Деревина — не лише товар

Мы уже размещали эту статью, опубликованную газетой "ДЕНЬ". Однако на сайте "Друзья леса" она приведена с комментариями и ответами специалистов Гослесагентства на   вопросы журналиста. Это делает публикацию более интересной и содержательной. М.П.

Цікава стаття з "Дня" з коментарями та з ПОВНИМ текстом запиту від авторки до Держагенції лісових ресурсів і повним текстом відповіді на запит – там маса цікавої додаткової інформації! Наприклад, ДАЛР НЕ має інформації про кількість нелегально заготовленої деревини, яка щорічно переправляється за кордон.

Україна приєднується до міжнародних програм щодо боротьби з незаконними вирубками лісів

Частка лісу в нашій оселі — це насолода тим затишком і комфортом у домі, що дає нам природна деревина. Ця деревина останнім часом стає все більш затребуваним і дефіцитним матеріалом. Тому такою доречною і зрозумілою стає ініціатива ООН оголосити 2011 рік Міжнародним роком лісів. Ця ідея має об’єднати дії державних та громадських організацій щодо розумного використання, збереження і сталого розвитку лісів.

Так, нещодавно завершила свою роботу українсько-швейцарська програма ФОРЗА, а в 2008-му стартувала й працюватиме до 2012 року регіональна міжнародна програма ENPI-FLEG («Удосконалення систем правозастосування та управління в лісовому секторі країн східного напряму Європейської політики добросусідства та Росії»). Програма має на меті привернути увагу до застосування законів щодо правильного управління і торгівлі лісом. Багато країн Європи стикаються з порушеннями в лісовому законодавстві, схожими на українські. Тому держави, які беруть участь у програмі, регулярно обмінюються інформацією між собою, і це допомагає їм проводити порівняльний аналіз ситуації.

ЗА РІК ЛІСАМ ЗАВДАЛИ ШКОДИ НА 34 МІЛЬЙОНИ ГРИВЕНЬ

Тісна співпраця Експертів Світового банку, Міжнародного союзу охорони природи, Всесвітнього фонду дикої природи та українських фахівців із Державної агенції лісових ресурсів України дозволила підготувати Робочий план виконання програми FLEG в Україні. Було класифіковано проблеми та оцінено можливості прозорої роботи в лісовій галузі. Навчальні семінари, перепідготовка кадрів, консультаційні семінари, круглі столи, опитування громадської думки, пілотні проекти місцевого або регіонального рівня. Це тільки частина того, що робиться і планується зробити в співпраці цих організацій у лісовій сфері.

На жаль, українці втрачають споконвічні традиції шанобливого ставлення до дерев. Зараз часто й серйозного покарання за лісові вирубки не передбачено, а додамо до цього ще й низький рівень життя, соціальну та матеріальну незахищеність — особливо населення в Карпатському регіоні. І це лише деякі причини неконтрольованих масових незаконних вирубок в Україні. Є безліч приватних деревообробних пунктів, які скуповують незаконно добуту деревину.

У Державній агенції лісових ресурсів України, коментуючи «Дню» причини скоєння лісопорушень, крім уже названих, виділяють підпорядкованість лісових масивів близько 50-ти міністерствам та відомствам, особливо — лісів, які перебувають на землях запасу сільських рад, де відсутні належна охорона та контроль. (Дві третини державних лісів усе ж таки підпорядковуються ДАЛР, значна частина від тої третини, що залишилася – Мінагрополітики. Оскільки тепер, після адмінреформи, ДАЛР буде підпорядковуватися не Мінекології як було раніше, а знов таки Мінагрополітики, то на зазначені 50 міністерств та відомств залишається вже не так багато лісу – Друзі лісу).

Як зазначають працівники Держлісагентства, хоча вони й проводять роз’яснювальну роботу та намагаються протидіяти незаконним рубкам у співпраці з громадськими, екологічними та іншими організаціями, але ж «ліс — це не територія складу за огорожею, і цілодобову охорону дерев у лісах забезпечити надзвичайно важко». На жаль, у 2010 році із загальної суми заподіяної лісу шкоди в обсязі понад 34 млн. грн. відшкодовано лише 2,3 млн. грн. ( це лишень 7%).

Тому фахівці Держлісгоспу пропонують збільшити обсяги адміністративних стягнень у 8—10 разів. Істотною тепер вважатимуть шкоду, розмір якої у сто й більше разів перевищує неоподаткований мінімум доходів громадян. За даними Держлісгоспу, порівняно з 1996 роком, у 2008 штрафи за незаконно зрубане дерево зросли майже в п’ять разів. (Хоча фахівці на місцях говорять про те, що до питання стягнень треба підходити обережно. Вже зараз через високі розміри відшкодування суди постановляють взагалі нічого не стягувати з малозабезпечених порушників. Тут варто подумати: може варто застосувати ленінський принцип: «краще менше та краще»? Може, варто з окремих категорій порушників брати два оподатковувані мінімуми (що для них буде дуже відчутним), але щоб покарання таки невідворотно було? – Друзі лісу.)

ЧОМУ НЕ КАРАЮТЬ ПОРУШНИКІВ

Найближчим часом ЄС планує зобов’язати постачальників лісу на європейський ринок мати обов’язковий сертифікат, що підтвердив би «легальність» деревини. І це, напевно, ще один чинник, який все ж змусять Україну переглянути своє лісове законодавство й зробити його більш жорстким щодо порушників.

Зараз у Держлісагентстві сертифікують ліси, якими постійно користуються державні лісові підприємства. За інформацією, наданою «Дню», в Україні вже сертифіковано ліси в Житомирській, Київській, Чернігівській, Львівській і Волинській областях.

Зрозуміло, що для відмінного функціонування лісового сектора держава має захистити й працю самих лісівників. Нещодавно, в рамках ініціатив уже згаданої програми ENPI-FLEG, в Івано-Франківську було презентовано видання «Адміністративна відповідальність за лісопорушення: практика застосування державною лісовою охороною України». Прикарпатські лісівники отримали в подарунок майже півсотні примірників, які допоможуть їм зорієнтуватися в правилах поводження з лісопорушниками та узагальнити для себе основні правові аспекти своїх дій у конфліктних ситуаціях. Таке видання було на часі. Адже, як зазначив автор видання Олег Сторчоус, рядовий лісівник не завжди відчуває себе достатньо захищеним наодинці з добре підготовленим порушником, адже тут потрібно не стільки знання великої кількості правових норм, скільки володіння практичними навичками їхнього застосування.

Було б звісно дивно, коли б ми говорили про повну відсутність механізмів впливу на незаконні та хаотичні вирубки лісів, і вони, з одного боку, начебто є. Ми маємо в Україні прийняті 2006 року Лісовий кодекс, Концепцію реформування і розвитку лісового господарства України, а ще Положення про державну лісову охорону тощо.

Екологічним рухам і громадським організаціям в Україні потрібно шукати якісь інші, нові шляхи впливу на громадську думку, а вже через неї — на думку політиків, це б змінило ставлення до лісу, і зміцнило б імідж України як держави, яка контролює свої лісові поставки й відповідає за їхню законність. До речі, у нас практично відсутні «профільні» громадські організації, які б концентрували свої зусилля саме на збереженні лісів.

Як зазначають неурядові екологічні організації, проблемою в законодавчій базі України й досі залишається відсутність визначення поняття «незаконні рубки» й «незаконно заготовлена деревина», а звідси й різне їх трактування. Не розроблено також Національний план дій у сфері боротьби з нелегальними заготовками й корупцією в лісовому секторі України. Недостатню захищеність має сертифікат походження деревини (СПД), низький рівень виконання екологічних і соціальних зобов’язань лісопідприємствами, які вже одержали міжнародні сертифікати за системами добровільної сертифікації лісів (такі сертифікати, на відміну від СПД, означають, що лісівництво в цих підприємствах ведеться екологічно та соціально відповідально).

Бентежить однобока оцінка збитків, що завдаються правопорушниками лісам і економіці країни, немає оцінки однаково прийнятної як для державних органів, громадських організацій, так і для представників лісового бізнесу. Як наслідок ми маємо розрізнені (а значить і менш продуктивні) дії представників державних, громадських організацій і бізнесу. Ці питання на часі, й над ними потрібно працювати. Хоча, напевно, і в екологів, і в держслужбовців все ж є надія, що Україна таки отримає справжнє європейське лісове законодавство, яке діятиме не лише на папері.

Леся ШАПОВАЛ, «День»

№79, четвер, 12 травня 2011

Питання від автора статті до ДАЛР та відповіді на них, люб’язно надані автором статті нашому сайту

(Варто відзначити як значний позитив, що завдяки новому керівнику прес-служби відповідь була надана дуже оперативно -ДЛ)

1. Наскільки працівники лісової охорони на сьогодні є законодавчо обізнаними та підготовленими, і чи надає їм нині українське законодавство достатні інструменти впливу на порушника, на організаторів незаконної вирубки.? Яку відповідальність передбачено для лісника у разі скоєних ним самим порушень під час лісозаготівель (купівля лісу на лісосіці у лісника, видача фальшивих документів на дозвіл рубки )?

Відповідь ДАЛР: для забезпечення функцій державної лісової охорони з охорони лісів від незаконних рубок прийнято ряд нормативно-правових актів, які регламентують діяльність служби з охорони лісів та посилюють відповідальність за порушення вимог лісового законодавства
► Прийнято:
– Лісовий кодекс, яким передбачено відповідальність за всі види порушень;
– Положення про державну лісову охорону;
– Порядок проведення перевірок при здійсненні контролю за додержанням вимог лісового законодавства (затверджено наказом Держкомлісгоспу від 31.08.2010 № 263 та зареєстровано в Міністерстві юстиції);
– Інструкція з оформлення органами Державного комітету лісового господарства України матеріалів про адміністративні правопорушення (затверджено наказом Держкомлісгоспу від 31.08.2010 № 262 та зареєстровано в Міністерстві юстиції).
Затверджене Урядом Положення про державну лісову охорону надає великі повноваження всім її працівникам, гарантує соціальний захист, особливо працівників низової ланки, що є справедливим і виправданим кроком.
Розроблено та знаходиться на узгодженні:

– Проект Закону «Про внесення змін до Кодексу України про адміністративні правопорушення та Кримінального Кодексу України щодо посилення відповідальності за порушення вимог лісового законодавства» (статті віднесені до компетенції органів лісового господарства запропоновано збільшити у 8-10 раз);

– Проект постанови Кабінету Міністрів України «Про внесення змін до постанови КМУ № 976» (Положення про державну лісову охорону). Внесення змін полягає у віднесенні до державної лісової охорони мисливствознавців та єгерів, тобто приведення у відповідність статей 39, 40 Закону України “Про мисливське господарство та полювання ”;

– Проект постанови Кабінету Міністрів України «Про затвердження Положення про лісову охорону».

2.Чи достатні на сьогодні штрафи за заподіяння школи лісу, чи впливають вони на зменшення «самовільних вирубок»?

Відповідь ДАЛР: Постановою Кабінету Міністрів України від 23 липня 2008 року № 665 затверджено Такси для обчислення розміру шкоди, заподіяної лісу, які розроблені Держкомлісгоспом. Розмір Такс збільшено в 3,1 рази відповідно до щорічної індексації. Зокрема згідно постанови КМУ від 5 грудня 1996 р. № 1464 за незаконно зрубане дерево діаметром пня 30 см. розмір шкоди складав 350 грн, а згідно постанови КМУ від 23 липня 2008 р № 665 розмір шкоди за таким же діаметром пня в цьому році складає 1618 грн.
Незаконні рубки із 18 тис. куб.м. у 2007 році зменшились до 15 тис. куб.м. у 2010 році.

ДОВІДКОВО
Незаконні рубки:
2003 рік – 40,2 тис. куб. м., шкода 17,4 млн. грн.
2004 рік – 30,4 тис. куб. м., шкода 14,8 млн. грн.
2005 рік – 28,0 тис. куб. м., шкода 12,2 млн. грн.
2006 рік – 24,7 тис. куб. м., шкода 12,2 млн. грн.

Державним комітетом лісового господарства України розроблені пропозиції, у межах компетенції, до Кодексу України про адміністративні правопорушення та до Кримінального Кодексу України щодо посилення відповідальності за порушення вимог природоохоронного законодавства» в частині посилення адміністративної та кримінальної відповідальності за лісопорушення. Планується збільшити обсяги адміністративних стягнень у 8 – 10 разів.
В запропонованих змінах до Кримінального кодексу України зокрема у статті 246 у частині другій слова “від п’ятдесяти до ста” замінити словами „від п’ятисот до тисячі”, а також доповнити статтю приміткою такого змісту:
Під істотною шкодою слід розуміти таку шкоду, розмір якої у сто і більше разів перевищує неоподаткований мінімум доходів громадян.

3 Які існують засоби контрою «незаконних рубок» та «незаконно заготовленої деревини»? Чому не існує чіткого законодавчого визначення цих понять? Чи передбачається це на майбутнє.

Відповідь ДАЛР: Незаконні рубки в більшості випадків здійснюються кримінальними групами з використанням сільського населення, яке змушене добувати нелегальний заробіток за відсутності інших джерел для утримання сім‘ї. Спонукає людей до таких дій наявність значної кількості приватних деревообробних підприємств і окремих фізичних осіб, які скуповують крадену деревину та уникають покарань.

Основними причинами скоєння лісопорушень є:
– складне соціально-економічне становище громадян, особливо у Карпатському регіоні;
– лісові масиви підпорядковані близько 50-ти міністерствам і відомствам, особливо ліси які знаходяться на землях запасу сільських рад, які належним чином не охороняються і не контролюються;
– відсутність можливості мати достойний легальний заробіток, наявність великої кількості приватних деревообробних пунктів, які скуповують незаконно добуту деревину та уникають покарань.

(В цілому лісоохорона успішно бореться з так званими самовільними рубками, і є маса прикладів самовідданої праці лісової охорони.

Також правда і те, що селяни у горах просто бідують, і поки ситуація не зміниться, будуть красти ліс. Але не селяни головні винищувачі лісу.

Головна причина – бажання ділків, які підкуповують лісову охорону і контролюючі та правоохоронні органи (експерти зазначають, що без "кришування" великі обсяги деревини спиляти, вивезти з лісу а потім за кордон – неможливо) отримати надприбутки. І саме ця частина порушень – крадіжки лісу у великих обсягах з метою отримати надприбутки – є найбільшою. Такі порушення не проходять у звітності про самовільні рубки, тому статистика про лісопорушення в цілому благополучна.

А чіткого розмежування понять "самовільні" та "незаконні" рубки у законодавстві таки немає, і ніхто цю дірку у законодавстві латати не спішить-Друзі лісу.)
Ліс це не територія складу за огорожею і цілодобову охорону дерев в лісах забезпечити надзвичайно важко. Без належної організації роботи лісової охорони та суттєвої допомоги правоохоронних, слідчих органів, судів а також без вирішення соціальних проблем місцевого населення та їх належного матеріального забезпечення цю проблему вирішити неможливо.

У 2010 році із загальної суми заподіяної лісу шкоди в обсязі понад 34 млн. грн. відшкодовано лише 2,3 млн. грн. ( 7 % ).

З метою підвищення ефективності взаємодії органів Міністерства охорони навколишнього природного середовища України та Державного комітету лісового господарства України при здійсненні державного контролю за додержанням вимог природоохоронного законодавства у сфері охорони, захисту, використання і відтворення лісових ресурсів та мисливських тварин Мінприроди видано наказ від 14 травня 2007 року № 242 "Про взаємодію органів Мінприроди та Держкомлісгоспу". З метою належного його виконання Держекоінспекцією та Держкомлісгоспом створено робочі групи в центральних апаратах цих органів та відповідно в областях. Дана співпраця зарекомендувала себе позитивно.
Разом з органами МВС і правоохоронними органами на місцях проводяться спільні перевірки і рейди. В Житомирській, Полтавській, Рівненській, Сумській, Чернігівській областях введені посади інспекторів служби міліції в кількості 15 чол., які займаються виключно питаннями охорони лісів.

4 . В якому стані зараз перебуває сертифікація лісів?
Посилення конкуренції щодо поставок лісу в країни ЄС, спонукало країни ЄС прийняти план дій у лісовому господарстві FLEGT, який зобов язав Європейську комісію провести аналіз законодавчих можливостей регулювання імпорту незаконно заготовленої деревини в ЄС. ЄС веде переговори щодо встановлення обов язків операторів, які займаються поставками деревини на світовий ринок і виступає за підтвердження «легальності» такої деревини. Що планує зробити в цьому питанні Україна? Чи вигідно для України підписати подібні умови.

Відповідь ДАЛР: Сертифіковані ліси в Україні
(станом на 01.03.2011 р.)
Область Лісове господарство Сертифікат Площа, га Площа сертифікова-них лісів області, га
Номер Статус
Київська Тетерівське FC-804039 чинний 35906 35906
Житомирська Радомишльське SGS-002712 чинний 26768 84808
Новоград-Волинське SGS-002786 чинний 29270
Малинське SGS-002704 призупине-ний 28770
Чернігівська Група з семи підприємств: Городнянське, Холминське, Семенівське, Борзнянський, Новоград-Сіверський, Остерський, Прилуцький SGS-004924 чинний 201325 201325
Львівська усі підприємства Львівського ОУЛМГ SGS-002711 чинний 478200 478200
Волинська Маневицьке SW-004070 чинний 52540 52540
Разом Україна 852779

Тут лісівники молодці!!! -ДЛ

5. Чи є у вас дані про кількість нелегально заготовленої деревини, яка щорічно переправляється за кордон. Можливо, є якісь факти про вилучення такої деревини?

Відповідь ДАЛР: Відсутня інформація.

(Без коментарів – ДЛ)

6. На якій стадії перебуває нині розробка Національного плану дій у сфері боротьби з нелегальними заготовками й корупцією в лісовому секторі України?

Відповідь ДАЛР: Національний план дій означає залучення всіх на рівні Уряду центральних органів виконавчої влади до цієї роботи.
Держлісагентство веде планову роботу щодо попередження правопорушень та боротьби з порушеннями в межах повноважень визначених Положенням про Держлісагентство та відповідними дорученнями Уряду.

(Іншими словами, Національного плану дій немає і робота з його розробки не ведеться? – Друзі лісу)

7. Яка проводиться роз яснювальна робота щодо легального використовувати лісів з місцевим населенням та малим бізнесом лісових районів?

Відповідь ДАЛР: Ми не тільки проводимо роз’яснювальну роботу, ми ще й протидіємо цим незаконним рубкам, шляхом співпраці з громадськими, екологічними та іншими організаціями.

(Немає прямої і чіткої відповіді на питання – ДЛ)

http://pryroda.in.ua/lis/

Матеріали цього сайту доступні лише членам ГО “Відкритий ліс” або відвідувачам, які зробили благодійний внесок.

Благодійний внесок в розмірі 100 грн. відкриває доступ до всіх матеріалів сайту строком на 1 місяць. Розмір благодійної допомоги не лімітований.

Реквізити для надання благодійної допомоги:
ЄДРПОУ 42561431
р/р UA103052990000026005040109839 в АТ КБ «Приватбанк»,
МФО 321842

Призначення платежу:
Благодійна допомога.
+ ОБОВ`ЯЗКОВО ВКАЗУЙТЕ ВАШУ ЕЛЕКТРОННУ АДРЕСУ 

Після отримання коштів, на вказану вами електронну адресу прийде лист з інструкціями, як користуватись сайтом. Перевіряйте папку “Спам”, іноді туди можуть потрапляти наші листи.