Подаємо звіт та сплачуємо збір за спеціальне використання лісових ресурсів за III квартал

Згідно з Лісовим кодексом спеціальне використання лісових ресурсів, крім розміщення пасік, є платним. Розмір плати за спеціальне використання лісових ресурсів встановлюється виходячи з лімітів їх використання і такс на лісову продукцію та послуги з урахуванням якості та доступності. Такси і порядок справляння таких платежів установлено Порядком № 1012.

Платниками збору за спеціальне використання лісових ресурсів є юридичні та фізичні особи, яким надано в постійне або тимчасове користування ділянки лісового фонду.

Об’єктом обчислення збору за спеціальне використання лісових ресурсів є деревина, що відпускається на пні, живиця, другорядні лісові матеріали, продукти побічного користування та окремі ділянки лісового фонду. Такси на деревину лісових порід, яка відпускається на пні, застосовуються з урахуванням розподілу лісів за лісотаксовими поясами та розрядами.

Розрахунок збору лісокористува-чами подається органам державної податкової служби за місцем адміністративного розташування ділянок лісового фонду протягом 40 календарних днів, наступних за останнім календарним днем звітного (податкового) кварталу, за винятком громадян, які отримали лісові квитки; підприємств, установ, організацій, об’єднань громадян, релігійних організацій, іноземних юридичних і фізичних осіб, якщо сума збору в лісорубному чи лісовому квитках не перевищує п’яти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян; лісоко-ристувачів з іншої області.

Наближається кінцевий термін подання податкового розрахунку зі збору за спеціальне використання лісових ресурсів за IIІ квартал — 9 листопада 2010 р. Платникам збору при складанні розрахунку та його обчисленні будуть корисними наведені нижче відповіді на актуальні запитання.

До якого бюджету сплачується збір за спеціальне використання лісових ресурсів?

Відповідно до п. 3 ст. 2 Закону № 2151-ХІІ збір за спеціальне використання лісових ресурсів державного значення належить до доходів загального фонду Держбюджету України, а п. 24 ст. 34 цього Закону встановлено, що до доходів загального фонду місцевих бюджетів у 2010 р. належать доходи, що підлягають зарахуванню до загального фонду місцевих бюджетів згідно зі статтями 64, 66,69 Бюджетного кодексу. Відповідно до пп. 16 п. 1 ст. 69 цього Кодексу до доходів місцевих бюджетів, що не враховуються при визначенні обсягів міжбюджетних трансфертів, належать платежі за спеціальне використання природних ресурсів місцевого значення, складовою яких є лісові ресурси місцевого значення.

Пунктом 1.6 Інструкції № 91 визначено, що до лісових-ресурсів державного значення належать деревина від рубок головного користування і живиця.

До лісових ресурсів місцевого значення належать: пні, луб, кора, деревна зелень тощо — другорядні лісові матеріали; лісові дикорослі плоди, горіхи, гриби, ягоди, лікарські рослини й технічна сировина, деревні соки, сіно, лісова підстилка та очерет, інші продукти лісу, які використовуються при здійсненні побічних лісових користувань, у тому числі при випасанні худоби. До лісових ресурсів місцевого значення також належить деревина, яка заготовляється під час проведення рубок, пов’язаних з веденням лісового господарства (рубки догляду за лісом, санітарні рубки, рубки у зв’язку з реконструкцією малоцінних молодняків і похідних де-ревостанів, прокладання просік, створення протипожежних розривів тощо, лісовідновні рубки в де-ревостанах, що втрачають захисні, водоохоронні та інші корисні властивості), інших рубок (розчищення земельних ділянок лісового фонду, вкритих лісовою рослинністю, у зв’язку з будівництвом гідровузлів, трубопроводів, доріг тощо).

Таким чином, у разі здійснення спеціального використання лісових ресурсів державного значення, а саме заготівлі деревини в порядку рубок головного користування і живиці, збір сплачується до загального фонду Держбюджету України; лісових ресурсів місцевого значення — збір сплачується до загального фонду місцевих бюджетів.

Який порядок нарахування збору за спеціальне використання лісових ресурсів за звітний квартал у разі отримання суб’єктом господарювання лісорубних квитків в різних кварталах? Згідно з п. 6.1 Інструкції № 91 базовий податковий (звітний) період для збору за спеціальне використання лісових ресурсів та користування земельними ділянками лісового фонду дорівнює календарному кварталу.

Лісокористувачі щокварталу складають розрахунок збору за спеціальне використання лісових ресурсів та користування земельними ділянками лісового фонду накопичувальним підсумком з початку року за встановленою формою (додаток 3 до інструкції № 91), що є підставою для взяття їх на облік в органах державної податкової служби та нарахування суми збору в особовому рахунку платника.

Збір за спеціальне використання лісових ресурсів та користування земельними ділянками лісового фонду сплачується лісоко-ристувачами щокварталу рівними частинами від суми, зазначеної в дозволі, протягом 10 календарних днів, наступних за останнім днем граничного строку подання розрахунку збору (тобто протягом 50 календарних днів, наступних за останнім календарним днем звітного (податкового) кварталу), за винятком громадян, які отримали ордери на дрібний відпуск деревини чи лісові квитки; підприємств, установ, організацій, об’єднань громадян, релігійних організацій, іноземних юридичних і фізичних осіб, якщо сума збору в лісорубному чи лісовому квитках не перевищує п’яти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян; лісокористувачів з іншої області (п. 6.2 Інструкції № 91).

При отриманні дозволу в поточному році після чергового строку сплати збору лісокористувачі сплачують усі суми збору за строками, що минули (п. 6.9 Інструкції).

У розрахунку збору за спеціальне використання лісових ресурсів та користування земельними ділянками лісового фонду за звітний період, який складають накопичувальним підсумком з початку року, до відповідного рядка «Сума збору за …» заноситься рівна частина суми збору (1/4), що зазначена в дозволах (з урахуванням дозволів, отриманих у звітному кварталі та звітних періодах, що минули), наростаючим підсумком з початку року (додаток 4 до Інструкції № 91).

Чи справляється збір за спеціальне використання лісових ресурсів за збирання громадянами для власного споживання дикорослих плодів, горіхів, грибів, ягід?

Згідно зі ст. 65 Лісового кодексу використання лісових ресурсів може здійснюватися в порядку загального і спеціального використання.

Відповідно до частини першої ст. 66 Лісового кодексу громадяни мають право в лісах державної та комунальної власності вільно перебувати, безоплатно без видачі спеціального дозволу збирати для власного споживання дикорослі трав’яні рослини, квіти, ягоди, горіхи, гриби тощо, крім випадків, передбачених законодавчими актами.

Максимальні норми безоплатного збору дикорослих трав’яних рослин, квітів, ягід, горіхів, грибів тощо встановлюються органами виконавчої влади відповідно до цього Кодексу за поданням органу виконавчої влади з питань лісового господарства АР Крим, територіальних органів центрального органу виконавчої влади з питань лісового господарства, погодженим з органом виконавчої влади з питань охорони навколишнього природного середовища АР Крим, територіальними органами центрального органу виконавчої влади з питань охорони навколишнього природного середовища.

Оскільки загальне використання лісових ресурсів у межах встановлених норм є безоплатним, збір за спеціальне використання лісових ресурсів за збирання громадянами для власного споживання дикорослих плодів, горіхів, грибів, ягід в межах установлених норм не справляється.

Чи є платник фіксованого сільськогосподарського податку (ФСП) у разі здійснення спеціального використання лісових ресурсів платником збору за спеціальне використання лісових ресурсів? Відповідно ст. 1 Закону № 320-XIV ФСП сплачується в рахунок таких податків і зборів (обов’язкових платежів): податку на прибуток підприємств; плати (податку) за землю; комунального податку; збору за геологорозвідувальні роботи, виконані за рахунок державного бюджету; плати за придбання торгового патенту на здійснення торговельної діяльності; збору за спеціальне водокористування.
Інші податки та збори (обов’язкові платежі), визначені Законом № 1251-ХІІ, сплачуються сільськогосподарськими товаровиробниками в порядку і розмірах, встановлених законодавчими актами України.

Згідно зі ст. 14 цього Закону до загальнодержавних податків і зборів (обов’язкових платежів) належить збір за спеціальне використання природних ресурсів, складовою якого є збір за спеціальне використання лісових ресурсів.

Таким чином, у разі здійснення спеціального використання лісових ресурсів платник ФСП є платником збору за спеціальне використання лісових ресурсів.

Чи можуть надаватися пільги щодо сплати збору за спеціальне використання лісових ресурсів?

Згідно з частиною другою ст. 1 Закону № 1251-ХІІ Верховна Рада АР Крим і сільські, селищні, міські ради можуть встановлювати додаткові пільги щодо оподаткування місцевими податками і зборами, земельного податку та податку з власників транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів у межах сум, що надходять до їх бюджетів. Надання таких пільг не може порушувати принципи рівності, допускати будь-які прояви податкової дискримінації відповідно до ст. 3 цього Закону.

Таким чином, платникам збору за спеціальне використання лісових ресурсів не можуть надаватися пільги щодо сплати збору.

Чи сплачується збір за спеціальне використання лісових ресурсів, за лісові ділянки, отримані суб’єктом господарювання на праві оренди для культурно-оздоровчих, рекреаційних, спортивних і туристичних цілей та проведення науково-дослідних робіт?

Згідно зі ст. 18 Лісового кодексу об’єктом тимчасового користування можуть бути всі ліси, що перебувають у державній, комунальній або приватній власності.

Тимчасове користування лісами може бути довгостроковим (терміном від одного до п’ятдесяти років) і короткостроковим (терміном до одного року).

Довгострокове тимчасове користування лісами — це засноване на договорі строкове платне використання лісових ділянок, які виділяються для потреб мисливського господарства, культурно-оздоровчих, рекреаційних, спортивних, туристичних і освітньо-виховних цілей, проведення науково-дослідних робіт.
Відповідно до ст. 67 цього Кодексу у порядку спеціального використання можуть здійснюватися такі види використання лісових ресурсів, зокрема використання корисних властивостей лісів для культурно-оздоровчих, рекреаційних, спортивних, туристичних і освітньо-виховних цілей, потреб мисливського господарства, проведення науково-дослідних робіт.

Спеціальне використання лісових ресурсів здійснюється в межах лісових ділянок, виділених для цієї мети.
Відповідно до ст. 77 Лісового кодексу спеціальне використання лісових ресурсів, крім розміщення пасік, є платним.

Таким чином, використання корисних властивостей лісів для культурно-оздоровчих, рекреаційних, спортивних, туристичних і освітньо-виховних цілей, потреб мисливського господарства, проведення науково-дослідних робіт на наданій для цієї мети лісовій ділянці на основі договору оподатковується збором за спеціальне використання лісових ресурсів.

Лариса ШИНКАРУК, Оксана ОСКІНА

Матеріали цього сайту доступні лише членам ГО “Відкритий ліс” або відвідувачам, які зробили благодійний внесок.

Благодійний внесок в розмірі 100 грн. відкриває доступ до всіх матеріалів сайту строком на 1 місяць. Розмір благодійної допомоги не лімітований.

Реквізити для надання благодійної допомоги:
ЄДРПОУ 42561431
р/р UA103052990000026005040109839 в АТ КБ «Приватбанк»,
МФО 321842

Призначення платежу:
Благодійна допомога.
+ ОБОВ`ЯЗКОВО ВКАЗУЙТЕ ВАШУ ЕЛЕКТРОННУ АДРЕСУ 

Після отримання коштів, на вказану вами електронну адресу прийде лист з інструкціями, як користуватись сайтом. Перевіряйте папку “Спам”, іноді туди можуть потрапляти наші листи.