Микола ОРЕНДОВИЧ: «В центрі реформ повинні бути нагальні питання лісового господарства, а не схеми продажу деревини»

С удовольствием публикую статью  лесовода и гражданина, знающего проблемы леса “изнутри”.  Возможно, это знаковое явление в отрасли… Дай Бог…М.П.

Реформи в лісовому секторі України традиційно зводяться до одного: хто і як буде розподіляти деревину і продукцію лісозаготівлі, хто і як торгуватиме лісом?

Але перш ніж ліс продавати, його потрібно посадити, виростити, захистити від пожеж, від чорних лісорубів і браконьєрів, провести економічно і екологічно ефективні лісівничі заходи, виконати вимоги охорони праці і безпеки виробництва при лісозаготівельних роботах. 

Лісове господарство – це промислова галузь, яка базується на відновлюваному природному ресурсі.

Сьогодні це чи не єдина галузь реального сектору економіки країни, підприємства якої – лісгоспи державної і комунальної форм власності – працюють стабільно, забезпечують бюджетні надходження і робочі місця.

Для багатьох регіонів країни – найперше Полісся і Карпат – лісгоспи були і залишатимуться бюджетоутворюючими підприємствами, на яких тримаються доходи місцевих бюджетів, благополуччя багатьох родин, а також розвиток територіальних громад, районів і областей.

Метою роботи будь-якого підприємства є отримання прибутку з продажу виробленої ним продукції чи наданих послуг.

Тому, переконаний, реформи лісового та мисливського господарства як важливого сектору промислової сфери країни потрібно проводити з такою кінцевою метою: забезпечити галузі ефективне державне управління, збільшити прибутки, а відтак бюджетні надходження від діяльності галузевих промислових підприємств при забезпеченні їх стабільної роботи на засадах екологічно невиснажливої експлуатації лісового природного ресурсу. 

Для збільшення бюджетних надходжень від роботи лісомисливського господарства країни необхідно:

  1. Терміново і рішуче ліквідувати чорний ринок лісоматеріалів.
  2. Посилити відповідальність Державного агентства лісових ресурсів України (ДАЛРУ), обласних управлінь лісового та мисливського господарства, а також фіскальних і правоохоронних органів у боротьбі з незаконною лісозаготівлею і незаконним ринком лісоматеріалів.
  3. Для покращення роботи обласних управлінь лісового та мисливського господарства:

– створити при обласних управліннях відділ контролю за використанням лісфонду з рейдовими бригадами оперативного реагування для боротьби з незаконними рубками, цілодобового моніторингу пожежної ситуації тощо,

прирівняти повноваження державної лісової охорони до правоохоронних структур з відповідним технічним оснащенням, у тому числі зброєю, швидкісними автомобілями підвищеної прохідності. Встановити законом пакет соціальних гарантій працівникам державної лісової охорони на випадок втрати ними під час виконання своїх службових обов’язків повної, часткової або тимчасової працездатності,

– оскільки державна лісова охорона не веде підприємницьку діяльність і не може працювати на госпрозрахункових засадах, необхідно з окремого фонду, сформованого за рахунок частини бюджетних надходжень від діяльності лісової галузі, забезпечити її належне фінансування для дієвої охорони державного лісфонду, боротьби з самовільними рубками, нелегальними пилорамами, браконьєрством тощо.

  1. Для покращення роботи державних лісогосподарських підприємств:

– здійснювати заготівлю лісоматеріалів за потребою ринку,

– розробити єдину процедуру реалізації продукції лісозаготівель,

– зменшити податкове навантаження на лісогосподарські підприємства через зниження податкових відрахувань на прибуток, що дозволить галузевим підприємствам акумулювати кошти для модернізації і технічного розвитку, оновлювати виробничі потужності,

– встановити стягнення земельного податку лише з площі рубок головного користування, а не з загальної території лісфонду, переданого лісгоспам у постійне користування, яка не задіяна у виробничому процесі отримання лісогосподарської продукції,

– лісозаготівлю проводити лісозаготівельними бригадами лісгоспів,

– створити єдину систему обліку заготовлених лісоматеріалів. Для цього створити окреме державне підприємство із забезпечення державних лісогосподарських підприємств технічними засобами обліку продукції лісозаготівель за фіксованими державою цінами,

– будівництво регіональних деревопереробних підприємств (Карпати, Полісся) з переробки низькосортної деревини, у тому числі відходів лісозаготівлі і деревопереробки, що дасть можливість створити нові робочі місця, ефективно використовувати усі сортименти лісозаготівлі, а також забезпечити необхідною продукцією виробників меблів, будівельних матеріалів тощо.

– узгодити вимоги Закону «Про оцінку впливу на довкілля» з Лісовим Кодексом та іншими нормативно-правовими документами лісогосподарської галузі. Зокрема переглянути процедуру отримання лісгоспами ОВД, зробити її безоплатною, оскільки галузеві підприємства сплачують за проведення аналогічних заходів при лісовпорядкуванні, звільнити від ОВД ті лісгоспи, які отримали міжнародну лісову сертифікацію FSC.

  1. Проаналізувати у кожному конкретному випадку доцільності відчуження земель лісогосподарського призначення від лісгоспів природним національним паркам. Провести ревізію лісового фонду національних природник парків, зонування їх територій з метою з’ясування законності і доцільності проведення ними лісозаготівельних робіт.
  1. Повернути роботу галузевої науки і освіти до сучасних потреб лісового господарства. Неможливо забезпечити розвиток галузі без професійно підготовлених кадрів
  1. Посилити роль органів державної влади та місцевого самоврядування у ефективному використанні лісового ресурсу:

– в тих регіонах, для яких робота місцевих лісгоспів є економічно важливою, при обласних державних адміністраціях та обласних радах створити окремі структурні підрозділи для контролю за ефективним лісокористуванням з боку постійних лісокористувачів,

– органам державної влади та місцевого самоврядування при ухваленні і реалізації регіональних програм соціально-економічного розвитку враховувати реальний стан лісогосподарського сектору, кон’юнктуру ринку лісоматеріалів та продукції деревопереробки для забезпечення ефективної роботи галузевих підприємств.

ДОВІДКОВО:

Микола Вікторович ОРЕНДОВИЧ – головний спеціаліст відділу лісового господарства та мисливства Чернівецького ОУЛМГ.

Буковинець з діда-прадіда. З поважної родини лісівників.

Освіта вища. Навчався у Сторожинецькому лісовому коледжі. У 2014 році закінчив Львівський національний лісотехнічний університет за кваліфікаційним рівнем «спеціаліст з лісового господарства». У Чернівецькому національному університеті вивчав правознавство, маю диплом юриста. Закінчив Львівський регіональний інститут державного управління Національної академії державного управління при Президентові України, здобув кваліфікацію магістра за спеціальністю «Публічне управління та адміністрування».

Під час навчання працював. Трудову книжку отримав у 16 років.

Був майстром лісу в державному підприємстві «СЛАП «Сторожинецьке державне спеціалізоване лісове господарство».

У січні 2013 року прийняв присягу державного службовця.

Нагороджений Почесною грамотою Чернівецької обласної організації Товариства лісівників України, Почесною грамотою Чернівецької обласної ради.

 

 

 

 

 

13 коментарів

  • Светлана… Ваше прочтение фразы, – “МЮ твої коментарі повинні бути спрямовані на розвиток і на завтра…” меня удивляет…    Но это вообще не тема для обсуждения… Для меня главное, что бы посетители могли свободно излагать свои мысли… Качество комментариев будет расти, вместе с объемом прочитанного… Что-либо навязывать – бесполезно…

  • Isachenko

    Сергей Викторович, уверена, говорил не о конкретно Ваших, дорогой МЮ, комментариях, а о комментариях читателей на Вашем сайте. Конечно, нужен профессиональный разговор профессионалов отрасли о лесе в целом по конкретным проблемам. А не только о переделе рынка лесоматериалов под видом реформирования лесного хозяйства, о чем так пекутся руководители агентства. Об этом, кстати, и статья Николая Орендовича.

    Сами же лесники и виноваты, что такой разговор фрагментарный (а на уровне областей его вообще нет) и что инфорпространство напичкано смешными рассуждениями как бы специалистов, далеких от леса.

  • Сережа… Что Тебя так возбудило? Причем здесь мои комментарии?  По чему Ты думаешь, что лучше меня знаешь куда они “повинні бути спрямовані”?

    В диалоге со Светой мы просто говорим о названии Центрального органа государственной власти в лесной сфере… Как всем известно в этом названии давно не  упоминается “лес” или “лесное хозяйство”. Их заменили “лесные ресурсы”… и не только в названии, но и в приоритетах деятельности….Со многими вытекающими последствиями…о которых я говорю постоянно, в то время как,  в НУБиП постоянно хлопают  любой лесной власти…

    Что касается дистанционных методов, оценки углерода, новых технологий борьбы с пожарами, то это замечательно, но это не работает в стране с лесным хозяйством построенным на гнилом фундаменте…

    Что касается асфальтовых рекомендаций о формировании леса, то…. Спасибо…Не надо…. Отрасль ещё долго будет осознавать и исправлять последствия перехода от стандартных таблиц Орлова к стандартным таблицам НУБиП… Да и зачем рубить, если реализации уже сейчас нет, а будет ещё меньше… О каких сложных методах выращивания можно говорить, если на простые денег нет?

    В остальном, Ты знаешь… Я  всегда Тебе рад… Пиши… По-моему Ты один в НУБиП, у кого периодически возникает такая потребность…

    P.S. В том, что ты написал для меня нет абсолютно ничего нового…Я много читаю и не только статьи в мировых лесных изданиях, но и рецензии на них. Что касается анализа…  Размещу сегодня специально для Тебя, но на новом сайте. Готовь 100 грн за месяц доступа…

    Совет: Когда пишешь комментарии, делай отступы или пропускай строку между абзацами. Так легче читать.

  • МЮ твої коментарі повинні бути спрямовані на розвиток і на завтра…… Читаю виступи і коменти і просто дивуюсь – ми мабуть знаходимося на іншій планеті. Євросоюз виділяє триліон євро на боротьбу з кліматом – но в Україні, мабуть, як і у президента Трампа – переважає думка, що достатньо посадити трільойн дерев і все наладиться. Не наладиться. Лісове господарство в світі – в розвинутих країнах як мінімум – давно перестало бути тільки галузю промислового виробництва з продукції деревини – так і це повинно бути, але не тільки і не скільки. Так, радянський післявоєнний уряд ставив задачу міністру лісового господарства забезпечити деревиною мінбуд щоби поселити радянських людей у хрущовки. Проте зараз вже мабуть інші задачі – але здається мислення те саме. У багатьох експертів і фахівців звучить одна думка: “зрубати-продати-посадити”. А головна проблема лісової галузі це ринок деревини – це серйозний перекос мислення -поспілкуйтесь з німцями. Послухайте – ліс це не поле з пшеницею – тут не поміняєш сорти щорічно, не внесеш добрива та пестициди – в лісі все складніше, процеси багаторічні, звязані з глобальними та регіональними екологічними процесами та користуванням водою, економікою, промисловими викидами і багато іншим. Не звучить думка не від Голови не від Агенства не від лісгоспів – що задача лісового господарства це не промислове виробнитцво – а підтримка саморегулючих властивостей лісів як системи – наприклад підтримка здатності лісу до відтворення – хто задумувався що це за такі лісогосподарські заходи? Це не відтворення і не розведення до 20% – це щось інше – це структура лісу в кожний момент вирощування, його динамка, конфліктність складу, взаємодія екологічних ніш – внутрішньовидова та міжвідова конкуренція, це біокругообіг, це мінералізація та гуміфікація і це фактори Лібіха який ще треба визначити. Якість наших лісів показав Чорнобиль – культри всихають і заміняються природними насадженнями – зовсім іншими – складними, різновіковими і стійкішими і продуктивнішими – і на це ніхто не звертає увагу. У звіті по Шведському проекту МЮ ще у 90-х показав як змінилася структура користування головного/ проміжного – у нас ще один вид користування придумали – санітарні рубки – зараз у багатьох підприємствах головне становить 30%, санітарка – 50-60% – решта РД – і переважно у пристигаючих лісах. Ще придумали власні кошти – кожна рубка приносить прибуток. Чим більше тим краще. Ніхто не аналізує (у тому числі і я – бо кому показувати цей аналіз?) який вплив зміна структури користування протягом десятиліть внесла у структуру лісів – співвідношення классів росту у межах деревостану, повноти, склади, товарність. Мені повідомляють що на РД є план на заготівлю сортиментів? Всі класики лісівнитва мабуть вже втомилися ворочатися у свої гробах з таким розумінням лісівництва. В результаті, запаси у віці стиглості у Карпатах, Полісі та Лісостепу коливаються на рівні 250-350 м3 – а де ще 100-200 м3 поділися? Це ж не Білорусь де холодніше і грунти бініші. Це ресусри народу України – які пішли не народу Уукраїни. Це втрачені екосистемні сервіси і багато чого. Треба розуміти що сучасні технології дозволяють перевірити кожну санітарну рубку – наприклад супутник Пленет і інші – можна перевірити чи дійсно насадження захворіло перед тим як його зрубали – це елементарно – з точністю 3*3 м. МИ зараз у центрі моніторингу пожеж – можем сказати коли і який фермер незаконно спалював стерню та валки на своєму паї з точністю до хвилини – зранку випалив після обіду зорав і все нормально. Проте знімки залишились. Отже задачі про які зараз треба говорити – це не лісорозведення (бо навряд чи хто віддасть землю після реформи) і не контроль деревини (хай цим поліція займається а не лісники) – а підвищення якості і продуктивності лісів, здоровя кожного дерева, протяжності крони, формування деревостанів з дерев майбутнього – на те щоби привести ліси України до європейського рівня або рівня кращих підприємтсв України – треба 30-40 років – цікаво хто за це візьметься – 30 років проводити правильно рубки догляду у молодняках – і де кошти? І в якому контракті прописано, що відповідальність керівника – це запас у віці стиглості головної породи а не податки? Треба формувати кожне насадження – після змикання внаслідок помилок у створенні насаджень – вони входять в старшний внутрішній конфлікт, конкуренцію, потім стадія стагнації, потім відпад – потім санітарні рубки і РД у пристигаючих нсадженнях. Потім 200 м3 граба на головному користуванні у Д2. Так що пропоную повернутися до лісівнитцва – в першу чергу РД у молодняках, подивиться на насінневаі роки, на структуру насаджень і багато іншого. Кафедра лісівництва готова провести семінари у підприємствах, які цікавляться формуванням насаджень.

  • Несколько практических размышлений о фактическом состоянии в сфере распоряжения лесными ресурсами и роли ОУЛМГ . не вникая в юридические аспекты и правомерность .

    1.ОУЛМГ -утверждают производственно-финансовые планы гослесхозов(в т.ч. объемы всех видов рубок)

    2.ОУЛМГ- утверждают ведомость очередной лесосеки главного пользавания.

    3.ОУЛМГ- выписывают(выдают) разрешения ,(лесорубочные билеты) на рубки главного пользования, в т.ч  постоянным лесопользователям которые не входят в сферу их управления.

    4.ОУЛМГ -выдают разрешения(на основании соответствующих документов) на сплошные и выборочные санитарные рубки,в т.ч . постоянным лесопользователям не входящим в сферу их управления.

    Навожу ,это для рамышлений на тему распорядителя лесных ресурсов для уважаемых экспертов,уважаемого МЮ,учасников опроса на эту тему, и конечно уважаемого опонента Светланы!

    ,

  • P|S      Хотя в принцыпе ,это к спору не относиться !

    Напомню тему спора ”
    “Кто является распорядителем лесных ресурсов? ОДА или нет?’’ +  ответ один ДА или Нет
    Всьо остальное белетристика не имеющая отношения к спору.

  • Уважаемая Светлана! Не забывайтесь ! В споре идет речь о ДАЛРУ и его органах на местах!в контесте распоряжения лесными ресурсами. Пожалуста договаривайте и дописывайте до конца, в тч. цытаты из ЛК!

  • Isachenko

    Свое мнение по этому вопросу я аргументировала в споре с Сенсеем. Если специалисты аргументируют другой правовой статус ДАЛРУ по отношению к лесному ресурсу – я скажу им большое спасибо, а Сенсею отправлю то, что ему причитается по условиям спора.

    Но вот другой вопрос. На каком правовом основании ДАЛРУ указывает лесхозам, как им реализовывать продукцию лесозаготовки, запрещая прямые поставки деревопереработчикам? Прямые поставки по долгосрочным договорам выгодны всем, прежде всего государству, прежде всего местным властям, которые имеют стабильный источник наполнения бюджетов со стабильно работающих предприятий.

  • до лісу жодного “….Это понятно… А до лесных ресурсов?.. если …”в контексті майнових прав “?

  • Isachenko

    ДАЛРУ, які і обласні управління лісового господарства, не мають до лісу жодного відношення в контексті майнових прав на нього. Наголошую і підкреслюю – в контексті майнових прав, визначених законодавством нашої держави. Агентство не є ні власником, ні розпорядником, ні користувачем лісового ресурсу, хоч як назви цей ресурс – просто лісом чи лісами, лісовим фондом чи деревиною (хоч зрубаною, хоч не зрубаною), землями лісогосподарського призначення чи лісовою ділянкою, хоч в розумінні ст.6 ЛК, хоч у побутовому загальноприйнятному розумінні. ДАЛРУ чи управління не мають жодних прав на продукцію лісозаготівель.
    Так, це суто управлінська структура, причому у відношенні до лісокористувачів: допомогти, проконтролювати, організувати, представляти на міжнародному рівні. Агентство лісових ресурсів, приміром, не може управляти власником лісового ресурсу. Це де-юре.
    Але де-факто сьогодні ДАЛРУ виступає в ролі першої особи вибудованого ним тресту. Це взагалі нечувана і небачена олігархічно-монополістична структура з розгулом правового нігілізму. Щось подібне є тільки в державному об,єднанні “Укрспирт”, з тою різницею, що у спиртовиків заводи-виробники не є окремими юридичними суб,єктами, а саме об,єднання залізобетонно вмонтоване в структуру мінАПК (чи як там зараз правильно).
    У нас ДАЛРУ фактично не підпорядковане нікому. Окрема республіка.
    Плани Заблоцького і Єднака (не будемо згадувати Ковальчука) вибудувати єдиний виробничий холдинг з єдиною управлінською конторою – це прагнення лише узаконити те, що маємо сьогодні реально. Але те, що маємо, оцей лісівний трест на чолі з безконтрольним і безвідповідальним Агентством та його управліннями – це юридично-господарський бєспрєдєл, породжений нерозумінням своїх прав і обов,язків з боку власника лісового ресурсу (в усіх його значеннях) та його користувачів.

  • Светлана… Вы только что сказали, что Гослесагентство к лесу никакого отношения не имеет… Его парафия – лесные ресурсы (ст.6. ЛК), а главная задача – помогать пользователям лучше ими пользоваться…и себя не забывать….  Я это давно чувствовал…, но… Вы – открыли глаза… Как Витя эту ” не им сколоченную “собачью  будку”” обозвал в 2011- ом, так она и плывет…

  • Isachenko

    Окрім лісгоспів у нас є інші потужні лісокористувачі, які ведуть, аж тріски летять, масштабну експлуатацію лісового ресурсу з лісозаготівлею. Приміром, нацпарки. Обсяги вилучення деревини там значні, не менші, ніж у деяких лісгоспів. Чому на цих лісокористувачів, які займаються лісовим господарством, тобто виробляють товарну лісову продукцію, не розповсюджуються жодні реформи? Ніхто їх не змушує запроваджувати електронний облік деревини, чіпувати колоди, виходити із заготовленим лісом взагалі на ринок, не кажучи вже про якийсь централізований продаж лісопродукції через прозорі майданчики. Великі сумніви, що нацпарки взагалі сплачують податки як лісокористувачі. Їхня господарська діяльність у цілковитій “тіні”. Що цікаво – їх ніколи не чіпають деревопереробники, навіть не згадують.

    Тим більше, що у нас агентство ЛІСОВИХ РЕСУРСІВ. Як НПП відновлюють лісовий ресурс після рубок, як його охороняють? Хто їх контролює? Ніхто. Для Карпатського регіону це важливі питання, які таки повинні бути охопленні реформуванням.

  • repair les

    Проблема  отрасли  “изнутри”:  Самый  ресурсный  и  финансово  сильный  лесхоз,  у  которого  высокопрофесиональный  и  чесный  руководитель  без    лесфонда  станет  банкротом  на  протяжении  2-х  месяцев. Это  прекрасно  понимают  экологи  и  другие  причасные  к  выделению  лесфонда “товарищи”. И  свои  согласования  они  дают  за  “премиальные”, если  нет  значит  банкрот, а  в  дальнейшем   “случайный”  руководитель.  Все  “левые”  пилорамы  крышуют  представители  лесной  охраны, а  также  люди  в  пагонах  и  месные  органы  власти. Победить  это  можна  только  благодаря  принципиальной и  решительной   позиции  центральной  власти. Если  нет – значит  мафия  безсмертна. Относительно  современной  техники  для  рейдовых  подразделений –  такой  техники  как  сегодня  в  отрасли  никогда  не  было ( Амороки,  Крузаки, Дастер  за  оценкой  директоров   уже  отстой). Вся  техника  покупалась  для  нужд  лесной  охраны, только  ездят  на  ней  директора  лесхозов  и  начальство  из  облуправлений. Вы  много  видели  логотипов  лесной  охраны  на  лесхозовских  джипах?   Просто  много   представителей  отрасли  и  причасных  к  ним  служб  за  последние  годы  вакханалии, хауса  и  безвластия  потеряли  совесть  и  начали   не  зарабатывать,  а  безбожно  “косить”  бабло .  Думаю  Заблодский  это  наш  последний  шанс   для  востановления  отрасли  и  ее  престижа.

Comments are closed.

Матеріали цього сайту доступні лише членам ГО “Відкритий ліс” або відвідувачам, які зробили благодійний внесок.

Благодійний внесок в розмірі 100 грн. відкриває доступ до всіх матеріалів сайту строком на 1 місяць. Розмір благодійної допомоги не лімітований.

Реквізити для надання благодійної допомоги:
ЄДРПОУ 42561431
р/р UA103052990000026005040109839 в АТ КБ «Приватбанк»,
МФО 321842

Призначення платежу:
Благодійна допомога.
+ ОБОВ`ЯЗКОВО ВКАЗУЙТЕ ВАШУ ЕЛЕКТРОННУ АДРЕСУ 

Після отримання коштів, на вказану вами електронну адресу прийде лист з інструкціями, як користуватись сайтом. Перевіряйте папку “Спам”, іноді туди можуть потрапляти наші листи.