16 січня 2019-го засідала робоча група з напрацювання пропозицій щодо проведення земельної реформи. На порядку денному стояло питання кредитування малого та середнього бізнесу щодо покращення їхньої можливості придбання землі після скасування мораторію на продаж земель с/г призначення.
Верховна Рада продовжила мораторій на продаж землі, який триватиме до 2020-го року. Україна входить до шестірки країн світу, де діє заборона на продаж земель сільськогосподарського призначення. До цього переліку, окрім України, входять Китай, Білорусь, Венесуела, Північна Корея, Куба.
Голова Товариства лісівників України, член робочої групи з напрацювання пропозицій щодо проведення земельної реформи, завідувач кафедри ботаніки, дендрології та лісової селекції НУБіП, канд. с/г наук Юрій Марчук про ринок землі і проблемні питання, які потрібно вирішити, щоб скасувати мораторій на ринок землі в Україні:
«В експертному середовищі йде активна робота над законом про ринок землі, після прийняття якого цей ринок буде відкритим. Тепер дуже важливо розставити ті застереження, при яких: а) земля не була б скуплена латифундистами; б) не була б скуплена іноземцями; в) щоб село в Україні залишилося з гідним рівнем життя, а це є найважливішим.
Існує багато застережень і питань, які потребують окремого підходу, щоб скасувати мораторій на ринок землі. Так, є власники паїв, які мають землю, але не можуть реалізувати своє право власності на неї, щоб її продати. Більша частина власників земельних паїв – старі люди, яким не вистачає коштів на життя, на ліки і вони готові одразу продати свій пай.
1 мільйон 100 тисяч га (а за деякими оцінками, 1 млн.700тис га) земля власників паїв, які померли, земля їх експлуатується, вона в оренді, за неї ніхто нічого не платить у місцеві бюджети, які мають основний дохід саме з земельного податку. А наповнення місцевих бюджетів є дуже важливою соціальною складовою. Якщо ми говоримо про розвиток села, то, безумовно, той землевласник, який живе у селі, зацікавлений, щоб тут була медицина, була школа, він зацікавлений і в розвитку цієї території. А чи зацікавлений латифундист, який має земельний банк у 600-700 тисяч гектарів землі, щоб село було там, де він має землю у той час, коли в нього є техніка, яка за день-два посіяла і за день-два зібрала урожай? Йому це село зовсім не потрібне, він не буде вкладати кошти у соціальну сферу, у розвиток цього села.
У зв’язку з цим основні дискусії точаться навколо таких моментів:
1) Перше застереження. Скільки землі можна продати в одні руки? Пропозиція є – 200га. Я вважаю, що для фізичної особи, громадянина України це багато, бо 200 га згідно цін на землю, коштуватиме 5,6 млн. грн. (при ціні 28 тис. грн./1 га). Хто у селах має такі гроші? Є думка знизити цю цифру до 50-ти га.
2) Хто в Україні може купити землю? На мою думку, цей громадянин України повинен проживати на території даного населеного пункту, чи даного району для того, щоб він був на очах у населення і щоб він був зацікавлений у розвитку цього населеного пункту. Якщо ж цей громадянин (землевласник) буде проживати на Печерських пагорбах, він не буде зацікавлений у розвитку того села, де має землю.
3) Скільки років цей власник землі, цей громадянин України повинен проживати в Україні? Ми можемо отримати ситуацію, коли з відкриттям ринку землі купа народу отримає паспорти громадянина України. Ми повинні внести застереження, що власником землі має право бути громадянин України, який проживає на території даного регіону, як мінімум, 10 років.
4) Чи мають право на купівлю землі акціонерні товариства, які створені в Україні? Це складне питання. Акціонерні товариства створять конкурентне середовище у ціновій політиці, але є великі ризики, що ця земля через них може відійти іноземному капіталу. Тут є застереження: хто є акціонерами цих товариств?
5) Через який період власники землі після її придбання мають право на її перепродаж. Якщо у законі не буде застережень на кшталт того, що спочатку попрацюй на землі 5-10 років, тільки тоді зможеш її продавати, а не так: купив – і – тут – же – продав і хтось накопичив банк землі, бо скуповує її, тоді вся реформа втрачає сенс.
6) Дуже важливим є питання фінансування, або: звідки взяти гроші, щоб цей фермер, який купив, умовно кажучи, 50 га землі, зміг купити і техніку. Сьогодні лише 2 банки в Україні готові фінансувати фермерів, які мають землю у розмірі до 200 га. Говорити про ринок землі без фінансового ресурсу, без підтримки людей , які на цій землі працюють, дуже непросто.
Це ті питання, які зараз обговорюються у цій робочій групі і які я буду виносити на наступне засідання у лютому місяці. Якщо ці проблемні питання не будуть обговорені і якимось чином не вирішені, цей проект закону немає ніяких перспектив.
Лісівників хочу заспокоїти: лісові землі не є предметом розгляду даного законопроекту. Якщо у когось є бажання висловити ґрунтовні позиції з цих питань, ми з радістю ці пропозиції приймемо до уваги і донесемо до депутатів.”
2 коментаря
Isachenko
Наведений текст Юрія Миколайовича – це не так позиція державного діяча високого рівня, як роздуми сільського вуйка, який переконаний, що тільки місцевий селянин може дати раду землі, бо тільки сільский патріот з сусідньої вулиці чи хутора піклується про землю і своє село. Цікаво й інше: чому скрізь гворять про ринок землі лише в контексті приватизованого дрібного паю? Зараз Гройсман зі своєю реформою місцевого самоврядування формує потужного землевласника – територіальні громади, яким передає державні сільгоспугіддя. Запитайте будь-якого голову ОТГ, яким чином він буде домагатися ефективного використання цієї землі. Притомної відповіді ніхто не дає. Зате усе місцеве самоврядування одразу уразумєло, що зможе зі зняттям мораторію цю землю продавати. А це не дрібні неоформлені і розкидані паї. Це величезні єдині земельні масиви, на які буде одразу зроблена вся необхідна документація. Але про новостворені комунальні сільгоспземлі ніхто не говорить, Марчук у тому числі, і правила володіня ними ніхто не обумовлює. Хоча саме вони підуть під продаж у першу чергу.
PETRO Checheliuk
Виникла спокуса доповнити шанованого мною Юрія Миколайовича про майбутній “ринок землі”. Очевидно, він поспішав і не усе сказав. На сьогодні в Україні відсутні 99% передумов для цивілізованої торгівлі землею сільського господарського призначення : не проведено інвентаризацію та паспортизацію земель, не створені державний земельний банк і земельні біржі, відсутня законодавча база щодо регулювання ринку землі, не визначено роль держави в регулюванні економічного обігу землі, фактично відсутні платоспроможні покупці (крім бандитів). У законопроекті “Про ринок землі” держава значиться як один із суб’єктів цього ринку, однак не ключовий. І це тоді, коли йдеться про національне багатство. На вирішення цих питань потрібен не один рік. Таким чином, негативний досвід ринкових перетворень не береться до уваги, знову має місце недооцінка інституційних чинників при подальшому реформуванні земельних відносин. Крім того, ефективне землеробство можливе не лише за приватної власності на землю. У таких країнах, як Китай, Данія, Голландія, Норвегія, Ізраїль майже вся земля знаходиться в руках держави, і сільськогосподарське виробництво там ефективне. У Бельгії, Франції, Ні-
меччині держава володіє 60 % земель, які здає в оренду. У цих країнах фермери традиційно при розширенні господарства віддають перевагу не купівлі, а оренді землі. До речі, про земельний кадастр: його сьогодні таким назвати не можна. Його, по суті, не існує, тому що із 25 млн. землеволодінь та землекористувань, які нараховуються в Україні, у земельному кадастрі наразі є відомості лише щодо 18-19 млн. ділянок. Він виконаний так, що в ньому треба виправляти помилки не менше 10 років.
Окремо про земельний банк. Відповідно до пункту 6 Земельного кодексу України Кабінету Міністрів України ще в 2002 році доручалося створити Державний земельний (іпотечний) банк, однак це завдання залишилось нереалізованим. Проект Закону України “Про державний земельний банк” № 4337 від 10. 04. 2009 р. (автор – народний депутат України Р. Ткач); законопроект “Про Державний земельний (іпотечний) банк” № 3566 від 30. 05. 2003 р. (автори – народні депутати України І. Томич, М. Гладій, М. Мельник, М. Полянчич); проект закону “Про земельний (іпотечний) банк” № 5443 від 06. 07. 2000 р. (автори – народні депутати України В. В. Шепа, О. А. Марченко, В. П. Мартиновський, О. І. Борзих); проект закону “Про земельний (іпотечний) банк” № 3139 від 19.03. 1999 р. (автор – народний депутат України Р. М. Шмідт) вносились до Верховної Ради України, але були відхилені. Чому? Тому, що без земельного банку землю зручно буде скупляти лише бандитам, щоб в подальшому створити латинофундистську державу типу Сомалі 19-го століття.
Comments are closed.