Міністерці захисту довкілля та
природних ресурсів України
Гринчук С.В.
Маландія Данііла Михайловича
Пропозиції
(Щодо необхідності посилення регулювання та контролю за біржовими торгами деревиною).
За дорученням колег по Громадській організації “Відкритий ліс” та від себе особисто звертаюсь до Вас з пропозицією та вимогою щодо невідкладного усунення суттєвої регуляторної прогалини, яка створює значні корупційні ризики та перешкоджає ефективному функціонуванню ринку деревини в Україні.
Як Вам відомо, Закон України «Про товарні біржі» (№ 1956-XII, чинний у редакції Закону № 738-IX від 19.06.2020) у статті 9, частині 2, передбачає, що правила товарної біржі можуть затверджуватися центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у відповідній сфері, якщо така вимога встановлена їх нормативно-правовими актами. Реєстрацію цих правил здійснює Національна комісія з цінних паперів та фондового ринку (НКЦПФР).
Міндовкілля, відповідно до Положення про Міністерство захисту довкілля та природних ресурсів України, затвердженого Постановою КМУ № 614 від 25.06.2020, забезпечує формування та реалізацію державної політики у сфері лісового господарства. Біржова торгівля необробленою деревиною є критично важливим елементом цієї політики, оскільки вона безпосередньо впливає на прозорість обігу лісових ресурсів, формування ринкових цін, ефективність використання державного майна та протидію тіньовим схемам у лісовій галузі.
Однак, незважаючи на вказану бланкетну норму Закону та ключову роль Міндовкілля у формуванні лісової політики, наразі відсутній конкретний нормативно-правовий акт Міністерства захисту довкілля та природних ресурсів України, який би прямо встановлював вимогу щодо затвердження або погодження ним правил біржової торгівлі деревиною, розроблених товарними біржами.
Ця регуляторна прогалина призводить до наступних негативних наслідків, які ми спостерігаємо на практиці, зокрема, на торгах необробленою деревиною, що проводяться ТОВ “Українська енергетична біржа” (УЕБ) та ТОВ “Українська універсальна біржа” (УУБ):
- Проведення торгів для заздалегідь визначених покупців: Ігнорування принципів рівного доступу та конкуренції, що суперечить статті 7, частині 2 Постанови НКЦПФР № 380, і створює умови для купівлі деревини “своїми” гравцями за заниженими цінами.
- Застосування санкцій лише до покупців: Це створює дисбаланс відповідальності та захищає недобросовісних продавців або учасників схем, що унеможливлює належний контроль за ринком.
Відсутність прямого важеля впливу з боку Міндовкілля на затвердження правил біржової торгівлі деревиною, попри надані Законом повноваження, може розцінюватися як системна недосконалість регулювання. Вона створює умови для корупційних зловживань, оскільки зменшує кількість “фільтрів” та контролюючих органів, які могли б запобігти та виявити подібні схеми.
З огляду на вищевикладене та з метою забезпечення прозорості, конкурентності та ефективності ринку деревини, а також мінімізації корупційних ризиків, пропоную:
Негайно розробити та затвердити нормативно-правовий акт Міністерства захисту довкілля та природних ресурсів України, який би чітко встановлював вимогу щодо обов’язкового погодження (або затвердження) Міністерством правил біржової торгівлі деревиною товарних бірж, що функціонують на організованих товарних ринках України.
- При розробці такого акту врахувати необхідність деталізації критеріїв оцінки лотів деревини, механізмів ціноутворення та жорстких вимог до моніторингу біржових торгів, спрямованих на запобігання змовам та дискримінації учасників.
- Ініціювати спільні з НКЦПФР перевірки дотримання принципів рівного доступу та недискримінації на торгах деревиною з боку товарних бірж, а також моніторинг застосування санкцій до всіх учасників торгів без винятку.
- Передбачити присутність співробітників Міндовкілля в якості членів біржового комітету на тих товарніх біржах, що займаються організацією торгів деревиною.
Переконаний, що усунення цієї регуляторної прогалини є критично важливим кроком для забезпечення національних інтересів у лісовій галузі та боротьби з корупцією.
Прошу розглянути звернення у найкоротші терміни та поінформувати про вжиті заходи у встановлений законодавством строк. Інформацію з цього питання та Ваші відповіді буде розміщена для інформування суспільства на сайті за посиланням: https://www.openforest.org.ua/
З повагою, Д.М.Маландій
Звернення до МінДовкілля.docx-2
2 коментаря
timb
ДПЛУ за 2024 рік порівняно з 2021 р. – прибуток від реалізації деревини зріс на 83%, прибуток >1000%, середня стартова ціна +62%, обсяг заготівлі зменшився на 5%
Ліцензійні біржі реалізували деревини ~ 11,4 млн. м3, середня комісія ~ 1,2%, обсяг ринку ~ 30 млрд. грн., оціночний дохід бірж 360-400 млн. грн.
Наслідки для деревообробної галузі: собівартість деревини у продукції 2021/2024 +20-25%, кількість активних МСП – 32%. МСП зазнали найбільшого тиску через високі біржові ціни та обмежений доступ до ресурсів.
На сьогодні в Україні відбувається реформа лише однієї частини лісопромислового комплексу (ЛПК) — лісового господарства, що реалізується через створення ДП “Ліси України” та впровадження централізованої моделі реалізації необробленої деревини. Водночас, деревообробна галузь, яка є органічним продовженням технологічного ланцюга, залишається поза фокусом цієї реформи.
Реформа только лесной отрасли ізольовано від деревообробної промисловості є стратегічно хибною, оскільки:
• Обидві галузі — частини одного ланцюга доданої вартості (ЛПЦ): Ліс → Заготівля → Первинна обробка → Глибока переробка → Експорт/внутрішнє споживання.
• Цілі ДП “Ліси України” (прибуток з продажу деревини) вступають у прямий конфлікт з інтересами переробників (які хочуть доступної сировини).
• Відсутність стратегічної координації веде до:
• Втрати конкурентоспроможності вітчизняної обробки;
• Зростання експорту сировини замість продукції з високою доданою вартістю;
• Деіндустріалізації регіонів.
Висновок: Лісова реформа 2021-2025 – це звичний чиновницький схематоз із освоєння національних ресурсів під вивіскою реформи щодо узурпації державних лісів із комерційною вартістю близько 50 млрд євро, які щорічно генерують від 40 млрд грн і більше. Для цього задумана і корпоратизація ДПЛУ, суть якої полягає у переході з державної системи господарювання на бізнес-модель комерційної діяльності. Інакше кажучи, вчорашні чиновники стають сьогоднішніми бізнесменами. Бізесом нелегально вони займалися і раніше, тепер це можна робити легально.
Ось тільки ілонів масків серед чиновників нема. Купити подешевше, поставити дорожче, маржу в кишеню – їхня межа. За такою схемою було створено марний бізнес-проект ЕУД, гібрид напівручного-напівелектронного виродка, зміст якого «реформатори» компенсують через 10% розрахункової собівартості заготовленої деревини або приблизно 180 грн/м3. Виродкові виповнилося вже 10 років, але ніхто лікувати його не збирається, оскільки він дає подвійний прибуток: на його нікчемне утримання та можливість маніпуляції з ціноутворенням за рахунок пересортиці, знову ж таки собі на користь. Цю пересортицю оголосили біржовим товаром під назвою «деревина», тобто. матеріал, що містить лігнін та целюлозу. І цей товар із каламутними властивостями вже у продажу та користується диким попитом. Розкуповують не дивлячись, перебиваючи один одного ціною, як ціпком, потім чухають потилиці, чому так дорого.
Біржова модель торгівлі деревиною при фейковому ЕУД такий самий виродок, що дає необмежений приріст прибутку одним і вічний сум іншим, тим більше, що лісовий ресурс як манна небесна безкоштовно впав з небес. Тому реформатори, скуштувавши блаженства як наркотик, рвуть одне місце, щоб терміново узаконити досягнутий статус-кво назавжди законодавчо. Девіз: «Ліси – менше, грошей – більше» вже три роки у дії. Мойсей водив людей 40 років пустелею, щоб вони порозумнішали. Реформатори ведуть своїх покупців уже понад три роки по хибній спіралі зростання цін, але порозуміння поки не спостерігається. Якщо підходити з біблійними мірками, то сорок років – це два покоління і без гарантії.
popkov
Чем отличается “прибуток від реалізації деревини” от просто “прибутка”? Почему между ними такая разница? К какому периоду относится цифры по биржам? Они характеризуют общие показатели работы бирж или относятся только к торговле древесиной?… Что за данные по деревообрабатывающему сегменту, часть которого рапортует об огромных успехах, а часть о больших потерях и выживании из последних сил? Без учета инфляции и наличия цифр в физическом выражении проценты мало о чем говорят…. Преамбула, которая по идее должна придать вес дальнейшему анализу, на мой взгляд, этой роли не выполняет. Из-за этого дальнейший текст теряет в убедительности.
Кроме того, я не согласен что лесная реформа проводится в отрыве от ЛПК. Напротив она осуществляется по инициативе наиболее весомых его представителей. По сути деревообрабатывающий сегмент разделился на два кластера: “кому война” (1) и “кому мать родна” (2). Без учета этого объективный анализ провести трудно.
Что касается отношения к исключительной биржевой торговле и ЕОД, то полностью разделяю позицию автора. Это часть схемы, нацеленной на обогащение немногих, за счет большинства, ведь лес в равной степени принадлежит нам всем. Более того мне все чаще кажется, что нынешняя власть, а все лесные реформы идут из офиса президента, формирует, точнее “лепит” из Украины колонию. Однако пока это только субъетивное мнение… Нужны аргументы и факты, доказывающие эту позицию. Над ними ещё придется не мало поработать.
Comments are closed.