Для начала замечу только одно: не надо ссылаться на законы. В этой стране они вторичны и легко меняются. Если бы они действовали, то государственный учет лесного фонда был бы проведен на 1.01.2016 года. На пороге 1.01.2019 и об этом никто не вспоминает. Кроме того, не надо ссылаться на форумы. Не далее, как в прошлую пятницу, зам. министра Минагрополитики Ольга Трофимцева совершенно открыто в присутствии Генерального директора Укрлеспроект заявила, что с нового года планируется выделение средств на создание предприятия по инвентаризации лесов в подчинении Министерства. О переподчинении лесоустройства или создании собственного лесоустройства не раз говорили официальные лица Минприроды…
Проблема глубже и рассматривать её надо с ответа на вопрос: что приобрело и что потеряло лесоустройство став зависимым от органа власти ответственного за хозяйственную деятельность? Что приобрела/потеряла отрасль? страна? Способно ли Минагрополитики всерьез повернуться “к лесу передом”? Буду рад обсуждению этой важной проблемы на сайте. Большие комментарии и статьи высылайте почтой – публикацию и , если хотите, анонимность гарантирую. М.П.
В засобах масової інформації та на окремих форумах з обговорення стану та перспектив розвитку лісового господарства поширюється бачення щодо передачі функцій з ведення лісовпорядкування до компетенції Міністерства екології та природних ресурсів, зокрема така думка викладена в статі аналітика міжнародної правозахисної організації «Екологія-Право-Людина» П. Тєстова, опублікованій на офіційному сайті даної організації з спробою певної аргументації такої позиції.
По суті цієї публікації інформуємо про наступне:
Статтею 47 «Ведення лісовпорядкування» Лісового кодексу України визначено, що «Лісовпорядкування є обов’язковим на всій території України та ведеться державними лісовпорядними організаціями за єдиною системою в порядку, встановленому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері лісового господарства». Згідно чинного законодавства дану функцію виконує Міністерство аграрної політики та продовольства, а реалізацію цієї політики — Державне агентство лісових ресурсів.
Фундаментальним в цьому питанні є існування та організаційно-методична підтримка єдиної системи здійснення лісовпорядкувальних робіт, яка починаючи з 1991 року створювалася та підтримується в актуальному стані Українським державним проектним лісовпорядним виробничим об’єднанням (далі ВО «Укрдержліспроект»), що входить у сферу управління Держлісагентства.
Побудова такої, єдиної і ефективно діючої на сьогоднішній день системи, під проводом Міністерства екології та природних ресурсів буде потребувати додаткових коштів і значного часу, а перепідпорядкування ВО «Укрдержліспроект» зазначеному Міністерству у відриві від Держлісагентства призведе до втрати багаторічних методичних та нормативних напрацювань. Крім того, розробка лісовпорядних проектів далеко не обмежується екологічною складовою і передбачає не тільки планування рубок, а й значний перелік інших лісогосподарських заходів на 10-ти річний цикл.
При класичному лісовпорядкуванні проектуються не тільки природоохоронні заходи, а і розвиток лісового насінництва та лісовідновлення, побічного користування лісовими ресурсами, будівництва лісових доріг, протипожежні, рекреаційні, лісомеліоративні заходи, тощо.
Тобто лісовпорядкування, орієнтоване на більш широкий, виробничий спектр робіт, які стосуються професійної лісівничої діяльності і, безперечно, потребують коригуючого і організаційного впливу Держлісагентства.
На основі даних лісовпорядних проектів приймаються відповідні управлінські рішення. В ВО «Укрдержліспроект» створена багатьма поколіннями таксаторів унікальна реляційна та картографічна база даних, яка за рахунок безперервного лісовпорядкування постійно оновлюється та актуалізується в повидільному форматі на рівні лісництв та усіх інших управлінських ланок. Моніторинг та інформаційна обробка цих даних здійснюється фахівцями таксаторами об’єднання в рамках авторського нагляду.
Порушення цього, роками опрацьованого, порядку може призвести до непередбачених наслідків.
Слід зауважити, що замовниками лісовпорядних робіт є лісокористувачі, підпорядковані, як Держлісагентству, так і Міністерству екології та природних ресурсів, а також Укрзалізниці, Міноборони та іншим відомствам.
Держлісагентство, як центральний орган виконавчої влади, який реалізує державну політику у сфері лісового та мисливського господарства і повинно координувати діяльність таких структур як ВО «Укрдержліспроект» та лісозахисні підприємства.
В публікації на сайті міжнародної правозахисної організації «Екологія-Право-Людина» наведені дещо надумані закиди на адресу існуючої системи лісовпорядкування та лісозахисної діяльності. Так, на ствердження щодо не впорядкування контрольних функцій, звертаємо увагу на те, що ВО «Укрдержліспроект» згідно своїх статутних завдань нікого не перевіряє і не контролює, а здійснює виключно авторський нагляд за впровадженням проектів організації та розвитку лісового господарства в лісогосподарських підприємствах та установах незалежно від їх відомчого підпорядкування.
Контрольні ж функції виконує Міністерство екології та природних ресурсів шляхом погодження матеріалів лісовпорядкування, затвердження розрахункової лісосіки, тощо.
Щодо забезпечення незалежності таксаторів від господарської діяльності лісгоспів, то проблема з цього приводу (наведена в публікації на сайті «Екологія-Право-Людина»), на нашу думку, не має певного підґрунтя.
При перепідпорядкуванні лісовпорядної діяльності Міністерству екології та природних ресурсів виникають аналогічні питання з причин управління цим відомством лісів природно-заповідного фонду і можливої залежності дій таксаторів тепер вже від іншого відомства, в тому числі і неминучих перекосів від господарської лісівничої діяльності в бік екологічних питань.
Слід особливо підкреслити, що стратегія реформування лісового господарства передбачає розподіл господарчих та контролюючих функцій і за таких умов існуюче підпорядкування ВО «Укрдержліспроект» Держлісагентству з урахуванням усіх наведених вище аргументів не викликає сумнівів.
3 коментаря
popkov
А что плохого в монополии государства на лес, тем более в нынешних экологических и экономических условиях? Только то, что в Украине её нет. Есть псевдомонополия: интересы постоянных пользователей, -собственников древесины и доходов от её реализации, в каждом конкретном случае доминируют над интересами государства…точно также как при аренде или концессии лесов…. только пользователи в погонах… и арендная плата – рентой называется… Плохо и то, что будучи монополистом, государство не осознает своей ответственности и не выполняет свои обязанности должным образом, как в случае Леспроекта… или Гослесагенетства…
Пересматриваю новости областей и вижу, что на стенах ОУЛМГ висят областные карты, которые сделаны нами более 10 лет назад… Типологические и почвенные обследования в далеком прошлом… Государственный учет просрочили минимум на три -четыре года… Заказухи и халтуры всё больше…Центр инвентаризации разогнали и теперь бегают за немцами с протянутой рукой… Авторский контроль и надзор отсутствует…Непрерывка становится всё больше формальностью…С Шота на Леспроект смотрят с мыслью: “Чтобы поиметь?”…и соответствующим образом укрепляют кадры…
Забыл… надо будет сегодня анонс о конференции по таксации и лесоустройству разместить…
Петро Тєстов
Приємно, що хоч хтось вступає в аргументовану дискусію!
Хотілось би ще побачити відповідь “Ліспроекту” про лісовідновні рубки та рубки поодиноких дерев, які вони призначають масово під час безперервного лісовпорядкування. Це і є підґрунтя проблеми.
А про контрольні функції – ну можна довго говорити про термінологію, але по суті оцінку за минулий ревізійний період вони дають. І зміни в фондах рубок під час безперервного лісовпорядкування, з інформації що я маю, саме представники лісгоспів пропонують, а далі вже таксатори погоджують і прописують.
Щодо можливих проблем з лісами в управлінні Мінприроди – ну так господарська діяльність там буде мінімальна, і тому вплив міністерства не призведе до таких наслідків як це зараз.
vagabond
http://www.infinitelooper.com/?v=4awRKF3D9-0&p=n#/172;200
Досі дивуюсь як після цих слів ще у 2014-ому ніхто не зацікавився очевидною монополією на лісовпорядкування в Укрдержліспроекту…
Comments are closed.