Як подолати проблеми деревообробки

Біржова торгівля зарекомендувала себе найбільш ефективним варіантом реалізації деревини, але процедура потребує покращення.

Деревообробна промисловість є однією з ключових галузей економіки. Утім, попри наявність значного ресурсу та професійних деревообробних підприємств, галузь зіштовхується з низкою проблем, що потребують комплексних рішень.

Дефіцит деревини

З 2018 року в Україні спостерігається суттєве падіння об’ємів заготівлі деревини після стабільного зростання заготівлі протягом 2015-2018 років. Це призводить до неконтрольованого зростання цін, що робить переробників неконкурентними на євросоюзівських ринках, адже такий рівень зростання цін безпрецедентний.

Дефіцит деревини призводить до зупинки виробничих процесів і завантаження підприємств на половину потужності від максимально можливої.

Збереження поточного рівня стартових цін на деревину в четвертому кварталі 2025 року негативно вплине на фінансовий стан підприємств і не дозволить у процесі торгів повернутися до економічно прийнятних цін на сировину.

Деревообробні підприємства потребують сировини для виконання міжнародних та внутрішніх контрактів. Уряду необхідно збільшити показник заготівлі не нижче 15 млн куб. м, щоб вийти на прийнятний рівень для переробників. Враховуючи високий потенціал деревообробної галузі, збільшення обсягів заготівлі дозволить завантажити наявні потужності та інвестувати у власне виробництво.

Державне регулювання

У липні внаслідок реорганізації уряд ліквідував Мінагрополітики та Міндовкілля і поклав їх функції на Міністерство економіки, довкілля та сільського господарства. Державну політику у сфері лісового господарства реалізує Держлісагентство. До сфери його управління належить найбільший лісокористувач – ДП “Ліси України”.

Цей монопольний орган відповідає за управління лісовим фондом та об’єм заготівлі деревини. У його управлінні перебувають 6,6 млн га земель державного лісового фонду. Чим менше заготовленого обсягу деревини виставлено на продаж, тим вища її вартість і, відповідно, більший заробіток державного підприємства.

Реорганізація і відсутність належної державної політики, зокрема щодо збільшення об’ємів заготівлі деревини, негативно впливають на бізнес і державу. Консолідація повноважень в об’єднаному міністерстві дозволяє формувати належну державну політику з урахуванням стратегічних інтересів держави та суспільства.

Біржові торги деревиною

Бізнес повідомляє про випадки спекуляції з боку покупців на біржових торгах. У другому-третьому кварталах 2025 року відбулося найбільше зростання цін, при цьому значна частка переможців лотів відмовилася забирати куплену сировину.

Щоб запобігти таким спекуляціям, необхідна прозорість у купівлі-продажі ресурсу на біржах. Варто виключити недобросовісних покупців (тих, що забирають менше 60% від викуплених об’ємів) із системи торгів щонайменше на два квартали або запровадити штрафи за невибраний об’єм і розглянути механізм закриття гарантійних внесків після виконання 60% договорів за об’ємами деревини.

Читайте також:

Прозорий ринок – не мрія, а щоденна практика

Бізнес звертає увагу на численні випадки невиконання договірних зобов’язань постачальниками, при цьому довести їх провину надзвичайно складно. Кожен такий факт має розглядати уповноважений орган для з’ясування всіх обставин, оскільки внаслідок недопостачань компанії втрачають замовників. У таких випадках варто передбачити механізм санкцій для постачальників.

Потрібно запровадити публічність під час біржових торгів. Оприлюднення угод про продаж деревини та інформації про учасників унеможливить зловживання. Деревообробні підприємства під час торгів не можуть ідентифікувати їх учасників, через це покупці підозрюють учасників у маніпулюваннях задля збільшення ціни.

Хоча біржова торгівля зарекомендувала себе найбільш ефективним варіантом реалізації деревини, проте процедура потребує вдосконалення за участю деревообробних підприємств, які найкраще розуміють проблематику торгів.

Мораторій на експорт деревини

Продовження мораторію на експорт деревини захистить деревообробні підприємства та сприятиме збільшенню інвестицій у виробництво, створенню робочих місць, розвитку ринку праці та зростанню податкових надходжень.

Розширення мораторію на експорт хвойними паливними дровами (код УКТЗЕД 4401 11) дозволить збільшити конкурентоспроможність переробників порівняно з іншими країнами. Враховуючи світові тенденції, які полягають у захисті внутрішнього бізнесу, пролонгація мораторію є важливим завданням.

Бізнес очікує на пролонгацію мораторію, термін якого закінчується восени 2025 року. Це стимулюватиме внутрішню переробку, сприятиме ціновій стабільності, екологічній безпеці та захисту стратегічного ресурсу країни.

Регламент для імпортерів

Регламент ЄС щодо запобігання знелісненню (EUDR) набуває чинності 1 січня 2026 року. Він передбачає, що імпортована в ЄС продукція не повинна сприяти знелісненню чи деградації лісів. Імпортери зобов’язані перевіряти походження продукції до її ввезення. Невідповідність може призвести до юридичних і фінансових наслідків. Нові правила впливають на українських експортерів.

Наразі відсутні нормативні акти, які імплементують положення EURD в національне законодавство. Враховуючи експортну орієнтованість деревообробної галузі, бізнес підкреслює важливість термінового напрацювання ефективних рішень для безперебійного експортно-імпортного режиму.

Деревообробна промисловість має значний потенціал, але для його реалізації необхідно вирішити низку завдань, зокрема забезпечити достатні об’єми заготівлі деревини. Комплексний підхід і залучення бізнесу до вирішення галузевих проблем сприятимуть розвитку сектору, підвищенню його конкурентоспроможності на міжнародних ринках та економічному зростанню країни.

Юрій Андріїв

менеджер комітетів Європейської бізнес-асоціації

1 коментар

  • ДПЛУ – це троянський кінь захоплення лісових ресурсів, а біржова торгівля деревиною – прихований інструмент маніпуляцій з обсягами та цінами реалізованої деревини, заготовленої у державних лісах з метою максимізації доходів лісової корпорації та організатора торгів у результаті перетворення загальнонаціональних лісових ресурсів на комерційні. Інакше це можна назвати неформальну картельну змову ДПЛУ та ліцензійних бірж. З ухваленням законопроекту № 13227-д він стане формальним, оскільки він по суті представляє Законопроект Про біржовий ринок деревини.
    У ЄС картельна змова вважається злочином, в Україні вона оформлена у вигляді лісової реформи, а пропаганда подає її як небувалий технологічний прорив.
    Чому право власності на заготовлену деревину та 100 % отриманого від її реалізації доходу надано постійному лісокористувачу – ДПЛУ?
    А де інтереси регіонів, на території яких та працею яких вирощений цей ліс?
    Де інтереси деревообробної галузі у забезпеченні її заготовленою деревиною за реальною комерційною, а не спекулятивною ціною?
    Де інтереси держави щодо отримання максимально можливого доходу на основі доданої вартості деревообробки?
    Інакше це називається: «На чужому горбі їхати до раю».
    Для того, щоб врахувати інтереси всіх суб’єктів лісопромислового комплексу, необхідно:
    1. ДПЛУ необхідно зробити управляючою/технічною структурою (менеджером заготівлі та логістики), а не власником виручки.
    2. Юридично закріпити: право власності на заготовлену деревину переходить у державу (не в ДПЛУ) до моменту офіційного продажу/переказу.
    3. Забезпечити державну ЕТП (Прозорро) як базову платформу для торгів; приватні біржі — тільки як доповнення під жорсткими умовами публічності, аудиту й доступності.
    4. Надходження від продажу — переказ на спеціальний державний рахунок, розподіл якого:
    • X% — місцевим бюджетам (на інфраструктуру, розвиток переробки, соцсферу),
    • Y% — централізований фонд (держбюджет / фонд лісовідновлення),
    • Z% — управляючій платі ДПЛУ (фіксований тариф/комісія за заготівлю і менеджмент).
    (Пропозиція: X = 40–50%, Y = 40–50%, Z = 5–10% — орієнтир; точні цифри треба погоджувати економічною моделлю.)
    Поки що це не буде зроблено «процес варіння жаби в окропі» під виглядом лісової реформи триватиме. Державний ліс уже став корпоративним, на порядку денному стоїть приватна приватизація лісів. Статті подібні до цієї притуплюють пильність і сприяють суб’єктам ЛПК бути «звареними».

Залишити коментар

Матеріали цього сайту доступні лише членам ГО “Відкритий ліс” або відвідувачам, які зробили благодійний внесок.

Благодійний внесок в розмірі 100 грн. відкриває доступ до всіх матеріалів сайту строком на 1 місяць. Розмір благодійної допомоги не лімітований.

Реквізити для надання благодійної допомоги:
ЄДРПОУ 42561431
р/р UA103052990000026005040109839 в АТ КБ «Приватбанк»,
МФО 321842

Призначення платежу:
Благодійна допомога.
+ ОБОВ`ЯЗКОВО ВКАЗУЙТЕ ВАШУ ЕЛЕКТРОННУ АДРЕСУ 

Після отримання коштів, на вказану вами електронну адресу прийде лист з інструкціями, як користуватись сайтом. Перевіряйте папку “Спам”, іноді туди можуть потрапляти наші листи.