«Троянський кінь» лісової реформи України 2021-2025

Головна мета Лісової реформи України 2021-2025 полягає у перетворенні Державного підприємства «Ліси України» на корпорацію юридичним обґрунтуванням якої може бутиг Указ Президента України «Про корпоратизацію підприємств» № 210/93 від 15 червня 1993 р. та підготовки до приватизації.

Із кінця 2021 року фактичним куратором і по суті «батьком» лісової реформи став Ростислав Шурма, заступник керівника Офісу Президента (ОП), який відповідав за економічний блок і держкорпоративне управління. Саме він був головним ідеологом моделі корпоратизації ДП «Ліси України».  

Шурма відіграв ключову роль у формуванні економічної логіки реформи, а саме:

  • Розробка концепції корпоратизації лісгоспів за аналогією з енергетичними держкорпораціями («Енергоатом», «Укрзалізниця»).
  • Створення вертикально інтегрованої структури ДП «Ліси України» (замість 350+ лісгоспів — єдине господарське підприємство).
  • Фінансова централізація — усі доходи та видатки зосереджуються у центрі, регіональні підрозділи втрачають автономію.
  • Контроль через корпоративне управління: створення наглядових рад, розробка KPI, залучення радників (часто з бізнес-середовища).
  • Підтримка законодавчих змін, що розглядали деревину як біржовий товар (законопроект №13227-д), що посилювало централізацію торгів.

Своє бачення Лісової реформи Ростислав Шурма виклав у низці інтерв’ю українським ЗМІ, зокрема в Економічній правді та Interfax-Україна, де він докладно виклав концепцію, особливості та перспективи розвитку лісової реформи.

«Ліси України – помийна яма, де крали десятиліттями всі та ще продовжують красти. Минули три квартали – 2,5 мільярда прибутку, усі гроші на рахунку, величезна інвестиційна програма. Звідкись же ці мільярди для держави з’явилися. Раніше їх просто розкрадали», таку оцінку лісової галузі дав Ростислав Шурма.

Слід гадати, що з корпоратизацією все зміниться. Додасться президентський мільярд дерев і красти нарешті перестануть.

  1. Що саме передбачає Указ Президента №210/93 (15.06.1993)

Указ «Про корпоратизацію підприємств» регулює процедуру перетворення державних підприємств на:

  • державні акціонерні товариства, або
  • холдинги,
  • з подальшою метою приватизації або створення конкурентних корпоративних структур.

Головна суть Указу:

Корпоратизація = підготовчий етап до приватизації, що дозволяє перетворити держпідприємство у господарську структуру, здатну функціонувати в ринковому середовищі.

Указ діє й сьогодні, він НЕ був скасований.

2. Чи поширюється Указ №210/93 на ДП «Ліси України»?

Формально — ТАК.

Указ поширюється на всі державні підприємства, які:

  • можуть бути перетворені на АТ,
  • або мають комерційну діяльність,
  • або не віднесені до категорії об’єктів, що не підлягають приватизації.

ДП «Ліси України» відповідає формальним критеріям:

  • це унітарне державне підприємство, що здійснює комерційну діяльність;
  • має централізований менеджмент;
  • може бути переведене у форму АТ.

Тому юридично Указ може бути застосований до ДПЛУ.

⚠️ 3. Чи означає це, що ДПЛУ готують до приватизації?

Так — потенційно, але не прямо і не автоматично.

Указ №210/93 не приватизує нічого сам по собі. Він лише створює механізм:

Створити державну корпорацію → підготувати активи → у разі політичного рішення — приватизувати частину або все.

Що робить ситуацію небезпечною саме для лісів України:

ДПЛУ отримало статус єдиного господарюючого суб’єкта

Створення єдиного оператора — це класична модель передкорпоратизаційної централізації.

ДПЛУ отримало право власності на заготовлену деревину і всю виручку

Це нетипово для державної установи і характерно для комерційної корпорації, яка є власником активів.

Було проведено «реорганізацію» шляхом приєднання всіх лісгоспів

Це повторює процедуру акумуляції активів перед корпоратизацією, як це було з «Укрзалізницею» у 2015 році.

Багато рішень ОП і уряду 2021–2023 року були спрямовані на підготовку до корпоративної моделі

(Шурма був її куратором, а він є спеціалістом саме з корпоративного права.)

⚠️ 4. Чи може корпоратизація ДПЛУ призвести до приватизації лісів?

Так — це реально можливо, тому що:

  1. Корпоратизація створює акціонерне товариство. Воно може емітувати акції, продавати частки, залучати приватний капітал.
  2. Хоча ліси як земля не підлягають продажу, але права користування, вилучення ресурсів і операційне управління можуть бути приватизовані.
  3. В Європі такі моделі застосовуються, але тільки з жорстким контролем. В Україні — контроль фактично відсутній, що створює ризик:

приватизація права використовувати національний ресурс = фактична приватизація ресурсу.

  1. Законопроєкт 13277-д, який закріплює монополію ДПЛУ + бірж на деревину, є фактично другим етапом передкорпоратизаційної реформи.
  2. Наступним етапом може бути:
  • корпоратизація ДПЛУ;
  • виведення операцій у дочірні компанії;
  • можливість приватного інвестора увійти у капітал;
  • концесіонування або передача прав управління.

ВИСНОВОК

📌 Указ №210/93 повністю може застосовуватися до ДП «Ліси України».

📌 Модель реформування ДПЛУ повністю відповідає класичній схемі корпоратизації перед приватизацією:

  • централізація активів;
  • консолідація фінансових потоків;
  • передача права власності на продукцію;
  • створення комерційної моделі;
  • монополізація ринку;
  • юридична структура для корпорації.

📌 Хоча ліс як земля не може бути приватизований,

може бути приватизоване право на деревину, на доступ до лісового ресурсу і на управління ним.

Це і є головний ризик.

Особливо важливо:

У ЄС корпоратизація не є проблемою, бо:

  • існують незалежні наглядові ради;
  • ресурси не передаються у власність оператору;
  • операторам не дають монополію на ринок;
  • державні ресурси продаються лише через державні платформи;
  • виручка розподіляється державою, а не корпорацією.

В Україні — навпаки.

Залишити перший коментар

Матеріали цього сайту доступні лише членам ГО “Відкритий ліс” або відвідувачам, які зробили благодійний внесок.

Благодійний внесок в розмірі 100 грн. відкриває доступ до всіх матеріалів сайту строком на 1 місяць. Розмір благодійної допомоги не лімітований.

Реквізити для надання благодійної допомоги:
ЄДРПОУ 42561431
р/р UA103052990000026005040109839 в АТ КБ «Приватбанк»,
МФО 321842

Призначення платежу:
Благодійна допомога.
+ ОБОВ`ЯЗКОВО ВКАЗУЙТЕ ВАШУ ЕЛЕКТРОННУ АДРЕСУ 

Після отримання коштів, на вказану вами електронну адресу прийде лист з інструкціями, як користуватись сайтом. Перевіряйте папку “Спам”, іноді туди можуть потрапляти наші листи.