Санітарні рубки в Україні: правове регулювання, прозорість та виклики

Санітарні рубки є одним із ключових інструментів лісового господарства, спрямованим на оздоровлення насаджень і запобігання поширенню шкідників та хвороб. Водночас за оцінками експертів і антикорупційних органів, ця сфера залишається вразливою до зловживань.

Масштаби

За даними ЛІАЦ (на основі лісорубних квитків), у 2019 році санітарні рубки було проведено на площі 243,5 тис. га лісів, при цьому заготовлено 8,8 млн м³ деревини, що склало 47,3% від загальних лісозаготівель за рік. У 2024 році ці показники дещо скоротилися до 190,1 тис. га та 6,5 млн м³ (37,8%).

Протягом 2019–2024 рр. переважали вибіркові санітарні рубки: їхня частка знизилася з 32,8%  від загальних лісозаготівель за рік (6,1 млн м³) до 27,5% (4,7 млн м³). Частка суцільних санітарних рубок у цей період скоротилася з 14,5%  від загальних лісозаготівель за рік (2,7 млн м³) до 10,3% (1,8 млн м³). Таким чином, спостерігається зменшення як абсолютних, так і відносних обсягів санітарних рубок та поступове скорочення частки суцільних заходів.

Окремо слід відмітили Закарпатську область. У регіоні у 2024 р. частка санітарних рубок загрозливо висока: вони займають понад дві третини від усього об’єму лісозаготівель за рік (67,5%) та близько двох третин за площею площ (63,9%). Переважають вибіркові (37% об’єму лісозаготівель), а суцільні — значно менше за площею (4,5%) але надають майже 30% за об’ємом деревини.  Порівняно з 2019 р. у 2024 році обсяги та площі санітарних рубок суттєво зменшилися, але їхня частка у загальному об’ємі заготовленої деревини зросла з 52% до 63,9% .

Законодавство

Проведення санітарних рубок регламентується Санітарними правилами в лісах України (постанова КМУ № 555 від 27 липня 1995 р.). Їхня мета – забезпечити своєчасне оздоровлення лісів без шкоди для довкілля.

Виділяють кілька основних видів:

  • вибіркові санітарні рубки – вилучення окремих хворих, пошкоджених або сухих дерев;

  • суцільні санітарні рубки – вирубування ділянок від 0,1 га при значному ураженні насаджень;

  • ліквідація захаращеності – прибирання поваленої деревини;

  • профілактичні заходи – запобігання поширенню шкідників і хвороб.

У межах природно-заповідного фонду діють додаткові обмеження: у заповідних зонах та пралісах санітарні рубки заборонені, а у зонах регульованої рекреації та заказниках заборонено проводити суцільні рубки. Також встановлені охоронні зони навколо гнізд хижих птахів і токовищ.

Суцільні санітарні рубки площею понад 1 га, а також усі суцільні рубки в межах ПЗФ підлягають процедурі оцінки впливу на довкілля (ОВД), яка є ключовим механізмом контролю.

Санітарні рубки призначаються у випадках пошкодження насаджень пожежами, шкідниками, хворобами, стихійними лихами чи аваріями. Процедура включає:

1.    проведення лісопатологічного обстеження;

2.    складання переліку заходів лісокористувачами;

3.    погодження з лісозахисними підприємствами та органами Держлісагентства;

4.    оприлюднення переліку на офіційних веб-сайтах.

Документи, що підтверджують законність призначення санітарних рубок:

  • Матеріали обліку осередків шкідників і хвороб

  • Повідомлення про появу ознак погіршення санітарного стану лісових насаджень

  • Акти лісопатологічних обстежень

  • Нумераційні відомості дерев, призначених для вибіркової санітарної рубки

  • Картки пробних площ обстеження санітарного стану насаджень

  • Зведені відомості пробних площ, закладених у насадженнях, що потребують суцільної санітарної рубки

  • Зведені відомості насаджень, що потребують суцільної санітарної рубки

  • Перелік заходів з поліпшення санітарного стану лісів

 

Для Природо-заповідного фонду додатково необхідно 

  • Рішення науково-технічної ради установи природно-заповідного фонду про доцільність здійснення санітарно-оздоровчих заходів (санітарного стану лісів)

Зазначені документи є публічними відповідно до положень Постанови КМУ №835 від 21 жовтня 2015 р. та розміщуються у відкритому доступі на сайті Держлісагентства та міжрегіональних управлінь. Реєстр лісорубних квитків доступний на сайті ЛІАЦ.

Завдяки змінам до Правил поліпшення якісного складу лісів (постанова КМУ № 724), представники громадськості отримали можливість брати участь у комісійних обстеженнях при призначенні рубок формування та оздоровлення лісів, у тому числі і санітарних рубок. За результатами роботи комісії складається акт обстеження, який є обов’язковим документом для отримання лісорубного квитка. Участь громадськості у обстеженнях підвищує прозорість прийняття рішень та дозволяє оперативно реагувати в тому числі і на форс-мажорні ситуації.

Воєнний стан створив нові виклики: діє мораторій на планові перевірки Держекоінспекції (постанова Кабінету Міністрів України України від 13 березня 2022 р. N 303), що ускладнило контроль за дотримання законодавства, і зокрема стосовно рубок.

Ризик зловживань

Аналіз НАЗК вказує на низку джерел корупційного ризику стосовно санітарних рубок:

  • концентрація всіх етапів процесу в межах одного відомства;

  • недосконалість документації та відсутність цифрових інструментів;

  • випадки особистої недоброчесності;

  • подрібнення ділянок для уникнення ОВД.

Як відрізнити правомірну рубку

Правомірна санітарна рубка підтверджується документами (лісорубний квиток, акт обстеження, нумераційна відомість, план-схема) та має візуальні ознаки у натурі (клейма на пеньках, мітки на деревах, візуальні ознаки пошкодження чи всихання дерев, ознаки гнилей на пнях тощо).

Червоні прапорці можливих порушень: відсутність належних документів у публічному доступі, вирубування здорових дерев, без ознак ослаблення, гнилей, всихання, відсутність міток на деревах, які підлягають вирубуванню, штучне подрібнення ділянок суцільних санітарних рубок на площі  менше 1 га, порушення обмежень у ПЗФ.

Громадська організація «Лісові ініціативи і суспільство» (ЛІіС) відіграє ключову роль у забезпеченні прозорості лісової галузі:

Ініціативи ЛІіС:

  • Лобіювання прозорості: ЛІіС сприяв публічності даних про рубки через участь у проєкті Deep Green Ukraine 

  • Дистанційний моніторинг: організація здійснює регулярні дослідження ділянок, де відбулися рубки, використовуючи космічні знімки з метою виявлення ділянок без дозвольних документів (лісорубних квитків) або ділянок на території пралісів, квазіпралісів та природних лісів. 

  • Польові обстеження: експерти проводять наземну перевірку ділянок для підтвердження даних, отриманих із супутникових знімків.

  • Навчальні програми: ЛІіС проводить вебінари для правоохоронців та громадськості стосовно лісового законодавства та виявлення незаконних рубок

Як громадськість може протидіяти незаконним санітарним рубкам

Активні дії громадян:

  1. Моніторинг запланованих рубок

    • Регулярно перевіряти публічні сайти ДАЛРУ, міжрегіональних управлінь, ДП Ліси України, комунальних та приватних лісокористувачів на предмет оголошень про обстеження лісів для визначення необхідності призначення санітарних рубок

    • Долучатися до комісій з обстеження як представники громадськості 

  2. Використання цифрових інструментів

    • Перевіряти законність рубок через сайт lk.ukrforest.com, (перевірити наявність дійсних лісорубних квитків на конкретну лісову ділянку і вид рубки в них).

    • перевіряти законність призначення санітарних рубок для конкретної ділянки — проаналізувати наявність та повноту документів у публічному доступі.

  3. Оперативне реагування на порушення

    • Дзвонити до Національної поліції (102) при виявленні підозрілих рубок

    • Звертатися до Державної екологічної інспекції

    • Повідомляти місцеві органи влади та надлісництва, філії лісових офісів, ДП “Ліси України”,  Держлісагентство 

    • Звертатися в ГО “ЛІіС” 

  4. Документування порушень

    • Фіксувати GPS-координати ділянки

    • Фотографувати пеньки та інформаційні стовпчики

    • Записувати номери транспорту та техніки

Рекомендації для правоохоронців під час розслідування справ

Ключові аспекти для перевірки:

  1. Документальна перевірка

    • Наявність повного пакета документів згідно з Санітарними правилами

    • Відповідність фактичних обсягів рубки задекларованим у документах

    • Правильність маркування лісорубних стовпчиків з указанням площі та номера виділу

  2. Натурна перевірка

    • Розподіл дерев призначених в рубку/ зрубаних за категоріями санітарного стану (здорові дерева не підлягають вибірковій санітарній рубці) (для контролю відсутності завищення категорій стану, і правильності призначення санітарної рубки))

    • Розподіл дерев за товарністю в документах (для контролю відсутності заниження класу товарності, наприклад зазначена дров’яна, а за характеристиками — ділова чи напівділова)

    • Наявність зеленого гілля та свіжої тирси, що свідчить про рубку здорових дерев

    • Відповідність фактичної площі рубки зазначеній у документах 

  3. Процедурні порушення

    • Проведення рубок без оцінки впливу на довкілля (ОВД) там, де вона обов’язкова

    • Відсутність погодження з відповідними органами для рубок у природно-заповідному фонді

    • Порушення строків проведення рубок

Санітарні рубки залишаються вразливою сферою через недосконалість процедур, відсутність стандартизованої документації та цифрових інструментів контролю, а також конфлікти інтересів у системі погодження. Щоб підвищити прозорість і запобігти зловживанням, необхідні законодавчі зміни: затвердження єдиних форм обстежень, обов’язкова електронна звітність, посилення повноважень громадського контролю та відновлення державного нагляду навіть під час мораторію. Лише комплексна реформа дозволить зробити санітарні рубки ефективним механізмом оздоровлення лісів без корупційних ризиків.

Публікацію створено ГО «ЛІіС» за підтримки Фонду «Аскольд і Дір», що адмініструється ІСАР Єднання в межах проєкту «Сильне громадянське суспільство України – рушій реформ і демократії» за фінансування Норвегії та Швеції. Зміст публікації є відповідальністю ГО «ЛІіС» та не є відображенням поглядів урядів Норвегії, Швеції або ІСАР Єднання.

 Список використаних джерел

  1. Санітарні правила в лісах України, затверджені постановою Кабінету Міністрів України від 27 липня 1995 р. № 555 

  2. Закон України «Про оцінку впливу на довкілля» від 23 травня 2017 р. № 2059-VIII 

  3. Правила поліпшення якісного складу лісів, проведення інших рубок та робіт, пов’язаних і не пов’язаних із веденням лісового господарства, затверджені постановою Кабінету Міністрів України від 12 травня 2007 р. № 724 (із змінами) 

  4. Про припинення заходів державного нагляду (контролю) в умовах воєнного стану, затверджені постановою Кабінету Міністрів України від 13 березня 2022 р. N 303  

  5. Національне агентство з питань запобігання корупції. Корупційні ризики у лісовому господарстві

  6. Державне підприємство «Лісогосподарський інноваційно-аналітичний центр». – Аналітична інформація стосовно виданих лісорубних квитків 

  7. Державне агентство лісових ресурсів України. Публічна інформація про санітарні рубки 

  8. Положення про набори даних, які підлягають оприлюдненню у формі відкритих даних, затверджені постановою Кабінету Міністрів України від 21 жовтня 2015 р. № 835

 

Матеріали цього сайту доступні лише членам ГО “Відкритий ліс” або відвідувачам, які зробили благодійний внесок.

Благодійний внесок в розмірі 100 грн. відкриває доступ до всіх матеріалів сайту строком на 1 місяць. Розмір благодійної допомоги не лімітований.

Реквізити для надання благодійної допомоги:
ЄДРПОУ 42561431
р/р UA103052990000026005040109839 в АТ КБ «Приватбанк»,
МФО 321842

Призначення платежу:
Благодійна допомога.
+ ОБОВ`ЯЗКОВО ВКАЗУЙТЕ ВАШУ ЕЛЕКТРОННУ АДРЕСУ 

Після отримання коштів, на вказану вами електронну адресу прийде лист з інструкціями, як користуватись сайтом. Перевіряйте папку “Спам”, іноді туди можуть потрапляти наші листи.