Подивитись, як працює новітня техніка, вирушаю до лісу разом із головним інженером підприємства Григорієм Сичом (48 років).
Ділянка, на якій проводиться вирубка, знаходиться неподалік села Помоклі. Доки їдемо, Григорій Іванович розповідає:
– Наш лісгосп налічує п’ять структурних підрозділів: 4 лісництва та автогараж, який займається вивезенням лісу. Саме цей підрозділ і заробляє кошти, які потім використовуються на відновлення нашого лісового господарства. Наш ліс-кругляк користується великою популярністю не лише в Україні, а і закордоном. Останнім часом ми співпрацюємо із китайцями. Вони доставляють на продаж у Європу багато своїх промислових товарів, а у зворотному напрямку, аби не везти порожні контейнери, завантажують їх нашим лісом. І для них, і для нас така співпраця вигідна.
Заїхавши на ділянку, підходимо до водія лісовозу, який саме готувався завантажити свій «Урал».
– Знайомтесь, Сергій Середній, 57 років. Класний водій, таких на Переяславщині не так уже і багато. Ми дуже давно хотіли бачити його у нас, але він все якось відмовлявся. Проте зуміли таки його переконати, що у нас йому буде найкраще, – говорить Григорій Сич.
– Сергію Івановичу, як ви стали водієм?
– Я народився у Малій Каратулі, там і закінчував школу. Від військкомату був направлений у переяславську автошколу. Потім призвали у армію, кермував автомобілем з ракетною установкою. Після армії повернувся у село, але постійного автомобіля в колгоспі мені не давали, увесь час був на підміні. У когось поламалась машина, мені її дають. Я відремонтую, кілька днів поїжджу. А потім повертається старий водій, а мені знову якесь поломане авто пропонують прийняти. Набридло, то я пішов працювати спочатку у РЕМ, потім перейшов у «Сільгоспхімію». Там мені дали спочатку доведену до ручки «аміачку», згодом отримав новенького «Зіла» а потім «Камаза». Після розвалу цього підприємства три роки проїздив на «Зілу» у «Агрошляхбуді». Та коли там стали поганенькі заробітки, зголосився таки перейти у лісгосп.
– Сергію, ви з вигляду такий щупленький, не важко кермувати лісовозом?
– Важкувато. У мене таке авто, що я маю його сам як завантажувати, так і розвантажувати. Наплигаєшся за день туди-сюди. Для моїх років це уже важкувато, але ж і гроші платять як для Переяслава непогані. То мушу терпіти.
– Яку відстань за день доводиться проїжджати?
– На своєму «Мішані» я проїжджаю в середньому 160–200 кілометрів. В залежності від того, із якої ділянки вивожу кругляк.
– Ви свій лісовоз назвали «Мішанею»?
– Так. У моєму розумінні Михайло – здоровий, сильний чоловік, як і моє авто. Тож «Мішанею» його і назвав. Ранньої весни, чи «глупої» осені, коли лісові дороги майже непрохідні, їдучи, погладжую руля і шепочу: «Давай, Мішаня, не підведи».
– І не підводить?
– Було один раз, що і він не допоміг. Біля Дівичкок в лісі лісовоз мусив ночувати, аж доки на ранок військовики не допомогли вибратися із багнюки. А так Бог милував.
– Ви звикли їздити лісовими дорогами. То міські шляхи для вас як автострада?
– Не зовсім. По перше, на переяславських дорогах дуже багато транспорту, особливо в районі автовокзалу. Таксисти так і «ширяють» попід колесами, іноді здається, що правила дорожнього руху писані не для них. А Ярмаркова, якою їде увесь вантажний транспорт, дуже вже розбита. Лісовою дорогою легше проїхати, ніж вибоями Ярмаркової.
– Колеса не губили по дорозі?
– Був гріх. Це коли я тільки отримав цей «Урал» із причепом, і мене ніхто не попередив, що на причепі одна ступиця із правою різьбою. Тобто коли колесо крутиться по ходу, то вона може відкрутитися. Так і сталось біля четвертої школи. Якщо чесно сказати, я і не помітив, що колесо загубив. В «Урала» стільки сили, що він і на трьох колесах тягнув той причіп. Зустрічні «жигулі» мені поморгали фарами. Я зупинився, дивлюсь, немає колеса. Пішов шукати. А воно, відкрутившись, в’їхало у зустрічну «Ладу», пом’яло в ній дверцята. У нас у гаражі хлопці зробили повний ремонт постраждалого автомобіля. Причому ремонт оплатив лісгосп.
– У народі кажуть, що у лісників під кожною сосною стоїть пляшка горілки, а на гілках висять кільця ковбаси. Як ви ставитесь до випивки?
– Одного разу, знав точно, що їхати нікуди не буду, бо стояв на ремонті, в обід випив пляшку пива. Це, як на гріх, побачив директор Валентин Адамович і позбавив премії у триста гривень. А потім ще й жартував: «Ну ти, Серьожо, даєш, я собі горілки не можу дозволити купити за 100 гривень, а ти пиво за 300 п’єш». То я сказав собі – все, ні на роботі, ні перед роботою ніякого вживання спиртного.
Доки ми розмовляли, у Сергія Івановича задзвонив телефон. Поговоривши із абонентом, він спішно почав готувати автомобіль під завантаження.
– Клієнт уже нервується, бо я йому на пилораму по обіді обіцяв привезти оплачений кругляк. Пора працювати.
Після цього він заліз на місце, із якого управляють маніпулятором, і почав завантажувати автомобіль.
А ми повертаємося додому. По дорозі запитую головного інженера:
– А скільки ви садите лісу?
– Яку площу вирубали, то таку і засаджуємо. У цьому році при плані 95 гектарів посадили навіть більше – 109. Не можна ставитись лише споживацьки до лісу, треба думати, що ти залишиш після себе.