвом.
– Чому вибрали даний відрізок? – перепитує мій співрозмовник. – Ось подивіться на картусхему цієї частини наших лісових масивів. Голубим і синім кольорами тут позначені листяні породи дерев – пристигаючі, стиглі та перестиглі. Це, в основному, береза, вільха чорна, осика і вони ростуть по низьких, заболочених місцях. Отож вивезення звідси деревини на склади обходиться помітно дорожче. А найчастіше ми в таких місцях не можемо й ради дати, особливо – в осінньозимовий період. Ця дорога обійдеться нам приблизно в 2,5 мільйона гривень. Але затрати, наголошую, окупляться.
Наступним етапом стане будівництво такої дороги до заплави річки Жереви – теж від автошляху на Розважів: буде немов продовження тієї, що веде з цього місця до Станішівки. Вже почали підготовчі роботи – розширюється просіка. Цей масив Жеревського лісництва теж дуже проблемний через заболоченість.
Ще одну дорогу зроблять по заболоченій місцевості біля Леонівки – по так званому Старокиївському шляху.
Під цю програму в Іванківському держлісгоспі є відповідна техніка, в т.ч. бульдозер і автомашини. Держагентство закупило для нього потужний екскаватор вартістю 1 млн. 100 тис. грн. Мають наші лісівники і спеціальну ліцензію на виконання таких будівельних робіт. Із шляховиками вони уклали договори, тож ті допомагають їм іншою спецтехнікою, зокрема, грейдерами.
Ця вся робота виконується з прицілом на перспективу – для здешевлення собівартості продукції і підвищення її конкурентоздатності.
На знімку: початок згадуваної дороги в бік Обухович.
Фото автора.