Я был в Каховском лесхозе 2-3 года назад. Там шел ремонт и сотрудники, – в основном женщины, ютились в старом соседнем здании, – "времён Очакова и покоренья Крыма". Очередной раз убедился в том, что проблема финансово-экономического неравенства предприятий в системе Госкомлесхоза реально существует и усугубляется. С директором говорил только по телефону, но от его работы осталось хорошее впечатление: он делал все, что мог. В середине сентября, – после череды "варягов", Виктора Тищенко назначили начальником ОУЛМГ и теперь, – спустя 4 месяца, пытаются уволить за «значительные недостатки в работе по сохранению и возобновлению лесов и зеленых насаждений». Недостатки действительно есть, но они имеют длинную историю и в основном лежат на совести Госкомлесхоза, отраслевой науки и местных властей. Причем здесь многострадальные херсонские лесоводы? Если Тищенко "не тянет" – зачем было назначать: ведь он до назначения 4 месяца был и.о. начальника ОУЛМГ? Может он стал просто не угоден? Или у обладминистрации появился "нужный" человек на его место? Так и скажите: эти доводы всем нам привычны и понятны… М.П.Херсонская областная государственная администрация обратится в Государственное агентство лесных ресурсов с предложением о рассмотрении вопроса целесообразности дальнейшего пребывания на должности главы Херсонского областного управления лесного хозяйства Виктора Тищенко.
Соответствующее поручение содержится в распоряжении главы Херсонской ОГА Николая Костяка от 28 декабря прошлого года.
Мотивом увольнения Тищенко в подаче ОГА являются «значительные недостатки в работе по сохранению и возобновлению лесов и зеленых насаждений».
В. Тищенко, в частности, ставится в вину неудовлетворительная работа по залесненению деградировавших и малопродуктивных сельхозземель региона. Между тем, исходя из содержания документа, саботаж этих мероприятий происходил на уровне районных государственных администраций. В частности, Голопристанская, Цюрупинская, Ивановская, Новотроицкая, Горностаевская, Великолепетихская и Бериславская РГА дважды проигнорировали доведенные районам схемы залеснения деградировавших земель, и не проводили работу для оформления соответствующей землеустроительной документации, согласно которой эти земли должны были быть переданы в постоянное управление лесхозов.
В распоряжении, среди прочего, упомянуто также областное управление экологии, которое «не обеспечило координацию работ» по передаче деградировавших сельхозземель в пользование лесхозов для их последующего залесненения.
Тем не менее, именно работа обллесхоза в данном направлении признана распоряжением неудовлетворительной.
В. Тищенко возглавил обллесхоз в мае 2010 года, и только в сентябре того же года лишился приставки и.о. До назначения на эту должность возглавлял ГП "Каховское лесное хозяйство".
/Мое мнение об ошибках ведения хозяйства на Нижнеднепровских песках давно передано руководству Госкомлесхоз и размещено в Интернет.
Костяк хоче змінити керівництво Херсонського обллісгоспу
неділя, 9 Січень 2011, 17:45
Розміщено в розділі Новини, Події, Політика та має 0 коментарів.
Про це зокрема йдеться в Розпорядженні голови Херсонської ОДА №1083 від 28.12.2010 р. «Про організацію роботи з виконання заходів щодо відновлення знищених та створення нових лісових масивів в області» розміщеному на офіційному сайті ОДА.
Зокрема, згідно документу, підписаному губернатором Миколою КОСТЯКОМ, роботу Херсонського обласного управління лісового та мисливського господарства з виконання заходів щодо відновлення знищених та створення нових лісових масивів в області визнано незадовільною.
З точки зору керівництва ОДА обласне управління лісового та мисливського господарства не зуміло скоординувати та налагодити роботу з виконання указів Президента України, розпоряджень голови обласної державної адміністрації щодо збереження та відтворення лісів і зелених насаджень.
В зв’язку з чим, заступнику голови ОДА Олександру ГОНТАРЮ доручено забезпечити підготовку необхідних документів до Державного агентства лісових ресурсів України з питання доцільності перебування на займаній посаді начальника Херсонського обласного управління лісового та мисливського господарства Віктора ТИЩЕНКА у зв’язку зі значними недоліками у роботі щодо збереження та відтворення лісів і зелених насаджень.
Однак, в документі не наводиться цифр, фактів та аргументів щодо неналежного виконання обллісгоспом своїх обов’язків.
В той же час зазначається, що Державне управління охорони навколишнього природного середовища в Херсонській області не забезпечило координацію роботи щодо прийняття земель у постійне користування для ведення лісового господарства із земель державної власності беручи до уваги попереднє погодження технічної документації.
Крім того, більшість райдержадміністрацій не підтримали не розпочали виконання Схем консервації малопродуктивних, деградованих і непридатних для сільськогосподарського використання земель, розроблених держпідприємством «Херсонський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою» та переданих РДА та відділів земельних ресурсів. За інформацією ОДА звернення лісогосподарських підприємств залишилося без уваги в Голопристанському, Цюрупинському, Іванівському, Новотроїцькому, Горностаївському, Великолепетиському, Бериславському районах.
Наразі Бериславська, Білозерська, Великоолександрівська, Верхньорогачицька, Горностаївська, Іванівська, Каланчацька, Каховська, Нововоронцовська, Скадовська, Цюрупинська районні державні адміністрації, міськрайвиконком м. Херсона не проводять роботу щодо виділення земельних ділянок під заліснення та передачу їх у постійне користування.
Документом доручено обласному управлінню лісового та мисливського господарства до 20 січня 2011 року розробити план дій по координації роботи щодо заліснення деградованих та малопродуктивних земель в Херсонській області.
Нагадаємо, що Віктор ТИЩЕНКО був призначений на посаду начальника Херсонського обласного управління лісового та мисливського господарства Наказом Державного комітету лісового господарства України № 531-К від 10.09.2010 р. До цього В.ТИЩЕНКО з 6 травня поточного року виконував обов’язкі начальника вказаного управління.
Довідка. Загальна площа лісового фонду Херсонського обласного управління лісового та мисливського господарства становить 172,1 тис. га. В області найбільша площа, вкрита лісами, зосереджена на піщаних аренах Нижньодніпровських пісків – Цюрупинський та Голопристанський райони, де відсоток лісистості складає відповідно 24,8% (30757 га) та 11,8% (25243 га).
За 2008 – 2010 роки створено 8,624 тис.га лісових культур та затрачено кошти в сумі 21,43 млн.грн на посадку, догляд та доповнення. Природне поновлення пройшло на площі 855,7 га, найбільше – в Цюрупинському районі на площі 610,2 га. Переважну більшість лісових культур створено в Голопристанському та Цюрупинському районах – 5,276 та 2,035 тис.га відповідно.
Вказані обсяги відновленого лісу практично збігаються з площею лісів пострадавших в лісових пожежах в серпні 2007 року. Тоді в лісах підприємств, підлеглих обллісгоспу, сталося 419 випадків лісових пожеж, в яких згоріло майже 8,75 тис. га лісу, у тому числі, від верхової пожежі постраждало 6,55 тис. га. Сума непрямих збитків від пожеж 2007 років склала 84,6 млн. грн., прямі збитки – 2,4 млн. грн.
Новій час, 9.01.2011
7 коментарів
kverkur
З великим інтересом і задоволенням прочитав Ваші, п. М.Попков, думки щодо заліснення Нижньодніпровських пісків і тих проблем, що тут появилися, а також можливі напрямки діяльності лісоводів у цій справі.
Якось свого часу нажаль дана публікація залишилась у мене поза увагою. Після ознайомлення з нею чесно скажу замислився над багатьма питаннями, які для лісоводів в лісовідновленні та лісорозведенні є дійсно такими очевидними. Проте ми нажаль не завжди над усім цим вчасно замислювались, та робили правильні висновки, а більше виконували вимоги існуючих у лісовому господарстві Настанов та Правил, що не завжди було корисно лісові і природі. Співставляючи проблеми які висвітлені у прочитаній публікації і власний виробничий досвід впіймав себе на думці, що Ви, п. Попков, дісно праві.
Хоча я і не працюю у таких важких лісорослинних умовах як Нижньодніпровські піски, проте багато зауважень та пропозицій, що висловлені в публікації, потрібно напевно застосувати і в Лісостеповій зоні при створенні лісів у борах та суборах (особливо з бугристим рельефом): в частині щодо повноти створюваних тут лісокультур, проведення рубок догляду в таких насадженнях, природних змін порід після лісових пожеж, вдумливого застосування санітарних рубок, заліснення говільників.
Крім того ознайомлю з даною публікацією і своїх колег лісоводів та вислухаю і їх думку по питаннях піднятих у публікації та напевно внесемо у свою виробничу діяльність деякі корективи з урахуваннях висвітлених проблем та вказаних напрямків їх вирішення.
PS.Щодо ситуації показаній на рис.11 публікації, то напевно зразу можна сказати, що через 10 років можливо підновлять (або поміняють на нову) вивіску, а ландшафт далі за вивіскою точно не зміниться.
Так щодо помилок то я не вважаю, що винні у цій ситуації лісоводи Херсонщини – вони виконували загальну політику у лісовому господарстві яку проводить Деркомлісгосп. Так що питання хто тут винен залишається не з’ясованим і в першу чергу Держкомлісгоспові потрібно визнати, що при залісненні Нижньодніпровських пісків були допущені серйозні помилки.
popkov
Публично признавать свои ошибки могут только сильные люди. На моей памяти в Госкомлесхозе так поступали В.М.Брежнев и В.И.Самоплавский. Потом полность возобладал принцип, – "начальник всегда прав". При этом ошибок, очевидных для всех думающих лесоводов- практиков, стало на порядок больше, причем с много миллионными потерями для государства.
Наша наука, демонстративно не замечает моих, а точнее наших, работ, но внимательно их читает и активно списывает. Я не удивлюсь, если скоро появяться новые "Наставления по ведению хозяйства на Нижнеднепровских песках", исправленные с учетом моих мыслей, но авторы у них будут старыми, да и качество, скорее всего, останется паршивым.
К сожалению, за последние десять лет лесная наука стала трусливой, аморальной и … Не могу подобрать точного слова… На той российской улице, где я вырос, о такой работе и людях, её делающих, говорили, – "дешёвка"…, хотя по размеру ежегодного бюджетного финансирования о нашей лесной науке, так конечно говорить не приходится… Однако фактом является то, что основной продукт её труда последнего десятилетия, – законы и нормативы + остепененные ученые, в основном, – лесные начальники и "асфальтовые" дети, оставляет желать много лучшего. Конечно, как и везде, есть приятные исключения…
Жаль, что в это десятилетие я много времени и сил потратил на проблемы, связанные с реформированием и только два года назад плюнул на это направление и вернулся к классическому лесоводству. Общее впечатление от того, что я увидел, раскрыв глаза, – УЖАС. Вся нормативная база – почти сплошная халтура с грубейшими ошибками: лесоводов-практиков утопили в бумагах, дезориентировали, связали им руки и сделали априори виноватыми во всем…
В год леса буду пытаться с этим бороться. Однако нужна поддержка и ученых и практиков, которые к сожалению говорят о больных проблемах только в лесу, за рюмкой в кругу друзей, или по команде – "Голос !" с Шота.
Похвала, конечно, приятна (Спасибо!), но нужна критика, нужна дискуссия, столкновение мнений… Пока на мои последние работы по степи отреагировали трое: Вы, Валерий Иванович Самоплавский и Анатолий Антонович Стрелец – все положительно…
Р.S. Правда на работу по рубкам, которую я все-таки доложил руководству в кабинете Н.Х.Шершуна, реакция была быстрой. Уже через неделю КРУ Госкомлесхоза насчитало мне почти 1.5 млн.грн не эффективно использованных бюджетных средств… До этого, на мне в течении 5 лет отрабатывали другую тактику борьбы с неугодными, – тотальное игнорирование. Контракты заключали на 1 год, на коллегию и НТС вызывать перестали, информацию из Комитета максимально ограничили…Кстати, также поступали и с Валерием Михайловичем Брежневым… Но я, пока ещё, жив и с лесным хозяйством расставаться не собираюсь…
Popovich_Pavel
И говорилось же Вам Михал Юрьевич о частом лесоразведении. Если бы существовали частные лесные хозяйства, то и лесная наука занималась бы делом, а не производством макулатуры. Ведь не потому лесная наука "трусливая и аморальная", что ученые такие, нет, ученым просто негде приложить свои знания. Нет социального или рыночного, как хотите, заказа на научную продукцию. И в существующей системе его не будет и не может быть. Критерии эффективности одни для всех и, если результата можно достичь с минимальными усилиями, то усилия будут минимизироваться. А все, кто работает с большими усилиями, не достигает даже средней эффективности и ИСЧЕЗАЕТ, как неэффективный. Если в существующей системе л/х лесничий внедряет, например, несплошные способы рубок и сам больше работает и заставляет больше работать подчиненных то на зарплате это не сказывается. А теперь составьте дробь, где в числителе зарплата, а в знаменателе затраты труда – это показатель эффективности. При неизменном числителе, чем больше знаменатель, тем меньше эффективность. Такой лесничий должен уступить место более эффективным, что и наблюдается повсеместно.
Мы прекрасно понимаем, что увязать усилия лесничего с конечным результатом очень не просто. Так почему ему повышать зарплату? (Вопрос о конечном результате лесохозяйственного производства оставляю открытым. Это совершенно особая тема). А без этого новатор, не согласовавший свое новаторство на самом высоком уровне иерархической пирамиды, – смутьян и возмутитель спокойствия. Мало того, он ОБЪЕКТИВНО НЕЭФФЕКТИВЕН. И в соответствии с законами природы должен ИСЧЕЗНУТЬ. ЗАКОНЫ ПРИРОДЫ ОБОЙТИ НЕЛЬЗЯ. ИСЧЕЗАЮТ!
Если наверху пирамиды уровень такой же как в середине или даже ниже – деградация неизбежна. Управляющая система должна иметь сложность на порядок больше, чем управляемая. Известные законы управления. В противном случае или развал или приведение в соответствие. Любая вышестоящая система ограничивает разнообразие на низших уровнях, чтоб можно было ставить цели и управлять. Это же элементарно. «ты начальник – я дурак». А представьте, если подчиненные умнее начальника. Хаос и подрыв основ.
Поймите, в иерархической единой системе иначе быть не может. Игнорирование этого, или, упаси Бог, борьба с этим – ребячество и глупость.
Поэтому, давайте оставим государственные лесные хозяйства и начнем на новом месте, с новыми людьми создавать частное путем частного лесоразведения.
Жаль, что Вы "… два года назад плюнул на это направление и вернулся к классическому лесоводству". Реформированием необходимо заниматься, потому что ведение лесного хозяйства невозможно в неопределенных организационных общественных формах, точно так же, как «классическое лесоводство».
Я неоднократно высказывал свои взгляды на проблемы лесного хозяйства Украины. Основные положения таковы:
у нас мало единиц управления лесами – предприятий;
они очень единообразны, не хватает динамического разнообразия;
объединение в рамках одной структуры конфликтных функций (это меняет админреформа, по крайней мере так декларируется);
отсутствует тотальное управление всеми лесами страны.
Выходом из этого есть создание частного лесного хозяйства путем лесоразведения на новых (не лесных) землях, не входящих в лесной фонд параллельно с существующими гослесхозами. Сделать это можем только МЫ, ЛЕСОВОДЫ.
Недавние поездки по лесхозам очень обнадеживают и радуют. Специалисты, особенно инженеры, да и линейные руководители тоже, не ждут в этом вопросе указаний сверху. На паях родительских или родственников многие создают собственные лесные культуры – «ХАЙ БУДЕ».
Давайте брать землю и садить лес.
popkov
Павел я не спорю. Вы очень эффективны в наших условиях, но чуть-чуть однообразны.
По поводу взаимосвязи лесной науки и частного лесоразведения вспомнил классику. – "Я почему вредным был? Потому что у меня велосипеда не было. А теперь я сразу добреть начну."…
Потребность в научных разработках есть и деньги на их реализацию платят приличные, – более 10 млн. грн в год. Кого "нет", так это адекватного "Заказчика", способного сформулировать нужные темы и выбрать исполнителей. В этих условиях, наука уже много лет сама выбирает направления исследований, как Вы правильно заметили, минимизируя усилия по "осваиванию средств" и получению степеней. Но это уже вопрос морали…
Далеко не все Ваши взгляды на проблемы лесного хозяйства я разделяю. Да и проблем много больше, чем "взглядов"…
Лесоразведение на частных землях всегда поддерживал. Соответствующее положение впервые было внесено в проект Лесного Кодекса , который подготовили мы с Николаем Савущиком на заре независимости, – в 1992 году. Абсолютно убежден, что лесоразведение это государственная, а не ведомственная проблема… Но,… решая её надо быть осторожным и помнить, что реализация "благих намерений" не всегда приводит к ожидаемому результату. Двадцатилетний опыт Украины тому подтверждение.
Реформами заниматься устал: сизифов труд самый утомительный. К тому же я лесник и без леса болею.
Классического лесоводства в Украине нет: то не много, что о нем знали, к настоящему времени благополучно забыли или почти забыли.
kmles
Пай- це землі сільськогосподарського призначення, переважно рілля. В розпаювання передавались як правило рівнинні землі на незначних схилах (правда були й виключення з правила). А тому ці землі повинні використовуватись для товарного сільськогосподарського виробництва. Прочитайте статтю ПОСАДИЛИ ЛІС… НА «СВОЮ ГОЛОВУ». Земельна інспекція вимагає від одноосібників викорчувати до п'яти тисяч саджанців сосни, які вже ростуть два роки 04/03/20 http://www.lesovod.org.ua/node/5848 , та свої коментарі до неї. Чи може у Вас є готове розв"язання проблеми або позитивний досвід? Останні новини від "кнопкодавів":
Понеділок, 10 січня 2011, 11:29
Версія для друку
Коментарі
31
Фракція Партії регіонів пропонує унормувати поточного пленарного тижня відносини в земельній сфері.
Про це заявив лідер фракції Олександр Єфремов на погоджувальній раді парламенту в понеділок.
"Сьогодні склалася ситуація, коли землю можна отримувати, оминаючи законодавчі акти, і окремі громадяни цим користуються", – сказав він.
Тому, за словами Єфремова, необхідно якомога швидше ліквідувати "ці дірки у законодавстві".
Він додав, що фракція Партії регіонів просить колег підтримки щодо проведення поточного тижня парламентських слухань щодо земельних питань.
kverkur
Повністю погоджуюсь з kmles , хоча нічого проти не маю до приватного лісорозведення, але у нашій державі це просто не здійснено практично, а проблеми з земельними та екологічними контролюючими органами виникнуть це 100% при спробі посадити "свій" ліс, ну така у нас в державі "політика" у цьому питанні, нажаль.
Навіть для лісгоспів створення нових лісів, то є не чисто робота лісоводів – посадити та доглянути (що вони зроблять без проблем і з задоволенням), а є "ходіння по муках та нервах", так ніби саме їм це найбільш потрібно. Я маю на увазі вирішення питання стосовно виділення земель під заліснення та їх оформлення. При цьому лісоводи є і ініціаторами і виконавцями в питанні створення нових лісів і вони ж у кінці кінців і відповідають за невиконання покладених на них завдань у захисному лісорозведенні або допущені при цьому помилки, тобто у нас тут все поставлено «сторч головою» – осторонь від цієї справи залишаються екологічні та земельні служби, органи влади. Напевно логічним та нормальним було б коли це в першу чергу стало справою екологічних та земельних служб, які б на рівні області виготовити відповідний проект по створенню нових лісів, а потім уже зобов’язати лісівників виконати ці роботи під відповідні програми та фінансування. Проте нажаль це нікому не потрібно всі ці служби лише контролюють та наказують, а робити вони точно нічого не будуть. Проте хоча і зробили ви добру справу для людей і посадили державний ліс, але не дотримались норм земельного законодавства, то ніхто вас не пожаліє і не зрозуміє – тут швидко з’являться інспекції екологічна і земельна, природоохоронна прокуратура – і ось тоді доказуй їм що ти не верблюд – то ж ми не для себе, а для держави – це уже нікого не цікавить. Тож при такому підході до захисного лісорозведення напевно нехай кращу залишаються "голими" піддані ерозії крутосхили, сипучі піски, землі непридатні у сільгоспвикористанні, що заростають бур’янами – або якщо коротко, то краще нічого не робити, то і відповідати не буде за що? Але для чого ж тоді держава тратить величезні кошти на утримання тих же екологічних та земельних відомств, хто виграє від цього-природа та земля? Яка їх роль у збереженні природи та землі – контролююча? А де ж "созидательная"?. Вибачте, захопився, висловив трохи наболіле.
Разом з тим на мою думку нажаль у приватному лісорозведенні (на невеликих площах) неможливо в повній мірі застосувати лісову науку і побачити її результат – для цього потрібний дійсно лісовий біоценоз на який широко впливають природні та людські фактори.
Ось сьогодні обговорили з колегою висловлені Вами, п. Попков, зауваження, думки та препозиції стосовно заліснення Нижньодніпровських пісків – порівнявши їх до власних умов господарювання та отриманих результатів у виробництві, так що на 1 лісовода, який підтримує Ваші ідеї (повнота рубок їх необхідність, лісові пожежі і т.д.) стало більше.
Щодо земельних питань, то напевно досить швидко нам потрібно очікувати і інших кроків влади у цих питаннях- я маю на увазі розмежування земель, особливо державної власності. Бо на мою думку це питання є досить назрілим і без його вирішення не можливий рух далі у тому числі і у контролі за лісовими ресурами. Згадайте, що у нас лісовими ресурсами, які є власністю держави, користується комунальні спеціалізовані лісогосподарські підприємства, а заснували їх обласні ради і ці підприємства зовсім не підпорядковуються державним виконавчим органам, проте використовують державний лісовий ресурс, отримують доходи від виробничої діяльності, повязаної з використанням даного ресурсу. А це питання легко можна вирішити провівши розмужування земель і взяти на контроль лісові ресурси у лісистих областях- Житомерській, Сумській, Львівській і т.д.
По друге необхідно виконати і грошову оцінку лісових земель, ось тоді саме ці землі і можуть стати статутним фондом при створенні структури яка б займалася контролем над використанням лісових ресурсів. Ось цим і можна набрати 51% частки держави у статутному фонді даної структури. (обговорення можливого розвитку подій у лісовому господарстві http://www.lesovod.org.ua/node/8523#comment-530 )
popkov
Да, я с Вами полностью согласен и тоже обратил внимание на безпрецендентную "земельную активность", которую власть проявила 10 января. Посмотрите законопроекты, которые поданы вчера… Грядёт битва за земли в которой все аргументы и средства будут хороши.
Comments are closed.