Основні висновки з міжвідомчої наради у Львові

2 жовтня у Львові відбулася міжвідомча нарада «Актуальні проблеми деревообробного сектору та вплив рівня заготівлі деревини на розвиток галузі». У заході взяли участь народні депутати України, представники підприємств та органів місцевого самоврядування.

Основні висновки з міжвідомчої наради у Львові

  1. Централізація всупереч децентралізації
    • ДП «Ліси України» сконцентрувало управління і фінанси, що протирічить реформі децентралізації, позбавляючи регіони реального впливу.
    • Голова Львівської ОВА прямо зазначив, що це «рух у протилежний бік».
  1. Непрозорість та викривлення ціноутворення
    • Формування стартових цін відбувається без зрозумілої методології → завищені «нерентабельні» ставки.
    • Після зміни регламенту бірж та запровадження єдиного рахунку ціни на деревину стали спекулятивними.
  2. Дефіцит деревини
    • Частково штучно створений самим ДПЛУ (обмеження обсягів, затягування рішень).
    • Це вдарило насамперед по МСБ.
  3. Неефективність управління
    • Зарегульованість, бюрократія, несвоєчасні рішення.
    • ДПЛУ не адаптоване до динаміки ринку, через що страждають підприємства.
  4. Відсутність результатів від дискусій і круглих столів
    • Бізнес констатує: голосування у парламентському комітеті по законопроєкту 13277-д не врахувало позицій, висловлених під час обговорень.
    • «Державні інституції та бізнес на різних планетах».

Проміжні підсумки

  • Деревообробна галузь втрачає конкурентоспроможність через високу сировинну ціну, дефіцит і відсутність прогнозованої політики.
  • Малі та середні підприємства найбільше постраждали від монополізації ринку і бюрократії.
  • Науковці чітко окреслили причини, але їхні пропозиції поки що не інтегровані в політику.
  • Політичний сигнал: Львівщина може стати «першою областю протесту» проти чинної моделі, якщо реформа не буде скоригована.

Якими способами можна усунути проблеми

  1. Нормативно-правові кроки
  • Внести правки до Закону № 13277-д:
    • скасувати безальтернативність біржових торгів,
    • ввести державну ЕТП «Прозорро.Продажі» як базовий майданчик,
    • закріпити квоти для МСП на рівні 30–50%.
  • Методика стартових цін: розробити прозорий державний стандарт, прив’язаний до реальних ринкових індикаторів і експорту.
  • Розподіл доходів: визначити механізм перерахування частини виручки у місцеві бюджети.

    2. Інституційні кроки
  • Посилити роль регіонів: створення при обласних ОВА наглядових рад або регіональних координаційних центрів з правом контролю за заготівлею й реалізацією деревини.
  • Антимонопольний контроль: втручання АМКУ у ринок біржових торгів (щоб уникнути змови).
  • Фінансовий аудит: незалежна перевірка доходів і витрат ДПЛУ.

    3. Ринкові заходи
  • Стабілізація цін: механізм «цінового коридору» чи страхового фонду, який убезпечить від спекулятивних стрибків.
  • Збалансована заготівля: планування обсягів заготівлі за науковими нормами (лісовпорядкування) з урахуванням потреб ринку.
  • Конкурентність: допуск кількох моделей продажу (біржа, Прозорро, прямі оферти для спецзамовлень).

Роль профільних асоціацій деревообробників

Наразі головна проблема — роздробленість і відсутність єдності. В умовах централізації ДПЛУ і політичного лобізму великих гравців, розпорошені асоціації не мають сили впливу.

Асоціації мають:

  1. Об’єднати позиції: створити коаліцію МСБ по всій Україні з єдиним пакетом вимог (правки до законопроєкту, методика ціноутворення, механізм доступу).
  2. Лобіювати зміни через ОВА та парламент: використовувати регіональних лідерів (як Козицький) для просування інтересів бізнесу.
  3. Формувати експертний порядок денний: спільно з науковцями НЛТУ й іншими університетами — представити альтернативну стратегію розвитку галузі до 2030 року.
  4. Створити єдину інформаційну платформу: статистика, аналітика, приклади проблем і рішень → щоб позиція МСБ звучала не фрагментарно, а системно.

Узагальнений висновок

Міжвідомча нарада у Львові підтвердила: нинішня модель ринку деревини (ДПЛУ + приватні біржі) монополізує процес, ігнорує інтереси регіонів і МСБ, підриває конкурентоспроможність сектору. Без зміни підходів реформа обернеться фактично корпоратизацією з перспективою приватизації лісів.

Оптимальне вирішення: корекція законодавства, посилення ролі регіонів і місцевих бюджетів, гарантований доступ МСП, прозора модель ціноутворення, публічна звітність ДПЛУ. Профільні асоціації деревообробників повинні відіграти ключову роль у формуванні єдиного фронту бізнесу — інакше політичні рішення залишаться однобокими.

Залишити перший коментар

Матеріали цього сайту доступні лише членам ГО “Відкритий ліс” або відвідувачам, які зробили благодійний внесок.

Благодійний внесок в розмірі 100 грн. відкриває доступ до всіх матеріалів сайту строком на 1 місяць. Розмір благодійної допомоги не лімітований.

Реквізити для надання благодійної допомоги:
ЄДРПОУ 42561431
р/р UA103052990000026005040109839 в АТ КБ «Приватбанк»,
МФО 321842

Призначення платежу:
Благодійна допомога.
+ ОБОВ`ЯЗКОВО ВКАЗУЙТЕ ВАШУ ЕЛЕКТРОННУ АДРЕСУ 

Після отримання коштів, на вказану вами електронну адресу прийде лист з інструкціями, як користуватись сайтом. Перевіряйте папку “Спам”, іноді туди можуть потрапляти наші листи.