Разговор об инвентаризации продолжает Виталий Федорович Сторожук, который знает о ней не по наслышке. Все, что практически реализовано в Украине по подготовке, методическому обеспечению, опытной проверке и производственному внедрению инвентаризации сделано им, либо под его руководством. Благодарю Виталия за нужный и интересный комментарий, который переношу на фронтальную страницу сайта. М.П.
storozhuk – 11/11/2010
Знаючи послідовну позицію М.Попкова щодо необхідності запровадження національної інвентаризації лісів в Україні, не можу відмовити йому і собі в бажанні висловити деякі давно назрілі думки про національні інвентаризації загалом, українську НІЛ та російську ДІЛ зокрема.
— Національна інвентаризації лісів складає основу національної лісової політики (теза належить М. Попкову). З приводу істинності виразів наука логіка сухо зазначає: якщо вірне твердження "маємо те, що маємо" (Кравчук Л.М.), то вірне й обернене твердження "не маємо того, чого не маємо".
— Державна програма "Ліси України" включає завдання, відповідальність за виконання яких розподілена між різними відомствами; крім чотирьох завдань, що виконуються виключно Держкомлісгоспом, – щодо гідротехбудівництва, ведення мисливства, статистичної інвентаризації та державного обліку лісів. Серед них, національними проектами, що здійснюються одночасно на території всіх лісів України – є лише інвентаризація та облік. Проведення лісового моніторингу, навіть як складової державної програми розвитку екологічного моніторингу, досі не в змозі вийти за територіальні межі лісів Держкомлісгоспу. Періодична процедура державного обліку лісів базується на різної точності методах збору даних про ліси різних користувачів, як врешті і національна звітність по лісах до Кіотського протоколу. Першим перманентним інтегральним лісовим проектом (на національному рівні під орудою Держкомлісгоспу) може стати національна інвентаризація лісів.
— Національні інвентаризації лісів (НІЛ) проводять всі країни ЄС, більшість країн Європи – "білою плямою" на карті європейських НІЛ є Україна і Білорусь. Чи варто згадувати, що національні інвентаризації проводять США, Канада, Китай, Індія, Нова Зеландія, Австралія, і нарешті – Російська Федерація?
— Національна інвентаризація надає достовірні (з відомою точністю) дані про ліси та лісові ресурси. Тому вона може слугувати джерелом даних для національної та міжнародної лісової статистики.
— Єдиним (!) методом який дозволяє визначити поточний приріст лісів є національна інвентаризація лісів.
— Що потрібно для запровадження національної інвентаризації лісів України:
1) Люди, що мислять і діють в національному масштабі;
2) Законодавчо-нормативна база;
3) Централізоване фінансування робіт;
4) Не більше однієї (!) польової групи на область (оснащеної ледве краще за відомі бригади з відводу лісосік, створені в кожному держлісгоспі);
5) Науково-методичне забезпечення робіт;
6) Повноваження представлення даних на національному рівні.
— Досвід підготовки української НІЛ дозволяє стверджувати, перефразовуючи Кіма Айлза – відомого спеціаліста з широкомасштабних лісових інвентаризацій: "Основне, на що зараз з надією очікує потяг НІЛ України (стоячи на запасній колії?) – це приєднання локомотива зацікавлених політиків".
Серед того, що зроблено для запровадження національної інвентаризації лісів (відповідно до наказів Держкомлісгоспу):
ЦНІЛ ВО "Укрдержліспроект" підготував проект "Інструкції з проведення національної інвентаризації лісів"; Лабораторія моніторингу і сертифікації лісів УкрНДІЛГА підготувала "Методичні рекомендації з проведення інвентаризації та моніторингу лісів на основі передових технологій" (документи на розгляді Держкомлісгоспу);
ЦНІЛ в 2006-2007 роках виконував експериментальні, а починаючи з 2008 року проводить пілотні лісові інвентаризації на обласному рівні, – що дозволило в цілому відпрацювати технологію збору та обробки даних.
Об’єктивний прогноз розвитку ситуації щодо запровадження НІЛ в Україні зробити важко. Проза життя все більше підтверджує істину того, що "від довгого очікування зникає бажання". Певного оптимізму додає те, що завдяки загальним зусиллям нечисленних зацікавлених спеціалістів, сучасний стан національної інвентаризації в Україні можна оцінити як "слегка беременна" (рос.), як визначили його деякі іноземні експерти, переконано вважаючи подібний симптом ознакою незворотного процесу.
Повернемося тепер до ситуації з ДІЛ Росії. Відразу зауважу, що висловлені нижче думки щодо інвентаризації Росії є виключно суб’єктивними і мають характер припущень, крім наведення даних з офіційних джерел.
1. ДІЛ Росії підтверджує відому істину, що «русские долго запрягают, но быстро ездят».
2. Перша помилка, яку зазвичай роблять неспеціалісти з лісових інвентаризації, – це хибне переконання, що інвентаризація лісів може замінити лісовпорядкування. Український Ліспроект також пережив цю легку недугу, що супроводжується, як правило, підвищенням зацікавленості в предметі інвентаризації. Відразу ж після отримання запевнень, що сталому лісовпорядному життю нічого не загрожує, здається настало швидке одужання з поступовою втратою інтересу до інвентаризації. Національна інвентаризація не може замінити лісовпорядкування, і навпаки, – їх цілі і об’єкти суттєво різні. Однак зайняти належне місце національній інвентаризації – означає змінити усталений порядок речей, де безмежно панувало лісовпорядкування. Тому лісовпорядникам важко зайняти об’єктивну позицію щодо інвентаризації, а в силу свого су-професіоналізму (термін, що означає професіоналів в суміжних областях), вони помилково вважають за можливе оцінювати предмет, про який мають досить туманне уявлення. Інвентаризація лісів – це не лише технологія виконання польових робіт та їх логістика, науковою основою національної інвентаризації є вибіркові методи, геостатистика та обробка даних часових рядів. Проблема запровадження національної інвентаризації в тому, що доцільність її впровадження оцінюють су-професіонали (інших просто немає).
Як зазначено в статті, існуючі на той час проблеми лісовпорядкування Лісовий кодекс Росії 2006 року вирішив лікувати хірургічно, визначивши лісовпорядкування видом бізнесової діяльності, тобто раптово залишивши його без бюджетного фінансування. Натомість питання національної статистики мала вирішити державна система інвентаризації (ДІЛ). Зауважимо, що серед переліку завдань ДІЛ є окремі особливі цілі, не властиві національним інвентаризаціям. Запропонована ідея запровадження інвентаризації серед іншого привела до об’єднання до того розрізнених лісовпорядних підприємств в єдине федеральне державне унітарне підприємство «Рослесинфорг». На фасадах будинків лісовпорядних підприємств поруч з їх вивісками з’явилися вивіски підрозділів Рослесинфорга – нових фактичних власників цих будівель. Як показала практика, без державного фінансування російське лісовпорядкування втратило орієнтири поступального розвитку. В той же час російська держава передбачила просто астрономічні цифри на запровадження державної інвентаризації лісів.
В результаті вийшла наступна житейська ситуація: в будівлях ліспроектів під новими вивісками йде ремонт, купується техніка і оргтехніка, у працівників виникають хороші можливості заробити кошти на інвентаризації. При цьому всі розуміють, що проблеми лісовпорядкування накопичуються, але переважно мовчать, – навіщо, якщо і власний і підприємства фінансовий стан поліпшується. Ось так, проблеми лісовпорядкування поєдналися в Росії з модифікованою надміром коштів формою хвороби «су-професіоналізму». Проте це звичайно ж хвороби, – тому вони не могли не проявитися. Перші симптоми засвідчило рішення міжнародної конференції «Проблеми лісовпорядкування та державної інвентаризації лісів Росії», наступні публікації і ця стаття. Нічого неочікуваного не відбувається, все прогнозовано, однак на дискусію «лісовпорядкування чи державна інвентаризація лісів?» варто дивитися як на прояв су-професіоналізму, хвороби яка пройде сама по собі, якщо знати, що лікувати проблеми лісовпорядкування і проблеми інвентаризації слід окремо.
4. Висловлю також нову-стару думку, що які б результати не дала державна інвентаризація вони не будуть в змозі задовольнити вимоги всіх зацікавлених сторін. Інвентаризація не може дати більше ніж в неї закладено від початку. Крім того, дизайн будь-якої національної інвентаризації – це історія зафіксованих помилок. Наприклад, в Росії проводиться інвентаризація не всіх лісів, а лише частини лісів, визнаних такими за даними земельного обліку. Такі інвентаризації не можуть визначити показник лісистості. Також слід очікувати на певне розгублення, коли виявиться, що дані державного обліку не завжди можна буде порівняти з даними ДІЛ. Як слідує з «Тимчасових робочих правил проведення польових робіт» описи насаджень (склад, повнота, бонітети, середній діаметр та висота) не проводяться, а визначаються на основі синтетичних характеристик пробних ділянок, що не тотожно. Як наслідок в графі «запас соснових насаджень» слід очікувати появу показника «запас дерев сосни», а в силу особливостей методики розрахунку в Field-Map, замість «площі соснових насаджень» буде підставлена «площа, зайнята деревами сосни». Загалом, поживемо побачимо, лишень при запровадженні інвентаризації в Україні, слід пам’ятати, що "Україна не Росія" (Кучма Л.Д.)
ДЛЯ ДОВІДКИ:
В рамках аналитической ведомственной целевой программы Федерального агентства лесного хозяйства «Государственная инвентаризация лесов (2007-2010 годы)» планировалось выделить 4460,5 млн. рублей (Доклад МПР РФ о результатах и основных направлениях деятельности на 2008-2010 годы):
————————————————————————————————————————————
Цель программы: Обеспечение проведения государственной инвентаризации лесов
2007 год 2008 год 2009 год 2010год
Показатели уровня достижения цели: % 2 10 19 28
Затраты на реализацию программы, всего млн. руб. 1050,4 1092,4 1136,1 1181,6
———————————————————————————————————————————–
Пример государственного заказа Российской Федерации
Предмет госзаказа: Выполнение изыскательских работ по государственной инвентаризации лесов, выполняемых в 2007-2008 годах
Государственный заказчик ФГУ "Лесоинфотека" (все закупки)
Тип: Открытый конкурс
Вид продукции: Услуги в области лесного хозяйства
Содержание: Лот №1. Выполнение изыскательских работ по государственной инвентаризации лесов в Пермском крае, Ульяновской области, Воронежской области, Свердловской области
На площади 1012,6 тыс. га
Начальная стоимость: 46 260 тыс. руб
Краткие характеристики товара (работы, услуги): Получение по результатам изыскательских работ объективных сведений о состоянии лесов, их количественных и качественных характеристиках, процессах, оказывающих негативное воздействие на леса, эффективности мероприятий по охране, защите и воспроизводству лесов, а также о соответствии современного состояния лесов установленным целевым прогнозным показателя.
———————————————————————————————————————————–
Для сравнения, подготовка упомянутой среди прочих подготовительных мероприятий украинской «Инструкции о проведении национальной инвентаризации лесов» осуществлялась без дополнительного финансирования, в то время как Федеральное агентство лесного хозяйства в 2007 году заключило с ФГУП Рослесинфорг контракт на разработку «Методических основ государственной инвентаризации лесов» на сумму 5900000 рублей. После утверждения бессребренной украинской Инструкции можно будет сравнить качество этого документа с миллионными российскими Методическими основами.