Привожу фрагмент стенограммы сегодняшнего заседания ВР, рассмотревшего законопроект, поданный Н.Х.Шершуном с подачи Госкомлесхоза. "За" – 37 и депутаты, по-моему, правы. Я тоже не видел механизма реализации, заложенной в законопроект идеи, внедрение которой в жизнь, лишь обозлило бы обездоленное сельское население беднейших регионов и настроило его против лесников. Возможно, рвение экспортеров можно уменьшить методами таможенного регулирования или как-то иначе? Надо думать…М.П.
Шановні колеги, пропонується вашій увазі… пропонується вашій увазі проект Закону про лісові ресурси (реєстраційний номер 5498). Пропозиція розглянути його за скороченою процедурою. Прошу голосувати.
13:27:13
За-187
Рішення прийнято.
Доповідач – Володимир Андрійович Даниленко, Комітет з питань екологічної політики, природокористування та ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи.
13:27:28
ДАНИЛЕНКО В.А.
Шановні народні депутати України! Комітет з питань екологічної політики, природокористування та ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи подав для розгляду у першому читанні законопроект про лісові ресурси (реєстраційний номер 5498) (від 10.03.2010 року), внесений на заміну народним депутатом України Шершуном.
Законопроект розроблено в зв’язку з недостатньою урегульованістю на законодавчому рівні діяльності суб’єктів господарювання, пов’язаної з реалізацією, придбанням та експортом другорядних лісових ресурсів, особливо тих, таких як лікарські рослини, гриби, ягоди та горіхи.
Згідно статті 73 Лісового кодексу України відповідними органами виконавчої влади встановлюється ліміт використання лісових ресурсів, який погоджується територіальними органами виконавчої влади з питань лісового господарства та охорони навколишнього природного середовища. Спеціальне використання лісових ресурсів є платним.
Суб’єкти господарської діяльності, отримавши лісовий квиток, мають здійснювати заготівлі лісових ресурсів в межах встановлених лімітів. На практиці заготівля лісових ресурсів, особливо ягід та грибів, здійснюється в багатьох випадках із значним перевищенням встановлених лімітів.
Забезпечити суровий контроль за цією діяльністю надзвичайно складно. Основна маса зібраних лісових ресурсів направляється за кордон, внаслідок чого виснажуються лісові угіддя, не сплачується до місцевих бюджетів збір за використання лісових ресурсів, втрачається сировинна база для вітчизняних переробних підприємств.
Законопроект запроваджує порядок реалізації та експорту лісових ресурсів за наявністю сертифікату походження. Суб’єкт господарювання на кожну партію лісових ресурсів заявлено на митному контролі під час експортної операції…
ГОЛОВУЮЧИЙ. Завершуйте, будь ласка.
ДАНИЛЕНКО В.А. …має представити сертифікат походження, виданий відповідними Службою лісового господарства. Тому Комітет з питань екології, екологічної політики, природокористування та ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи рекомендує прийняти цей законопроект про лісові ресурси за основу. Дякую за увагу.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую вам також. Сідайте, будь ласка.
Шановні колеги, прошу записатися на виступи, якщо у цьому є потреба. Прошу прізвища народних депутатів вивести на інформаційне табло.
Володимир Стретович, фракція „Наша Україна – Народна самооборона”.
13:30:21
СТРЕТОВИЧ В.М.
Дякую. „Наша Україна – Народна самооборона”. Шановні колеги, шановний Володимире Михайловичу! Моє дитинство, як багатьох певно тут присутніх, минуло у лісовому господарстві, я виростав на лісовому кордоні, до 14 років взагалі не знав, що таке електроосвітлення. Тому, вирісши у лісі, мене дуже турбує проблема лісового господарства, розвитку цієї галузі. Якщо сьогодні лісівники ударно рапортують про те, що заліснення наших територій іде нормальними темпами, не може не турбувати те, що, наприклад, зараз відбувається в Чорнобильській зоні, де невідомі молодики свавільно вирубають радіоактивний у тому числі ліс, спроваджують його, щось виробляють, але не бачимо результату, про що говорить влада з цього приводу.
Але вернемося до лісових ресурсів. Приймаючи певний закон, а як буде адмініструватися, як він буде застосовуватися. Зрозуміло, що встановлення відповідних ліцензій, лісових квитків для тих промислових заготівельників, що заготовляють горіхи, гриби, ягоди, – це цілком реальна імовірна річ. Але як буде це робитися на місці, коли людина, що живе у селі, наприклад, Рівненської, Житомирської чи Волинської області, найбільш заліснених, чи в Карпатах, піде для себе назбирати грибів чи ягід, а його там будуть стерегти, що він не буде мати відповідного дозволу на такі збори.
Як буде виконуватись сам закон? Тому з цих мотивів, не бачачи механізму, як органи виконавчої влади будуть видавати відповідні ліцензійні умови на здійснення такої діяльності, я вважаю, що цей закон по суті потрібен, але немає механізму його застосування. Тому його треба або відправляти на повторне перше читання, або зовсім відхиляти як такий, що не може бути реалізований. Проблема, дійсно, є. Треба вибирати із державного ресурсу, державного багатства те, що може отримати Державний бюджет. Але даний закон не дасть можливість це здійснити. Тому що будуть потерпати рядові громадяни, лісівники, які мешкають в населених пунктах, що знаходяться в лісовій місцевості. Дякую.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Шановні колеги! Хто ще наполягає?
Микола Томенко, будь ласка.
13:32:31
ТОМЕНКО М.В.
Шановні колеги! Я хотів би звернути увагу на те, що, дійсно, є дві складові даного законопроекту. Ідеться, якщо ідеться про простих людей, якщо ми проїдем сьогодні, наприклад, Волинська область, проїдемо Закарпатську і прикордонні області, де значна частина людей фактично живе за рахунок збору, сезонного збору чи лісових ягід, чи грибів, якщо зараз ми їм скажем, що відповідний орган Держліс, що займається цим заготовленням, буде продавати їм право назбирати в лісі, де вони народилися, ягоди чи гриби, то можете уявити собі, яке буде ставлення до нас і до нашої держави. І до тих органів, які представляють? Якщо хто бачив, як ці збираються ягоди, можна уявити, скільки сили і здоров’я треба затратити, коли сім’ями йдуть в ліс і їх збирають.
Але інша проблема, це так звані посередницькі структури чи фірми, чи заготовачі. Отут Шершун за логікою правий, коли говорить про те, що треба навести порядок в цій системі координат. Бо коли уже поділені у нас Карпати між деякими, не буду називать країни, бо це неукраїнські в основному фірми, які працюють, які за безцінь скуповують і тоннами перевозять це для переробки в Італію там, в Польщу, Словаччину і в інші країни.
Тому мені здається, що цю ідею, треба було б подумати, як її правильно організаційно, як Володимир Стретович сказав, організаційно і інституційно зробити. Що є ті люди, які для власних потреб, для утримання сім’ї, що, не дай бог, їм ще, їх ще чекати перевірками і дозвільними цими рішеннями і є фірми, які працюють, в основному іноземні. А фірма або спільні підприємства, які працюють на території і які заробляють на цьому шалені кошти. Тому я би саму ідею, можливо, так зберіг. Але подумав, як її зреалізувати. Щоб ми не нанесли шкоду тим сім’ям, які живуть в соціально вразливих і часом депресивних регіонах, фактично це єдиний, єдиний підзаробіток для наших сімей.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Шановні колеги, комітет пропонує прийняти за основу законопроект. Головне науково-експертне управління пропонує реалізувати законодавчу ініціативу шляхом внесення відповідних змін до Лісового кодексу України.
Я ставлю на голосування першою пропозицію Комітету про прийняття за основу проекту Закону про лісові ресурси (реєстраційний номер 5498). Прошу голосувати.
13:35:21
За-37
Рішення не прийнято.
Зважаючи на таку незначну підтримку, законопроект відхилено.