Размещаем замечания к проекту Приказа Госкомлесхоза Украины «Про затвердження Інструкції з оформлення органами Державного комітету лісового господарства України матеріалів про адміністративні правопорушення», а также предложения по его улучшению. Они подготовлены в рамках работы над проектом ФЛЕГ, экспертом Всемирного Банка Олегом Сторчоусом. Приглашаем всех заинтересованных специалистов принять участие в обсуждениии. М.П.
АНАЛІТИЧНА ЗАПИСКА
щодо зауважень до проекту Наказу Держкомлісгоспу України
«Про затвердження Інструкції з оформлення органами Державного комітету лісового господарства України матеріалів про адміністративні правопорушення».
Розроблений проект Наказу Держкомлісгоспу України «Про затвердження Інструкції оформлення органами Державного комітету лісового господарства України матеріалів про адміністративні правопорушення» (надалі – проект Наказу) в цілому відповідає вимогам чинних нормативно – правових актів, які регулюють порядок оформлення матеріалів про адміністративні правопорушення.
Разом з тим, проект Наказу має ряд суттєвих недоліків, які негативно позначаються на якості його окремих положень, серед яких:
1. Недостатня деталізація. Більшість положень проекту Наказу є витягами з відповідних статей або цілими статтями Кодексу України про адміністративні правопорушення, при чому в окремих випадках вони не пов’язані між собою логічною структурою. З цих причин практичне сприйняття прийнятого Наказу може викликати складнощі у посадових осіб державної лісової охорони, більшість з яких не мають адекватного рівня правових знань. В якості вдалого прикладу деталізації змісту подібних наказів слід навести Інструкцію про порядок накладення і стягнення штрафів за порушення санітарного законодавства, що затверджена Наказом МОЗ України від 14.04.1995 року № 64, Інструкцію з оформлення матеріалів про адміністративні правопорушення, що затверджена Наказом МНС від 23.07.2003 року № 251
2. Недостатнє врахування специфіки лісового господарства, типових випадків при документуванні найбільші розповсюджених лісопорушень, таких як незаконна порубка лісу, засмічення лісів, порушення правил пожежної безпеки тощо. Наданий проект Наказу є аналогом Наказу Мінприроди № 264 від 05.07.2004 року «Про затвердження Інструкції з оформлення органами Міністерства охорони навколишнього природного середовища України матеріалів про адміністративні правопорушення», яка не враховує особливості правопорушень, пов’язаних з лісами та лісовим господарством.
3. Неналежне врахування положень Лісового кодексу України, що стосуються окремих процедур при накладенні адміністративних стягнень, відсутність деталізації окремих положень лісового законодавства. Зокрема йдеться про порядок вилучення незаконно добутої деревини, транспортних засобів, зібрання доказів лісопорушень тощо.
При усуненні наведених недоліків, доцільно висвітлити у проекті Наказу наступні питання, при практичному вирішенні яких найчастіше виникають правові проблеми.
1. У зв’язку з використанням лісівниками в адмінпрактиці майже єдиного профільного НПА – Постанови КМУ від 23.07.2008 року № 665 який передбачає такси за заподіяну лісу шкоду, слід запровадити типову форму – бланк розрахунку шкоди, завданої лісу.
2. Уточнити форми застосування фото та відеозйомки, як допоміжного засобу для запобігання адміністративним порушенням у сфері охорони лісів ( п. 7 ст. 91 ЛКУ)
3. Деталізувати порядок доставляння порушників для складання протоколу в приміщення виконавчих органів сільської, селищної рад або в міліцію ( ст. 259 КУпАП). Вказати, в якій формі це повинно проводитись та документуватись.
4. Органи лісового господарства наділені повноваженнями розглядати справи про правопорушення, передбачені ст. ст. 70, 73, 77 КУпАП, провадженням по яким відбувається у спрощеному порядку. Однак до цього часу Держкомлісгоспом України не затверджена відповідна форма квитанції про стягнення штрафу (готівковими коштами) з порушника. Тому доцільно затвердити форму квитанції у проекті Наказу.
5. Вилучення окремих речей, які мають значну матеріальну цінність (наприклад: транспортний засіб) необхідно оформлювати окремим бланком. Тому доцільно розробка типової форми такого бланку, яка спростить їх складання та буде зручна працівникам державної лісової охорони. Щодо вилучення транспортних засобів необхідно взяти до уваги положення ст. 265 – 2 КУпАП.
6. Відповідно до п. 6 ст. 91 ЛКУ, посадовим особам лісового господарства надається право «у разі порушення лісового законодавства вилучати в установленому порядку у громадян і юридичних осіб документи, добуті лісові ресурси, знаряддя їх добування, а також транспортні засоби, що були знаряддям правопорушення». Оскільки такі процедури можливі лише при адміністративному провадженні, у проекті Наказу доцільно відобразити згаданий законом «установлений порядок». Особливу увагу слід приділити правовим підставам вилучення і повернення порушникам транспортних засобів.
7. Окремо слід відобразити питання вилучення транспортних засобів у випадку перевезення деревини без товарно – транспортних документів, що підтверджують її походження. Доцільно також роз’яснити порядок дій працівників державної лісової охорони у випадках, коли затримана ними лісопродукція по кількісним та якісним показникам не відповідає пред’вленим документам.
8. Досить часто на практиці посадовими особами державної лісової охорони вилучаються комлеві зрізи з пнів та сортиментів на місці незаконних рубок. Доцільно розробити форму протоколу огляду і вилучення комлевих зрізів з місця рубки.
9. У ст. 108 ЛКУ зазначається, що «незаконно добута деревина та інші лісові ресурси підлягають вилученню в установленому порядку. У разі неможливості вилучення стягується її вартість». Тому доцільно надати визначення у проекті Наказу, що таке «незаконно добута деревина», роз’яснити норму – «установлений порядок». Особливу увагу в роз’ясненнях приділити обставинам «неможливості» вилучення, вказавши яка вартість стягується: таксова або розмір шкоди.
10. Якщо при розгляді правопорушення, уповноважена посадова особа дійде висновків про наявність ознак злочину в діях порушника, вона передає матеріали прокурору, органу досудового слідства або дізнання. Підзаконними нормативними актами Держкомлісгоспу не встановлено, в який термін повинна здійснитись така передача, та які документи належить передавати, як це оформлювати. Тому доцільно визначити строки і порядок передачі матеріалів до правоохоронних органів.
20.04.2010 року
Постатейные замечания к пректу инструкции можно скачать ниже.