«Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо запровадження Єдиної інформаційної системи у сфері обігу деревини»

Ниже текст законопроекта и пояснительной записки. М.П.                                                                              

                    Проект вноситься

                                                                                              народними депутатами України

О. В. Єднаком                                                        Н. В. Веселова (136)

                        Г. М. Гопко (128)                                                   Ю. І. Соловей (294)

П. М. Кишкар (132)                                               І. П. Рибак (      )

                         О. В. Опанасенко (147)                                        В. М. Кривенко (134)

 

Закон України

«Про внесення змін до деяких законодавчих актів України

щодо запровадження Єдиної інформаційної системи у сфері обігу деревини»

 

Верховна Рада України постановляє:

І. Внести зміни до таких законодавчих актів України:

          1) У Лісовому кодексі України (Відомості Верховної Ради України, 2006 р., № 21, ст. 170):

  1. Доповнити статтю 6 абзацом третім наступного змісту:

«деревина – стовбур дерева без верхівки або його частини, що утворився в результаті заготівлі деревини.».

  1. Доповнити статтю 27 частиною 8, а частину 8 вважати відповідно частиною 9:

          «8) забезпечує нормативно-правове регулювання для функціонування Єдиної інформаційної системи у сфері обігу деревини;».

  1. Доповнити статтю 29 пунктом 10 наступного змісту:

«10) забезпечує створення і функціонування ЄІС «Обіг деревини», через відповідний структурний підрозділ (Адміністратора ЄІС «Обіг деревини»);».

  1. Доповнити статтями 33-1 та 33-2 наступного змісту:

«Стаття 33-1. Завдання Адміністратора ЄІС «Обіг деревини».

Адміністратор ЄІС «Обіг деревини» забезпечує:

1) функціонування ЄІС «Обіг деревини»;

2) моніторинг за дотриманням законодавства щодо внесення відомостей до ЄІС «Обіг деревини» користувачами в обов’язковому порядку;

3) організаційне та інформаційне забезпечення роботи веб-порталу ЄІС «Обіг деревини»;

4) розробку та впровадження програмного забезпечення необхідного для роботи ЄІС «Обіг деревини»;

5) безкоштовне та пряме використання  інформаційних баз даних ЄІС «Обіг деревини»;

6) здійснення в порядку, визначеному цим Законом та іншими нормативно правовими актами України, перевірки поданої до ЄІС «Обіг деревини» інформації;

7) надання роз’яснень, методичну та консультаційну допомогу з питань використання ЄІС «Обіг деревини»;

8) взаємодію з контролюючими та правоохоронними органами.

Стаття 33-2. Повноваження Адміністратора ЄІС «Обіг деревини».

На виконання завдань, визначених ст.33-1 цього Кодексу, Адміністратор має права та обов’язки в обсязі, необхідному для їх виконання.

Права та обов’язки Адміністратора затверджуються Кабінетом Міністрів України.».

  1. Доповнити статтями 64-1 та 64-2 наступного змісту:

«Стаття 64-1. Єдина інформаційна система у сфері обігу деревини.

Єдиною інформаційною системою у сфері обігу деревини (ЄІС «Обіг деревини») є автоматизована інформаційно-телекомунікаційна система збирання, зберігання, захисту, обліку, моніторингу, оприлюднення інформації, що створюється з метою відстеження походження деревини та здійснення контролю за законністю операцій із заготівлі деревини, а також обліку деревини в порядку заготівлі та її руху при реалізації.

Графічний інтерфейс ЄІС «Обіг деревини» – веб-портал, що використовується для перегляду спеціальних даних, включаючи, але не обмежуючись ними, плани ведення лісового господарства, реєстр лісорубних квитків, інформацію про облік, транспортування та декларування деревини. Графічний інтерфейс включає в себе блок ЄІС – Інспектор, який надає фізичним особам доступ до не конфіденційної інформації, що міститься в ЄІС «Обіг деревини».  Графічний інтерфейс ЄІС «Обіг деревини» перебуває у відкритому доступі на безоплатній основі, з можливістю робити витяги для фізичних та юридичних осіб за встановленою формою.

Форми витягів з веб-порталу ЄІС «Обіг деревини» встановлюється центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері охорони навколишнього природного середовища у сфері.

Дані з ЄІС «Обіг деревини» відносяться до екологічної інформації. Інформація, внесена до ЄІС «Обіг деревини» підлягає невідкладному оприлюдненню.

До складу ЄІС «Обіг деревини» входять:

– модуль єдиного електронного обліку деревини – єдина державна автоматизована інформаційна система, що забезпечує збирання, накопичення, обробку та захист інформації про походження, заготівлю та реалізацію деревини постійними лісокористувачами.

– модуль контролю за рухом деревини – єдина державна автоматизована інформаційна система, що забезпечує моніторинг за переміщенням необробленої деревини.

– модуль електронної системи декларування походження лісо- та пиломатеріалів – єдина державна автоматизована інформаційна система, що забезпечує відстеження походження лісо- та пиломатеріалів при їх реалізації  за межі митної території України в митному режимі експорту.

– ЄІС – Інспектор – інформаційна система для перевірки фізичними особами неконфіденційних даних стосовно місць заготівлі та транспортування деревини.

Оф-лайн модуль ЄІС «Обіг деревини» – програма, що використовується для здійснення операцій в місцях де відсутня мережа, шляхом генерування офлайн кодів, які будуть активізуватись, як тільки пристрій отримає доступ до мережі.

Стаття 64-2. Користувачі ЄІС «Обіг деревини».

Користувачі ЄІС «Обіг деревини» поділяють на три групи:

  • Користувачі зі спеціальним доступом: Адміністратор ЄІС «Обіг деревини», Міністерство аграрної політики України, Міністерство екології та природних ресурсів України, Державне агентство лісових ресурсів України та їх територіальні управління, Державна фіскальна служба України та її територіальні органи, Національна поліція України та її територіальні органи, Служба безпеки України та її територіальні органи, Генеральна прокуратура України та її територіальні органи, Національне антикорупційне бюро України.
  • Користувачі – суб’єкти господарювання, що здійснюють діяльність у сфері лісовпорядкування, заготівлі, продажу, перевезення деревини та при укладенні будь-яких правочинів, предметом яких вона є.
  • Користувачі з вільним доступом – фізичні особи, що мають доступ до неконфіденційних даних стосовно місць заготівлі та транспортування деревини.

Використання ЄІС «Обіг деревини» для першої та другої групи користувачів є обов’язковою.

Обов’язкове використання полягає у встановленому цим Кодексом внесенні необхідних даних до ЄІС «Обіг деревини» через особисті електронні кабінети на веб-порталі.

Кабінетом Міністрів України встановлюється диференційований рівень доступу для різних категорій користувачів ЄІС «Обіг деревини».

  1. Статтю 69, після абзацу п’ятого доповнити новим абзацом шостим наступного змісту:

«Відомості про спеціальні дозволи на використання лісових ресурсів в лісах усіх форм власності є відкритими та підлягають оприлюдненню в електронній формі на веб-порталі ЄІС «Обіг деревини» в день їх видачі.».

  1. Статтю 70 доповнити абзацом десятим наступного змісту:

          «Реалізація заготовленої постійними лісокористувачами деревини здійснюється через аукціони з продажу деревини на біржах, підключених до електронної торгової системи – ProZorro.Продажі, у визначеному Кабінетом Міністрів України порядку.».

  1. доповнити статтями 70-1, 70-2 та 70-3 наступного змісту:

«Стаття 70-1. Облік деревини в ЄІС «Обіг деревини»

В порядку обов’язкового використання ЄІС «Обіг деревини» електронний облік деревини ведеться всіма постійними лісокористувачів в ЄІС «Обіг деревини» з обов’язковим внесенням інформації про:

          – постійних лісокористувачів, що здійснюють заготівлю деревини;

          – лісові ділянки, виділені для заготівлі деревини;

          – спеціальні дозволи на використання лісових ресурсів;

          – облік та маркування деревини;

          – товарно-транспортні документи на транспортування деревини, із зазначенням обсягу, маркування, видового (породного) та сортиментного складу;

          – транспортні засоби, якими здійснюється транспортування деревини.

          Постійні лісокористувачі є відповідальними за внесення інформації про електронний облік деревини до ЄІС «Обіг деревини».

          Облік та маркування партії імпортованої деревини здійснюється імпортером при перетині кордону, із внесенням відповідної інформації до ЄІС «Обіг деревини».

          Порядок обігу, обліку та маркування деревини затверджується Кабінетом Міністрів України.

Стаття 70-2. Маркування деревини.

Маркування заготовленої деревини здійснюється в місцях її заготівлі з нанесенням спеціальної бирки зі штрих-кодом та індивідуальним номером, за допомогою яких здійснюється ідентифікація деревини з можливістю встановлення місця заготівлі промаркованої деревини.

Порядок та спосіб маркування деревини  затверджується постановою Кабінету Міністрів України.

Стаття 70-3. Моніторинг руху деревини

ЄІС «Обіг деревини» забезпечує моніторинг руху деревини від місця заготівлі, продавця або місця перетину кордону імпортованою деревиною до  покупця або місця перетину кордону експортованою деревиною, в режимі реального часу із застосуванням мережі Інтернет.

Моніторинг руху деревини не застосовується при транспортуванні деревини об’ємом, що не перевищує 0.5 м³.

          Транспортні засоби, що здійснюють перевезення деревини повинні бути обладнані системами навігаційного моніторингу руху.

          Інформація про переміщення деревини вноситься до ЄІС «Обіг деревини» продавцем, до моменту передачі деревини перевізнику.

Перевізник та покупець зобов’язані перевіряти чи відповідає зазначена в ЄІС «Обіг деревини» інформація про деревину (її об’єм, порода) фактично переданій деревині та підтвердити прийняття відповідної партії деревини в ЄІС «Обіг деревини».

При транспортуванні деревини до ЄІС Обіг деревини в обов’язковому порядку вноситься інформація про: підтвердження походження транспортованої деревини (облік, маркування); відправника та одержувача деревини; місце завантаження; ідентифікаційні дані транспортних засобів; обсяги, які транспортуються за видами та асортиментом у випадку технічного вимірювання; часу початку перевезення, його тривалість та час, до якого транспорт доходить до місця призначення; підтвердження того, що деревина вивантажилася;

Транспортування деревини без внесення відповідних даних до ЄІС «Обіг деревини» забороняється.

Інформація про переміщення деревини є загальнодоступною та може бути перевірена в ЄІС «Обіг деревини» за номерним знаком транспортного засобу, номером бирки для маркування деревини чи номером партії імпортованої деревини.».

  1. Абзац другий статті 105 доповнити пунктами 21, 22, 23 такого змісту:

«21) внесенні недостовірних даних до ЄІС «Обіг деревини»;

22) зберіганні, транспортуванні, переробці та реалізації деревини, яка не облікована у встановленому порядку або не має відповідного маркування;

23) створенні перешкод у доступі до даних ЄІС «Обіг деревини».».

 

2) У Кодексі України про адміністративні правопорушення (Відомості Верховної Ради УРСР, 1984 р., додаток до № 51, ст. 1122):

            Доповнити статтями 68-1, 68-2, 68-3 такого змісту:

  «Стаття 68-1. Порушення вимог щодо транспортування та обліку деревини

   Транспортування деревини транспортними засобами, не зареєстрованими в ЄІС «Обіг деревини» або з порушенням вимог до моніторингу руху деревини, –

          тягне за собою накладення штрафу від п’ятдесяти до трьохсот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

   Транспортування деревини без проведення її обліку, маркування або без документів, що підтверджують законність її придбання, вартістю понад два неоподатковані мінімуми доходів громадян, –

          тягне за собою накладення штрафу від ста до п’ятисот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян із конфіскацією незаконно добутої деревини та конфіскацією знарядь вчинення правопорушення.

         Стаття 68-2. Порушення законодавства про обіг деревини

          Купівля або інше набуття у власність, приймання, зберігання суб’єктами господарювання деревини, що необлікована у встановленому порядку або не має документів, що підтверджує законність її придбання, вартістю понад два неоподатковані мінімуми доходів громадян, –

          тягне за собою накладення штрафу від трьохсот до семисот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян із конфіскацією необлікованої деревини.

          Стаття 68-3. Порушення вимог внесення інформації до ЄІС «Обіг деревини»

   Неподання, несвоєчасне подання або подання завідомо недостовірної інформації до ЄІС «Обіг деревини», передбаченої законами та іншими нормативно правовими актами України, –

  тягне за собою накладення на посадових осіб підприємств, установ і організацій незалежно від форми власності та громадян – суб’єктів підприємницької діяльності, штрафу від п’ятдесяти до ста неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

   Ті самі дії, вчинені особою, яку протягом року було піддано адміністративному стягненню за одне із правопорушень, зазначених у частині першій цієї статті, –

тягнуть за собою накладення, штрафу від ста до двохсот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.».

   У абзаці першому статті 221 після цифр «51-2» доповнити такими словами та цифрами: «статтями 68-1, 68-2, 68-3,».

          У статті 255:

          в абзаці «органів внутрішніх справ (Національної поліції) (частина перша статті 44, статті 44-1, 46-1, 46-2, 51, 51-2,» після цифр «51-2,» доповнити такими цифрами: «68-1,»;

          в абзаці «центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів, після слів «охорони природних ресурсів (» доповнити такими словами та цифрами «статті 68-2, статті 68-3,».

Доповнити статтею 265-5 такого змісту:

Стаття 265-5. Вилучення транспортних засобів і незаконно добутої деревини

При вчиненні порушень передбачених частиною 2 статті 68-1 цього Кодексу деревина, що не ідентифікована в ЄІС «Обіг деревини», транспортні засоби, що перевозили не ідентифіковану в ЄІС «Обіг деревини» та інші знаряддя вчинення правопорушення, виявлені під час затримання, особистого огляду або огляду речей, вилучаються посадовими особами органами Національної поліції. Вилучена деревина, транспортні засоби та інші знаряддя вчинення злочину зберігаються до розгляду справи про адміністративне правопорушення у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України за погодженням із Державною судовою адміністрацією України, а після розгляду справи, залежно від результатів її розгляду, їх у встановленому порядку конфіскують, або повертають володільцеві, або знищують.

 

3) У Кримінальному кодексі України (Відомості Верховної Ради України, 2001 р., № 25-26, ст. 131):

          У частині першій статті 96-1, після слів: «частиною другою статті 244,» доповнити такими словом та цифрами: «статті 246-1,».

          Доповнити новою статтею 246-1 такого змісту:

«Стаття 246-1. Незаконний обіг деревини

  1. Продаж, купівля чи інше приймання деревини, що необлікована у встановленому порядку, або на яку відсутні документи, що підтверджують законність її придбання вартістю понад десять неоподатковуваних мінімумів доходів громадян, –

карається штрафом від двох до п’яти тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або позбавленням волі на строк до трьох років із конфіскацією необлікованої деревини.

  1. Транспортування деревини, вартістю понад десять неоподатковуваних мінімумів доходів громадян, без проведення її обліку,–

 карається штрафом від тисячі до трьох тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян із конфіскацією необлікованої деревини та конфіскацією знарядь і засобів вчинення злочину.»

4)    У Законі України «Про особливості державного регулювання діяльності суб’єктів підприємницької діяльності, пов’язаної з реалізацією та експортом лісоматеріалів.» (Відомості Верховної Ради України (ВВР), 2006, № 2-3 ст.34):

Статтю 3 викласти в такій редакції:

«Стаття 3. Електронне декларування походження лісо- та пиломатеріалів

Реалізація за межі митної території України в митному режимі експорту суб’єктами підприємницької діяльності лісоматеріалів та виготовлених з них пиломатеріалів, крім передбачених статтями 2 та 2-1 цього Закону, допускається за наявності електронної декларації про походження лісоматеріалів та виготовлених з них пиломатеріалів.

Порядок подання декларацій про походження лісоматеріалів та виготовлених з них пиломатеріалів затверджується Кабінетом Міністрів України.

Заповнення електронної декларації про походження лісоматеріалів та виготовлених з них пиломатеріалів покладається на суб’єкта господарювання, що здійснює їх реалізацію за межі митної території України.

Особи, винні в порушенні порядку заповнення електронних декларацій про походження лісоматеріалів та виготовлених з них пиломатеріалів, несуть відповідальність згідно із законом.

Адміністратор ЄІС «Обіг деревини» забезпечує ведення реєстру електронних декларацій про походження лісоматеріалів та виготовлених з них пиломатеріалів та відкритий цілодобовий доступ до Єдиного державного реєстру декларацій про походження лісоматеріалів та виготовлених з них пиломатеріалів на веб-порталі ЄІС «Обіг деревини».

Подані декларації включаються до Єдиного державного реєстру декларацій про походження лісоматеріалів та виготовлених з них пиломатеріалів, що формується та ведеться Адміністратором ЄІС «Обіг деревини».

Право на експорт певної партії лісоматеріалів та виготовлених з них пиломатеріалів, крім передбачених статтями 2 та 2-1 цього Закону, має суб’єкт підприємницької діяльності, що подав електронну декларацію про походження лісоматеріалів та виготовлених з них пиломатеріалів.

Митні органи України здійснюють митне оформлення експорту лісо- та пиломатеріалів, крім передбачених статтями 2 та 2-1 цього Закону, за умови наявності в ЄІС «Обіг деревини» декларації про походження лісоматеріалів та виготовлених з них пиломатеріалів, разом з іншими необхідними документами.

Після митного оформлення товарів до реєстру електронних декларацій вноситься інформація про час та місце перетину товаром меж митної території України, та про уповноважених осіб, що здійснювали митне оформлення.».

  1. II. Прикінцеві та перехідні положення:
  2. Цей Закон набирає чинності з дня, наступного за днем його опублікування, та вводиться в дію через рік з дня набрання ним чинності.
  3. Кабінету Міністрів України в однорічний строк з дня набрання чинності цим Законом:

забезпечити прийняття нормативно-правових актів, передбачених цим Законом;

привести свої нормативно-правові акти у відповідність із цим Законом;

забезпечити приведення міністерствами та іншими центральними органами виконавчої влади їх нормативно-правових актів у відповідність із цим Законом.

 Голова Верховної Ради України                                               А.В. Парубій

 

ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА

До проекту Закону України

«Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо запровадження Єдиної інформаційної системи у сфері обігу деревини»

 1.Обґрунтування необхідності прийняття законопроекту

Згідно зі статтею 13 Конституції України земля та інші природні ресурси (зокрема ліс) є об’єктами права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування.

             Статтею 1 Орхуської Конвенції передбачено, що з метою сприяння захисту права кожної людини нинішнього і прийдешніх поколінь жити в навколишньому середовищі, сприятливому для її здоров’я та добробуту, кожна зі Сторін гарантує права на доступ до інформації, на участь громадськості в процесі прийняття рішень і на доступ до правосуддя з питань, що стосуються навколишнього середовища.

Лісовим кодексом України визначено, що ліси України є її національним багатством і за своїм призначенням та місцерозташуванням виконують переважно водоохоронні, захисні, санітарно-гігієнічні, оздоровчі, рекреаційні, естетичні, виховні, інші функції та є джерелом для задоволення потреб суспільства в лісових ресурсах.

          Статтею 294 Угоди про асоціацію між Україною та ЄС передбачено, що з метою сприяння сталому управлінню лісовими ресурсами Сторони зобов’язуються працювати разом для покращення правозастосування та управління в лісовій галузі та сприяти торгівлі легальною і сталою лісовою продукцією. Легальність в даній статті означає забезпечення виконання Регламенту ЄС з питань деревини № 995/2010, який запроваджує систему належної обачливості, яка запобігає потраплянню незаконно добутої деревини до ЄС.

Коаліційною угодою передбачено:

– удосконалення нормативно-правових актів, що регулюють відносини у сфері володіння, розпорядження та використання, лісових ресурсів з метою посилення захисту суспільних інтересів;

– гармонізацію вітчизняного законодавства із законодавством ЄС щодо забезпечення та стимулювання раціонального використання природних ресурсів для зменшення техногенного навантаження аграрного сектору на навколишнє природне середовище;

– розділення функцій держави у сфері лісового господарства: функції формування державної політики та контрольні і господарські функції виконуватимуться різними органами влади;

– координацію діяльності органів виконавчої влади, зокрема, Міністерства екології та природних ресурсів, Державного агентства лісових ресурсів, Державної екологічної інспекції, що виконують функції чи завдання у сфері охорони довкілля, з метою гармонізації законодавства та ефективного моніторингу довкілля.

Сучасний стан ведення лісового господарства супроводжується значною кількістю незаконних рубок та обігом незаконно добутої деревини. Поява незаконно добутої деревини зумовлена відсутністю належної системи обліку та контролю за її використанням. В той же час, відповідальність за порушення правил порубки лісу надзвичайно низька.

Особливо слід відмітити функціонування електронного обліку деревини, який наразі не виконує покладену на нього функцію через охоплення лише частини постійних лісокористувачів та не чітко прописану процедуру проведення.

Незаконний обіг деревини сприяє збільшенню кількості незаконних рубок і, як наслідок, погіршенню стану навколишнього природного середовища та втрат для держави. За статистикою Держлісагентства, лише у першому кварталі 2017 року незаконними рубками завдано збитків майже на 100 мільйонів гривень і в середньому у 90% випадків такі рубки вчиняються невстановленими особами.

На вирішення перелічених проблем спрямований проект Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо запровадження Єдиної інформаційної систему у сфері обігу деревини», який має на меті запустити комплексну систему моніторингу за рубками та рухом деревини від лісосік до покупця чи експортера відповідно до європейських стандартів з раціонального використання та збереження лісів.

Запроваджуючи Єдину інформаційну систему у сфері обігу деревини ми передбачаємо вдосконалення заходів з охорони лісів, забезпечення доступу громадян до інформації, що стосується довкілля, забезпечення прозорості у лісовій галузі, зменшення тіньового обігу деревини, підвищення відповідальності за порушення у сфері лісового господарства та обігу деревини, з врахуванням екологічної функції лісів при веденні лісового господарства.

Ухвалення даного законопроекту дасть змогу зберегти існуючий лісовий фонд держави, запобігти екологічній катастрофі через незаконні рубки та повернути довіру громадян до управлінців у сфері лісового господарства.

2.Мета та завдання законопроекту

Метою законопроекту є забезпечення прозорості у сфері лісового господарства, захист лісів від незаконних рубок та забезпечення вільного доступу громадян до інформації, що стосується довкілля.

Основними завданнями законопроекту є:

– забезпечення виконання вимог статті 294 Угоди про Асоціацію між Україною та ЄС щодо підтвердження законності походження лісопродукції по всіх ланцюгах постачання – від виробника до споживача;

– створення загальнообов’язкової для всіх постійних лісокористувачів Єдиної державної системи електронного обліку деревини;

– заміна системи сертифікації походження деревини системою електронного декларування деревини;

– забезпечення контролю за використанням незаконно добутої деревини суб’єктами господарювання;

– спрощення процедур обліку і контролю основних операцій із деревиною в процесі: заготівлі, перевезення, обробки, продажу шляхом наскрізного електронного документообігу;

– забезпечення доступу до інформації у сфері лісового господарства у форматі відкритих даних.

3.Стан нормативно-правової бази у сфері правового регулювання

Відносини у цій сфері частково регулюються Конституцією України, Лісовим кодексом України, Кодексом України про адміністративні правопорушення, Кримінальним кодексом України, Законом України «Про особливості державного регулювання діяльності суб’єктів підприємницької діяльності, пов’язаної з реалізацією та експортом лісоматеріалів».

4.Фінансово-економічне обґрунтування

Реалізація акта не потребує додаткових витрат з держбюджету. Підвищення прозорості на ринку лісо- та пиломатеріалів та зменшення нелегального обігу деревини сприятиме надходженню додаткових коштів до держбюджету.

 5.Прогноз результатів

Прийняття законопроекту призведе до подолання тіньового обігу деревини в Україні, зменшення кількості незаконних рубок, підвищення рівня довіри до лісового сектору, покращення екологічного стану навколишнього природнього середовища.

Народні депутати України                                     О. В. Єднак  (посв. № 144)

 

 

Матеріали цього сайту доступні лише членам ГО “Відкритий ліс” або відвідувачам, які зробили благодійний внесок.

Благодійний внесок в розмірі 100 грн. відкриває доступ до всіх матеріалів сайту строком на 1 місяць. Розмір благодійної допомоги не лімітований.

Реквізити для надання благодійної допомоги:
ЄДРПОУ 42561431
р/р UA103052990000026005040109839 в АТ КБ «Приватбанк»,
МФО 321842

Призначення платежу:
Благодійна допомога.
+ ОБОВ`ЯЗКОВО ВКАЗУЙТЕ ВАШУ ЕЛЕКТРОННУ АДРЕСУ 

Після отримання коштів, на вказану вами електронну адресу прийде лист з інструкціями, як користуватись сайтом. Перевіряйте папку “Спам”, іноді туди можуть потрапляти наші листи.