Каким быть Минприроды: предложения ЕПЛ

Предлагается создать рабочую группу по формированию лесной политики и отдел по координации её реализации. Не ясно, то ли науку вернут Гослесагентству, то ли вдобавок заберут международное сотрудничество. Самостоятельные объекты ПЗФ хотят забрать однозначно. Вообще о подчинении  Гослесагентства министерству пока  речи не идет и среди приоритетов лесные проблемы не значаться. М.П.

ПРОПОЗИЦІЇ ЕПЛ ДО СТРУКТУРИ АПАРАТУ МІНПРИРОДИ

Команда ЕПЛ вітає політичну волю Уряду, Парламенту та Президента України щодо роз’єднання Мінекоенерго на самостійні міністерства та повернення Мінприроди, та надає рекомендації щодо інституційних змін та побудови структури Міністерства.

Аналіз штатного розпису Мінекоенерго вказує на те, що більшість особового складу працівників здійснюють свою діяльність у структурних підрозділах секретаріату міністерства, які не реалізують повноваження по формуванню, реалізації, координації та моніторингу наслідків впровадження екологічної політики. З огляду на широкий спектр напрямів діяльності саме по формуванню, реалізації, координації впровадження та оцінці екополітики, ми рекомендуємо збільшити кількість працівників у директоратах, департаментах, відділах та управліннях, які відповідають за ці функції.

Також, ми наголошуємо на необхідності створення у Апараті Мінприроди директорату, який би відповідав за формування екопросвітницької політики держави з відповідними заходами по підвищенню екосвідомості населення та рівня екологічних знань, що не знайшло свого відображення у попередній структурі міністерства.

Окрім того, задля забезпечення якісного впровадження екологічної політики на місцях і врахування особливостей екологічних проблем регіонів, та враховуючи майбутній етап адмінреформи по скасуванню обласних та районних державних адміністрацій, необхідним є створення територіальних органів Мінприроди на рівні областей.

Також, доцільно створити Державну службу національних парків України та передати їй функції управління усіма ПЗФ Мінприроди, передати їй всі НПП-системи ДАЛРУ, ДАСУ та НАНУ. Це призведе до ефективності управління об’єктами ПЗФ і оптимізує витрати бюджетних коштів, так як на установи ПЗФ інших органів влади також йдуть бюджетні кошти, але по різним бюджетним статтям.

Аналіз практики діяльності окремих державних підприємств, контроль за діяльністю яких здійснює Мінприроди, вказує на наявність корупційних ризиків. Зокрема, підпорядковані Мінприроди установи готують пакети документів для отримання дозволів, які видає Мінприроди, що є конфліктом інтересів. Окрім того, на практиці існує негласне правило та трапляються вимоги до осіб, які бажають отримати відповідний дозвіл від Мінприроди, що для його отримання ці особи повинні звернутися за розробкою необхідного пакету документів чи досліджень саме до підпорядкованих міністерству установ. З огляду на це доцільно ліквідувати або приватизувати НДІ “Український НДІ екологічних проблем”, ДЗ “Державна екологічна академія післядипломної освіти та управління”, ДП “Центр еколого-експертної аналітики”, ДП “Біологічні ресурси України”.

У додатку також прикріплюємо детальні пропозиції до структури апарату Мінприроди.

 

Додаток 1. СТРУКТУРА АПАРАТУ Міністерства

  1. КЕРІВНИЦТВО МІНІСТЕРСТВА

1.1. Міністр

1.2. Перший заступник Міністра

1.3. Державний секретар

1.4. Заступник Міністра

1.5. Заступник Міністра

1.6 Заступник Міністра з питань європейської інтеграції

  1. ПАТРОНАТНА СЛУЖБА
  2. ДИРЕКТОРАТ СТРАТЕГІЧНОГО ПЛАНУВАННЯ, ЄВРОПЕЙСЬКОЇ ІНТЕГРАЦІЇ ТА ІНВЕСТИЦІЙНОЇ ПОЛІТИКИ
    1. Експертна група з питань інвестиційної політики
    2. Експертна група європейської інтеграції та зовнішньої політики
    3. Експертна група співробітництва з МФО
    4. Експертна група аналізу, координації та нормативно-правових питань
    5. Експертна група з питань стратегічного планування, моніторингу та звітності
    6. Головне управління стратегічної екологічної політики
    7. Експертна група з питань реформування ЦОВВ та інспекційних органів
    8. Експертна група з адвокатування екополітики міністерства

 

  1. ДИРЕКТОРАТ ЕКОЛОГІЧНОЇ БЕЗПЕКИ, УПРАВЛІННЯ ВІДХОДАМИ ТА ФОРМУВАННЯ ДЕРЖАВНОЇ ПОЛІТИКИ ІЗ ЗАПОБІГАННЯ ПРОМИСЛОВОМУ ЗАБРУДНЕННЮ
    1. Експертна група з управління відходами
    2. Експертна група із зменшення промислового забруднення та впровадження інтегрованого дозволу та розширеної відповідальності виробників
    3. Експертна група з екологічної безпеки
    4. Експертна група з реформування державного екологічного контролю
    5. Експертна група з управління радіоактивними відходами
    6. Експертна група із управління небезпечними відходами
    7. Головне управління дозвільно-ліцензійної діяльності
    8. Відділ атмосферного повітря
    9. Відділ поводження з відходами
    10. Відділ екологічного контролю за використаннямпестицидів та агрохімікатів
    11. Головне управління з питань укладення та виконання угод про розподіл продукції

 

  1. ДЕПАРТАМЕНТ ЕКОЛОГІЧНИХ ОЦІНОК
    1. Головне управління оцінки впливу на довкілля
    2. Відділ проведення ОВД
    3. Головне управління стратегічної екологічної оцінки

 

  1. ДИРЕКТОРАТ ІЗ ФОРМУВАННЯ ПОЛІТИКИ В СФЕРІ РАЦІОНАЛЬНОГО ТА ЕФЕКТИВНОГО ВИКОРИСТАННЯ ПРИРОДНИХ РЕСУРСІВ

 

  1. Експертна група із формування лісової політики
  2. Експертна група із формування політики у сфері надрокористування
  3. Експертна група із формування політики рибальства та розвитку аквакультури
  4. Експертна група із формування водної політики
  5. Експертна група з питань формування політики інноваційного, наукового та туристичного розвитку Чорнобильської Зони.
  6. Головне управління координації, реалізації та моніторингу в сфері використання природних ресурсів
  7. Відділ координації реалізації політики у сфері надрокористування
  8. Відділ координації реалізації лісової політики
  9. Відділ координації реалізації водної політики, рибальства та розвитку аквакультури
  10. Відділ координації реалізації політики інвестиційного та туристичного розвитку Чорнобильської Зони

 

  1. ДИРЕКТОРАТ З ПИТАНЬ ЗМІНИ КЛІМАТУ ТА ЗБЕРЕЖЕННЯ ОЗОНОВОГО ШАРУ
    1. Експертна група формування та аналізу політики скорочення викидів парникових газів та збільшення природнього поглинання
    2. Експертна група з питань державних програм та формування політики адаптації до негативних наслідків глобальної зміни клімату
    3. Експертна група формування державних програм та формування політики в сфері контролю озоноруйнівних речовин та моніторингу повітря
    4. Експертна група з розвитку відновлюваних джерел енергії та альтернативних видів палива
    5. Експертна група з питань поводження з відпрацьованим ядерним паливом та радіоактивними відходами
    6. Головне управління реалізації кліматичної політики
    7. Відділ реалізації екологічної політики
    8. Відділ впровадження МЗВ, СТВ та управління даними
    9. Сектор з питань захисту озонового шару та моніторингу повітря
    10. Відділ оцінки екологічних наслідків діяльності вугільно-промислового та торфодобувного комплексу

 

  1. ДИРЕКТОРАТ ЗАПОВІДНОЇ СПРАВИ
    1. Експертна група з формування та розвитку територій природно-заповідного фонду
    2. Експертна група з питань створення та функціонування Смарагдової мережі.
    3. Відділ організації діяльності установ природно-заповідного фонду
    4. Відділ з питань ведення державного кадастру та охорони
    5. Відділ координації рекреаційної діяльності
    6. Відділ координації еколого-освітньої та наукової діяльності
  1. ДЕПАРТАМЕНТ БІОРІЗНОМАНІТТЯ ТА ОХОРОНИ ЗЕМЕЛЬНИХ РЕСУРСІВ
    1. Відділ охорони земельних ресурсів
    2. Відділ охорони рослинного світу та біобезпеки
    3. Відділ охорони дикого тваринного світу
    4. Відділ охорони домашніх та безпритульних тварин

Х. ДИРЕКТОРАТ З ПИТАНЬ ЕКОЛОГІЧНОЇ ОСВІТИ ТА ЕКОСВІДОМОСТІ

10.1 Експертна група з питань екологічної освіти

10.2 Експертна група з підвищення екологічної свідомості

10. 3 Відділ взаємодії із навчальними закладами (ВУЗ, Коледжі (ліцеї), Школи)

10. 4 Відділ координації позашкільної екоосвіти

ХІ. ДИРЕКТОРАТ З ПИТАНЬ МОНІТОРИНГУ ЗА СТАНОМ ДОВКІЛЛЯ

11.1. Відділ ведення аналітично-інформаційної системи моніторингу за станом довкілля

11.2. Відділ збору даних щодо кадастрів, обліків та моніторигу природних ресурсів.

11.3. Відділ верифікації даних, які вносяться у систему моніторингу за стану довкілля.

11.4. Експертна група з підготовки аналітичних звітів

11.5. Експертна група з реформування системи моніторингу.

ХІІ. СЕКРЕТАРІАТ

ДЕПАРТАМЕНТ ЦИФРОВОЇ ПОЛІТИКИ ТА БЕЗПЕКИ

1. Відділ цифрової безпеки

2. Відділ цифрової політики моніторингу та аналізу

ДЕПАРТАМЕНТ ІННОВАЦІЙНОГО РОЗВИТКУ ТА НАУКОВО-ТЕХНІЧНОЇ ПОЛІТИКИ

1. Відділ інноваційного розвитку у сфері захисту довкілля

2. Відділ галузевої науки

МІЖНАРОДНОГО СПІВРОБІТНИЦТВА

1. Відділ міжнародних договорів

2. Відділ євроатлантичної інтеграції та транскордонної співпраці

3. Відділ супроводу міжнародного співробітництва

4. Відділ міжнародної технічної допомоги

ЮРИДИЧНИЙ ДЕПАРТАМЕНТ

1. Управління правового забезпечення

1.1. Відділ нормотворчої діяльності, експертизи договорів та установчих документів

1.2. Відділ взаємодії з Верховною Радою України

2. Управління нормотворчої діяльності

2.1. Відділ з питань законодавства природоохоронного комплексу таПЕК

2.2. Відділ регуляторної та міжнародно-правової діяльності

2.3. Відділ претензійно-позовної роботи

ДЕПАРТАМЕНТ ВНУТРІШНЬОГО АУДИТУ

1. Відділ аудиту підприємств електроенергетичного та ядерно-промислового комплексу

2. Відділ аудиту підприємств вугільної та торфодобувної промисловості

3. Відділ аудиту підприємств нафтогазового сектору

4. Відділ аудиту підприємств природоохоронного комплексу

5. Відділ моніторингу ризикових операцій

ДЕПАРТАМЕНТ КОРПОРАТИВНИХ, МАЙНОВИХ ВІДНОСИН ТА УПРАВЛІННЯ ОБ’ЄКТАМИ ДЕРЖАВНОЇ ВЛАСНОСТІ

1. Відділ управління державним майном

2. Відділ управління корпоративними правами

3. Відділ оргструктур та реформування власності

4. Відділ з питань банкрутства та ліквідації підприємств

ДЕПАРТАМЕНТ З КОМУНІКАЦІЙНОЇ ПОЛІТИКИ ТА ОРГАНІЗАЦІЙНОГО ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ

1. Відділ з медіа аналізу і планування та координації заходів

2. Відділ роботи зі зверненнями громадян та доступу до публічної інформації

3. Відділ взаємодії із засобами масової інформації та зв’язків із громадськістю

4. Відділ взаємодії з центральними органами виконавчої влади

5. Сектор інформаційно-аналітичної роботи

ДЕПАРТАМЕНТ ЕКОНОМІКИ ТА ФІНАНСІВ

1. Управління фінансового планування діяльності підприємств державного сектору економіки

1.1. Відділ фінансово-економічного планування діяльності підприємств

1.2 Відділ економічного та бюджетного планування в ПЕК

1.3. Відділ методології, цінової та тарифної політики

2. Управління фінансування та виконання бюджету

2.1. Відділ планування та виконання державного бюджету

2.2. Відділ фінансування установ та організацій

2.3. Відділ планування та фінансування природоохоронних заходів

 

ДЕПАРТАМЕНТ БУХГАЛТЕРСЬКОГО ОБЛІКУ ТА ЗВІТНОСТІ

1. Відділ зведеної фінансової звітності та методології

2. Відділ з питань оплати праці

3. Відділ бухгалтерського обліку апарату

4. Відділ бюджетної звітності

ДЕПАРТАМЕНТ РОБОТИ З ПЕРСОНАЛОМ

  1. Відділ роботи з персоналом апарату міністерства
  2. Відділ по роботі з керівними кадрами підвідомчих підприємств, установ, організацій
  3. Відділ добору персоналу
  4. Відділ контролю виконавської дисципліни
  5. Відділ професійного розвитку, оцінювання ефективності та нагородження

 

ДЕПАРТАМЕНТ УПРАВЛІННЯ ДОКУМЕНТООБІГУ ТА КОНТРОЛЮ

1. Відділ забезпечення документообігу

3. Відділ первинного розгляду вхідної кореспонденції

4. Архівний сектор

ДЕПАРТАМЕНТ АДМІНІСТРАТИВНОГО УПРАВЛІННЯ

1. Відділ управління майном

2. Відділ договірної роботи

3. Сектор матеріально-технічного забезпечення

УПРАВЛІННЯ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ІТ-ПІДТРИМКИ ТА ЗАХИСТУ ІНФОРМАЦІЇ

1. Відділ інформаційних технологій

2. Відділ інформаційної безпеки

СЕКТОР РЕЖИМНО – СЕКРЕТНОЇ РОБОТИ

СЕКТОР З ПИТАНЬ ЗАПОБІГАННЯ ТА ВИЯВЛЕННЯ КОРУПЦІЇСЕКТОР МОБІЛІЗАЦІЙНОЇ РОБОТИ

СЕКТОР КОНКУРСНИХ ПРОЦЕДУР

http://epl.org.ua/announces/propozytsiyi-epl-do-struktury-aparatu-minpryrody/

ПОРЯДОК ДЕННИЙ ДЛЯ НОВОГО МІНІСТЕРСТВА У СФЕРІ ОХОРОНИ ДОВКІЛЛЯ

27 травня 2020

Чисте довкілля є запорукою здоров’я населення і важливою умовою для забезпечення сталого розвитку держави. Охорона довкілля є ключовим пріоритетом розвитку європейських країн і є наскрізним елементом у всіх сферах суспільного життя. Охорона довкілля є для нас цивілізаційним викликом. Без чистої води, чистого повітря, родючої землі наше життя неможливе. Так, за даними ВООЗ, через забруднення повітря щороку передчасно помирає 9 мільйонів людей в усьому світі, і воно є причиною кожного третього інсульту, раку легень та хвороб серця.

Команда ЕПЛ вітає політичну волю та готовність державної влади повернути самостійне Міністерство, яке займатиметься питаннями довкілля. Нове міністерство та міністр розпочнуть свою діяльність не з чистого листа. Певні цінні напрацювання створені попередниками та інституційну пам’ять потрібно зберегти. Однак важливо наповнити діяльність міністерства новим змістом, який відповідає викликам сьогодення та головним цілям міністерства.

Так, завдання нового міністерства – повернути питання довкілля у пріоритети держави не лише на папері, але й де-факто, закладати при формуванні екополітики ціннісне ставлення до довкілля. Зважаючи на це, візією нового міністерства повинне бути чисте, безпечне для життя та здоров’я довкілля та його стале управління, і сприяння підвищенню екологічної свідомості населення. Місією міністерства повинне бути формування державної екологічної політики, яка спрямована на вирішення екологічних проблем та попередження заподіяння шкоди довкіллю, на забезпечення сталого розвитку, та яка враховує інтереси та потреби країни, населення, майбутніх поколінь, і здійснюється з повагою до прав людини.

Міністерству необхідно подолати значне відставання України у виконанні Угоди про асоціацію між ЄС та Україною в частині імплементації європейського законодавства в природоохоронній сфері та пришвидшити процес транспозиції Директив та Регламентів ЄС (Додатки ХХХ, ХХХІ Угоди про асоціацію).

Діяльність нового міністерства повинна бути спрямована на вирішення горизонтальних та секторальних проблем у сфері охорони довкілля. Зважаючи на це, ми пропонуємо нижченаведений Порядок денний, який містить перелік необхідних дій та реформ нового Міністерства та його очільника, що відповідає сучасним потребам України та глобальним викликам, що виникли перед людством у сфері охорони довкілля, включає міжнародні вимоги та напрацювання попереднього міністерства.

І. Вирішення горизонтальних проблем:

1. Реформа екологічного контролю

Продовжити реформу державного екологічного контролю задля забезпечення його прозорості, ефективності та оперативності. З цією метою, сприяти прийняттю та впровадженню Закону України «Про державний екологічний контроль», розробці та прийняттю підзаконних актів на його виконання.

Сприяти реформуванню Державної екологічної інспекції для більш ефективного виконання своїх завдань у відповідності із Законом «Про державний екологічний контроль».

2. Реформа системи моніторингу довкілля

Вжити заходи для розробки та прийняття закону про моніторинг довкілля з метою створення якісної системи моніторингу для отримання повної та об’єктивної інформації про стан довкілля та його компонентів.

Запустити системи моніторингу довкілля (у тому числі води, повітря, земель, грунтів, беорізноманіття, ландшафтів тощо).

3. Реформа юридичної відповідальності

Вжити заходи для розробки та прийняття законодавчих актів щодо підвищення відповідальності за порушення вимог природоохоронного законодавства, забруднення довкілля, перегляду складів цих порушень, поширення адміністративно-господарських санкцій та заходів кримінально-правового характеру на юридичних осіб за екологічні правопорушення.

4. Екологічна освіта та просвіта

Вжити заходи для підвищення екологічної свідомості населення, включаючи представників органів державної влади та органів місцевого самоврядування; сприяти розробці відповідних освітніх та просвітніх заходів.

ІІ. Вирішення секторальних проблем:

  1. Управління відходами
  • сприяти прийняттю Закону «Про управління відходами» та підзаконних актів на його виконання;

  • сприяти прийняттю законопроєктів «Про відходи електричного та електронного обладнання», “Про батарейки, батареї і акумулятори”“Про упаковку та відходи упаковки»

  • забезпечити розробку та затвердження регіональних планів управління відходами згідно із п’ятиступеневою ієрархією поводження з відходами у всіх областях;

  • забезпечити постійний контроль за діяльністю ліцензіатів, які здійснюють операції у сфері поводження з небезпечними відходами;

  • забезпечити налагодження відкритих реєстрів дозвільних документів в сфері управління з відходами, обліку та звітності.

  1. Охорона водних ресурсів 
  • -пришвидшити впровадження Водної рамкової директиви ЄС, інтегрованого підходу до управління водними ресурсами.

  • розробити та затвердити Плани управління річковими басейнам;

  • вжити заходи для апроксимації Директиви No91/676/ЄС про захист вод від забруднення, спричиненого нітратами з сільськогосподарських джерел, зі змінами і доповненнями ;

  • запровадити систему охорони водних ресурсів, їх раціонального використання та управління;

  • розробити закон про водно-болотні угіддя.

  1. Збереження ПЗФ та біорізноманіття
  • сприяти відновленню Держслужби заповідної справи;

  • сприяти прийняттю та впровадженню Законів «Про Смарагдову мережу» та «Про охорону ландшафтів;
  • запровадити поняття екосистемних послуг та проведення їхньої оцінки, розробити відповідні методики оцінювання екосистемних послуг, що надають ліси, торфовища, тощо та врахувати екосистемні послуги в процесі прийняття рішень;

  • прийняти зміни до законодавства, що забезпечать юридичне визначення поняття «степ», а також запровадять нормативні показники кількості степів, природних лісів та інших екосистем, необхідних для підтримання біорізноманіття.

4. Стале управління лісовими ресурсами

  • переглянути доцільність лісорозведення на нових площах та направити роботи по створенню лісу на відновлення місць вирубок та мережі полезахисних лісосмуг, як заходу боротьби з опустелюванням та втратою родючості ґрунтів у південних регіонах України;

  • запровадити інвентаризацію лісів та лісопосадок, забезпечити відкритість даних про користування лісовими ресурсами.

5. Стале управління надрами

  • забезпечити використання природних ресурсів з дотриманням природоохоронна законодавства, включаючи необхідність проходження процедури ОВД перед отриманням дозволу на спецнадрокористування;

  • здійснювати моніторинг видобутих надр та викидів та скидів, які пов’язані з їхнім видобутком.

6. Екологічне управління землями

  • сприяти визначенню особливих природоохоронних територій в межах України, врахуванню їх під час розробки документів, що підпадають стратегічній екологічній оцінці;

  • забезпечити накладання на публічну кадастрову карту усіх шарів, що визначають режими охорони на використання природних ресурсів;

  • забезпечити здійснення контролю за охороною земель та ґрунтів, розробку методик ефективної їх оцінки, вжиття заходів із їхньої консервації та рекультивації;

  • забезпечити вироблення принципу бережного ставлення до землі, максимальне збереження природних територій та використання для промислових цілей антропогенно навантажених територій.

7. Контроль та охорона атмосферного повітря.

  • забезпечити визначення поняття якості атмосферного повітря, яке гарантувало б право на безпечне для життя та здоров’я довкілля;

  • забезпечити формування мережі лабораторних центрів, які здатні визначати стан повітря;

  • забезпечити формування програм моніторингу за станом довкілля.

8. Зміна клімату та відновлювальні джерела енергії

  • розробити закон про зміну клімату

  • вжити заходи для впровадження відновлювальної енергетики без заподіяння шкоди довкіллю;

  • забезпечити здійснення обліку парникових газів;

  • забезпечити розробку програм адаптації до зміни клімату.

ІІІ. Горизонтальні інструменти:

  1. Інформаційно-аналітична система
  • створити єдину уніфіковану електронну систему доступу до екологічної інформації (PRTR+) для органів влади та громадськості з метою надання доступу кожному громадянину до екологічної інформації та підвищення ефективності електронного врядування у сфері охорони довкілля. Система включатиме інформацію про дозволи, звіти, перевірки у сфері охорони довкілля.

  1. ОВД та СЕО
  • вжити заходи для вирішення проблем імплементації СЕО та ОВД, для достатнього фінансового забезпечення функціонування цих процедур, залучення кваліфікованих експертів, а також розробити методики оцінок для окремих видів діяльності;

  • вжити усі можливі заходи для зупинення законодавчих ініціатив щодо скасування вимоги проведення ОВД перед наданням дозволів на спецнадрокористування.

3. Інтегрований дозвіл

Сприяти прийняттю проєкту Закону України «Про запобігання, зменшення та контроль промислового забруднення» та підзаконних актів на його виконання для запровадження інтегрованого дозволу; сприяти розробці та затвердженню найкращих доступних технології та методів управління (НДТМ).

Команда ЕПЛ готова до співпраці з новим Міністерством у сфері охорони довкілля та його очільником задля вирішення екологічних проблем та збереження довкілля і впровадження вищеописаних заходів.

http://epl.org.ua/announces/poryadok-dennyj-dlya-novogo-ministerstva-u-sferi-ohorony-dovkillya/

Матеріали цього сайту доступні лише членам ГО “Відкритий ліс” або відвідувачам, які зробили благодійний внесок.

Благодійний внесок в розмірі 100 грн. відкриває доступ до всіх матеріалів сайту строком на 1 місяць. Розмір благодійної допомоги не лімітований.

Реквізити для надання благодійної допомоги:
ЄДРПОУ 42561431
р/р UA103052990000026005040109839 в АТ КБ «Приватбанк»,
МФО 321842

Призначення платежу:
Благодійна допомога.
+ ОБОВ`ЯЗКОВО ВКАЗУЙТЕ ВАШУ ЕЛЕКТРОННУ АДРЕСУ 

Після отримання коштів, на вказану вами електронну адресу прийде лист з інструкціями, як користуватись сайтом. Перевіряйте папку “Спам”, іноді туди можуть потрапляти наші листи.