Проект Податкового кодексу: всенародне обговорення фінішувало

Тетяна ЄФИМЕНКO, зaступник міністрa фінaнсів Укрaїни 
ЦЕ ВАС ЦІКАВИТЬ. 6 по 20 серпня надійшло понад 4 тисячі пропозицій, більшість яких стосувалися порядку адміністрування

Триває робота над проектом Податкового кодексу. 30 серпня 2010 року Кабінет Міністрів схвалив рішення про подання до парламенту узагальнених результатів всенародного обговорення проекту. Дотримання цих термінів вимагає постанова Верховної Ради від 8 липня 2010 року N 2454 "Про всенародне обговорення проекту Податкового кодексу".

З 6 по 20 серпня практично по всій території України (у містах, районах, обласних центрах) було проведено понад 1200 "круглих столів", 120 конференцій, 370 прес-конференцій, 2450 інших заходів. Крім того, організовано роботу Інтернет-форумів та call-центрів, які діяли на базі органів податкової та митної служби. У регіонах пройшли й "кущові" громадські слухання за участю представників бізнес-кіл та громадськості: 6 серпня 2010 року в м. Харкові (Харківська, Сумська, Полтавська, Кіровоградська області); 10 серпня 2010 року в м. Києві (Київська, Чернігівська, Черкаська, Вінницька, Житомирська, Одеська області та м. Київ); 12 серпня 2010 року в м. Львові (Львівська, Волинська, Закарпатська, Івано-Франківська, Чернівецька, Тернопільська, Хмельницька, Рівненська області); 17 серпня 2010 року в м. Донецьку (Донецька, Луганська, Дніпропетровська, Запорізька області); 19 серпня 2010 року в м. Києві за участю представників великих платників податків та громадських організацій, що представляють їх інтереси, зареєстрованих переважно в обласних центрах та столиці України; 20 серпня 2010 року в м. Сімферополі (АР Крим, м. Севастополь, Херсонська, Миколаївська області).

Поправляли усім миром

За результатами всенародного обговорення проекту Податкового кодексу отримано 4075 пропозицій, в тому числі через саll-центри та Інтернет-форуми – близько 750 пропозицій. Найактивнішу участь в обговоренні взяли такі впливові громадські організації: Український союз промисловців і підприємців, Федерація роботодавців України, Асоціація платників податків, Федерація професійних бухгалтерів і аудиторів, Громадське об’єднання "Асоціація підприємців за легальний ринок", Всеукраїнська громадська організація "Асоціація соціальних підприємців України╙, Національна асоціація товаровиробників, Всеукраїнська асоціація автомобільних імпортерів і дилерів, Спілка підприємців малих, середніх і приватизованих підприємств тощо.

До опрацювання зібраних матеріалів були залучені провідні науковці НАН України, експерти з питань фінансового права, представники відомих науково-дослідних центрів з питань оподаткування. Серед незалежних експертів – керівництво громадських організацій податкового консультування, сертифіковані бухгалтери та аудитори, міжнародні організації. У всенародному обговоренні взяли участь народні депутати.

Найдискусійнішими були норми проекту, що стосуються порядку адміністрування податків і зборів, функціонування спеціальних податкових режимів, оподаткування податком на прибуток підприємств, загальних положень. Найменше пропозицій отримано до розділів, якими регламентується справляння збору за користування радіочастотним ресурсом, оподаткування за угодами про розподіл продукції, рентної плати за транспортування і транзит.

Отримано значну кількість пропозицій, які, на думку експертів, сприятимуть досягненню мети податкової реформи – забезпечення стійкого економічного зростання з одночасним збільшенням сукупних податкових надходжень до бюджетів усіх рівнів. Зокрема запровадження податку на нерухоме майно для виконання функції компенсаційного податку та доповнення повноважень місцевих рад в обов’язковому порядку встановлювати цей податок, який буде додатковим стабільним джерелом надходжень до місцевих бюджетів, підтримали: територіальне відділення Асоціації платників податків України Волощук М. Г. (Закарпатська область); голова агенції регіонального розвитку району Дорош О. Й., Львівська державна фінансова академія Ярема Б. П., Ярема Я. Р., Шевчук О. М., Маринець В. П., Пилипів Р. С., ТзОВ "Унітех" (Львівська область); член правління Громадського об’єднання "Ділові люди Прикарпаття", співзасновник ТОВ "ВОЛМАРІ" Тихонський В. Ф. (Івано-Франківська обл.; Федерація роботодавців України).

За унормування процедур отримання інформації контролюючими органами, що дасть змогу побудувати ефективну ризикоорієнтовану систему податкового контролю (отримання від нотаріусів інформації на запити контролюючих органів), виступила Українська асоціація сертифікованих бухгалтерів і аудиторів, Клуб бухгалтерів "Фінанси та податки" Стоян О. В.

За належне документування доказів, на які посилаються платники податків та контролюючі органи при проведенні перевірок (отримання під час проведення перевірок від платника податків належним чином засвідчених копій документів), виступає Лисенко А. В. з Київської області. Закріплення принципу дії актів податкового законодавства у часі відповідно до положень статті 58 Конституції, згідно з яким норми податкового законодавства, що покладають на платника додаткові обов’язки, не мають зворотної сили. Ініціюється запровадження субсидіарного (додаткового) застосування норм податкового та іншого законодавства. Завдяки цьому буде чітко визначено правила співвідношення податкового законодавства та законодавства з інших галузей права у податкових відносинах, і це зменшить кількість конфліктів між платниками податків та контролюючими органами (використання понять, не визначених нормами цього Кодексу, у значенні, встановленому чинним законодавством України, пропонує Американська торговельна палата в Україні).

Увести наскрізну нумерацію статей Кодексу для дотримання єдиних правил нормопроектувальної техніки і запобігання різночитанню пропонує регіональне відділення Спілки підприємців малих, середніх та приватизованих підприємств, Губська Л. В., Сумська область.

Варто зазначити, що на наш погляд, стурбованість суспільства щодо норм адміністрування податків, прийнятих у першому читанні, пов’язана з втратою довіри до органів влади, викликаної їхніми непрофесійними, а в окремих випадках і протиправними діями за останні 2 роки, більшість платників негативно сприймає будь-яке розширення повноважень контролюючих органів і взагалі вимагає їх звуження навіть порівняно з чинним законодавством.

Від методики – до конкретики

З урахуванням цього створення ефективної системи податкового адміністрування має супроводжуватись комплексом заходів, спрямованих на підвищення довіри суспільства до адміністраторів податків. Платники мають отримати правові гарантії того, що правила податкового адміністрування будуть спрямовані проти порушників законодавства і не використовуватимуться для здійснення тиску на сумлінних платників.

Значна частина пропозицій стосується проблеми обліку громадян, які через свої релігійні або інші переконання відмовляються від присвоєння індивідуального номера картки платника податку. На думку групи експертів, ця проблема врегульована нормами проекту Кодексу, що передбачають альтернативну форму обліку таких громадян за серією та номером паспорта. У той же час, введення додаткового паперового обліку за прізвищами громадян, які висловлюють негативне ставлення до електронного обліку за серією та номером паспорта, призведе до додаткових витрат, що дорівнюють сотням мільйонів гривень, для держави, адміністраторів податків та підприємств, а також до значного збільшення часу на адміністрування цього податку.

Є чимало пропозицій, які, на думку групи експертів, повинні призвести до удосконалення і поліпшення процедури адміністрування з боку платників податків і контролюючих органів, запобігти безпідставним втратам бюджету та усунути можливі колізії. До них, зокрема, можна зарахувати:

– встановлення права платника податків не пізніше ніж за десять днів до закінчення граничного строку подання податкової декларації надіслати її органу державної податкової служби поштою з повідомленням про вручення (Хмельницька область, приватний підприємець);

– удосконалення процедури апеляційного оскарження шляхом врегулювання строків для звернення платників податків до суду з позовами про скасування податкових повідомлень -рішень (Асоціація українських банків; Донецька область, ВАТ ╥Донбасенерго╙, Іванов С. О. – генеральний директор та Сварцевич Т. П – головний бухгалтер);

– усунення колізій та можливості множинного тлумачення норм Кодексу шляхом визначення у положеннях розділу правового статусу податкового роз’яснення як такого, що не має сили нормативно-правового акта (Асоціація українських банків);

– визначення джерела покриття витрат на проведення експертиз під час здійснення податкового контролю органами Державної податкової служби з метою усунення можливих виявів корупції та надання експертним висновкам офіційного статусу (Федерація роботодавців України; Донецька область, Асоціація сертифікованих бухгалтерів і аудиторів, Клуб бухгалтерів "Фінанси та податки", Стоян О. В.);

– конкретизація положень норми розділу щодо подання податкової звітності з відповідного виду податків задля захисту прав платників та запобігання безпідставного притягнення до відповідальності (Львівська область, ТВ Федерацій професійних бухгалтерів та аудиторів у Львівській області, АФ "Контракти – Аудит", Підлужний М. П.);

– усунення неузгодженості норм проекту Кодексу в частині застосування визначення "платник акцизного податку" (Херсонська область, ВАТ АПФ "Таврія", головний бухгалтер Морозов С. О.).

Новації в адмініструванні народжується компроміс

Результати громадського обговорення проекту Кодексу дають можливість дійти висновку про неготовність бізнесових кіл та суспільства на цьому етапі розвитку економіки сприйняти необхідність посилити адміністрування як важливий засіб подолання виявів корупційних явищ, тіньової економіки, легалізації тіньового бізнесу та встановлення прозорих і рівноправних правил ведення підприємницької діяльності.

Тому в подальшому необхідно дотримуватись чинних норм, які регулюють процедури адміністрування податків, зборів (обов’язкових платежів), а зміни до них приймати виключно за результатами громадських обговорень.

За кількістю отриманих зауважень розділ ІІІ "Податок на прибуток підприємств" займає третю позицію, що свідчить про великий інтерес до нього у порівнянні з іншими розділами, що регламентують справляння основних бюджетоутворюючих податків. Найбільш дискусійними під час обговорення проекту були питання, пов’язані із:

– сплатою податку на прибуток відокремленими підрозділами у вигляді "звітних сегментів" (ТОВ "Мотор Січ", Касьян О. П.; Видавничий будинок "Фактор", Голенко О. В.; ВАТ "Донбас-енерго", Іванов С. О. – генеральний директор);

– запровадженням механізму визначення податкового зобов’язання щодо податку на прибуток шляхом коригування фінансового прибутку на постійні та тимчасові податкові різниці (ТОВ "Мотор Січ", Касьян О. П.; Обласна громадська організація "Асоціація платників податків в Одеській області", Гайворонська О. О., підгрупа "Податкова реформа"; АКБ "Укрсиббанк"; Хар-ківська бісквітна фабрика);

– нарахуванням амортизації за методами, визначеними в бухгалтерському обліку (ТВ АППУ, Волощук М. Г.; ТОВ "Примат", Липська Г. С.; ВАТ "Львівська пивоварня", Дац Г. Л.; СП "Полтавська газонафтова компанія", Паленка Є. А. – фінансовий директор);

– включенням без обмежень витрат на ремонт до складу витрат (ГП "КМРП", Овчинникова О. А., МПП "Гро", Гарбузюк Р. Центр економічних досліджень та управлінського консультування "Консулат", Юровський Б. С., ВАТ "Таксо сервіс", Пузік Л. І.).

Наближення податкового обліку до бухгалтерського надасть можливість спростити процедуру визначення об’єкта оподаткування за даними бухгалтерського обліку та складання податкової звітності суб’єктів господарювання. Це підвищить рейтинг України за критеріями ведення бізнесу "Doіng Busіness".

З огляду на зазначене, для створення умов запровадження порядку визначення оподатковуваного прибутку за даними бухгалтерського обліку, закладеного у ІІІ розділі проекту, необхідно розробити методологічно прозору методику бухгалтерського обліку розрахунку податкових різниць та методику ведення спрощеного обліку для суб’єктів малого бізнесу без застосування подвійного запису.

Диференційована шкала

Жорстка дискусія велась навколо пропозицій щодо запровадження прогресивної або диференційованої шкали оподаткування доходів фізичних осіб (35 пропозицій: у т. ч. ЗАТ "Світанок-сервіс" громадянин Зядок Т. Р., ТОВ "Фалбі" громадянин Корнус В. Г., Виконавчий директор Чернівецького міського центру захисту підприємців і підприємств малого бізнесу Продан О. П., Громадське об’єднання "Ділові люди Прикарпаття", громадянин Тихонський В. Ф.) та звільнення від оподаткування процентів на вклади (депозити), починаючи з певної їх суми, отриманої протягом звітного податкового року (8 пропозицій: у т. ч. пенсіонер Вінницької області Коломієць І. В., Федерація незалежних профспілок Криму, громадянка Кузьміна Н. В.).

Так, пропонується запровадження малопрогресивної шкали оподаткування доходів фізичних осіб із збільшенням до 17 відсотків ставки для доходів у вигляді заробітної плати та інших прирівняних до неї виплат, що перевищують 15 мінімальних заробітних плат на місяць, та запровадження оподаткування за ставкою 5 відсотків від суми процентів на вклади (депозити), річна сума яких перевищуватиме 150 тис. гривень.

Крім того, експертами відзначаються такі пропозиції, що заслуговують на підтримку:

– з метою зменшення податкового навантаження на інвестора встановити, що у разі відсутності договору на виконання функцій податкового агента між платником податку та торговцем цінними паперами, професійні торговці цінними паперами, включаючи банки, не зобов’язані утримувати податок під час виплати платнику доходу за придбані у нього інвестиційні активи з усієї суми доходів (Асоціація українських банків);

– залишити надану чинним законодавством можливість надання благодійної допомоги у формі ендавментів, що дасть змогу використовувати для благодійних цілей доходи від розміщення коштів або цінних паперів, а не основну суму (коштів або цінних паперів) (Структурний осередок "Німецько-польсько-українського товариства України");

– для забезпечення контролю за сплатою податку зберегти діючу норму щодо ведення Книги обліку доходу та витрат усіма фізичними особами – підпри-ємцями, а не тільки платниками фіксованого податку (Запорізька обласна державна адміністрація, підприємець Харченко О. Г.).

Положення розділу V Податок на додану вартість приведені у відповідність до законодавства Євросоюзу, зокрема Директиви Ради Європи 2006/112/ЄС від 26 листопада 2006 року.

Надійшло багато позитивних відгуків щодо продовження вексельної форми розрахунків при сплаті податку на додану вартість при імпорті обладнання та устаткування для використання в господарській діяльності, зменшення ставки цього податку протягом 2012-2014 років до 17 відсотків. (Полікарчик О. Т. ПАФ "Капітал-аудит", Бермес З. М. Асоціація роботодавців Львівщини).

Для вирішення питання стосовно автоматичного відшкодування ПДВ сумлінним платникам необхідно встановити критерії, за якими визначається позитивна податкова історія, зокрема, розташування за місцем офіційної реєстрації, своєчасної офіційної виплати зарплати працюючим, здійснення реальних товарних операцій, тощо. Водночас необхідно вирішити питання щодо відповідальності держави за несвоєчасне відшкодування податку на додану вартість таким платникам з державного бюджету (Іванич І. І., приватний підприємець, Чміль Л. В., голова профкому ВАТ "М’ясокомбінат "Ятрань", Смаль М. В. АТ СКФ Україна, Мінекономіки).

Стосовно акцизного податку деякі пропозиції стосувались об’єднання та зміни назв статей (8 від Львівської державної фінансової академії), питань ліцензування та митних процедур, що не є предметом регулювання податкового законодавства (12) (ТОВ "Діоніс", ТОВ "Кристал" м. Сімферополь, Рівненська райспоживспілка, ТОВ "Омега", громадянин Мартинюк А. М.).

Розділи Кодексу, які стосуються податку на транспортні засоби, оподаткування екологічними та ресурсно-рентними платежами під час всенародного обговорення не викликали критичного резонансу в суспільстві.

Жодних зауважень не було висловлено стосовно зменшення кількості платежів за рахунок об’єднання плати за користування надрами для видобування корисних копалин та збору за геологорозвідувальні роботи, виконані за рахунок державного бюджету. Адже такий підхід сприятиме зменшенню документообігу, спрощенню їх адміністрування, скороченню витрат робочого часу на їх сплату.

Пропозиції щодо плати за користування надрами здебільшого стосувались зміни термінології та підходів у визначенні об’єктів оподаткування, які призведуть до неоднозначності тлумачення і, як наслідок, до звуження бази оподаткування. (Тернопільський національний економічний університет, Федерація роботодавців, Федерація роботодавців гірників, Асоціація виробників нерудних матеріалів, ЗАТ "Гірничодобувна компанія "Мінерал", громадянка Квашніна О. А.)

Податок на землю і "хатинки"

Широку підтримку у суспільстві має ідеологія оподаткування платою за землю, в основу якої покладено нормативну грошову оцінку землі. Однак дискусійним залишається питання щодо пропозиції місцевих органів влади запровадити норму, згідно з якою власники землі та землекористувачі сплачують за землю з дати прийняття рішення про надання ділянки у власність або в користування, а не з дня виникнення права власності або права користування земельною ділянкою, як це передбачено Земельним кодексом (місцеві органи влади).

Враховуючи численні звернення садово-городніх товариств, з метою зняття соціальної напруги пропонується зменшити податковий тиск на незахищені групи населення, які займаються садівництвом та городництвом, через звільнення їх від сплати збору за воду, що використовується для поливу. (Держводгосп, садово-городні товариства).

Проблема полягає також у тому, що у зв’язку з неможливістю вести окремий облік води за використанням, члени садово-городніх товариств не можуть реалізувати загальновстановлене право стосовно звільнення від сплати збору за воду, що використовується для задоволення питних і санітарно-гігієнічних потреб населення, тому зобов’язані сплачувати збір за весь обсяг фактично використаної води.

В частині оподаткування збором за спеціальне використання лісових ресурсів всі звернення були спрямовані на вилучення із об’єктів оподаткування збором заготівлі деревини в процесі всіх видів рубок, залишивши лише один – рубки головного користування (Тернопільський національний економічний університет).

Одним із найдискусійніших стало питання запровадження податку на нерухоме майно. Надійшло понад 80 пропозицій, з яких переважна більшість стосувалися необхідності запровадження такого податку. (Громадське об’єднання "Ділові люди Прикарпаття", Львівська фінансова державна академія, Рада ветеранів МВС, СБУ та ПМ Чорноморського району, Спілка підприємців малих, середніх та приватизованих підприємств України, Тернопільський національний економічний університет).

Багато суперечок викликала норма проекту кодексу щодо справляння ринкового збору. Висловлювалися пропозиції як щодо необхідності збереження збору, так і його скасування. (Асоціація міст, Білогірська міська рада, Спілка підприємців малих, середніх та приватизованих підприємств).

У процесі обговорення до розділу XІV Спеціальні податкові режими надійшло 843 пропозиції. На думку експертів, суб’єктам законодавчої ініціативи варто звернути увагу на такі пропозиції:

– уведення положення щодо реєстрації Радою міністрів Автономної Республіки Крим інвестиційних та інноваційних проектів, що реалізується на території Криму (Рада міністрів АР Крим);

– запровадження спеціального режиму оподаткування наукових парків, їх партнерів, що виконують проекти наукових парків, з метою сприяння розвитку вітчизняної науки, впровадження інноваційних технологій, уніфікації податкової преференції для всіх суб’єктів господарювання, що впроваджують інноваційні проекти.

Ще одне дискусійне питання (46 відсотків від усіх пропозицій стосується саме його) – спрощена система оподаткування. Діапазон думок коливається від необхідності більшого поширення спрощеної системи оподаткування – до скасування єдиного податку в податковій системі України взагалі (передусім через широке застосування схем ухилення від оподаткування за допомогою суб’єктів господарювання – "спрощенців").

За результатами всенародного обговорення проект Податкового кодексу в цілому підтримується підприємствами та представниками громадських організацій. Більшість пропозицій стосувалась питань адміністрування, що пов’язано із низьким рівнем довіри суспільства до влади.

Позитивно сприйнято зменшення кількості податків, послаблення податкового навантаження, що здійснюється шляхом поступового зниження ставок з податку на прибуток та податку на додану вартість, зближення податкового та бухгалтерського обліку, що спростить процедуру заповнення звітності, спрощення адміністративних процедур. Також підтримується наявність положень щодо стимулювання інноваційно-інвестиційної діяльності, зокрема, запровадження спеціальних податкових режимів, податкових канікул для новостворених підприємств, для малого бізнесу, пільг щодо податку на прибуток з енергозбереження, запровадження прискореної амортизації, удосконалення порядку відшкодування податку на додану вартість.

Матеріали цього сайту доступні лише членам ГО “Відкритий ліс” або відвідувачам, які зробили благодійний внесок.

Благодійний внесок в розмірі 100 грн. відкриває доступ до всіх матеріалів сайту строком на 1 місяць. Розмір благодійної допомоги не лімітований.

Реквізити для надання благодійної допомоги:
ЄДРПОУ 42561431
р/р UA103052990000026005040109839 в АТ КБ «Приватбанк»,
МФО 321842

Призначення платежу:
Благодійна допомога.
+ ОБОВ`ЯЗКОВО ВКАЗУЙТЕ ВАШУ ЕЛЕКТРОННУ АДРЕСУ 

Після отримання коштів, на вказану вами електронну адресу прийде лист з інструкціями, як користуватись сайтом. Перевіряйте папку “Спам”, іноді туди можуть потрапляти наші листи.