Виступ начальника Вінницького обласного управління лісового та мисливського господарства Бондаря Анатолія Омеляновича на Всеукраїнській нараді «Лісова галузь: проблеми та перспективи розвитку»
Лісогосподарська діяльність
Загальна площа земель лісового фонду Вінницької області 368,6 тис. га. Лісистість–13,3%. Ліси області виконуютьпереважно екологічні функції, мають обмежене експлуатаційне значення. Лісівники Вінниччини в основному забезпечують виконання планово – економічних показників та покладених на них функцій. Свідомо розуміючи важливість лісу як головного екологоутворюючого фактору, його роль у збереженні грунтів, працівники лісового господарства за два останні роки наростили обсяги лісорозведення майже у 3 рази. За 2008 рік створено біля 2,0 тис. га лісових насаджень. Вирощено 15 млн. шт. сіянців, що повністю забезпечує потреби області в посадковому матеріалі.
Враховуючи те, що 88% лісів області за типом умов місцезростання Д2, (тобто багаті грунти з достатньою вологою), біля 65% лісів області займають рукотворні діброви, виникає нагальна потреба наукового обґрунтування, впровадження нових технологій, практичного опрацювання заходів з підвищення продуктивності дубових насаджень, починаючи з моменту заготівлі лісового насіння, вибору технології підготовки грунту для створення лісових насаджень, догляду за ними та їх формування, закінчуючи рубками головного користування (тобто лісовими жнивами).
Впродовж останніх 40 років, культури дуба звичайного на зрубах створювали переважно з розміщенням рядів через 6 – 8 м і більше, з введенням в основному ялини звичайної. Наші досліди і вже практичне впровадження показали, що зімкнуті насадження до 50-річного віку можна оптимальніше сформувати при розміщенні рядів в основному через 3 м. Збільшуючи вдвічі кількість посадкових місць дуба з введенням таких цінних та висопродуктивних деревних порід, як горіх чорний, груша звичайна, черешня лісова, берека, модрина європейська, в віці стиглості є можливість досягти не 220 м3 запасу деревини, а біля 600 м 3 , цим значно підвищивши віддачу 1 га лісової площі.
На виконання листа Президента України від 30.11. 2007 року № 1-1/2250 «Щодо досягнення оптимальних показників лісистості в Україні» в поточному році забезпечено перевищення лісовідновлення над вирубкою у 2,2 рази при завданні 2,0. Основним завданням лісівників Вінниччини є своєчасне і якісне відновлення лісів на зрубах ;їх формування на засадах екологічно орієнтованого лісівництва; спільно з науковцями широкого впровадження кращого досвіду наших зарубіжних колег, в основу якого покладено сталий розвиток лісового господарства.
На забезпечення виконання основних завдань «Концепції реформування та розвитку лісового господарства України»; обласної програми, яка є складовою Державної програми «Ліси України» на 2002-2015 рр.»; та для досягнення оптимальної лісистості – 15%, при якій ліси найефективніше впливають на клімат, грунти, водні ресурси, підвищують врожайність с/г культур на 3-4 цнт/га, необхідно створити 46 тис. га лісонасаджень за рахунок еродованих земель, не придатних для сільгоспвиробництва. При таких темпах створення лісів необхідно більше 20 років. Тому спільно з обласною державною адміністрацією ми працюємо над збільшенням обсягів посадки лісу в області до 5 тис. га в рік.
Хочу привернути увагу до проблем, вирішення яких можливо на урядовому рівні. Державні лісогосподарські підприємства, виконуючи постанови Уряду щодо збільшення площі лісів, з великими зусиллями випрошують у сільських радах та районих адміністраціях землі для цих потреб. Ця справа не повинна бути тільки справою лісівників, а справою державної ваги – справою всього народу України. Для цього необхідно спростити процедуру відведення земель під заліснення. Відведення ділянок проводити за рішенням районних державних адміністрацій, за спрощеним проектом відведення, на основі викопіювання з плану землекористування та винесення в натуру землевпорядниками.
Дозволити виготовляти державні акти одночасно із залісненням до переведення лісових культур в покриту лісом площу.
Зміну цільового призначення земельної ділянки проводити без відшкодування відповідних втрат сільськогосподарського виробництва. Це дозволить зменшити вартість заліснення щонайменше на 40%. Виникає потреба в наближені по термінах асигнувань з бюджету, по створенню нових лісових насаджень, так як біля 40 % бюджетного фінансування на дані роботи виділено на четвертий квартал.
Дякуючи розпорядженню Кабінету Міністрів України від 10 квітня 2008 р. № 610-р щодо заборони вилучення земель лісового фонду для потреб, не пов’язаних з веденням лісового господарства, припинено безпідставну зміну цільового призначення земельних лісових ділянок. Разом з цим Міністерство Оборони стримує повернення та передачу лісів, що вже не використовуються для цільових потреб Міноборони держлісгоспам, посилаючись на дану заборону Кабінету Міністрів України.
Ще виникає запитання, а для чого лісогосподарські підприємства витрачають державні кошти на виготовлення державних актів на право постійного користування землями лісового фонду структурам, що їх виготовляють, в більшій мірі вже приватним. Плата за виготовлення держакту на 1 га складає на прийняті землі 300 грн; на власні землі понад – 20 грн. А це більшості державним підприємствам не під силу. Ми пропонуємо для державних лісогосподарських підприємств, які на сьогодні є постійними лісокористувачами, видачу державних актів органами Держкомзему проводити на підставі планово-картографічних матеріалів лісовпорядкування.
Прийняття постанови Кабінету Міністрів України від 13 березня 2006 року № 273 щодо передачі для ведення лісового господарства підприємствам Державного комітету лісового господарства лісів інших лісокористувачів свідчить про розуміння проблем лісової галузі. В лісі має бути один господар, тому, що Держкомлісгосп на відміну від інших лісокористувачів Мін.АПК, Міноборони та інших (де є безліч недоліків та зловживань), має систему наукових устано, учбових закладів, потужну базу по вирощуванню посадкового матеріалу, багаторічний досвід та неоціненний кадровий потенціал. Розуміємо, що Уряд вживає заходів по оптимізації рівня заробітної плати. Це ненормально, що заробітна плата окремих посадових осіб в десятки разів перевищує зарплату провідних та головних спеціалістів центрального та територіальних органів лісового господарства, що може призвести до втрати висококваліфікованих фахівців.
Державні лісогосподарські підприємства при відповідному фінансуванні здатні забезпечити належний рівень ведення лісового господарства та значне зростання обсягів створення нових лісів.В цих умовах існує нагальна потреба підвищення статусу Державного комітету і створення на його базі Міністерства лісового господарства України, як у сусідній Білорусі.
Лісопромислова діяльність
Найпроблемнішим для життєдіяльності наших підприємств сьогодні є питання реалізації деревини, мінімізації негативного впливу світової фінансової кризи. Склалась ситуація, коли пропозиція на деревину перевищує попит, що обумовило зниження цін на 30-35%. Вживаються всі заходи, щоб не допустити суттєвого скорочення робочих місць, забезпечити хоч мінімальну рентабельність нашої продукції при стрімкому зниженні цін та попит. Однак існують проблеми, вирішити які без підтримки Уряду, ми не взмозі. Вважаємо за доцільне зупинити ріст вартості залізничних перевезень та інших послуг, пов’язаних з обслуговуванням лісових вантажів, що може привести до повного припинення відвантаження деревини залізничним транспортом через економічну недоцільність.
Для держлісгоспів Вінниччини досить гостро стоїть питання реалізації дров’яної деревини для технологічних потреб та балансів твердолистяних порід, яких у нас в лісосічному фонді біля 60%. В умовах, коли зовнішній ринок суттєво скоротив свої потреби в цій сировині, а також значно знизив ціни, виникає проблема її споживання на внутрішньому ринку. Значний обсяг (біля 100 т.кбм) ми могли б переорієнтувати на внутрішній енергоринок.
Але для цього потрібен споживач: підприємства та установи, котельні яких працювали б на дровах, виробники паливних гранул та брикетів. Ще одним виходом з даної ситуації вважаємо будівництво заводу по виробництву плити МДФ на Вінниччині (можливо на базі Калинівського заводу деревних матеріалів), за участю вітчизняних та зарубіжних інвесторів. Для вирішення цієї проблеми потрібна державна підтримка споживачів дров’яної деревини, стимулювання цього процесу в питаннях залучення інвестицій, пільгового кредитування та оподаткування.
Ускладнює діяльність лісогосподарських підприємств механізм державних закупівель, який, дякуючи Уряду, в значній мірі спрощено. Однак він потребує доопрацювань в питаннях закупівель пально-мастильних матеріалів та використання послуг приватних структур нашими підприємствами. Наприклад, в регіоні діють практично однакові ціни на пально-мастильні матеріали, кількість АЗС в сільській місцевості обмежена. Навіщо в таких умрвах проводити тендерні процедури? Адже заправлятись на більш відділеній заправці невигідно.
Технологія створення Подільських дібров є надзвичайно трудомісткою. Без застосування сучасних лісогосподарських машин і механізмів виростити якісні лісонасадження неможливо. Проте, фінансовий стан лісогосподарських підприємств області не дозволяє в повній мірі використовувати вітчизняну та зарубіжну високотехнологічну лісогосподарську техніку. Просимо Уряд відмінити сплату частини прибутку, що дасть змогу використати дані кошти на розвиток матеріально-технічної бази наших підприємств, оскільки бюджетом на 2009 рік витрат на капітальні видатки не передбачено.
На жаль, значну частину лісозаготівельної техніки нашим підприємствам доводиться закупляти за кордоном, оскільки вітчизняних аналогів на сьогодні немає. Це в першу чергу трактори, гідронавантажувачі та лісовозні автомобілі. Ми просили б сприяння Уряду в відміні ввізного мита на обладнання, що використовується для виробничих потреб лісогосподарських підприємств.
Державні лісогосподарські підприємства є добросовісними платниками податків до бюджету та платежів до цільових фондів. З огляду на це просимо допомоги Уряду по обмеженню кількості перевірок наших державних підприємств контролюючими органами, які в значній мірі відволікають від виконання виробничих завдань. Наприклад, 1-2 тижні в рік одночасно проводити комплексну перевірку всіма контролюючими органами.
МИСЛИВСЬКЕ ГОСПОДАРСТВО
Користуючись нагодою, що на нараді присутній Міністр охорони охорони навколишнього природного середовища України, звертаємось до Вас, Георгію Георгійовичу, з проханням вирішити питання погодження деяких положень проекту наказу Держкомлісгоспу «Про проведення полювання у мисливський сезон 2009/2010 року» в частині проведення полювання на мігруючих птахів для іноземних мисливців у всі дні тижня, проведення полювання на самців козулі з 1 травня, як передбачено Законом україни «Про мисливське господарство та полювання».
Наслідком неприйняття цих положень в минулому році було невиконання мисливськими господарствами умов, укладених з іноземними туроператорами договорів, що призвело до великих фінансових витрат підприємств галузі. Вирішення цих питань дозволить залучити значні кошти і зберегти робочі місця. В сучасних соціальних та економічних умовах назріла потреба прийняття першочергових завдань та напрямків розвитку ведення мисливського господарства з врахуванням досвіду в державах Європейського Союзу.
Лісівники Вінниччини, як територіальна складова Державного комітету лісового господарства України, при підтримці Уряду, забезпечать виконання благородної місії по професійному веденню лісового господарства.